της ακυρωθείσας εγκυκλίου εφ’ όσον κατά το χρόνο αρχικής υποβολής τους πληρούνταν οι
προϋποθέσεις του νόμου. Σε περίπτωση που για λόγους πρακτικής υλοποίησης δεν είναι
δυνατόν να χορηγηθούν οι εν λόγω άδειες ανατροφής των εκπαιδευτικών που ήδη υπέβαλαν
αίτηση και απορρίφθηκε, να εξεταστεί το ενδεχόμενο μεταβατικής ρύθμισης, προκειμένου οι
άδειες αυτές να χορηγηθούν εντός του επόμενου σχολικού έτους.
δικαιούνται οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί με τέκνα ηλικίας έως 4 ετών -αφού λήφθηκε υπόψη η
ως άνω απόφαση του ΣτΕ, αλλά και η σχετική νομολογία του ΔΕΕ- εκτιμούμε ότι: εφ’ όσον το
τέκνο του νεοδιορισθέντος εκπαιδευτικού δεν έχει συμπληρώσει το 4ο έτος της ηλικίας του και
ταυτόχρονα ο εκπαιδευτικός δεν εξάντλησε τις εναλλακτικώς προβλεπόμενες διευκολύνσεις
απόφαση του ΣτΕ- στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα προβλέπεται ρητά για το δικαίωμα λήψης
Σύμφωνα με το άρθρο 28 του Ν. 4808/2021 «1. Κάθε εργαζόμενος γονέας ή πρόσωπο που
παράτασης της σύμβασης εργασίας ή και σε περίπτωση που ο εργαζόμενος συνάψει σύμβαση εργασίας με άλλο εργοδότη, με την επιφύλαξη της παρ. 2. 6. Η γονική άδεια χορηγείται
συνεχόμενα ή τμηματικά ή με άλλο ευέλικτο τρόπο, με βάση σχετική αίτηση του γονέα, η οποία
υποβάλλεται στον εργοδότη με κάθε πρόσφορο τρόπο εγγράφως ή ηλεκτρονικά και στην οποία
προσδιορίζει την έναρξη και τη λήξη της. Η αίτηση υποβάλλεται στον εργοδότη τουλάχιστον ένα
(1) μήνα πριν την έναρξη της αδείας, εκτός αν συντρέχουν έκτακτοι λόγοι, οι οποίοι καθιστούν
αναγκαία την έναρξη της άδειας σε μικρότερο χρονικό διάστημα…».
Σχετική πρόβλεψη για άδεια ανατροφής άνευ αποδοχών επιδοτούμενη για διάστημα δύο
μηνών συμπεριλήφθηκε και στον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα με το άρθρο 56 του Ν.
4830/2021. Ειδικότερα: Στο άρθρο 51 παρ. 2 του Ν. 3528/2007 (Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα)
προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης άδειας χωρίς αποδοχές συνολικής διάρκειας έως πέντε
(5) ετών στους υπαλλήλους, ύστερα από αίτησή τους και γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου,
για σοβαρούς ιδιωτικούς λόγους.
Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 53 παρ. 1 του Ν. 3528/2007, όπως αυτό τροποποιήθηκε
από το άρθρο 56 του Ν. 4830/2021: «Η προβλεπόμενη από την παρ. 2 του άρθρου 51 άδεια
άνευ αποδοχών χορηγείται αυτοτελώς σε κάθε φυσικό, θετό και ανάδοχο γονέα υποχρεωτικά,
χωρίς γνώμη υπηρεσιακού συμβουλίου, όταν πρόκειται για ανατροφή τέκνου ηλικίας έως και
οκτώ ετών. Για τους υπαλλήλους που έχουν έως δυο τέκνα και δικαιούνται την άδεια του
πρώτου εδαφίου, η υπηρεσία που βαρύνεται με την υποχρέωση μισθοδοσίας του υπαλλήλου,
υποχρεούται να καταβάλλει στον γονέα μηνιαίως, για κάθε τέκνο, ποσό ίσο με τον ελάχιστο
νομοθετημένο μισθό, για τους δύο (2) πρώτους μήνες της αδείας. Οι γονείς διδύμων
τριδύμων ή και περισσότερων πολύδυμων τέκνων δικαιούνται να λάβουν την άδεια του πρώτου
εδαφίου για κάθε παιδί ξεχωριστά, τμηματικά ή και συνεχόμενα, και δικαιούνται να λάβουν την
παροχή του δεύτερου εδαφίου για δύο μήνες επί πλέον, ανεξαρτήτως του αριθμού των παιδιών
που γεννήθηκαν μαζί. Οι μονογονείς, λόγω θανάτου του άλλου γονέα ή λόγω ολικής αφαίρεσης
της γονικής μέριμνας ή μη αναγνώρισης του τέκνου από τον άλλο γονέα, δικαιούνται τις
διευκολύνσεις των προηγούμενων εδαφίων εις διπλούν. Σε περίπτωση γέννησης τρίτου και
περισσότερων τέκνων, για χρονικό διάστημα τριών μηνών, η άδεια του πρώτου εδαφίου
χορηγείται με πλήρεις αποδοχές. Η άδεια των προηγούμενων εδαφίων χορηγείται είτε
συνεχόμενα είτε τμηματικά, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατή η χορήγησή της για
διάστημα μικρότερο του ενός (1) μηνός. Για κάθε τέκνο, διάστημα τεσσάρων μηνών της
αδείας του πρώτου εδαφίου λογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας για
κάθε συνέπεια….Η αρμόδια υπηρεσία απαντά στην αίτηση του υπαλλήλου άμεσα και πάντως
το αργότερο εντός ενός μηνός από την υποβολή της».
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι τόσο οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί όσο και οι μόνιμοι
εκπαιδευτικοί δικαιούνται αδείας άνευ αποδοχών (διάρκειας 4μηνών οι αναπληρωτές
εκπαιδευτικοί και έως 5 ετών οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί), η οποία άδεια επιδοτείται για διάστημα
δύο μηνών -κατά κανόνα (βλ. ανωτέρω εξαιρέσεις)- ενώ διάστημα 4 μηνών της αδείας αυτής
λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας.
Ο Συνήγορος του Πολίτη δέχτηκε πλήθος αναφορών εκπαιδευτικών, οι οποίοι απευθύνθηκαν
στην Υπηρεσία τους αιτούμενοι την ως άνω γονική άδεια ανατροφής τέκνου άνευ αποδοχών.
Η εκάστοτε αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης τους ενημέρωσε ότι παράλληλα με τις διατάξεις
του άρθρου 28 του Ν. 4808/21 και 56 του Ν. 4830 ισχύει για τους εκπαιδευτικούς και το άρθρο
16 περ. ε΄ του Ν. 1566/1985, στο οποίο ορίζεται ότι : «1.Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής
Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση του αρμόδιου κεντρικού υπηρεσιακού
συμβουλίου, μπορεί να χορηγείται σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης άδεια χωρίς αποδοχές μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους, όταν συντρέχουν
σοβαροί λόγοι ιδίως θεραπεία δυσίατων ασθενειών του ίδιου του εκπαιδευτικού ή των μελών
της οικογένειάς του, αντιμετώπιση δύσκολων περιπτώσεων εγκυμοσύνης, τοκετού και
μητρότητας, ολοκλήρωση μεταπτυχιακών σπουδών, ανάγκη προσωρινής εγκατάστασης στο
εξωτερικό. 2. Άδεια χωρίς αποδοχές που χορηγείται, σύμφωνα με την προηγούμενη
παράγραφο, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να παραταθεί πέρα από πέντε (5) σχολικά έτη.
Λύεται αυτοδικαίως η υπηρεσιακή σχέση του εκπαιδευτικού, αν εκείνος δεν προβεί σε ανάληψη
καθηκόντων, εντός ενός (1) μηνός από τη λήξη της ως άνω χορηγηθείσας σε αυτόν άδειας.»
Με την επίκληση του άρθρου 16 περ. Ε΄ του Ν. 1566/1985 το Υπουργείο Παιδείας υποχρεώνει
τους εκπαιδευτικούς (αναπληρωτές και μονίμους) να λαμβάνουν τη γονική άδεια άνευ
αποδοχών όποτε επιθυμούν μεν αρκεί καταληκτική ημερομηνία αυτής να είναι η 31.8 της
συγκεκριμένης σχολικής χρονιάς.
Η διάταξη αυτή (άρθρο 16 περ. Ε΄ του Ν. 1566/1985) σύμφωνα με τη Γνμ. 80/2016 θεωρείται
ειδικότερη διάταξη, εφ’ όσον ρυθμίζει το καθεστώς χορήγησης άδειας άνευ αποδοχών ειδικά
στους εκπαιδευτικούς, και ισχύει συμπληρωματικά οποιαδήποτε άλλη διάταξη για τη γονική
άδεια άνευ αποδοχών.
Όμως ακόμα και να γινόταν δεκτό ότι η διάταξη του άρθρου 16 περ. ε΄ του Ν. 1566/1985
πράγματι υπερισχύει ως ειδικότερη διάταξη και ισχύουν συμπληρωματικά τα άρθρα 28 του Ν.
4808/2021 και 56 του Ν. 4830/2021 αντιστοίχως, ανακύπτει το εξής κρίσιμο ερώτημα: Είναι
ορθή η ερμηνεία του Υπουργείου Παιδείας που δίδεται στη φράση «μέχρι τη λήξη του σχολικού
έτους» του άρθρου 16 περ. ε του Ν. 1566/1985; Ορθά δηλ. το Υπουργείο Παιδείας επιβάλλει
στους εκπαιδευτικούς να λάβουν άδεια άνευ αποδοχών η οποία θα λήγει υποχρεωτικά την
30.8 του ιδίου έτους;
Από τη γραμματική ερμηνεία της διάταξης δεν προκύπτει ότι η καταληκτική ημερομηνία
χορήγησης της άδειας άνευ αποδοχών πρέπει να είναι η 31η Αυγούστου εκάστου έτους.
Αντίθετα, στο άρθρο 16 περ. ε΄ του Ν. 1566/1985 προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης
άδειας άνευ αποδοχών σε εκπαιδευτικούς οποτεδήποτε εντός του σχολικού έτους, μέχρι δηλ.
την 31η Αυγούστου. Οι εκπαιδευτικοί δηλ. -προφανώς για λόγους οργανωτικούς- δεν
επιτρέπεται να αιτηθούν άδειας άνευ αποδοχών, η οποία θα καταλαμβάνει το επόμενο σχολικό
έτος.
Επί πλέον, όπως επισημάνθηκε ανωτέρω, η διάταξη του άρθρου 16 περ. ε΄ του Ν. 1566/1985
ισχύει παράλληλα με τα άρθρα 28 του Ν. 4808/2021 και 56 του Ν. 4830/2021 αντιστοίχως,
στα οποία ορίζεται: α) άρθρο 28 παρ. 1 Ν. 4808/2021 «Κάθε εργαζόμενος γονέας ή πρόσωπο
που ασκεί τη γονική μέριμνα έχει ατομικό και αμεταβίβαστο δικαίωμα γονικής άδειας για την
ανατροφή του παιδιού, διάρκειας τεσσάρων (4) μηνών, την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει
συνεχόμενα ή τμηματικά, μέχρι το παιδί να συμπληρώσει την ηλικία των οκτώ (8) ετών, με
σκοπό την εκπλήρωση των ελάχιστων υποχρεώσεων ανατροφής προς αυτό» και β) άρθρο 53
παρ. 1 του Ν. 3528/2007, όπως αυτό τροποποιήθηκε από το άρθρο 56 του Ν. 4830/2021, το
οποίο παραπέμπει στο άρθρο 51 παρ. 2 του Ν. 3528/2007, στο οποίο ορίζεται ότι όταν
πρόκειται για ανατροφή τέκνου έως 8 ετών η άδεια άνευ αποδοχών χορηγείται αυτοτελώς σε
κάθε γονέα υποχρεωτικά, χωρίς γνώμη υπηρεσιακού συμβουλίου, δηλ. οποτεδήποτε την
αιτηθεί ο υπάλληλος. Επισημαίνουμε δε ότι στην υπ’ αριθμ. 80/2016 Γνμ. του ΝΣΚ αναφέρεται
ρητά ότι: «…για τη χορήγηση άδειας άνευ αποδοχών για ανατροφή τέκνου…στους
εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εφαρμόζεται η ειδική διάταξη
του άρθρ. 16 περ. Ε΄ του Ν. 1566/1985, συμπληρωματικά δε η διάταξη του άρθρου 53 παρ. 1
του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007) και μόνο ως προς το διαδικαστικό θέμα της
υποχρεωτικής χορήγησής της και χωρίς γνώμη υπηρεσιακού συμβουλίου». Και το ΝΣΚ
συνεπώς εκφράζει την άποψη ότι ως προς το διαδικαστικό θέμα της χορήγησης της άδειας
ανατροφής τέκνου άνευ αποδοχών εφαρμόζεται ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας.
Περαιτέρω, βάσει των διατάξεων του Ν. 4808/2021 και 4830/2021, οι απασχολούμενοι είτε
στον ιδιωτικό είτε στο δημόσιο τομέα έχουν την ευχέρεια να αιτηθούν και να λάβουν τη γονική
άδεια ανατροφής τέκνου άνευ αποδοχών στα διαστήματα που τους εξυπηρετεί. Δεν μπορεί να
γίνεται αποδεκτό επομένως, ειδικά οι εκπαιδευτικοί να υποχρεούνται να λάβουν τη γονική
άδεια άνευ αποδοχών όποτε επιθυμούν μεν, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι η εν λόγω άδειά
τους θα διαρκέσει μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους, θα λήξει δηλ. υποχρεωτικά την 31.8 του
ίδιου έτους.
Είναι αντιληπτή η ανάγκη οι αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Παιδείας να
ενημερώνονται εγκαίρως για τις άδειες των εκπαιδευτικών, προκειμένου να αναπληρώνονται
άμεσα οι εκπαιδευτικοί που απουσιάζουν και να επιτυγχάνεται η εύρυθμη και χωρίς κενά
λειτουργία των σχολικών μονάδων. (Προς τον σκοπό αυτό παλαιότερα το Υπουργείο Παιδείας
είχε θέσει επί πλέον προϋποθέσεις ως προς τη διαδικασία υποβολής αίτησης και τα
διαστήματα που ο γονέας εκπαιδευτικός δικαιούτο να λάβει την τρίμηνη άδεια ανατροφής
τέκνου για το τρίτο παιδί και άνω. Βλ. Φ.351.5/43/67822/Δ1, σελ. 8). Σε κάθε περίπτωση όμως,
οι υιοθετούμενες πρακτικές θα πρέπει να έχουν νόμιμο έρεισμα και να μην συνεπάγονται την
απώλεια νομίμων δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών ως προς τη χρήση αδειών.
Τέλος, επισημαίνουμε ότι -από την έρευνά μας στο πλαίσιο εξέτασης των συγκεκριμένων
αναφορών προέκυψε ότι- με την εφαρμογή των Ν. 4808/2021 και 4830/2021 δίδεται για
πρώτη φορά τέτοια ερμηνεία στη φράση «μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους» του άρθρο
16 περ. Ε΄ του Ν. 1566/1985. Παλαιότερα, όταν υπό το προϊσχύσαν δίκαιο οι μόνιμοι
εκπαιδευτικοί δικαιούντο τμήμα τριών μηνών της αδείας άνευ αποδοχών για το τρίτο παιδί και
άνω με αποδοχές (προϊσχύον άρθρο 53 παρ. 1 του Ν. 3528/2007) το Υπουργείο Παιδείας
ουδέποτε επικαλέστηκε το άρθρο 16 περ. Ε΄ του Ν. 1566/1985 επιβάλλοντας στους τρίτεκνους
ή πολύτεκνους εκπαιδευτικούς η τρίμηνη αυτή άδεια να έχει ως καταληκτική ημερομηνία την
31.8 του έτους. Αντίθετα, όπως προκύπτει από την Εγκύκλιο Φ.351.5/43/67822/Δ1 η εν λόγω
τρίμηνη άδεια χορηγούνταν υποχρεωτικά είτε αμέσως μετά τη λήξη της άδειας λοχείας, είτε
μετά τη λήξη της άδειας ανατροφής, είτε με την έναρξη του σχολικού έτους.
Συνοψίζοντας, η θέση της Αρχής μας στο επίμαχο ζήτημα είναι ότι, οι εκπαιδευτικοί
δικαιούνται να λαμβάνουν -κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης- τη γονική άδεια ανατροφής
τέκνου άνευ αποδοχών κατά τα διαστήματα που οι ίδιοι επιθυμούν, χωρίς να είναι
απαραίτητο καταληκτική ημερομηνία αυτής να είναι η ημερομηνία λήξης του σχολικού έτους,
ήτοι η 31η Αυγούστου εκάστου έτους. Στο Υπουργείο Παιδείας εναπόκειται να ρυθμίσει τη
διαδικασία υποβολής της σχετικής αίτησης, έτσι ώστε να καθίσταται δυνατή η αναπλήρωση
των γονέων εκπαιδευτικών που λαμβάνουν τη συγκεκριμένη άδεια. Σε καμία περίπτωση
πάντως, οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να αποστερούνται του δικαιώματος χρήσης της εν λόγω
αδείας για λόγους ανεπαρκούς οργάνωσης ή προγραμματισμού εκ μέρους των υπηρεσιών του
Υπουργείου.
3. Αναγνώριση της γονικής άδειας άνευ αποδοχών (άρθρο 28 Ν. 4808/2021 και άρθρο
56 Ν. 4830/2021) ως προϋπηρεσίας
Σύμφωνα με το άρθρο 28 του Ν. 4808/2021 «11.Ο χρόνος απουσίας των εργαζομένων από
την εργασία τους λόγω γονικής άδειας λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για τον
υπολογισμό των αποδοχών τους, τη χορήγηση της κανονικής άδειας απουσίας και του
επιδόματος αδείας, την επαγγελματική εξέλιξη, καθώς και για τον υπολογισμό της
αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσής τους». Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 46, παράγρ. 3
«Το παρόν Μέρος καθορίζει τα ελάχιστα όρια προστασίας των εργαζομένων και δεν θίγει
ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για τους εργαζομένους που ισχύουν από τη νομοθεσία ή από
συλλογικές συμβάσεις εργασίας, διαιτητικές αποφάσεις, κανονισμούς εργασίας και ατομικές
συμβάσεις εργασίας ή συμφωνίες εργοδοτών και εργαζομένων και, που σε κάθε περίπτωση,
δύνανται να θεσπίζουν ή να διατηρούν ευνοϊκότερες διατάξεις για τους εργαζομένους από
εκείνες που προβλέπονται στο παρόν Μέρος».
Ο Συνήγορος του Πολίτη έλαβε αναφορές από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς οι οποίοι
διαμαρτύρονται επειδή δεν αναγνωρίστηκε ως προϋπηρεσία το χρονικό διάστημα της άδειας
άνευ αποδοχών του Ν. 4808/2021, διάρκειας τεσσάρων μηνών, που τους χορηγήθηκε.
Σημειώνουμε ότι, κατά το παρελθόν, το Υπουργείο επίσης δεν προσμετρούσε την αντίστοιχη
άδεια του Ν. 4075/2012 ως προϋπηρεσία για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Για το ζήτημα
αυτό είχε διαμεσολαβήσει ο Συνήγορος, όμως, το Υπουργείο είχε εμμείνει στη θέση του,
επικαλούμενο γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Γνμ ΝΣΚ 145/2015),
σύμφωνα με την οποία ο χρόνος της άδειας αυτής δεν συνιστά χρόνο πραγματικής
εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας κατά την έννοια του άρθρου 6 παρ. 34 του Ν. 3027/2002 και του
άρθρου 3 του Ν. 3848/2010.
Επισημαίνουμε επίσης ότι, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, σκοπός του Μέρους ΙΙΙ
του νόμου είναι η προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας αλλά
και η επίτευξη της ισότητας μεταχείρισης και ευκαιριών μεταξύ ανδρών και γυναικών στην
εργασία και την απασχόληση, μέσω των παρεχόμενων διευκολύνσεων και προστασίας σε
γονείς και φροντιστές. Περαιτέρω, στην αιτιολογική έκθεση επισημαίνεται ότι η ενάσκηση
δικαιωμάτων που αφορούν στη λήψη αδειών που κατατείνουν στην προστασία της
οικογενειακής ζωής, παραμένει σοβαρό ζήτημα για τους εργαζόμενους γονείς, υπό το πρίσμα
της διατήρησης της θέσης εργασίας τους καθώς και του συνόλου των εργασιακών
δικαιωμάτων τους. Με τις εν λόγω ρυθμίσεις, διασφαλίζεται ένα κατώτατο επίπεδο
προστασίας, θεσμοθετείται η απαγόρευση των διακρίσεων επειδή κάποιος εργαζόμενος
αιτήθηκε ή έλαβε άδεια καθώς επίσης και η απαγόρευση από την απόλυση.
Περαιτέρω, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο αναφορών που έχουν υποβληθεί στον
Συνήγορο, η μη προσμέτρηση της εν λόγω άδειας ως χρόνου πραγματικής προϋπηρεσίας
είναι δυνατόν να λειτουργήσει αποτρεπτικά ως προς την υποβολή αιτημάτων για τη λήψη της
άδειας αυτής. Σημειωτέον ότι, στην αιτιολογική έκθεση του νόμου, αναφέρεται πως «με την
καταβολή επιδότησης για τους δύο μήνες της άδειας, στόχος ήταν να διευκολυνθεί η αύξηση
της χρήσης της από τους δικαιούχους εργαζόμενους». Τέλος, επισημαίνουμε ότι ο
υπολογισμός του χρόνου απουσίας από την εργασία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, λόγω
της εν λόγω άδειας ως χρόνου πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, δεν συνεπάγεται
επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό. Όμως, συνιστά καθοριστικής σημασίας παράγοντα
για την απρόσκοπτη εξέλιξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας και την επίτευξη της
αναγκαίας εξισορρόπησης με τις υποχρεώσεις της οικογενειακής ζωής.
Εν όψει των ανωτέρω, η θέση του Συνηγόρου του Πολίτη είναι ότι θα πρέπει να
υπολογίζεται ως χρόνος πραγματικής προϋπηρεσίας το χρονικό διάστημα κατά το οποίο
οι εκπαιδευτικοί κάνουν χρήση της επίμαχης γονικής άδειας, καθώς αυτό εναρμονίζεται με την
πρόβλεψη του άρθρου 28 παρ. 11 του ν.4808/2021, αλλά και με τον σκοπό και το περιεχόμενο
της Οδηγίας 2019/1158.
4. Επέκταση της εξάμηνης ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας (αρθ. 36 παρ.2
του Ν. 4808/2021) στις αναπληρώτριες και ωρομίσθιες εκπαιδευτικούς.
Ο Συνήγορος του Πολίτη πριν τη θέσπιση της διάταξης του άρθρου 26 του Ν. 4599/2019 είχε
δεχθεί πλήθος αναφορών από αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς σχετικά με αναγκαστική
επάνοδό τους στην εργασία μετά τη λήξη της μεταλόχειας περιόδου, χωρίς τη δυνατότητα
λήψης οποιασδήποτε άλλης άδειας για την ανατροφή του τέκνου τους. Μέχρι και σήμερα
εξακολουθεί να δέχεται αναφορές σχετικά με τη διαφορετική μεταχείριση που επιφυλάσσεται
στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς έναντι των λοιπών εργαζόμενων μητέρων οι οποίες
λαμβάνουν την ειδική παροχή προστασίας της μητρότητας του αρθ. 142 του Ν.3655/2008, η
οποία σημειωτέον έχει πλέον επεκταθεί και στις εργαζόμενες που απασχολούνται στο Δημόσιο
Τομέα μετά τη θέση σε ισχύ της διάταξης του άρθρου 36 παρ. 2 του Ν. 4808/2021. Ειδικότερα:
Ο νομοθέτης με τη θέσπιση της ειδικής άδειας ανατροφής τέκνου διάρκειας τριών μηνών και
δεκαπέντε ημερών (αρθ.26 του Ν. 4599/2019), επιχείρησε να επιλύσει το πρόβλημα που
αντιμετώπιζαν οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί με την υποχρεωτική επάνοδο στην εργασία
τους αμέσως μετά τη λήξη της άδειας λοχείας, αλλά και το σχετικό νομοθετικό κενό. Μέχρι τη
θέσπιση της παραπάνω διάταξης οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί δεν δικαιούνταν ούτε την
εννεάμηνη άδεια ανατροφής τέκνου του αρθ. 53 παρ.2 του Ν. 3528/2008, λόγω του ορισμένου
χρόνου της σύμβασης εργασίας, αλλά ούτε και την εξάμηνη ειδική άδεια προστασίας της
μητρότητας του αρθ. 142 του Ν. 3655/2008 επειδή δεν πληρούνταν εκ του νόμου
προβλεπόμενη προϋπόθεση της απασχόλησης σε επιχείρηση ή εκμετάλλευση. Ο νομοθέτης,
αποδεχόμενος και σχετική πρόταση της Αρχής μας3 , επιχείρησε να αντιμετωπίσει το κενό με
τη θεσμοθέτηση ειδικής άδειας διάρκειας τριών μηνών και δεκαπέντε ημερών (άρθρο 26 του
Ν. 4599/2019). Την άδεια αυτή τη δικαιούντο μόνον αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί, φέρει τον
τίτλο: «ειδική άδεια ανατροφής τέκνου» παρ’ ότι κατ’ ουσίαν έχει τα χαρακτηριστικά της ειδικής
άδειας προστασίας της μητρότητας, καθώς αφορά αποκλειστικά γυναίκες και χορηγείται
αμέσως μετά τη λήξη της άδειας λοχείας. Η άδεια αυτή δεν μπορεί να μετατεθεί για
οποιοδήποτε λόγο, ούτε να παραταθεί και λήγει σε κάθε περίπτωση με τη λήξη της εργασιακής
σχέσης της αναπληρώτριας εκπαιδευτικού.
Με τη θέσπιση του Ν. 4808/2021 και ειδικότερα με το Κεφ. Β΄ του Νόμου με τίτλο
«Κωδικοποίηση Ρυθμίσεων Αδειών σχετικών με την προστασία της οικογένειας» ο νομοθέτης
επιδίωξε την κωδικοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των ρυθμίσεων των αδειών που στοχεύουν
στην προστασία της οικογένειας. Επιδίωξε επίσης την επέκταση δικαιωμάτων που
αναγνωρίζονται σε εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και σε εργαζόμενους στον δημόσιο
τομέα εφόσον εφαρμόζεται σε αυτούς η εργατική νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένης της
έμμισθης εντολής, καθώς και σε συμβάσεις ή σχέσεις μέσω επιχείρησης προσωρινής
απασχόλησης, του άρθρου 115 του ν. 4052/2012. Όπως αναφέρεται και στην σχετική
αιτιολογική έκθεση του Ν.4808/2021 για τις ρυθμίσεις του Κεφ. Β’, λόγω της υφιστάμενης
πολυνομίας και της ύπαρξης διατάξεων για οικογενειακές άδειες με διαφορετική πηγή
προέλευσης, όπως νόμοι, κανονιστικές πράξεις, εθνικές γενικές συλλογικές συμβάσεις, ήταν
επιβεβλημένο να λάβει χώρα κωδικοποίηση και εκσυγχρονισμός της ήδη ισχύουσας
νομοθεσίας για τα θέματα ισορροπίας επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, στα σημεία που
αυτή υπολείπεται των απαιτήσεων της Οδηγίας 1158/2019, υιοθετώντας μάλιστα, σε πολλά
σημεία, μέτρα ευνοϊκότερα των ενωσιακών απαιτήσεων, παρέχοντας ατομικά, αμεταβίβαστα
και στην πλειονότητά τους αμειβόμενα δικαιώματα και διευκολύνσεις σε κάθε γονέα ή
φροντιστή, ανεξαρτήτως του φύλου ή της οικογενειακής του κατάστασης, τα οποία
ευθυγραμμίζονται με τις ρυθμίσεις του ν. 3896/2010 (Α ́207) και τις διατάξεις της Οδηγίας
2006/54/ΕΚ, καθώς και με το πρωτογενές και δευτερογενές δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
για την ίση μεταχείριση και τις ίσες ευκαιρίες ανδρών και γυναικών στην εργασία και
απασχόληση.
Με τη διάταξη του άρθρου 36 παρ.2 του Ν. 4808/2021, επεκτάθηκε η χορήγηση της ειδικής
εξάμηνης άδειας προστασίας της μητρότητας στο προσωπικό που απασχολείται με
σχέση πλήρους ή μερικής απασχόλησης στον Δημόσιο τομέα όπως ορίζεται από τις
διατάξεις του αρθ. 14 του Ν. 4720/2014, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 142 του Ν.
3655/2008 με την πρόβλεψη ότι η παροχή θα καταβάλλεται από τον φορέα στον οποίο ανήκει
οργανικά η υπάλληλος ή από τον φορέα στον οποίο υπηρετεί και επιβαρύνεται με τη
μισθοδοσία της, με ποσό ίσο με το κατώτατο μισθό, όπως κάθε φορά καθορίζεται με την Εθνική
Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Άλλωστε η επέκταση αυτή, αποτελούσε πάγια πρόταση
του Συνηγόρου του Πολίτη, δεδομένων των μεγάλων ανισοτήτων που είχε διαπιστώσει και
επανειλημμένα και διαχρονικά είχε επισημάνει στα αρμόδια υπουργεία.
Υπό τη νομοθετική αυτή εξέλιξη, δεν είναι ανεκτή η διαφορετική μεταχείριση της
συγκεκριμένης κατηγορίας εργαζομένων με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου
χρόνου στον Δημόσιο Τομέα, όπως είναι οι αναπληρώτριες και ωρομίσθιες εκπαιδευτικοί ως
προς το δικαίωμα στην ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας, δεδομένου ότι δεν προκύπτει
συγκεκριμένος αντικειμενικός λόγος που θα δικαιολογούσε διαφορετική ρύθμιση. Αντιθέτως
και οι αναπληρώτριες και ωρομίσθιες εκπαιδευτικοί ως εργαζόμενες με συμβάσεις
εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στο Δημόσιο Τομέα τελούν υπό τις ίδιες συνθήκες
με τις λοιπές εργαζόμενες με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στο
Δημόσιο Τομέα, σε ότι αφορά στις ανάγκες ιδιαίτερης φροντίδας και θηλασμού του τέκνου τους
αμέσως μετά την λήξη της περιόδου λοχείας.
Ενόψει αυτών, ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί επιβεβλημένη την επέκταση της εξάμηνης
ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας διάρκειας έξι μηνών και στις αναπληρώτριες
εκπαιδευτικούς οι οποίες εργάζονται στη δημόσια εκπαίδευση με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού
δικαίου ορισμένου χρόνου και ειδικότερα, προτείνει την εν λόγω επέκταση σύμφωνα με τη
διάταξη του άρθρου 36 παρ.2 του Ν. 4808/2021, σε αντικατάσταση της ειδικής άδειας
ανατροφής τέκνου διάρκειας τριών μηνών και δεκαπέντε ημερών που είχε θεσπιστεί με
τη διάταξη του άρθρου 26 του Ν. 4599/2019.
Ενόψει δε εξαγγελθέντων νομοθετικών πρωτοβουλιών αναφορικά με την αύξηση της διάρκειας
της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας και της δυνατότητας μεταβίβασης του
δικαιώματος και στον πατέρα του τέκνου, ο Συνήγορος του Πολίτη επιφυλάσσεται να
αναδιατυπώσει την ως άνω πρότασή του, λαμβάνοντας υπόψη τις νεότερες νομοθετικές
εξελίξεις.
Ευελπιστώντας, αξιότιμε κύριε Γενικέ Γραμματέα ότι το παρόν έγγραφο θα τύχει της προσοχής
σας και της ανταπόκρισης των υπηρεσιών σας με τη γνωστοποίηση των απόψεων και των
θέσεων του Υπουργείου επί των τεσσάρων θεμάτων που τίθενται σε αυτό, τόσο ο ίδιος όσο
και η αρμόδια Βοηθός Συνήγορος, κ. Καλλιόπη Λυκοβαρδή, παραμένουμε στη διάθεσή σας.
Σημειώσεις
1 «8. Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο
τους τις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την
εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παρ. 2 του Κεφαλαίου ΣΤ’ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που
ανατίθενται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως
η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων,
η καταχώριση - ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών, η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών,
αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η συνεργασία με
εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την
κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών, η επίβλεψη
σχολικών γευμάτων, η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών
εργασιών. Με την επιφύλαξη της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 2721/1999 (Α’ 112), από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες
απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών.»
2 Βλ. άρθρο 14.α) «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μπορεί να
καθορίζεται μειωμένο διδακτικό ωράριο για τις μητέρες εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και εκκλησιαστικής
εκπαίδευσης. Η μείωση θα ισχύει από την ημέρα γέννησης του τέκνου και εφόσον βρίσκεται σε ζωή και δεν θα είναι μεγαλύτερη
των δύο ωρών εβδομαδιαίως για τα δύο πρώτα χρόνια. «β) αα) Εναλλακτικά, η φυσική, θετή ή ανάδοχη μητέρα αναπληρώτρια εκπαιδευτικός ή μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ή του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, εφόσον δεν κάνει χρήση
του μειωμένου ωραρίου της περίπτωσης α’, δικαιούται, για την ανατροφή του τέκνου της, άδεια με αποδοχές, διάρκειας έως τριών
(3) μηνών και δεκαπέντε (15) ημερών, η οποία χορηγείται αποκλειστικά μετά τη λήξη της άδειας μητρότητας της παρ. 1 του άρθρου
11 του ν. 2874/2000 (Α’ 286). Ο χρόνος λήψης της εν λόγω άδειας ανατροφής τέκνου δεν μπορεί να μετατεθεί για οποιονδήποτε
λόγο, η διάρκειά της δεν μπορεί να παραταθεί, λήγει δε, σε κάθε περίπτωση με τη λήξη της εργασιακής σχέσης της εκπαιδευτικού.
ββ) Τις ως άνω άδειες των περιπτώσεων α’ και β’ του παρόντος, δικαιούνται και η ανάδοχη και η θετή μητέρα αναπληρώτρια
εκπαιδευτικός ή μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ή του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού που υιοθετεί ή αναδέχεται
τέκνο ηλικίας έως έξι (6) ετών, αμέσως μετά την περαίωση της διαδικασίας της υιοθεσίας. γγ) Το χρονικό διάστημα της εν λόγω
άδειας, λογίζεται ως χρόνος διδακτικής υπηρεσίας και ως χρόνος ασφάλισης στους οικείους κλάδους κύριας σύνταξης, καθώς και
στους οικείους φορείς επικουρικής ασφάλισης. δδ) Κάθε δαπάνη για την εφαρμογή του παρόντος καλύπτεται είτε με
συγχρηματοδότηση από κονδύλια του ΕΣΠΑ είτε από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είτε από πόρους του
τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αναλόγως της χρηματοδότησης εκάστης
θέσης.»
3 Σχετικό το από 10.11.2019 και με αρ. πρωτ. 249710/1327/2019 έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη προς το
Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Με τιμή,
Συνήγορος του Πολίτη