Πολλά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία - Απαντήσεις και δεσμεύσεις ζητά η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

H Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.) με επιστολή που εστάλη στην πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. αναφέρει εκ νέου τα προβλήματα λειτουργίας, λόγω μη χρηματοδότησης, των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.)

Ειδικότερα, αναφέρει πως η συνεχιζόμενη έλλειψη παντελούς χρηματοδότησης των παραπάνω δομών, τόσο για την υλοποίηση προγραμμάτων από μαθητικές ομάδες που τα επισκέπτονται  όσο και για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση στην ποιότητα και τη λειτουργία των Κ.Ε.ΠΕ.Α. και γενικότερα του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για την Αειφορία στην εποχή της κλιματικής κρίσης, ενώ αναφέρει αναλυτικά τα προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. 

Αναλυτικά η επιστολή:

Κυρία Υπουργέ

Κυρία Υφυπουργέ

Κύριε Γενικέ Γραμματέα,

Έχοντας υπόψη τα επανειλημμένα υπομνήματά μας, επανερχόμαστε για να διαμαρτυρηθούμε και να επισημάνουμε τη συνεχιζόμενη αδιαφορία και της εκ τούτης περαιτέρω υποβάθμιση και απαξίωση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, σε σχέση με την εύρυθμη λειτουργία των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.)

Συγκεκριμένα, η συνεχιζόμενη έλλειψη παντελούς χρηματοδότησης των παραπάνω δομών, τόσο για την υλοποίηση προγραμμάτων από μαθητικές ομάδες που τα επισκέπτονται  όσο και για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση στην ποιότητα και τη λειτουργία των Κ.Ε.ΠΕ.Α. και γενικότερα του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για την Αειφορία στην εποχή της κλιματικής κρίσης.

Επαναλαμβάνουμε τα σημαντικότερα προβλήματα:

1. Πέρασε ήδη, για πρώτη φορά, ένα ολόκληρο σχολικό έτος (2021-22) και τελειώνει το Α΄ εξάμηνο του δεύτερου έτους, χωρίς την προμήθεια και χρηματοδότηση πετρελαίου θέρμανσης των χώρων των Κ.Ε.ΠΕ.Α., με συνέπεια την υλοποίηση δράσεων μέσα σε αντίξοες συνθήκες για τους επισκέπτες μαθητές/τριες, συνοδούς ή επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικούς των Παιδαγωγικών ομάδων των Κ.Ε.ΠΕ.Α., ενόψει μάλιστα και των αυξημένων αναγκών του χειμώνα και θα πρέπει άμεσα να βρεθεί λύση στο παραπάνω ζήτημα (επιλέξιμη δαπάνη 4.11. “Υλικά Άμεσης Ανάλωσης” στον οδηγό διαχείρισης της πράξης)

2.  Δεν ανανεώθηκε στο ελάχιστο, σε όλα σχεδόν τα Κ.Ε.ΠΕ.Α., ο ήδη «γερασμένος», παρωχημένος και ελλιπής (τουλάχιστον 15ετίας) ηλεκτρονικός και υλικοτεχνικός εξοπλισμός. Για αυτό το ζήτημα, θα πρέπει να προβλεφθεί άμεσα έγκριση δαπάνης ικανού ποσού για την ανανέωση του εξοπλισμού σε κάθε Κ.Ε.ΠΕ.Α., συμπεριλαμβανομένων των πιθανών ελλείψεων που καταγράφονται στα νεοσύστατα (επιλέξιμη δαπάνη 4.12. “Εξοπλισμός/Λογισμικό” στον οδηγό διαχείρισης της πράξης)

3. Τα Κ.Ε.ΠΕ.Α. αδυνατούν να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες τους σε αναλώσιμα, εργαστηριακά υλικά, υλικά καθαρισμού, υγιεινής και φαρμακευτικού υλικού, ανταλλακτικά και άλλα συναφή, τη στιγμή που «τρέχουν» επισκέψεις σχολικών μονάδων για την υλοποίηση προγραμμάτων(επιλέξιμη δαπάνη 4.11. “Υλικά Άμεσης Ανάλωσης” στον οδηγό διαχείρισης της πράξης).

Επισημαίνουμε το γεγονός, ότι εκπαιδευτικοί των Κ.Ε.ΠΕ.Α., σε πολλές περιπτώσεις, καλύπτουν με δικά τους έξοδα το υλικό που απαιτείται για τις στοιχειώδεις ανάγκες εκπόνησης των προγραμμάτων για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς.

4. Για δεύτερη σχολική χρονιά και συνεκτιμώντας τις συνθήκες επιστροφής στην κανονικότητα της προ covid εποχής, παρατηρείται παντελής έλλειψη χρηματοδότησης:

α. για δαπάνες  φιλοξενίας (υποδοχή, διαμονή, διατροφή) τόσο για τις μαθητικές ομάδες που υλοποιούν προγράμματα όσο και για τους επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς  και εισηγητές

β. για δαπάνες προβολής (εκδόσεις, εκτυπώσεις και ανατυπώσεις ενημερωτικού/εκπαιδευτικού υλικού, διαφημιστικό υλικό)

(επιλέξιμη δαπάνη 4.7. “Έξοδα Προβολής και Διαφήμισης” και 4.2. “Επεξεργασίες από τρίτους” στον οδηγό διαχείρισης της πράξης)

5. Παντελής απουσία κάλυψης εξόδων μετακίνησης τόσο «εντός έδρας» (για αποστάσεις μικρότερης των 50 km) όσο και «εκτός έδρας» (για αποστάσεις μεγαλύτερες των 50 km) των μελών των Παιδαγωγικών ομάδων των Κ.Ε.ΠΕ.Α.,  προκειμένου να υλοποιήσουν προγράμματα και δράσεις με μαθητές/τριες στο πεδίο καθώς και επιμόρφωση εκπαιδευτικών (επιλέξιμη δαπάνη 4.6. “Έξοδα Ταξιδίων” στον οδηγό διαχείρισης της πράξης).

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η «ιδίοις εξόδοις» κάλυψη των αναγκών μετακίνησης των μελών των Παιδαγωγικών Ομάδων προκειμένου να υλοποιηθούν τα προγράμματα στο πεδίο.

6. Σε πολλά Κ.Ε.ΠΕ.Α. υπάρχει πρόβλημα καθαρισμού των χώρων και των εγκαταστάσεων, ιδιαίτερα στις σημερινές δύσκολες υγειονομικές συνθήκες, εξαιτίας της οικονομικής αδυναμίας των Δήμων/ Φορέων να καλύψουν αυτές τις συμβατικές τους ανάγκες.

7. Σε όσα Κ.Ε.ΠΕ.Α. διαθέτουν Υπηρεσιακό Αυτοκίνητο, παρατηρούνται προβλήματα χρηματοδότησης για τη συντήρηση και την ασφάλειά τους, προκειμένου να υποστηρίζουν τόσο την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων από μαθητικές ομάδες, όσο και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Κυρία Υπουργέ

Κυρία Υφυπουργέ

Κύριε Γενικέ Γραμματέα,

Σχετικά με όλα τα παραπάνω ζητήματα, τα οποία χρήζουν συγκεκριμένων απαντήσεων, είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι ενώ για όλα υπάρχουν επιλέξιμες δαπάνες και συγκεκριμένες αναφορές στον οδηγό του έργου, δεν υπάρχει μέριμνα για την έγκαιρη προμήθεια των αντιστοίχων αγαθών και υπηρεσιών. Ιδιαίτερα για μικρού κόστους αναγκαίες για το εκπαιδευτικό έργο των Κ.Ε.ΠΕ.Α. δαπάνες, ώστε αυτές να διενεργούνται άμεσα και στο πλαίσιο της τοπικής τους κοινωνίας και αγοράς. Να σημειωθεί ότι ο ρόλος των Κ.Ε.ΠΕ.Α. ήταν και πρέπει να είναι σημαντικός για τις τοπικές κοινωνίες, συμβάλλοντας καθοριστικά στην αναπτυξιακή πορεία τους. 

Προς τούτο και σε σχέση με τους κανόνες  και τις οδηγίες που πρέπει να διέπουν την εύρυθμη λειτουργία των Κ.Ε.ΠΕ.Α., επιθυμούμε και προτείνουμε:

  • την άμεση υιοθέτηση, από το ΙΝ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., ευέλικτης και αποδοτικής χρηματοδοτικής διαδικασίας για όλα τα παραπάνω ζητήματα, απόλυτα συμβατής με τον οδηγό διαχείρισης της πράξης.
  • Να μεριμνήσετε για την άμεση εφαρμογή του Άρθρου 19 του Ν. 4823/21 για επιχορήγηση των δήμων από τον Κρατικό προϋπολογισμό ή από Ευρωπαϊκά προγράμματα με σκοπό την κάλυψη λειτουργικών δαπανών των Κ.Ε.ΠΕ.Α. Προς τούτο προτείνουμε τη συγκρότηση Ειδικής Επιτροπής με δικό της κωδικό σε κάθε Δήμο  στο πλαίσιο των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας και με σύνθεση ανάλογη με αυτή των Διαχειριστικών Επιτροπών των Κ.Π.Ε./Κ.Ε.ΠΕ.Α.

Κυρία Υπουργέ

Κυρία Υφυπουργέ

Κύριε Γενικέ Γραμματέα,

Θα συνεχίσουμε με υπευθυνότητα, σοβαρότητα και αποφασιστικότητα να διεκδικούμε την ικανοποίηση των εύλογων αιτημάτων μας, ώστε να επανακτήσει η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση τη θέση που της αξίζει στην εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα.

Αναμένουμε για τις άμεσες απαντήσεις που απαιτούνται σε σχέση με την παρούσα δυσμενή κατάσταση που έχουν περιέλθει τα Κ.Ε.ΠΕ.Α. και την άμεση επίλυση όλων των παραπάνω προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί.

 

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση, πρόσθετη πληροφορία ή συνάντηση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber