Thumbnail
Γιάννης Παρίσης

Του Γιάννη Παρίση, Εκπαιδευτικού

Ας επιχειρήσουμε να διορθώσουμε το άρθρο αυτό σαν να ήταν το γραπτό ενός μαθητή μας. Έχουμε και λέμε:

Τίτλος: Εκτός τόπου και χρόνου, ανέπαφος με το κείμενο, ερώτημα ούτε ρητορικό (δεν έχει αυτονόητη απάντηση) ούτε πραγματικό (το άρθρο δεν επιχειρεί να το απαντήσει) – άρα, μοναδικός του σκοπός να τραβήξει την προσοχή του αναγνώστη υπονοώντας ένας ψέμα, δηλαδή ότι η κυβέρνηση αναρωτιέται αν χρειαζόμαστε ιδιωτική εκπαίδευση.

1η παράγραφος: σειρά προσωπικών απόψεων και εκτιμήσεων του αρθρογράφου που παρουσιάζονται ως πραγματικά δεδομένα, δηλαδή η κλασική μέθοδος προπαγάνδας (μόνο που ούτε αυτό ξέρει να κάνει σωστά, αφού χαρακτηρίζει την κίνηση της κυβέρνησης “αιφνιδιαστική” και μερικές γραμμές μετά μας ενημερώνει ότι είναι η τρίτη φορά που η κυβέρνηση προσπαθεί να περάσει αυτό το νόμο: τις προηγούμενες δύο οι σχολάρχες ενημέρωσαν την τρόικα να κάνει “ντα” την κυβέρνηση). Επιπλέον, η παράγραφος περιέχει ένα ολοφάνερο ψέμα, δηλαδή τον δήθεν περιορισμό των δραστηριοτήτων στα ιδιωτικά σχολεία, ενώ το νομοσχέδιο τις απελευθερώνει εντελώς (αρκεί να δηλώνονται και να πληρώνονται).

2η παράγραφος: Εκτός θέματος του κειμένου και της επικαιρότητας, άρα θα έπρεπε να διαγραφεί εντελώς. Μας ενημερώνει για το τι λέει το Σύνταγμα, που είναι πασίγνωστο και με κανένα τρόπο δεν συνδέεται ούτε στηρίζει τις απόψεις του αρθρογράφου (μάλλον το αντίθετο).

3η παράγραφος: Εκτός θέματος επίσης, ακόμα ποιο πολύ από την προηγούμενη, επίσης διαγράφεται. Μας ενημερώνει ότι η οι Έλληνες κάνουν χρήση της ιδιωτικής εκπαίδευσης (σώπα καημένε!) ένας βουλευτής του κόμματος που μαζί με άλλα επί δεκαετίες κάνει ό,τι μπορεί για να μην υπάρχει σωστή δημόσια εκπαίδευση και άρα οι Έλληνες να χρειάζονται την ιδιωτική σε όλες της τις μορφές. Πώς συνδέεται αυτό με το νέο νομοσχέδιο, μόνο το μυαλό του αρθρογράφου το ξέρει.

4η παράγραφος: ξεκινούν οι προτάσεις του αρθρογράφου, αριθμημένες. Από αυτές:

η (α) δεν έχει καμία σχέση με όσα λέει το νομοσχέδιο ούτε με το θέμα γενικότερα, ουσιαστικά αυτό που προτείνει με κάποιο τρόπο ισχύει ήδη

η (β) και η (γ), αν ισχύσουν, θα παραβιάζουν το σύνταγμα της χώρας και αρκετές ακόμη δεκάδες νόμους, μαζί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία

η (δ) ισχύει ήδη και με το νέο νομοσχέδιο απελευθερώνονται τελείως, οπότε η πρόταση είναι ένα καταφανέστατο ψέμα

η (στ), η (ζ) και η (η) είναι “άλλα λόγια να αναπιόμαστε”, δηλαδή εκτός θέματος αλλά για να έχουμε κάτι να πούμε να συμπληρωθεί ο αριθμός των λέξεων.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: ως γραπτό, παίρνει αρκετά κάτω από τη βάση, ακριβώς όπως το γραπτό ενός μέτριου ή και αδύναμου μαθητή, τον οποίο στις πανελλαδικές κατηγορούμε ότι δεν ξέρει να γράφει. Ο συγκεκριμένος δεν ξέρει ούτε καν να κάνει προπαγάνδα. Μόνο που δεν είναι μαθητής, δυστυχώς. Είναι βουλευτής αλλά και καθηγητής πανεπιστημίου.

----------------------------
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο του Θόδωρου Φορτσάκη που δημοσιεύθηκε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ
Xρειαζόμαστε ιδιωτική εκπαίδευση;
 

Μ​​ε αιφνιδιαστική διάταξη, χωρίς αποτίμηση με συγκεκριμένα στοιχεία της λειτουργίας του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, χωρίς διαβούλευση, χωρίς εμπεριστατωμένη αιτιολογική έκθεση, σε άσχετο νομοσχέδιο για την ελληνόγλωσση και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, που ήδη συζητήθηκε εσπευσμένα στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί, για τρίτη φορά από τον Γενάρη του 2015, να στραγγαλίσει την ιδιωτική εκπαίδευση. Η άλωση επιχειρείται κυρίως με χορήγηση ουσιαστικά δημοσιοϋπαλληλικής μονιμότητας στους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων, με σημαντικό περιορισμό της δυνατότητας των ιδιωτικών σχολικών μονάδων να εκπονούν συμπληρωματικά προγράμματα διδασκαλίας, καθώς και με επιβολή εξοντωτικών όρων λειτουργίας των φροντιστηρίων.

Και όμως το Σύνταγμά μας, που κατοχυρώνει και εγγυάται ως βασική αποστολή του κράτους την παιδεία, με πρόσβαση δωρεάν σε όλες τις βαθμίδες της (άρθρο 16 παρ. 2 και 3), εγγυάται παράλληλα τη λειτουργία και εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο κράτος, πλην ανωτάτων υπό την κρατική εποπτεία (άρθρο 16 παρ. 8 και 5). Το έννομο αγαθό της παιδείας προστατεύεται επομένως από το Σύνταγμα στην ολότητά του, δηλαδή τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική διάστασή του, με κατοχύρωση του δικαιώματος επιλογής των γονέων.

Επισημαίνεται ότι σήμερα στη χώρα μας η ιδιωτική εκπαίδευση εκτείνεται σε τεράστιο πεδίο, καθώς περιλαμβάνει όχι μόνο νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, αλλά και ιδιωτικά φροντιστήρια, κέντρα εκμάθησης ξένων γλωσσών, πολυποίκιλα κέντρα διδασκαλίας διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, ΙΕΚ και πολλά άλλα, χωρίς να λησμονούμε και τα ιδιωτικά μαθήματα. Σχεδόν το σύνολο των μαθητών μας, για διάφορους λόγους, καταφεύγει στην ιδιωτική εκπαίδευση σε διάφορες φάσεις της μαθησιακής πορείας τους. Είναι γνωστό μάλιστα ότι στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου υπάρχει σαφής προτίμηση προς την ιδιωτική παιδεία, με αποτέλεσμα μάλιστα την υπέρμετρη επιβάρυνση του προγράμματος των μαθητών. Δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση είναι επομένως στην πράξη σχεδόν ισοβαρείς.

Τι πρέπει να γίνει; Οι παρακάτω σκέψεις είναι προσωπικές και κατατίθενται ως έναυσμα συζήτησης.

α. Να δημιουργηθεί ενιαίο μητρώο εκπαιδευτικών, του Δημοσίου ή ιδιωτικών, όπως για τους δικηγόρους, τους γιατρούς, τους μηχανικούς κ.λπ., που εγγράφονται σε ενιαίο μητρώο, όπου δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ απασχολουμένων στο Δημόσιο ή ιδιωτών. Από τον ελεγμένο αυτό κατάλογο τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια θα κάνουν προσλήψεις ελεύθερα, για όσο χρόνο συμφωνείται, χωρίς παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας, που σήμερα πρέπει να τις εγκρίνει.

β. Τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια να μπορούν να αξιολογούν το προσωπικό τους, σύμφωνα με τα ειδικότερα κριτήρια που τα ίδια θεσπίζουν, πάντοτε στο πλαίσιο της νομιμότητας. Σήμερα το υπουργείο δεν το επιτρέπει.

γ. Οι απολύσεις πρέπει να είναι αιτιολογημένες και όχι αυθαίρετες, όμως δεν νοείται έλεγχός τους από το υπουργείο Παιδείας. Η κρατική εποπτεία δεν επιτρέπεται να καταλήξει σε εξομοίωση των όρων εργασίας δημοσίων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Οι δύο σφαίρες είναι διαφορετικές και απολύτως διακριτές. Τα αρμόδια δικαστήρια θα επιλύουν όποια διαφορά, όπως σε όλες τις ιδιωτικές συμβάσεις εργασίας. Η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για έγκριση των απολύσεων από επιτροπή του υπουργείου Παιδείας οδηγεί σε ουσιαστική μονιμοποίηση, αφού τα σωματειακά συμφέροντα θα καταστήσουν την απόλυση αδύνατη και πάντως εξαιρετικά δυσχερή.

δ. Στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια να επιτρέπεται να εκπονούν τα προγράμματά τους ελεύθερα, με επιπλέον μαθήματα και δράσεις που επιθυμούν, χωρίς γραφειοκρατικούς περιορισμούς. Αυτό είναι και το μεγάλο «συγκριτικό» τους πλεονέκτημα. Κατά το νομοσχέδιο αυτή η δυνατότητα περιορίζεται σημαντικά, διότι τίθενται συγκεκριμένες προϋποθέσεις και απαιτείται συναίνεση του υπουργείου Παιδείας.

ε. Τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, περιλαμβανομένων των φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών, να υπόκεινται σε ανεξάρτητη αρχή για την αδειοδότηση και τον έλεγχο λειτουργίας τους.

στ. Οι γονείς που επιλέγουν την ιδιωτική παιδεία να ενισχύονται οικονομικά από το κράτος είτε με «κουπόνι» είτε με φοροαπαλλαγή, με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

ζ. Να μελετηθεί η δυνατότητα για τη χορήγηση τίτλου ολοκλήρωσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με βάση ετήσιο σύστημα εθνικής πιστοποίησης σε όλα τα διδασκόμενα στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου γνωστικά αντικείμενα, δύο επιπέδων ανά αντικείμενο, με δικαίωμα συμμετοχής σε αυτό ανεξάρτητα από τον φορέα προετοιμασίας, σχολείο, φροντιστήριο ή και ιδιωτικό μάθημα, κατά το πρότυπο του Γαλλικού «Baccalauréat», ώστε να απαλλαγούν οι μαθητές από τις σημερινές ασφυκτικές πιέσεις.

η. Με υπέρβαση της ιδεοληπτικής αντιπαράθεσης «δημόσιο - ιδιωτικό» σχολείο, να αναπτυχθούν συνέργειες μεταξύ των δύο, ιδίως για την παροχή με ευνοϊκούς για τους μαθητές όρους επιπλέον δυνατοτήτων που δεν μπορεί να διασφαλίσει η δημόσια εκπαίδευση.

Δυστυχώς η στάση της κυβέρνησης απέναντι στην ιδιωτική παιδεία πηγάζει από τη γενικότερη κρατικιστική, εχθρική προς κάθε ιδιωτική πρωτοβουλία, αντίληψή της. Γι’ αυτό φοβάμαι ότι δεν πρόκειται να μεταβληθεί.

* Ο κ. Θεόδωρος Φορτσάκης είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής, τ. πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ανακαλείται το πιο διάσημο τρόφιμο στον κόσμο – Είναι γεμάτο στα φυτοφάρμακα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Σπύρος Λυκοθανάσης
Θλίψη για τον θάνατο του καθηγητή Σπύρου Λυκοθανάση – Πρωτοπόρος στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών διετέλεσε καθηγητής και διευθυντής του Εργαστηρίου Αναγνώρισης Προτύπων
Θλίψη για τον θάνατο του καθηγητή Σπύρου Λυκοθανάση – Πρωτοπόρος στην Τεχνητή Νοημοσύνη
prosxolikh.jpg
Αίτημα για συμπληρωματικές αποσπάσεις στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής
Τα μέλη ΔΕΠ και ΕΔΙΠ από τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των ελληνικών ΑΕΙ απευθύνουν έκκληση προς το Υπουργείο Παιδείας,...
Αίτημα για συμπληρωματικές αποσπάσεις στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής
Πετρολούκας Χαλκιάς
Πέθανε ο θρυλικός κλαρινίστας Πετρολούκας Χαλκιάς
Έφυγε από τη ζωή ο μεγάλος δεξιοτέχνης του κλαρίνου, Πετρολούκας Χαλκιάς, αφήνοντας πίσω του ανεξίτηλο αποτύπωμα στην παραδοσιακή ηπειρώτικη μουσική
Πέθανε ο θρυλικός κλαρινίστας Πετρολούκας Χαλκιάς