Πέμπτη, 23.07.2015
Φαινόμενα άκρατου συντεχνιασμού εν μέσω της οξύτατης πολιτικής και οικονομικής κρίσης που ταλανίζουν τη χώρα παρατηρούνται σε ό,τι αφορά πρόταση που κατατέθηκε από ΑΕΙ προς το ΥΠΠΑΙΘ σχετικά την ένταξη σε συγκεκριμένο πίνακα αναπληρωτών αποφοίτων που δεν διαθέτουν τα τυπικά ούτε τα ουσιαστικά προσόντα.
Αίολη επιστημονικά και απαράδεκτη ακαδημαϊκά είναι η πρόταση που κατατέθηκε από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Παν/ίου Μακεδονίας προς το ΥΠΠΑΙΘ –και η οποία ήρθε σε απάντηση του αιτήματος που κατέθεσαν απόφοιτοι των Ειδικεύσεων Παραδοσιακών Οργάνων της Κατεύθυνσης Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής και της Ειδίκευσης Εφαρμοσμένων Μουσικών Σπουδών της Κατεύθυνσης Βυζαντινής Μουσικής του προαναφερθέντος Τμήματος. Το έντονο ενδιαφέρον των συγκεκριμέων αποφοίτων να εισαχθούν στον πίνακα «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής» προέκυψε φέτος για τρεις λόγους:
α. Πολλές θέσεις διδασκαλίας παραδοσιακών οργάνων στα Μουσικά Σχολεία καλύπτονται από παλαιότερους από αυτούς εκπαιδευτικούς.
β. Δεν είναι αρκετά μεγάλος ο αριθμός των μαθητών που δηλώνουν ως όργανα επιλογής τα παραδοσιακά όργανα τα τελευταία χρόνια. Επομένως οι συνάδελφοι αδυνατούν να συμπληρώσουν πλήρες ωράριο (23 ώρες) στα Μουσικά Σχολεία και να έχουν τις αντίστοιχες οικονομικές απολαβές.
γ.Λόγω της οικονομικής Κρίσης οι αμοιβές που μπορούν να εξασφαλίσουν οι οργανοπαίκτες σε συμμετοχές τους σε συναυλιακά μουσικά γεγονότα έχουν μειωθεί πολύ, όπως επίσης και ο αριθμός των μουσικών εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται.
Η συγκεκριμένη πρόταση εισηγείται την ένταξη όλων των παραπάνω αποφοίτων στον πίνακα «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής». Στα Μουσικά Σχολεία το παραπάνω μάθημα ονομάζεται «Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική» και, σύμφωνα με το (ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 1304, 2 Ιουλίου 2009, Τεύχος Β, Σελ. 16415-16417),συμπεριλαμβάνει:
Α.Δημοτικό Τραγούδι: Θεωρία και Πράξη
Β. Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική: Θεωρητικό και Πρακτικό Μέρος.
Οι απόφοιτοι αυτοί δεν μπορούν να ενταχθούν στον συγκεκριμένο πίνακα διότι:
Α. Επιχειρείται να παρουσιαστεί το μάθημα «Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική» ως ένα γενικό μάθημα «Ωδικής». Αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση, καθώς ο διδάσκων είναι επιφορτισμένος με την υποχρέωση να διδάξει τη Βυζαντινή Μουσική αυτή καθεαυτή ως μουσικό είδος, τη σημειογραφία της, τη Θεωρία και την Ιστορία της, το Δημοτικό (παραδοσιακό) τραγούδι αυτό καθεαυτό, τη Θεωρία και την ιστορική του εξέλιξη. Προφανώς όλα αυτά δε συνιστούν τη φυσιογνωμία ενός γ ε ν ι κ ο ύ μαθήματος, αντίστοιχου του μαθήματος «Θεωρητικά Ευρωπαϊκής Μουσικής». Επίσης, δεν στοιχειοθετείται με καμία τεκμηρίωση ότι το περιεχόμενο του μαθήματος δεν εμβαθύνει σε ειδικές γνώσεις της ειδίκευσης της Ψαλτικής. Το επίπεδο του μαθήματος είναι αντίστοιχο του επιπέδου του Μουσικού Σχολείου. Υπάρχουν Μουσικά Σχολεία με πολύ υψηλό επίπεδο στη Βυζαντινή Μουσική.
Οι απόφοιτοι των Ειδικεύσεων Παραδοσιακών Οργάνων της Κατεύθυνσης Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής δεν είχαν –εκτός ορισμένων εξαιρέσεων πριν το έτος 2007, οπότε και εισήχθη η Ειδίκευση «Δημοτικό Τραγούδι» και πάλι μόνο για διάρκεια ενός έτους και αποκλειστικά σε ο μ α δ ι κ ό μάθημα- ως υ π ο χ ρ ε ω τ ι κ ά μαθήματα ούτε επέλεξαν ως επιλεγόμενα μαθήματα ούτε το μάθημα «Δημοτικό Τραγούδι» ούτε το μάθημα «Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής» που προσφέρονται και στα οκτώ (8) εξάμηνα σπουδών. Το ίδιο ισχύει και για τα θεωρητικά μαθήματα «Ιστορία Χριστιανικής Λατρείας», «Θεωρία Βυζαντινής Μουσικής», «Παλαιογραφία», «Χοροστασία» που προσφέρονται και στα οκτώ (8) εξάμηνα και καθορίζουν το ιστορικό, αισθητικό και μουσικολογικό υπόβαθρο του Βυζαντινής Μελουργίας.
Οι απόφοιτοι της Ειδίκευσης «Εφαρμοσμένων Μουσικών Σπουδών» της Κατεύθυνσης Βυζαντινής Μουσικής δεν είχαν ως υποχρεωτικά και δεν επέλεξαν ως επιλεγόμενα μαθήματα ούτε τα προαναφερθέντα θεωρητικά μαθήματα της Βυζαντινής Μουσικής Φιλολογίας, ούτε το μάθημα «Δημοτικό Τραγούδι». Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να διεκδικούν το δικαίωμα διδασκαλίας τους στη Β’ Βάθμια Εκπαίδευση, εφόσον δε διαθέτουν απόδειξη (μέσω της αναλυτικής τους βαθμολογίας) της π ι σ τ ο π ο ι η μ έ ν ης γνώσης τους από ακαδημαϊκό φορέα; Σε κανένα εκπαιδευτικό σύστημα του κόσμου δεν έχει το δικαίωμα ο εκπαιδευτικός να διδάξει επιστημονικό/καλλιτεχνικό αντικείμενο που ο ίδιος δε διδάχτηκε στην Γ’ Βάθμια Εκπαίδευση. Να σημειωθεί ότι οι απόφοιτοι όλων των Ειδικεύσεων της Κατεύθυνσης Ευρωπαϊκής Μουσικής που έχουν το δικαίωμα να ενταχθούν στον πίνακα «Θεωρητικά Ευρωπαϊκής Μουσικής» έχουν παρακολουθήσει υποχρεωτικά τέσσερα (4) εξάμηνα Solfege. Αυτό από μόνο του είναι ενδεικτικό του πόσο απαράδεκτο είναι το αίτημα που έχει κατατεθεί.
Οι απόφοιτοι της Ειδίκευσης «Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής» της Κατεύθυνσης Βυζαντινής Μουσικής έχουμε παρακολουθήσει υποχρεωτικά για οκτώ (8) εξάμηνα το μάθημα «Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής» και όλα τα θεωρητικά μαθήματα της Βυζαντινής Μουσικής Φιλολογίας. Η συντριπτική πλειοψηφία από εμάς έχουμε παρακολουθήσει ως Όργανο Επιλογής το μάθημα «Δημοτικό Τραγούδι» για τέσσερα (4) εξάμηνα και κάποιοι από εμάς, πέρα από τα υποχρεωτικά μαθήματα της Ειδίκευσης, επιλέξαμε τα υπόλοιπα μ ι σ ά μαθήματα από το σύνολο των προσφερόμενων από την Κατεύθυνση Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής.
Β. Είναι γνωστό ότι μόνο οι απόφοιτοι των Ειδικεύσεων μπορούν να διδάξουν ένα ειδικό μάθημα, όπως είναι αυτό της «Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής», στα σχολεία. Αυτό ισχύει για ό λ ε ς τις ειδικεύσεις του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Παν/ίου Μακεδονίας. Οι απόφοιτοι της Ειδίκευσης «Εφαρμοσμένες Μουσικές Σπουδές» ό λ ω ν των Κατευθύνσεων έχουν το δικαίωμα να διδάξουν μ ό ν ο το μάθημα «Θεωρητικά Ευρωπαϊκής Μουσικής» στα Μουσικά Σχολεία. Αυτό συμβαίνει διότι το επίπεδο στο οποίο έφτασαν οι απόφοιτοι της Κατεύθυνσης Βυζαντινής Μουσικής παρακολουθώντας κάποια εξάμηνα το μάθημα «Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής» είναι ιδιαίτερα χαμηλό (έως και Δοξαστικά -και όχι όλοι οι απόφοιτοι) σε σχέση με τους αποφοίτους της Ειδίκευσης της εν λόγω Κατεύθυνσης (Καλοφωνικά Μαθήματα). Όταν το επίπεδο των μαθημάτων που ορίζονται για τα Μουσικά Σχολεία από το σχετικό ΦΕΚ είναι αυτό των Εωθινών για την Γ’ Γυμνασίου και μετά, χωρίς να υπάρχει σχυγκεκριμένος προσδιορισμός για το Λύκειο, εννοείται όμως ότι το μουσικό επίπεδο είναι ακόμη πιο απαιτητικό, πώς θα μπορέσουν οι συγκεκριμένοι απόφοιτοι να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος στα Μουσικά Σχολεία;
Οι απόφοιτοι των Ειδικεύσεων «Παραδοσιακών Οργάνων» της Κατεύθυνσης «Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής» δεν έχουν Ειδίκευση ούτε το «Δημοτικό Τραγούδι» ούτε στην «Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής».
Γ. Ο ισχυρισμός ότι ο όρος «Δημοτικό Τραγούδι» που υπάρχει στο ΦΕΚ (1304/02.07.2009) το οποίο καθορίζει την ύλη του μαθήματος «Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική» […]«χρησιμοποιείται με την ευρύτερη έννοια, όπου, μέσω των διατυπώσεων των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος, είναι προφανές ότι με τον όρο αυτό περιγράφεται το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κομμάτι της μελοποιίας της παραδοσιακής μουσικής εν γένει […]είναι αυθαίρετος. Ο όρος «Δημοτικό Τραγούδι» στο ΦΕΚ του 2009 είναι εντελώς συγκεκριμένος και ξεκάθαρος. Η παραπάνω είναι μια καθαρά υποκειμενική ερμηνεία της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος.
Οι λόγοι αυτοί όμως, όσο και αν είναι σοβαροί και δημιουργούν πρόβλημα στην επιβίωση των συγκεριμένων αποφοίτων, δε μπορούν ν’ αποτελέσουν την αφορμή για την εισαγωγή τους στον πίνακα που τώρα ονομάζεται «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής» στο Υπουργείο και «Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική» στα Μουσικά Σχολεία. Το τεράστιο –όντως- πρόβλημα της ανεργίας δε θα αντιμετωπιστεί με την εισαγωγή πολλών αποφοίτων, ανεξαρτήτως ακαδημαϊκών σπουδών, στους πίνακες εκείνους των υ π ο χ ρ ε ω τ ι κ ώ ν μαθημάτων, όπως είναι και το συγκεκριμένο μάθημα, επειδή εξασφαλίζει εργασία στους μουσικούς. Το πρόβλημα θα λυθεί με τον άμεσο μόνιμο διορισμό –όχι τις προσλήψεις αναπληρωτών- μουσικών σε Γενικά και Μουσικά Σχολεία.
Δ. Εάν ενταχθούν οι απόφοιτοι των Ειδικεύσεων «Παραδοσιακών Οργάνων» της Κατεύθυνσης «Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής» στον πίνακα «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής» θα καταστρατηγήσουν την αρχή της Ισονομίας μεταξύ των αποφοίτων των Ειδικεύσεων του Τμήματος.
Οι απόφοιτοι των Ειδικεύσεων έχουμε το δικαίωμα να ενταχθούμε σε δύο (2) το πολύ πίνακες:
1.Στον πίνακα της Ειδίκευσης από την οποία αποφοιτήσαμε και
2.Στον πίνακα «Θεωρητικά Ευρωπαϊκής Μουσικής».
Οι εν λόγω απόφοιτοι όμως, θα μπορούν να εντάσσονται σε τρεις (3) συγχρόνως πίνακες:
1. Στον πίνακα της Ειδίκευσης από την οποία αποφοίτησαν (π.χ Σαντούρι, Κανονάκι κλπ).
2.Στον πίνακα «Θεωρητικά Ευρωπαϊκής Μουσικής».
3. Στον πίνακα «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής».
Ε. Σε ό,τι αφορά την παράγραφο του τελευταίου εγγράφου της Γενικής Συνέλυσης του ΤΜΕΤ του ΠΑΜΑΚ που αναφέρει ότι:
[...]Το "Δημοτικό Τραγούδι" […] δύναται να διδαχτεί σε ένα ομαδικό μάθημα και μέσω ενός εποπτικού παραδοσιακού μουσικού οργάνου, δεδομένου ότι το ρεπερτόριο των παραδοσιακών οργάνων είναι κατά κύριο λόγο τραγουδιστικό, όπου ο μουσικός, μεταξύ άλλων, καλείται να αποδώσει στο μουσικό όργανο τη μελωδία της φωνής, στο πλαίσιο μιας κατά κύριο λόγο μονοφωνικής παράδοσης [...]"υπογραμμίζουμε ότι ελέγχεται η επιστημονικότητά της, καθώς:
1. Όργανα όπως το σαντούρι, το μπουζούκι, το στεριανό λαούτο, το νησιώτικο λαούτο, τα χάλκινα πνευστά κ.α μπορούν, από την κατασκευή τους, να αποδώσουν μόνο τόνους και ημιτόνια, καθώς είναι συγκερασμένα. Πώς θα μπορέσουν, λοιπόν, να αποδώσουν το μαλακό διατονικό γένος που υπάρχει μέσα στη διδακτέα ύλη και στο οποία ανήκουν και μέλη της βυζαντινής μουσικής φιλολογίας αλλά και τραγούδια και οργανικά κομμάτια της παραδοσιακής μουσικής;
2. Τα παραδοσιακά κρουστά, όπως είναι φυσικό, δεν μπορούν να αποδώσουν καμία μελωδία. Θα εντάσσονται και αυτά, μαζί με τα συγκερασμένα όργανα, στον πίνακα "Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής";
3. Τα όργανα, ακόμη και τα άταστα, μπορούν να αποδώσουν κατά προσέγγιση μόνο όσα μπορεί να αποδώσει η ανθρώπινη φωνή. Αδυνατούν να την υποκαταστήσουν πλήρως.
Δ. Το επιχείρημα: "[...]Το ρεπερτόριο των παραδοσιακών οργάνων είναι κατά κύριο λόγο τραγουδιστικό[...] αδικεί τα ίδια τα μουσικά όργανα. Ο χαρακτήρας των ελληνικών παραδοσιακών οργάνων είναι διαφορετικός από τη φωνητική μουσική. Πολλές φορές το χορευτικό ρεπερτόριο χαρακτηρίζεται από την λεγόμενη παρατακτικότητα, η οποία αφορά την παράθεση φράσεων σε σειρές που ορίζονται από την παράδοση/έμπνευση της στιγμής. Το να περιορίζεις το ρεπερτόριο των μουσικών οργάνων σε μια στείρα τραγουδοκεντρική λογική, αδικεί τα μουσικά όργανα. (Βλ. Sarris, H., Kolydas, T., & Kostakis, M. (2010). Investigating instrumental repertoire following the technique of parataxis: A case study. Journal of Interdisciplinary Music).
ΣΤ. Σε ό,τι αφορά τους αποφοίτους της Ειδίκευσης Εφαρμοσμένων Μουσικών Σπουδών της Κατεύθυνσης Βυζαντινής Μουσικής, είχε ήδη ζητηθεί η γνωμοδότηση του αρμόδιου καθηγητή τον Οκτώβριο του 2014, μετά από ένσταση με νομικό εκπρόσωπο που κατέθεσε εκπαιδευτικός, ακριβώς επειδή η ένταξη των παραπάνω αποφοίτων στους πίνακες και η πρόσληψή τους στα Μουσικά Σχολεία της Πρέβεζας και των Γιαννιτσών σήμανε τη δική της ανεργία. Η γνωμοδότηση, τότε, του υπεύθυνου καθηγητού υπήρξε υπέρ της. Το Υπουργείο, δυστυχώς, επέλεξε, μετά από πολύωρη συνεδρίασή του, να μην απολύσει τους συγκεκριμένους αποφοίτους και να προσλάβει την συγκεκριμένη εκπαιδευτικό, αλλά προέκρινε τη λύση της πρόσληψής της στο Μουσικό Σχολείο Αμυνταίου ως αναπληρώτριας μ ε ι ω μ έ ν ο υ ω ρ α ρ ί ο υ. Δηλαδή η συγκεκριμένη εκπαιδευτικός είχε απώλειες στα μόρια, τα ένσημα και τα χρήματα, καθώς, πέρα από το ίδιο το γεγονός της πρόσληψης σε καθεστώς μειωμένου ωραρίου και τις απώλειες που αυτό συνεπάγεται στους προαναφερθέντες παράγοντες, η πρόσληψή της πραγματοποιήθηκε τη 17 Νοεμβρίου 2014, ένα μήνα δηλαδή μετά από την πραγματοποίηση των υπόλοιπων προσλήψεων των αναπληρωτών.
Τα επόμενα έγγραφα της Γενικής Συνέλευσης του ΤΜΕΤ επιχείρησαν να αναιρέσουν την πρότερη γνωμοδότηση, η οποία είχε μάλιστα ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση από τον πίνακα «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής» των αποφοίτων των οποίων τα ονόματα προαναφέραμε παραπάνω.Τι έχει αλλάξει μετά από μερικούς μόλις μήνες; Προφανώς, το έγγραφο με Αριθμό Πρωτοκόλλου 377 της 11.06.2015 με το οποίο προτείνεται η ένταξη στον πίνακα του μαθήματος «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής» ό λ ω ν των αποφοίτων όλων των Ειδικεύσεων της Κατεύθυνσης Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής. Η λογική είναι, από αυτό που μπορεί κανείς να συμπεράνει, ότι, αφού ζητείται να εντάσσονται στους πίνακες όλοι αυτοί οι απόφοιτοι που δεν έχουν διδαχτεί ποτέ ούτε Δημοτικό Τραγούδι ούτε Βυζαντινή Μουσική, είναι λογικό να μπορούν να εισαχθούν και εκείνοι οι απόφοιτοι που δεν είναι κάτοχοι Ειδίκευσης, έχουν, όμως, τουλάχιστον διδαχτεί Βυζαντινή Μουσική στα πλαίσια του Καλλιτεχνικού τους Αντικειμένου. Διαφωνούμε και με αυτήν την λογική για όλους τους λόγους που παραθέσαμε αναλυτικά παραπάνω. Εάν το Υπουργείο εντάξει εκ νέου τους απόφοιτους της Ειδίκευσης Εφαρμοσμένων Μουσικών Σπουδών της Κατεύθυνσης Βυζαντινής Μουσικής στους πίνακες «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής» θα υποχρεωθούμε να προχωρήσουμε και πάλι σε ενστάσεις μέσω νομικών συμβούλων.
Το ΠΑΜΑΚ κινδυνεύει να εκτεθεί στην ελληνική αλλά και τη διεθνή επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα μόνο και μόνο για να στηρίξει μια μερίδα αποφοίτων, ενώ θα καταρρακώσει συγχρόνως κάποιους άλλους. Θα περιμέναμε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να διεκδικήσει, με όπλο τη γνώση και την επιστήμη, καλύτερες εργασιακές ευκαιρίες και καλύτερες προοπτικές για όλους τους αποφοίτους. Στη σωρεία εγγράφων με την οποία κατακλύστηκε το ΥΠΠΑΙΘ από τη Γ.Σ του ΤΜΕΤ του ΠΑΜΑΚ δεν κατατέθηκε ποτέ αίτημα αύξησης των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος, ώστε να επανέλθει στις τέσσερις που ήταν πριν τις γενικότερες περικοπές στην Εκπαίδευση. Η ειδίκευση σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση. Αν ένας φυσικός δεν νοείται να διδάσκει αρχαία ή μαθηματικά, γιατί να νομιμοποιείται ένας απόφοιτος ΑΕΙ με πιστοποιημένη γνώση στο σαντούρι να διδάσκει τραγούδι;
Ζ. Η πρόταση της Γ. Σ του ΤΜΕΤ του ΠΑΜΑΚ για συνδιδασκαλία είναι απαράδεκτη, καθώς καταδικάζει αυτόματα όλους τους αποφοίτους όλων των Ειδικεύσεων σε υποβιβασμό στην κατηγορία του ωρομίσθιου. Αυτό σημαίνει ότι θα αδυνατούμε να ανταπεξέλθουμε και στις στοιχειώδεις, έστω, βιοτικές μας ανάγκες.
Σε περίπτωση που ενταχθούν στον πίνακα «Θεωρητικά Βυζαντινής Μουσικής» όλοι οι παραπάνω απόφοιτοι, είμαστε υποχρεωμένοι να προβούμε σε όλες τις απαραίτητες νομικές ενέργειες προκειμένου να ανατρέψουμε την παραπάνω απόφαση.
Μαρία Φανακίδου
Δημοσιογράφος
ΠΕ 16.01 Ειδίκευση: Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Σχολεία: Επανέρχεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα το αγαπημένο μάθημα των μαθητών με νέα θεματική
Νέο μάθημα στο Λύκειο από το νέο έτος - Ποιο είναι
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ