Όταν η αυταρχική γραφειοκρατία αγγίζει το σχολείο
Την αναταραχή και τα φυγόκεντρα συναισθήματα δημιούργησαν οι σχεδόν αυθαίρετες «αξιολογήσεις» των υποδιευθυντών

Σε ανάρτησή του στις 30.10.2023, με τίτλο «Επιλογή και Τοποθέτηση Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων: Ένα μεγάλο ΚΡΙΜΑ!», ο κ. Αργύρης Δ.Ψαλίδας, αφού αναλύει το νομικό πλαίσιο επιλογής, διαπιστώνει με έκπληξη, πως, ενώ  υπάρχουν «δεκατέσσερα (14) κριτήρια!» αξιολόγησης των υποψηφίων υποδιευθυντών, δεν προβλέπεται «πουθενά το πως μοριοδοτούνται τα επιμέρους κριτήρια». Σύμφωνα με την απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., τα τοπικά Συμβούλια Επιλογής τοποθετούν τους Υποδιευθυντές των Σχολικών Μονάδων, δίχως την υποχρέωση να ενημερώσουν  τους άμεσα ενδιαφερόμενους, για το πως αξιολογήθηκαν, αφαιρώντας τους εντέλει, ακόμη κι αυτό το δικαίωμα της ένστασης (πως να υποβάλλεις ένσταση όταν δε γνωρίζεις το σκεπτικό της απόφασης).

Στη συνέχεια, ο κύριος Α. Ψαλίδας, κλείνει το άρθρο του με το σιβυλλικό: «Οι «σκοτεινές πλευρές» έχουν δυσάρεστα αποτελέσματα…», δίχως να δίνει περισσότερες εξηγήσεις για τις συνέπειες

Εάν λάβουμε υπόψη μας, ότι: «Βασική προϋπόθεση για την αξιοπιστία οποιασδήποτε αξιολόγησης είναι να έχουν υιοθετηθεί σαφή κριτήρια και να έχουν προσδιοριστεί συστηματικές και ελεγχόμενες διαδικασίες», η συγκεκριμένη «αξιολόγηση» των υποψηφίων υποδιευθυντών, μπορεί να έχει όντως δυσάρεστα αποτελέσματα σε πολλά σχολεία, στα οποία, μετά από πολύ κόπο και πόνο, έχουν εδραιωθεί ισορροπίες ομαλής λειτουργίας, προκαλώντας μια δικαιολογημένη αναταραχή, επιζήμια για το πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας όλων των άμεσα ενδιαφερομένων της μαθησιακής διαδικασίας.   

Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει με τη διαπίστωση, ότι η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, όπως και όλων των δημοσίων οργανισμών,  βασίζεται σε κανονισμούς, σε μεθόδους και σε οργανωτικές διαδικασίες, οι οποίες θεμελιώνονται πάνω σε μια αυστηρή γραφειοκρατία. Όπως όμως πολύ σωστά, αναφέρει ο μέγας θεωρητικός της γραφειοκρατίας, ο Μαξ Βέμπερ : «Όταν ένα πολύπλοκο έργο απαιτεί τον καταμερισμό των ικανοτήτων και της εργασίας πολλών ανθρώπων, όλες οι επιμέρους προσπάθειες  θα πρέπει να συνδυαστούν και να συντονιστούν αρμονικά, ώστε νε επιτευχθεί ο τελικός στόχος» και είναι γνωστό στον καθένα μας, που έχει σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία, ότι όπου υπάρχει «αναταραχή και φυγόκεντρα συναισθήματα», είναι σχεδόν αδύνατος  ο αρμονικός συντονισμός.

 Αυτήν ακριβώς, την αναταραχή και τα φυγόκεντρα συναισθήματα δημιούργησαν οι σχεδόν αυθαίρετες «αξιολογήσεις» των υποδιευθυντών,  από τα Ταπικά Συμβούλια Επιλογής, τα οποία αγνόησαν επιδεικτικά τις προτάσεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων, οι οποίοι και είναι οι μόνοι που έχουν μια καθαρή εικόνα των προβλημάτων και το ισχυρότερο κίνητρο για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας στην οποία έχουν την κύρια ατομική ευθύνη.    

Σύμφωνα με τη θεωρία της Διαχείρισης Αλλαγών (Change Management), υπάρχει μια βασική αρχή που λέει: «Δεν κάνεις ποτέ αλλαγές προσώπων σε μια  ομάδα που λειτουργεί άψογα, γιατί δεν μπορεί ποτέ να υπάρξουν αλλαγές που να μη δημιουργήσουν αναταραχή και φυγόκεντρα συναισθήματα. Οταν αυτό συμβαίνει σε έναν οποιονδήποτε οργανισμό, ο οποίος χαρακτηρίζεται από μια ομαλή και επιτυχή διαχείριση, τα πράγματα μπορεί να είναι δυσάρεστα.  Οταν όμως αυτό συμβαίνει σε μια Σχολική Μονάδα, στην οποία τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα μετά τον covid 19,  οι διευθυντές και υποδιευθυντές,  ασχολούνται καθημερινά με προβλήματα ανυπακοής και άρνησης μάθησης μέχρι και σχολικής βίας, με την ανοχή και κάποιες φορές ακόμη και τη συνενοχή κάποιων γονιών, τότε αυτού του είδους οι αλλαγές, (αλλάζουμε κάποιους /ες γιατί έτσι για να ταράξουμε τα νερά», το αποτέλεσμα των αλλαγών μπορεί να είναι όχι απλώς δυσάρεστο, αλλά καταστροφικό. Είναι καταστροφικό, γιατί οδηγεί σε απογοητεύσεις, μέχρι και σε παραιτήσεις,  που είναι το τελευταίο που χρειάζονται σήμερα οι σχολικές μονάδες.  

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pierrakakis
Σχολεία-Φυσική Αγωγή: Η συγκρότηση της Ομάδας Εργασίας για τον σχολικό αθλητισμό και οι υποσχετικές για προσλήψεις
Οι υποσχέσεις του υπουργείου Παιδείας για  αύξηση κατά μία ώρα εβδομαδιαίως της γυμναστικής στα σχολεία και για Ίδρυση δύο πιλοτικών Αθλητικών...
Σχολεία-Φυσική Αγωγή: Η συγκρότηση της Ομάδας Εργασίας για τον σχολικό αθλητισμό και οι υποσχετικές για προσλήψεις