Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κώστα Μάρκου σχετικά με την εκπαιδευτική διαδικασία για κρατουμένους, υπόδικους και κατάδικους
Έξι ερωτήματα προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη

Σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ΄ αριθμ 29809/2015 (Β΄1368) ΚΥΑ, κρατούμενοι, υπόδικοι ή κατάδικοι φοιτητές, εφόσον το επιθυμούν δικαιούνται να παρακολουθήσουν εξ΄αποστάσεως μαθήματα και εργαστήρια αλλά και να συμμετάσχουν σε εξετάσεις. Το Συμβούλιο της φυλακής οφείλει να προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για να διασφαλισθεί η πρόσβαση στα απαιτούμενα τεχνικά μέσα. 

Στη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Φυλακής, πρέπει μεταξύ άλλων  να ορίζονται αναλυτικά η παράκαμψη του ωρολογίου προγράμματος λειτουργίας του καταστήματος για εκπαιδευτικούς λόγους και οι ειδικοί χώροι που θα διατίθενται στον κρατούμενο για την εξ΄ αποστάσεως παρακολούθηση ή μελέτη και την εξέτασή του. Επίσης, στην παρ 3 του αρ 4 προβλέπεται ότι στους ειδικούς αυτούς χώρους διασφαλίζεται για τους κρατουμένους η χρήση Η/Υ, η ελεγχόμενη πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε κάθε άλλο οπτικοακουστικό ή έντυπο υλικό, για εκπαιδευτικούς λόγους. Όλες οι παραπάνω προβλέψεις καλύπτουν την περίπτωση της εξ΄αποστάσεως εκπαίδευσης του κρατουμένου, ενώ στον αντίποδα αυτής βρίσκεται η εκπαιδευτική άδεια, η οποία χορηγείται με την ένταξη του φοιτητή-κρατουμένου στο πρόγραμμα ηλεκτρονικής επιτήρησης (βραχιολάκι). 

Περαιτέρω, η παρ 6 του  αρ 58 του ν 2776/1999, (Σωφρονιστικός Κώδικας) προβλέπει ότι: " Κρατούμενοι που κάνουν χρήση εκπαιδευτικής άδειας επιδοτούνται κατά τη διάρκειά της από τα Κεφάλαια Εργασίας Κρατουμένων. Το ύψος της επιδότησης καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομικών και καλύπτει τουλάχιστον τα απολύτως αναγκαία έξοδά τους." Όλη η ανωτέρω νομοθεσία, είναι  ζωτικής σημασίας για ανθρώπους, που επιλέγουν για τους εαυτούς τους τη δύσκολη οδό της εκπαίδευσης κατά την κράτηση.

Έχει παρατηρηθεί ότι είναι αρκετά πιθανή μια υποτροπή στην τέλεση αδικημάτων από πρώην φυλακισμένους, όταν αυτοί αποφυλακίζονται και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα από την αποφυλάκισή τους. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται συχνότερα σε άτομα που στερούνται μορφώσεως, ενώ θεωρείται ότι το υψηλό επίπεδο υποτροπής οφείλεται κυρίως στο ότι τα άτομα βρίσκονται ξαφνικά εκτός φυλακής, χωρίς οικονομικούς πόρους και υποστήριξη και συνεπώς είναι πολύ πιο ευάλωτα καθώς δε μπορούν να επανενταχθούν στην κοινωνία.

Αντιθέτως, έχει διαπιστωθεί ότι, πρώην κρατούμενοι, οι οποίοι, κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού τους,  παρακολούθησαν εκπαιδευτικά προγράμματα και φοιτούν σε Πανεπιστημιακές Σχολές, έχουν λιγότερες πιθανότητες να επιστρέψουν στη φυλακή, διότι αυξάνονται οι πιθανότητες να έχουν ένα προσωπικό εισόδημα, όταν αποφυλακίζονται και χαμηλότερο επίπεδο ανεργίας. Οι κρατούμενοι με υψηλό μορφωτικό επίπεδο και πανεπιστημιακή μόρφωση, όταν αποφυλακίζονται, εντάσσονται ομαλότερα στην κοινωνία και γίνονται παραγωγικοί. Συνεπώς, οπωσδήποτε, η παροχή των μέσων και των κινήτρων στους κρατουμένους για την απόκτηση ενός πτυχίου, οπωσδήποτε συνιστά οικονομικότερη λύση από τη συντήρηση και διατροφή ενός ατόμου που υποτροπιάζει στο έγκλημα. Επίσης, παρατηρούνται λιγότερα φαινόμενα βίας εντός των φυλακών, και το περιβάλλον καθίσταται πιο ασφαλές για κρατουμένους και προσωπικό.

Η μόρφωση μπορεί να δώσει στους ανθρώπους και δη στους κρατούμενους φωνή, να τους διανοίξει πόρτες για  ένα καλύτερο μέλλον και να αποκαταστήσει την πληγωμένη αυτοεκτίμησή τους και την κοινωνική τους ανεπάρκεια. Συνεπώς,  η επένδυση στην εκπαίδευση των κρατουμένων, εγγυάται πολύ μεγαλύτερο όφελος για την κοινωνία ως σύνολο, και διασφαλίζει ότι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως του παρελθόντος τους, θα καταφέρουν να ευημερήσουν στο μέλλον.

Με βάση τα ανωτέρω, ερωτάσθε:

  1. Σε ποια ΚΚ της επικράτεια εξασφαλίζεται η πρόσβαση των φοιτητών σε Η/Υ, για τον παραπάνω σκοπό και για πόσες και ποιες ώρες καθημερινά; Με ποιες ενέργειες έχει διασφαλισθεί ότι, στην περίπτωση που τα Πανεπιστημιακά μαθήματα διεξάγονται το απόγευμα, οι φοιτητές θα έχουν δυνατότητα παρακολούθησης, ιδίως την παρούσα χρονική περίοδο, εν μέσω της πανδημίας COVID-19;
  2.  Πόσοι είναι οι κρατούμενοι φοιτητές στην επικράτεια και σε πόσους χορηγήθηκε κατά το τρέχον πανεπιστημιακό έτος 2019-2020, η επιδότηση από τα Κεφάλαια Εργασίας Κρατουμένων, όπως προβλέπει ο νόμος; Ποιο ήταν το συνολικό ποσό που εκταμιεύθηκε για το σκοπό αυτό;
  3. Πόσοι ήταν συνολικά οι κρατούμενοι που πέτυχαν στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του προηγούμενου έτους και σε πόσους εξ΄ αυτών απονεμήθηκε ο έπαινος των 500 ευρώ; Εκταμιεύθηκαν χρήματα και σε ποιο ύψος, ώστε να επιβραβευθούν με κάποιο τρόπο οι μαθητές αυτοί;
  4. Πώς σχεδιάζει το Υπουργείο να καλύψει το νομοθετικό κενό, που αφορά στον ευεργετικό υπολογισμό των ημερών ποινής για τις περιπτώσεις των «κατ΄οίκον διδαχθέντων μαθητών-κρατουμένων», που επιθυμούν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
  5. Πώς έχει διασφαλίσει η Κυβέρνηση ότι θα λάβουν μέρος στις φετινές Πανελλήνιες κρατούμενοι μαθητές, οι οποίοι έχουν μεταχθεί σε άλλη φυλακή από εκείνη στην οποία βρίσκεται το σχολείο στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι;
  6. Ανήκει στις προθέσεις της Κυβέρνησης η νομοθέτηση της καθολικής εξαίρεσης των κρατουμένων-φοιτητών από την επιβολή του κόστους χρήσης της συσκευής γεωεντοπισμού (βραχιολάκι), το οποίο ανέρχεται σε 12,50 ευρώ/ημέρα, διότι συνιστά δυσανάλογα επαχθές μέτρο και εισάγει άνιση μεταχείριση των κρατουμένων φοιτητών;

                                    Ο ερωτών Βουλευτής

                                       Μάρκου Κώστας

                                      Βέττα Καλλιόπη

                                      Γκιόλας Γιάννης

                                      Ζεϊμπέκ  Χουσεΐν

                                      Ηγουμενίδης Νικόλαος

                                      Θραψανιώτης Εμμανουήλ

                                      Καρασαρλίδου Φρόσω

                                      Μάλαμα Κυριακή

                                     Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

                                     Μουζάλας Γιάννης

                                     Νοτοπούλου Αικατερίνη

                                     Σκουρλέτης Παναγιώτης

                                     Σκουρολιάκος Παναγιώτης

                                     Σκούφα Μπέττυ

                                    Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

                                    Τσίπρας Γεώργιος

                                    Φάμελλος Σωκράτης

                                    Χαρίτου Δημήτριος

                                   Χρηστίδου Ραλλία

                                   Ψυχογιός Γεώργιος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kardiageiakes-pathiseis-kardia_252863_128338.jpg
Κίνδυνος ξαφνικού θανάτου για τους πάσχοντες από μυοκαρδιοπάθειες
Στην Ελλάδα, η θνησιμότητα από καρδιαγγειακά νοσήματα παραμένει υψηλή, με τους άνδρες να καταγράφουν 485 θανάτους ανά 100.000 πληθυσμού και τις...
Κίνδυνος ξαφνικού θανάτου για τους πάσχοντες από μυοκαρδιοπάθειες
anergia.jpg
Ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος απασχόλησης στην Ελλάδα
Οι προσδοκίες απασχόλησης για το πρώτο τρίμηνο του 2025 παραμένουν θετικές, με το ποσοστό να διατηρείται στο 12%, αν και μειωμένο σε σχέση με το...
Ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος απασχόλησης στην Ελλάδα