Στα πλαίσια της ασκούμενης κυβερνητικής πολιτικής στην εκπαίδευση, η καλλιτεχνική εκπαίδευση δέχεται ιδιαίτερη, ξεχωριστή και κλιμακούμενη πίεση. Αυτό αποτελεί εξάλλου κοινή πεποίθηση όχι μόνο των εικαστικών αλλά και εκπαιδευτικών άλλων κλάδων και με κάποιον πολύ γενικό ίσως τρόπο, η ιδιαιτερότητα με την οποία εκδηλώνεται η πίεση αυτή γίνεται αντιληπτή και ευρύτερα. Σ’ αυτό έχουν αναμφισβήτητα συμβάλλει, όχι μόνο αυτά που συμβαίνουν στην εκπαίδευση, και ιδιαίτερα η πρωτοφανής πραξικοπηματικού τύπου, κατάργηση και διάλυση ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων των Εφαρμοσμένων Τεχνών στα ΕΠΑΛ, αλλά και η ενεργητική παρέμβαση, οι κινητοποιήσεις και οι θέσεις που πρόβαλε και διέδωσε η Ένωση.
Ιδιαίτερα συνέβαλαν οι δημόσιες τοποθετήσεις και οι συστηματικά στοιχειοθετημένες, θεμελιωμένες και πειστικές δημόσιες τοποθετήσεις μας, ειδικά για την υπόθεση του εξοστρακισμού από το Λύκειο των ειδικών μαθημάτων Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο, υπόθεση που ενδιαφέρει και ευαισθητοποιεί ευρύτερους κύκλους και απασχόλησε συγκεκριμένα αρκετούς συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Η πίεση που ασκείται στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, ή πιο σωστά, η αντικαλλιτεχνική επίθεση, που είμαστε αναγκασμένοι να αντιμετωπίσουμε, είναι επίθεση διπλή, εκδηλώνεται για να ακριβολογούμε σε δυο διαφορετικά, αν και αλληλοσυνδεόμενα, μέτωπα. Το πρώτο, εντάσσεται στο γενικό μέτωπο που έχουν ανοίξει οι κυβερνητικοί ιθύνοντες, εναντίον όλης της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού κόσμου. Ό,τι γίνεται εναντίον όλων των άλλων εκπαιδευτικών οποιασδήποτε ειδικότητας, γίνεται και εναντίον των εικαστικών. Κατεδάφιση των εργασιακών σχέσεων, πετσόκομμα μισθών, ομηρία, ανασφαλής και ελαστική εργασία, ανεργία που ανακυκλώνεται, αξιολόγηση, διαθεσιμότητες, απολύσεις κ.ο.κ. είναι ο κοινός μας τόπος, ανεξάρτητα από την έκταση και την οξύτητα που χτυπιέται ο κάθε ξεχωριστός κλάδος. Από την άποψη αυτή, το μέτωπο αυτό είναι το κύριο μέτωπο του αγώνα μας στην παρούσα φάση, και ο αγώνας μας, κομμάτι, αναμφισβήτητα, του πανεκπαιδευτικού αγώνα.
Το δεύτερο μέτωπο έχει ειδικά χαρακτηριστικά, στρέφεται αποκλειστικά κατά της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε Γυμνάσιο και Λύκειο, και σε μια πιο μακροπρόθεσμη εξέλιξη, μπορεί να αποβεί για την υπόθεση της Τέχνης, ακόμα πιο επιζήμιο. Το μέτωπο αυτό αφορά και θίγει την ίδια την υπόσταση, τη φύση της εικαστικής καλλιτεχνικής διδασκαλίας. Δεν πρόκειται για τροποποιήσεις στη μορφή και στον τρόπο ενδεχομένως άσκησής της, αλλά για απογύμνωση από τα εγγενή γνωρίσματά της, για άδειασμα του ειδικού διδακτικού αντικειμένου της. Εικαστική διδασκαλία χωρίς εικαστική πρακτική, χωρίς εικαστική εξάσκηση, χωρίς παραγωγή εικαστικού έργου, είναι διδασκαλία που κάνει στο σχολείο τον εικαστικό, περιττό!! Αυτή η απειλή που αν αφήσουμε να πραγματωθεί, θα οδηγήσει στον αφανισμό της εικαστικής διδασκαλίας από το σχολείο, είναι υπαρκτή, δεν πρέπει να υποτιμηθεί και δεν πρέπει να πάψουμε ούτε στιγμή να την επισημαίνουμε και να την καταπολεμούμε.
Πολύ περισσότερο καθώς έρπει μερικές φορές ακόμα και μέσα στις γραμμές μας, κάποια σύγχυση για τις συνέπειες των μεθοδεύσεων αυτών που εκδηλώνονται σε βάρος των εικαστικών, ενώ δεν λείπουν και οι καλοθελητές που σπεύδουν να προσαρμοστούν και να ευθυγραμμιστούν προκαταβολικά με τα άνωθεν επιδιωκόμενα.
Όπως γνωρίζετε, με βάση τις ρυθμίσεις που καθόριζε ο αντιεκπαιδευτικός νόμος για την «Αναδιάρθρωση» της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από φέτος, (από σήμερα δηλαδή) το Ελεύθερο και το Γραμμικό σχέδιο θα έπαυαν πλέον να διδάσκονται ως μάθημα επιλογής και στη Β΄ Λυκείου, και θα περνούσαν στο εξής «εκτός σχολικού προγράμματος». Σε συνάντηση που είχε αντιπροσωπεία του ΔΣ της Ένωσης με τον υπουργό παιδείας Ανδρέα Λοβέρδο, όπως ήδη σας έχουμε ενημερώσει, ο υπουργός δεσμεύτηκε ρητά, ότι θα ισχύσουν και φέτος όχι όσα προβλεπόταν, αλλά ό,τι ακριβώς ίσχυε και τη σχολική χρονιά που πέρασε. Επομένως, σύμφωνα με τη δέσμευση αυτή, τα μαθήματα παραμένουν στη Β΄ Λυκείου και για τη χρονιά αυτή. Ο λίγος χρόνος που διατέθηκε κατά τη συνάντηση αυτή – λόγω φόρτου εργασίας του υπουργού - δεν επέτρεψε να εκτεθούν διεξοδικά και στο σύνολό τους τα ζητήματα. Ο υπουργός, πέραν της συγκεκριμένης δέσμευσης, αρκέστηκε να «σημειώσει» προς εξέταση το αίτημά μας, να μπορούν να επιλέγονται και τα δυο ειδικά μαθήματα και υποσχέθηκε να συζητηθούν και τα άλλα σημαντικά ζητήματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε νέα συνάντηση με την Ένωσή μας, που ο ίδιος προσδιόρισε για τις «αρχές της νέας σχολικής χρονιάς» δηλαδή τις μέρες αυτές…. οπότε και αναμένουμε. Η δέσμευση του Υπ. Παιδείας, εφ’ όσον εφαρμοστεί έμπρακτα, προφανώς δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά μόνο το μεταθέτει. Έτσι έχει με λίγα λόγια η κατάσταση. Γνωρίζετε ποια είναι τα δικά μας αιτήματα, οι πιο άμεσες και οι πιο μακρόπνοες επιδιώξεις μας. Ποιες είναι οι προτάσεις μας και με ποια οπτική προσβλέπουμε στο μέλλον. Θέλουμε τα μαθήματα Τέχνης, μαθήματα Γενικής Παιδείας και όχι μόνο μαθήματα επιλογής. Θέλουμε το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, μαθήματα επιλογής τρίωρα και όχι δίωρα στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου που θα επιλέγονται και τα δύο και όχι μόνο το ένα από τα δύο. Έτσι θέλουμε και παλεύουμε για να γίνει πράγματι η καλλιτεχνική εκπαίδευση βασική συνιστώσα και όχι αποπαίδι και απόκληρος της εκπαίδευσης. Γι’ αυτούς τους σκοπούς ζητάμε τη στήριξη όλων των Σχολών και των φορέων.
Επομένως, σύμφωνα με τη δέσμευση αυτή, τα μαθήματα παραμένουν στη Β΄ Λυκείου και για τη χρονιά αυτή. Ο λίγος χρόνος που διατέθηκε κατά τη συνάντηση αυτή – λόγω φόρτου εργασίας του υπουργού - δεν επέτρεψε να εκτεθούν διεξοδικά και στο σύνολό τους τα ζητήματα. Ο υπουργός, πέραν της συγκεκριμένης δέσμευσης, αρκέστηκε να «σημειώσει» προς εξέταση το αίτημά μας, να μπορούν να επιλέγονται και τα δυο ειδικά μαθήματα και υποσχέθηκε να συζητηθούν και τα άλλα σημαντικά ζητήματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε νέα συνάντηση με την Ένωσή μας, που ο ίδιος προσδιόρισε για τις «αρχές της νέας σχολικής χρονιάς» δηλαδή τις μέρες αυτές…. οπότε και αναμένουμε. Η δέσμευση του Υπ. Παιδείας, εφ’ όσον εφαρμοστεί έμπρακτα, προφανώς δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά μόνο το μεταθέτει. Έτσι έχει με λίγα λόγια η κατάσταση. Γνωρίζετε ποια είναι τα δικά μας αιτήματα, οι πιο άμεσες και οι πιο μακρόπνοες επιδιώξεις μας. Ποιες είναι οι προτάσεις μας και με ποια οπτική προσβλέπουμε στο μέλλον. Θέλουμε τα μαθήματα Τέχνης, μαθήματα Γενικής Παιδείας και όχι μόνο μαθήματα επιλογής. Θέλουμε το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, μαθήματα επιλογής τρίωρα και όχι δίωρα στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου που θα επιλέγονται και τα δύο και όχι μόνο το ένα από τα δύο. Έτσι θέλουμε και παλεύουμε για να γίνει πράγματι η καλλιτεχνική εκπαίδευση βασική συνιστώσα και όχι αποπαίδι και απόκληρος της εκπαίδευσης. Γι’ αυτούς τους σκοπούς ζητάμε τη στήριξη όλων των Σχολών και των φορέων.
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη
Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)
ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα