Το όνομα του είναι “ΕΥΛογο” (Εργαλείο Υποστήριξης Λογοθεραπείας) 

Τα τελευταία χρόνια σημειώνεται αύξηση στον αριθμό παιδιών των οποίων οι γονείς απευθύνονται σε κάποιον λογοθεραπευτή για την αναγνώριση και αντιμετώπιση πιθανών φωνολογικών προβλημάτων. Είτε αυτό οφείλεται στην αυξημένη ενημέρωση των γονέων και παιδαγωγών για αυτά τα προβλήματα, είτε στην βελτίωση των διαγνωστικών κριτηρίων, η επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι θεραπευτές κατά τη διαδικασία της λογοθεραπείας σε παιδιά, και η υποβοήθηση της διαδικασίας με τεχνολογικά/ψηφιακά μέσα, γίνεται όλο και περισσότερο μια επιτακτική ανάγκη.

Στην παρούσα διπλωματική εργασία σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε ένα ψηφιακό διαδραστικό εργαλείο για την υποβοήθηση της ανιχνευτικής/αξιολογητικής διαδικασίας και κατ' επέκτασιν και της θεραπείας διαταραχών φωνολογίας και άρθρωσης σε παιδιά. Σκοπός είναι να είναι εύχρηστο για τον λογοθεραπευτή και ευχάριστο για τα παιδιά. Το όνομα αυτού του εργαλείου είναι ΕΥΛογο (Εργαλείο Υποστήριξης Λογοθεραπείας) και είναι σχεδιασμένο και υλοποιήμενο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να λειτουργήσει ως βάση για τη δημιουργία ενός πιο περίπλοκου συστήματος στο μέλλον, με περισσότερες μεθόδους υποστήριξης της διαδικασίας και χρήση προχωρημένων τεχνικών μηχανικής μάθησης. 

Αναλυτικά

Ενα πρότυπο ψηφιακό εργαλείο για την ανίχνευση προβλημάτων στη φωνή και την άρθρωση των παιδιών και την υποστήριξη του λογοθεραπευτή αναπτύχθηκε στο Πολυτεχνείο Κρήτης, στο πλαίσιο διπλωματικής εργασίας η οποία παρουσιάστηκε αυτές τις μέρες.

Όπως γράφουν τα "Χανιώτικα Νέα", το όνομα του είναι “ΕΥΛογο” (Εργαλείο Υποστήριξης Λογοθεραπείας) και η σχεδίαση και ανάπτυξή του έγινε από τον τελειόφοιτο του Πολυτεχνείου Κρήτης Μιχάλη Βαρδάκη με επιβλέποντα τον καθηγητή Γιώργο Χαλκιαδάκη και με τη συνεργασία ειδικής λογοθεραπεύτριας.

Οπως εξηγεί ο κ. Βαρδάκης, «το εργαλείο είναι φτιαγμένο με βασικό σκοπό τη διευκόλυνση της διαδικασίας της λογοθεραπείας σε παιδιά. Ονομάζεται ΕΥΛογο (Εργαλείο Υποστήριξης Λογοθεραπείας). Στον πυρήνα αυτής της διαδικασίας βρίσκεται η Δοκιμασία Αξιολόγησης Άρθρωσης, το βασικό εργαλείο για τη διάγνωση και τον έλεγχο της θεραπευτικής προόδου από τον λογοθεραπευτή. Η Δοκιμασία αυτή αποτελείται από την επαναλαμβανόμενη προβολή εικόνων στο εξεταζόμενο παιδί το οποίο λέει τι βλέπει και ο λογοθεραπευτής σημειώνει την προφορά του. Αφού αυτό γίνει για όλες τις εικόνες που έχει ετοιμάσει ο θεραπευτής, μπορεί πλέον να προχωρήσει στη διάγνωση. Ακριβώς επειδή αυτή η διαδικασία γίνεται σε μικρά παιδιά, υπάρχουν πολλές δυσκολίες που σχετίζονται άμεσα μα την προσοχή των παιδιών και τη ροή της διαδικασίας. Το ΕΥΛογο αντιμετωπίζει τα προβλήματα αυτά προσφέροντας στον θεραπευτή έναν τρόπο να εκτελέσει τη Δοκιμασία ψηφιακά, κάνοντας τη διαδικασία να μοιάζει με παιχνίδι στα μάτια των παιδιών».

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Ζητάμε από τον κ. Βαρδάκη να αναφέρει ένα παράδειγμα της διαδικασίας και απαντά: 1. Ο λογοθεραπευτής επιλέγει είτε μία ήδη υπάρχουσα Δοκιμασία (αξιολόγησης άρθρωσης) είτε φτιάχνει μία δική του μέσω των εργαλείων διαχείρισης που του δίδονται μέσα από την εφαρμογή.
2. Ο λογοθεραπευτής συνδέει τον υπολογιστή του με μία φορητή συσκευή μέσω της εφαρμογής EYLogo και EYLogo_ secondary που υπάρχει στον υπολογιστή και την φορητή συσκευή αντίστοιχα.
3. Ξεκινάει η Δοκιμασία. Εάν, για παράδειγμα, εξετάζεται η λέξη «γουρούνι» τότε εμφανίζεται στην οθόνη του λογοθεραπευτή σχετική εικόνα και μια αντίστοιχη στη φορητή συσκευή.
4. Εστω ότι το παιδί προφέρει τη λέξη ως «γκουρούνι». Τότε ο λογοθεραπευτής, χρησιμοποιώντας τα πλήκτρα της οθόνης του, μπορεί να καταγράψει την προφορά του παιδιού με τη μορφή φωνημάτων, τα σύμβολα δηλαδή που χρησιμοποιούν οι λογοθεραπευτές για να καταγράψουν την προφορά.
5. Τα βήματα 3 και 4 επαναλαμβάνονται έως ότου ολοκληρωθεί η Δοκιμασία.
6. Στο τέλος παράγεται ένα αρχείο που έχει όλες τις απαντήσεις του παιδιού, καθώς επίσης και μία ηχογράφηση της Δοκιμασίας στη φορητή συσκευή.

«Έτσι», εξηγεί ο κ. Βαρδάκης, «ο λογοθεραπευτής αποκτά μία σφαιρική εικόνα για τη φωνολογική συμπεριφορά του παιδιού και μπορεί να προχωρήσει στη διάγνωση του. Διασφαλίζοντας με το εργαλείο ότι η καταγραφή των απαντήσεων έγινε σωστά και ξεκούραστα για τον θεραπευτή, σε συνδυασμό με την ύπαρξη της ηχογράφησης για ενδεχόμενο επανέλεγχο, ο θεραπευτής μπορεί να εκτελέσει το έργο με μεγαλύτερη ευκολία και ακρίβεια, και να δώσει το βάρος της προσοχής του στην ουσία της δουλειάς του και όχι στα διαδικαστικά της θέματα».

Ο ίδιος σημειώνει πως «σε ολόκληρη τη διάρκεια της ανάπτυξης του εργαλείου, υπήρχε άμεση επικοινωνία με τη Λογοθεραπεύτρια – Λογοπεδικό Εύα Ξυνού. Σκοπεύουμε να έρθουμε σε επαφή και με άλλους λογοθεραπευτές, συλλόγους και σχολές, ώστε το εργαλείο να δοκιμαστεί και να αξιολογηθεί από ειδικούς στον τομέα, μιας και ένα τέτοιο εγχείρημα δεν έχει ξαναϋπάρξει στην Ελλάδα μέχρι στιγμής, ενώ στο εξωτερικό υπάρχουν αντίστοιχα λογισμικά υποστήριξης της διαδικασίας, αν και συνήθως ασχολούνται με την υποστήριξη των ασθενών και όχι των θεραπευτών».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αυτή την ελληνική λέξη μόνο ένας στους δέκα την λέει και την γράφει σωστά

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 13/5

Ξεπεράστηκε κάθε όριο: Χιλιάδες παίρνουν online Proficiency σε 1 ημέρα ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber