Thumbnail
Γράφει ο Αντώνης Τσολομύτης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Μαθηματικών

Ανοικτή επιστολή προς την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία.

Είναι αλήθεια ότι ο Ευκλείδης Α έχει προσφέρει πολλά στη Μαθηματική εκπαίδευση εδώ και πολλά χρόνια και συνεχίζει να το κάνει επιτυχώς. Όμως στο τελευταίο του τεύχος (Απρίλιος-Μάιος-Ιούνιος 2019) μας περίμενε μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη. Τόσο δυσάρεστη που δεν μπορώ να την παραβλέψω.

Στο άρθρο «Πάντα κατ’ ἀριθμόν γίγνονται» παρουσιάζονται οι πρόγονοί μας όχι μόνο ως κοινωνία χωρίς δίκαιο (αναφέρομαι στο κατασκευασμένο παραμύθι με την δήθεν δολοφονία του Ίππασου) αλλά ως μια κοινωνία όπου η μόνη διαδικασία που παράγει αγαθό είναι η συνεύρεση αρσενικού με αρσενικό.

Δεν έχω τίποτα με την πλευρά της ανθρώπινης σεξουαλικότητας που σχετίζεται με την ομοφυλοφιλία αλλά η παρουσίαση αυτή προέρχεται από γνωστό ιστορικό μίσος κάποιων εναντίον της αρχαίας περιόδου με αρκετή δόση μισογυνισμού, και το οποίο σε αυτό το άρθρο αναπαράγεται χωρίς καμία αιδώ. Χωρίς καμία παραπομπή σε αρχαία πηγή (άλλωστε δεν υπάρχει, και το θέμα είναι μάλλον κατασκευασμένο τα πολύ νεώτερα χρόνια---αναρωτιέμαι ποιες είναι οι αξιόπιστες αναφορές;)

0.png

Στην παραπάνω εικόνα βλέπουμε μέρος του κειμένου. Διαβάζουμε:

«Οι άρτιοι είναι οι θηλυκοί ή φαύλοι και οι περιττοί οι άρρενες ή αγαθοί.»

Στη συνέχεια χειροτερεύει:

«Ανάμεσα στους αριθμούς αυτούς γίνονται γάμοι με πρόσθεση ή πολλαπλασιασμό. Από γάμους δια πολλαπλασιασμού προκύπτουν ‘εκ αγαθών γονέων, αγαθά τέκνα’ πχ 3 5=15, ‘εκ φαύλων, φαύλα’ π.χ. 2 4=8 και ‘εκ μεικτών φαύλα’ π.χ. 2 3=6».

Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να κάνω κάποιο παραπάνω σχόλιο. Το κείμενο είναι απαράδεκτο και προσβλητικό τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες. Γνωρίζω ότι το κείμενο είναι από εργασία μαθητών και μαθηματικών του παραρτήματος Λακωνίας της ΕΜΕ. Προφανώς οι μαθητές δεν έχουν απολύτως καμία ευθύνη για αυτά. Οι καθηγητές όμως έχουν.

Οι Πυθαγόρειοι διαιρούσαν όντως τους αριθμούς σε περιττούς και άρτιους. Οι περιττοί είναι πεπερασμένοι, περιορισμένοι και αρσενικοί. Οι άρτιοι είναι απεριόριστοι, άπειροι και θηλυκοί. Τα περί αγαθότητας και φαυλότητας είναι άγνωστα στην επιστημονική βιβλιογραφία. Για περισσότερα δείτε στις αναφορές παρακάτω.

Τέλος, επειδή ευθύνη έχει και η συντακτική ομάδα του Ευκλείδη Α, ζητώ από την ΕΜΕ την τυπική απόσυρση του τεύχους (μια και αυτό έχει ήδη μοιραστεί στα σχολεία) ως απαράδεκτο.

Αντώνης Τσολομύτης

Καθηγητής

Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Τμήμα Μαθηματικών
 

Αναφορές

[1] Αριστοτέλης. Μετά τα Φυσικά στο:

https://el.wikisource.org/wiki/Μεταφυσικά/Βιβλίο_Α

[2] Heidel, W. A. (1901). Πέρας and Άπειρον in the Pythagorean Philosophy. In: Archiv für Geschichte der Philosophie, 14 (3), 384–400.

[3] Mattéi Jean-Françoise. (1995). Ο Πυθαγόρας και οι Πυθαγόρειοι. Κ. Καψαμπέλη (μετάφρ.). Αθήνα: Μ. Καρδαμίτσα.

[4] Waerden, B.L. (2003). Η αφύπνιση της επιστήμης. Αιγυπτιακά, Βαβυλωνιακά και Ελληνικά Μαθηματικά. Χριστιανίδης, Γ. (επιμέλεια-μετάφραση). Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (1954).

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εφετείο Πειραιά
Μαζική συγκέντρωση αλληλεγγύης για τη Χρύσα Χοτζόγλου έξω από το Εφετείο Πειραιά
Στο κάλεσμα για την προσφυγή ενάντια στην αργία της εκπαιδευτικού Χρύσας Χοτζόγλου έχουν ανταποκριθεί Σωματεία και φορείς
Μαζική συγκέντρωση αλληλεγγύης για τη Χρύσα Χοτζόγλου έξω από το Εφετείο Πειραιά
ζαχαρακη
Ζαχαράκη: Τι θα γίνει με τους νέους πίνακες Ειδικής Αγωγής - Ερχεται και διαλειτουργικότητα πλατφορμών δημοσίου και ΥΠΑΙΘΑ
«Δεδομένου του μεγάλου πλήθους των υποψηφίων/ενδιαφερομένων για συμμετοχή στη διαδικασία, είναι προφανές ότι η ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών...
Ζαχαράκη: Τι θα γίνει με τους νέους πίνακες Ειδικής Αγωγής - Ερχεται και διαλειτουργικότητα πλατφορμών δημοσίου και ΥΠΑΙΘΑ
diokseis_ekpaideutikon
Κλιμακώνεται το κύμα διώξεων σε βάρος εκπαιδευτικών – Πλατύνεται το μέτωπο αλληλεγγύης
Από τη Μεσσηνία ως τον Πειραιά και την Αττική, νεοδιόριστοι και έμπειροι εκπαιδευτικοί καλούνται σε απολογίες για τη συμμετοχή τους σε...
Κλιμακώνεται το κύμα διώξεων σε βάρος εκπαιδευτικών – Πλατύνεται το μέτωπο αλληλεγγύης