Το 1986 πρωτοδούλεψα σε δημόσιο σχολείο ως αναπληρωτής. Στα πρώτα χρόνια της θητείας μου γύρισα αρκετά σχολεία. Στην πλειοψηφία των σχολείων συναντούσες διευθυντές μεγάλης ηλικίας που εκτός από το διοικητικό έργο δίδασκαν και 18 ώρες στην τάξη. Τα κατάφερναν μια χαρά. Κουραστικό σίγουρα, για αυτό και στη συνέχεια με την είσοδο των ειδικοτήτων στα σχολεία και την καθιέρωση του 13ου δάσκαλου μειώθηκε το διδακτικό τους ωράριο στις 8 ώρες με αύξηση παράλληλα του επιδόματος θέσης. Δυστυχώς ανάμεσα στους ευσυνείδητους διευθυντές υπήρξαν ασυνείδητοι διευθυντές που δεν έκαναν το μειωμένο διδακτικό τους ωράριο μέσω διαφόρων αλχημειών και αφού σχολικοί σύμβουλοι και προϊστάμενοι γραφείων έκλειναν τα μάτια στις αυθαιρεσίες αυτές. Έδειξαν ξεκάθαρα με τη στάση τους ότι δεν ένιωθαν εκπαιδευτικοί. Τα παραπάνω είχαν σαν αποτέλεσμα να αρχίσουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί να ενδιαφέρονται να γίνουν διευθυντές. Άρχισαν και οι γκρίνιες ότι τα χρόνια υπηρεσίας δεν μπορεί να είναι το βασικό κριτήριο για να γίνεται κάποιος διευθυντής. Βλέπεις αρκετοί δεν είχαν την υπομονή να περιμένουν τη σειρά τους για να συνταξιοδοτούνται οι εν ενεργεία διευθυντές ώστε να αναλαμβάνουν στη συνέχεια αυτοί. Λανσαρίστηκε τότε ένα νέο μοντέλο διευθυντή που δεν έπαιζαν τον κύριο ρόλο τα χρόνια υπηρεσίας αλλά τα πτυχία. Με μεγάλη επιτυχία το κομματικό συνδικαλιστικό κατεστημένο καλλιέργησε τη λογική ότι ένας καλός διευθυντής δεν κρίνεται από τα χρόνια υπηρεσίας αλλά από τα πτυχία του. Παράλληλα ενημερώθηκαν οι κολλητοί και οι ημέτεροι για το νέο σύστημα επιλογής πολύ πριν την εφαρμογή του. Έτσι άρχισε στην κυριολεξία ένα κυνήγι πτυχίων και ό,τι άλλων χαρτιών μπορούσες να φανταστείς προκειμένου ορισμένοι να εξασφαλίσουν πλεονέκτημα ενόψει της εφαρμογής του νέου συστήματος. Κάποιοι αντί να επιμορφώνονται για να αποκτήσουν περισσότερα εφόδια στην τάξη τους το έκαναν προκειμένου να γίνουν διευθυντές. Βρέθηκε η Αννούλα που τα κάνει ούλα και το γλυκό έδεσε στις κρίσεις του 2011 με αποτέλεσμα οι νέοι διευθυντές να είναι νεότερης ηλικίας. Εκεί γέλασε το χείλι κάθε πικραμένου με τα χαρτιά και τα πτυχία που εμφάνιζαν κάποιοι να τα έχουν αποκτήσει σε χρόνο ρεκόρ είτε στη χώρα μας είτε στο εξωτερικό. Ακούσαμε καταγγελίες για μαϊμούδες πτυχία, για υποψηφίους που είχαν πτυχίο ξένων γλωσσών αλλά δεν ήξεραν ούτε μια λέξη από τις συγκεκριμένες γλώσσες, για άλλους που δεν ήξεραν από ποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού είχαν πάρει το μεταπτυχιακό τους. Τα αποτελέσματα τα είδαμε την τετραετία που πέρασε καθώς οι διευθυντές αυτοί-στην πλειοψηφία τους-εμφάνισαν ένα αυταρχικό πρόσωπο.Το βίωσαν οι εκπαιδευτικοί πολύ καλά στο πετσί τους κατά τη διάρκεια της επιβολής της αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης και όχι μόνο. Άλλοι δημιούργησαν σύλλογο διευθυντών με ανακοινώσεις και θέσεις που μειώνουν τους συλλόγους διδασκόντων. Φάνηκε ξεκάθαρα ότι η πλειοψηφία των διευθυντών επιθυμούσε να έχει τον ρόλο του αξιολογητή μέσα στη σχολική μονάδα διαχωρίζοντας τη θέση τους από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς.
Όλα αυτά τα χρόνια η συνέντευξη έπαιζε τον ρόλο της ώστε το πολιτικό και συνδικαλιστικό κατεστημένο να επιλέγει χωρίς διαφάνεια και αξιοκρατία τους διευθυντές. Έτσι βλέπαμε υποψηφίους με πολλά χρόνια υπηρεσίας ή με πολλά μόρια λόγω προσόντων να πετσοκόβονται στη συνέντευξη προκειμένου να γίνουν διευθυντές κομματικοί συνδικαλιστές ή άλλοι υποψήφιοι που είχαν δημόσιες σχέσεις με το κατεστημένο. Ποια ήταν τότε η αντίδραση των αιρετών μας στα υπηρεσιακά συμβούλια μπροστά στο φαινόμενο αυτό; Οι μεν της ΔΑΚΕ όταν το ΠΑΣΟΚ ήταν κυβέρνηση κατηγορούσαν την ΠΑΣΚ ότι κομματικοποιούν την εκπαίδευση, οι δε της ΠΑΣΚ όταν η Ν.Δ. ήταν κυβέρνηση κατηγορούσαν τη ΔΑΚΕ για κομματικοποίηση της εκπαίδευσης. Δεν τους ακούσαμε ποτέ να κατηγορούν τις δικές τους κυβερνήσεις για κομματικοποίηση της παιδείας. Φρόντιζαν βέβαια το μοίρασμα της πίτας να γίνεται αναλογικά μεταξύ τους ( 70%-30% ) ανάλογα με το ποιος ήταν στη κυβέρνηση να παίρνει τη μερίδα του λέοντος. Σήμερα ακούμε και τις 2 παρατάξεις να κατηγορούν τη σημερινή κυβέρνηση ότι με την απόφασή της να έχει λόγο ο σύλλογος διδασκόντων στην επιλογή των διευθυντών οδηγεί σε κομματικοποίηση την εκπαίδευση. Ο στρουθοκαμηλισμός σε όλο του το μεγαλείο. Πιστεύουν ότι μπορούν έτσι εύκολα να κοροϊδεύουν τους συναδέλφους; Πιστεύω όχι. Ενεργούν όμως έτσι πάνω στον πανικό τους επειδή για πρώτη φορά βλέπουν να φεύγει από τα χέρια τους η κότα που κάνει τα χρυσά αυγά. Οι μεν κομματικοί συνδικαλιστές βλέποντας ότι δεν μπορούν πλέον να τάζουν λαγούς με πετραχήλια για να εξασφαλίζουν ψήφους οι δε υπάρχοντες διευθυντές-κυρίως αυτοί που έχουν λερωμένη τη φωλιά τους απέναντι στους συναδέλφους τους-βλέποντας ότι πλέον δεν αρκούν οι γνωριμίες, οι δημόσιες σχέσεις, το να γράφεσαι σε κομματική παράταξη για να γίνεσαι διευθυντής.
Βλέπουμε στο διαδίκτυο κραυγές απόγνωσης κομματικών συνδικαλιστών και εν ενεργεία διευθυντών για κομματικοποίηση της εκπαίδευσης, για μείωση αρμοδιοτήτων των αιρετών, για πειραματισμούς, για συλλόγους διδασκόντων που θα επιλέγουν τους διευθυντές όχι αξιοκρατικά αλλά βάση κουμπαριών, συμφερόντων, ζευγαριών, γλειψιμάτων κ.λ.π. Απαξιώνουν εντελώς τους συλλόγους διδασκόντων προκειμένου να αποφύγουν να χάσουν τα προνόμιά τους ή να ξαναγυρίσουν στην τάξη.
Ρωτούν αρκετοί συνάδελφοι αν στα μετρήσιμα μόρια θα δοθεί βαρύτητα στα χρόνια υπηρεσίας ή στα πτυχία. Αδιάφορο με αφήνει καθώς πιστεύω ότι οι σύλλογοι διδασκόντων πρέπει να επιλέγουν τους διευθυντές τους ανεξάρτητα από τα χρόνια υπηρεσίας ή τα πτυχία. Κριτήριό τους να είναι η στάση του υποψήφιου απέναντι στα προβλήματα της καθημερινότητας στη σχολική μονάδα, η αλληλεγγύη του, η συναδελφικότητά του, αν λειτουργεί δημοκρατικά, αν προστατεύει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, τη στάση του απέναντι στην αυτοαξιολόγηση και στην αξιολόγηση, ο σεβασμός απέναντι στους συναδέλφους του.
Γιατί όμως το Υπουργείο Παιδείας άλλαξε τη στάση του στο θέμα αυτό; Γιατί τελικά οι σύλλογοι διδασκόντων δε θα επιλέγουν τους διευθυντές τους χωρίς παρέμβαση των υπηρεσιακών συμβουλίων και χωρίς τον υπολογισμό των μετρήσιμων προσόντων; Είναι απλώς μια διαφωνία ανάμεσα στον Μπαλτά και στον Κουράκη ή η πολιτεία δεν επιθυμεί την επιλογή των διευθυντών αποκλειστικά από τους συλλόγους επειδή φοβάται ότι δε θα μπορεί να τους ελέγξει και να τους κατευθύνει; Το λέω αυτό καθώς αν ισχύσουν τελικά τα μετρήσιμα προσόντα προβάδισμα να γίνουν διευθυντές θα έχουν οι σημερινοί διευθυντές. Μήπως το υπουργείο και η κυβέρνηση γενικότερα επιθυμούν τους ίδιους διευθυντές που έχουν δώσει τις εξετάσεις τους ως πειθήνια εκτελεστικά όργανα των αποφάσεων της πολιτείας και όχι τους εκλεκτούς των συλλόγων διδασκόντων που δε θα έχουν καμιά εξάρτηση από τα υπηρεσιακά συμβούλια και το υπουργείο; Και παράλληλα να δώσουν την ψευδαίσθηση στους συλλόγους διδασκόντων ότι ήταν δική τους επιλογή, ενώ κάτι τέτοιο δε θα συμβαίνει;
Επομένως πρέπει να δούμε προσεκτικά το θέμα ώστε να μη νομιμοποιήσουμε με τη συμμετοχή μας την επιλογή και πάλι των σημερινών διευθυντών. Ο κλάδος οφείλει στη Γενική Συνέλευση των αντιπροσώπων του καλοκαιριού να πάρει θέση και να προτείνει ένα σύστημα επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης που θα εκφράζει την πλειοψηφία των μαχόμενων εκπαιδευτικών της τάξης και όχι τη μειοψηφία των κομματικών συνδικαλιστών, των αυλικών τους και των συμφερόντων του κατεστημένου που υπηρετούν.
Τέλος σε όσους ισχυρίζονται ότι η επιλογή των διευθυντών είναι ένα δευτερεύων ζήτημα μπροστά σε άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε τους απαντώ να σκεφτούν αν θα είχαν την ίδια άποψη σε ένα φανταστικό σενάριο όπου τις εκλογές της 25ης Γενάρη θα τις είχαν κερδίσει ο Αντωνάκης με τον Βαγγελάκη και εφαρμοζόταν στα σχολειά μας η αξιολόγηση από τους διευθυντές με την απειλή της απόλυσης να κρέμεται πάνω από τα κεφάλια μας και το μισθολογικό διαχωρισμό ανάλογα με τις επιδόσεις μας. Και επειδή κανείς δε μας εξασφαλίζει κατηγορηματικά ότι στο επόμενο διάστημα δε θα ξαναδούμε το ίδιο έργο ας φροντίσουμε καλύτερά την άμυνά μας.
Κάνε εγγραφή στο newsletter στο Carrefour και κέρδισε 200€
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη