Αναζητώντας «κανονικότητες» στο ελληνικό σχολείο εν μέσω κορονοϊού
Του Βασίλη Πλατή*

Η αναγκαστική καταφυγή και ο προσανατολισμός ολόκληρης της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (σύγχρονη-ασύγχρονη), απότοκος της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων λόγω κορονοϊού, αποκάλυψε κάποιες από τις χρόνιες αλήθειες ή ψέματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

              Καταρχάς, όλοι σχεδόν οι διαμορφωτικοί παράγοντες της μάθησης, Υπουργείο Παιδείας, εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς, βρεθήκαμε απροετοίμαστοι μπροστά στην «ψηφιακή πρόκληση» της μάθησης εν μέσω κορονοϊού. Καθένας για διαφορετικούς λόγους, που δεν έχει αξία να αναλύσουμε εδώ.

              Στην πορεία, ωστόσο, αποδείχτηκε ότι η διαδικασία αυτή μπορεί να μην υποκαθιστά τη δια ζώσης μάθηση, αλλά αποτελεί σχετικά αξιόπιστο εργαλείο τόσο για τη μερική άρση των τωρινών δυσχερειών της πανδημίας στην εκπαίδευση όσο και για τους μελλοντικούς σχεδιασμούς της Πολιτείας.

              Κατανοήσαμε, λοιπόν, ότι η διαδικασία της μάθησης στο σύγχρονο σχολείο συνυφαίνεται σε μεγάλο βαθμό με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Οι εκπαιδευτικοί, από την πλευρά τους, έγινε αντιληπτό ότι οφείλουν να εξοικειωθούν γρήγορα με την παραπάνω παραδοχή ώστε να αναπληρώσουν τυχόν ελλείψεις τους στο νευραλγικό, όπως αποδεικνύεται, κομμάτι του ψηφιακού εγγραμματισμού καταφεύγοντας και στην αυτομόρφωση, όταν οι προσπάθειες του Υπουργείου για οργανωμένη επιμόρφωση στις ΤΠΕ αποδειχθούν πλημμελείς.

              Η Πολιτεία, από τη δική της πλευρά, οφείλει να κάνει πράξη τις διακηρύξεις της για την ενδυνάμωση των μαθητών με «ήπιες» δεξιότητες, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγεται και η ενίσχυση των δεξιοτήτων που αφορούν στις νέες τεχνολογίες. Προφανώς αυτό δεν μπορεί να καταστεί εφικτό με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο να «σέρνεται»…

              Αναφορικά δε με τους μαθητές, η πλειονότητα των οποίων δε φαίνεται να αντιμετωπίζει προβληματισμούς ανάλογους με αυτούς των εκπαιδευτικών… λόγω της «εξ απαλών ονύχων» τους εξοικείωσης με τους υπολογιστές, η εμπειρία των ημερών απέδειξε ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλίας ευνοεί τους φιλομαθείς, πολλοί από τους οποίους έδειξαν να απολαμβάνουν την όλη διαδικασία.

Ταυτόχρονα, η όχι και τόσο συνηθισμένη αυτή επιλογή διδασκαλίας και μάθησης στο δημόσιο σχολείο υπό συνθήκες κανονικότητας, φαίνεται ότι έχει κεντρίσει σημαντικά και το ενδιαφέρον αρκετών μαθητών που στην τάξη εμφανίζονταν ράθυμοι.

              Βέβαια, ο αυθεντικός τρόπος της δια ζώσης διδασκαλίας είναι δύσκολο, εάν όχι αδύνατο, να υποκατασταθεί πλήρως από τα ψηφιακά εργαλεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ωστόσο, οι συνθήκες που βιώνουμε τις τελευταίες εβδομάδες και αντανακλώνται ευθέως και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, ανέδειξαν μία από τις «κανονικότητες» και «βεβαιότητες» της εποχής μας: την εξοικείωση όλων με τις νέες τεχνολογίες.

Στο πλαίσιο αυτό και σε συνάρτηση με τα επιτεύγματα και των άλλων χωρών, το ελληνικό σχολείο οφείλει να εξέλθει από την παρούσα κρίση της πανδημίας «κανονικό» και να επενδύσει με ασφάλεια στο μέλλον των παιδιών του…

Φιλόλογος, Μουσικό Σχολείο Γιαννιτσών Πέλλας - Δρ. Ιστορίας Α.Π.Θ.

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μετρο
Γίνονται σχέδια για να φτάσει το μετρό στις Αχαρνές ενώ ακόμα ψάχνουν λύση για τις ελλείψεις σε συρμούς
Με άλλους τρεις σταθμούς που θα τη φτάσουν έως τις Αχαρνές «προικοδοτεί» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό
Γίνονται σχέδια για να φτάσει το μετρό στις Αχαρνές ενώ ακόμα ψάχνουν λύση για τις ελλείψεις σε συρμούς