Το 51ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, που λειτουργεί ως «Ανοιχτό Σχολείο» και βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας (Ακονιμάτου 40, Μεταξουργείο) επισκέφτηκε σήμερα ο Υπουργός Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης, με αφορμή την αξιέπαινη δράση που πραγματοποιούν εθελοντικά 30 εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο του προγράμματος «Σχολεία χωρίς σύνορα» που συντελείται στο εν λόγω σχολείο σε συνεργασία με την ΜΚΟ «Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού» και τη συνδρομή του Δήμου Αθηναίων.
Συγκεκριμένα 130 παιδιά από τους προσφυγικούς καταυλισμούς του Ελληνικού, του Σχιστού και του Κέντρου της Αθήνας έρχονται σε επαφή με την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό ενώ τους δίνεται και η δυνατότητα να επικοινωνήσουν δημιουργικά μεταξύ τους.
Το πρόγραμμα διεξάγεται καθημερινά από τις 9.00 έως τις 13.00 και κατά τη διάρκειά του τα παιδιά ηλικίας 6 έως 12 ετών προετοιμάζονται για την ένταξή τους στο ελληνικό σχολείο με μαθήματα ελληνικής και αγγλικής γλώσσας αλλά και δράσεις ενημέρωσης, αθλητισμού, ψυχαγωγίας και συναντήσεων κοινωνικοποίησης.
Ο Υπουργός επισκέφτηκε τις τάξεις, μίλησε με τα παιδιά αλλά κυρίως με τους εκπαιδευτικούς που είναι η «ψυχή» της εθελοντικής δράσης.
«Ήρθαμε εδώ σήμερα να μάθουμε. Είναι μία εμπειρία που πρέπει να αξιοποιήσουμε ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς» ανέφερε ο Νίκος Φίλης κατά την έναρξη της συζήτησης με τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Η Μυρσίνη Ζορμπά πρόεδρος του «Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού» ενημέρωσε τον Νίκο Φίλη για το πρόγραμμα, προβάλλοντας το γεγονός ότι ένα από τα πιο δυναμικά στοιχεία του προγράμματος, είναι η καθημερινή σύσκεψη των εκπαιδευτικών οι οποίοι καταθέτουν την εμπειρία τους.
«Ευελπιστούμε στο τέλος να έχουμε ένα πρόγραμμα το οποίο θα ορίσει πως θα συμπεριφερόμαστε σε αυτά τα παιδία. Πως πρέπει να στοιχειοθετηθεί το σεμινάριο όσων ασχοληθούν με τα παιδιά» δήλωσε μεταξύ των άλλων η Μυρσίνη Ζορμπά παρουσιάζοντας και τις δραστηριότητες που είχαν τα παιδιά όπως οι επισκέψεις στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, η παρακολούθηση κινηματογράφου και οι συναντήσεις με συγγραφείς παιδικών βιβλίων.
Ακολούθως πήρε τον λόγο ο Νίκος Φίλης, αναφέροντας τα ακόλουθα:
«Ίσως ένα μικρό σύνολο από τα χιλιάδες παιδιά των 50000 προσφύγων που βρίσκονται σήμερα στη χώρα μας θα πρέπει να πάνε σε σχολικές δομές. Είναι μεγάλη η πολυμορφία επειδή αυτό το ρεύμα δεν είναι επανάληψη της δεκαετίας του 1990, τότε που ήρθαν άνθρωποι να αγαπήσουν τη χώρα μας και να συμμετάσχουν στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.
Είναι διαφορετικές οι βλέψεις των ανθρώπων και οι περισσότεροι βλέπουν τη χώρα μας ως χώρα διέλευσης και όχι παραμονής. Όμως ο χρόνος της διέλευσης μπορεί να διαρκέσει αρκετά. Και κάποιοι από αυτούς, βάσει τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, θα παραμείνουν εδώ».
Ο Υπουργός Παιδείας πρόσθεσε ότι «πρέπει λοιπόν να βρούμε ένα τρόπο, όσο είναι εδώ, να μην είναι νεκρός χρόνος για τη ζωή τους αλλά να έχουν μία δημιουργική, κατά το δυνατόν, παρουσία. Το «κλειδί» για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών αναγκών των προσφύγων-παιδιών είναι να βρούμε τον τρόπο για το πως θα εντάξουμε τα παιδιά αυτά. Ο κοινός παρονομαστής είναι να μην δημιουργηθούν οι συνθήκες που θα οδηγήσουν σε μία μορφή Γκέτο.»
Όπως τόνισε ο Νίκος Φίλης πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου είναι τους επόμενους μήνες σταδιακά η μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών να βρίσκεται στο σχολικό δίκτυο. Να υπάρχουν τάξεις υποδοχής και ένταξης στο κανονικό σύστημα του σχολείου.
Ειδικότερα για τον εθελοντισμό υπογράμμισε ότι η εμπειρία έχει δείξει μέχρι στιγμής ότι είναι «μία μεγάλη δύναμη. Έχει σημασία ότι ο εθελοντισμός πλέον έχει ένα υπόστρωμα αλληλεγγύης και αγάπης που έχει αγκαλιάσει τα παιδιά. Αλλά ήρθε η ώρα το κράτος να αναλάβει και αυτό την ευθύνη του. Ο εθελοντισμός μπορεί να συνυπάρχει αλλά δεν είναι το μόνο στοιχείο για την αντιμετώπιση του προβλήματος.»
Κατά την έξοδο του ο Νίκος Φίλης δήλωσε ότι «ήρθαμε σήμερα εδώ για να επιβεβαιώσουμε τη θέληση και τον σχεδιασμό του Υπουργείου τον Σεπτέμβριο να ενταχθούν όλα τα προσφυγόπουλα που βρίσκονται στη χώρα μας στο δημόσιο σχολικό σύστημα με πολλούς τρόπους. Με τάξεις υποδοχής στα σχολεία και στα κέντρα φιλοξενίας με ιδιαίτερες σχολικές δομές».
Υπογράμμισε επίσης ότι «είμαστε σίγουροι ότι το ελληνικό δημόσιο σχολείο έχει κουλτούρα και η ενσωμάτωση των προσφυγόπουλων στην κοινωνία και αυτή τη φορά θα αποδείξει ότι το σχολείο στη χώρα μας είναι ένα θεμέλιο δημοκρατίας και αλληλεγγύης.
Ο Υπουργός συνεχάρει τους εκπαιδευτικούς για το χρόνο που αφιερώνουν για να λειτουργήσει το πρόγραμμα τονίζοντας ότι «το ανοικτό σχολείο είναι αυτό που δεν κλείνει όταν τελειώνει το μάθημα αλλά μπορεί να λειτουργεί και το απόγευμα σε συνεργασία με τους δήμους κάθε περιοχής, είναι ένα πρότυπο που πρέπει να προωθήσουμε σε ολόκληρη τη χώρα. Το θεσμικό πλαίσιο υπάρχει από εκεί και πέρα πρέπει να σχεδιάσουμε πως θα γίνει με πιλοτικό τρόπο και μετά να το γενικεύσουμε σε όλα τα σχολεία».
Παράλληλα, ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε και στην πρόσληψη 800 αναπληρωτών εκπαιδευτικών με επιμόρφωση στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Η προκήρυξη για την πρόσληψή τους αναμένεται μέσα στο καλοκαίρι.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη