Μακρή βουλή
ΖΑΧΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/INTIME NEWS
Ζέττα Μακρή: Όλα τα εργαλεία τα ιατρικά, όλα τα εργαλεία αντιμετώπισης τέτοιων περιπτώσεων, οι οποίες είναι ίσως και πρωτόγονες, ίσως και τώρα διευρύνονται, δεν τις ξέραμε στο παρελθόν, δεν τις ανιχνεύαμε, δεν τις αναδεικνύαμε -δεν είμαι σε θέση να πω για ποιον λόγο- ίσως και να μην υπήρχαν, σε κάθε περίπτωση η υποστήριξη γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται η ένταξη και η συμπερίληψη όλων των μαθητών

Ενα ζητημα που δεν έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τη σχολική κοινότητα, αν και εντοπίζεται σε αρκετούς μαθητές, είναι η Επιλεκτική αλαλία.

Για το θέμα αυτό, έγινε προχτές συήτηση στη Βουλή ανάμεσα στην υφυπουργό παιδείας Ζέττα Μακρή και τον βουλευτή του ΠΑΣΟκ Οδ.Κωνσταντινόπουλο που έθεσε σχετική ερώτηση.

Οπως είπε η κ.Μακρή, το πρόβλημα αυτό φαίνεται ότι ίσως δεν είναι τόσο σπάνιο όσο φανταζόμαστε, και απάντησε ότι τα παιδιά που το εμφανίζουν εντάσσονται και εδώστην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, ακολουθούνται και εδώ οι ίδιες διαδικασίες.

Η συζήτηση είχε ως εξής:

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ένα από αυτά τα θέματα είναι που ανέδειξε και έχει ο Σύλλογος Επιλεκτικής Αλαλίας. Τι είναι αυτό; Φαίνεται, λέει, με βάση τα στοιχεία, ότι δεν είναι κάτι μόνο στην Ελλάδα. Είναι γύρω στο 2% των παιδιών. Ποια είναι τα συμπτώματα; Αδυναμία να μιλήσουν άνετα χωρίς να έχουν προβλήματα με τη γλώσσα. Η διαταραχή δεν σχετίζεται με ντροπή, κακομεταχείριση, τραύμα, μαθησιακή δυσκολία. Προκαλεί έντονο άγχος που προκαλείται με τις κοινωνικές επαφές. Αυτό σε όλο τον κόσμο για να διαγνωστεί θεωρήθηκε η καταλληλότερη μέθοδος η sliding in η οποία είναι από το 1997. Ακολουθείται μια συγκεκριμένη διαδικασία. Υπάρχει συγκεκριμένη μέθοδος. Βασικό, που νομίζω ότι το ζούμε τον τελευταίο καιρό, είναι τα παιδιά να νιώθουν άνετα να μιλάνε. Νομίζω σχεδόν όλες οι οικογένειες -παλιά στην Ελλάδα δεν ήταν κάτι ας το πούμε «νορμάλ»- πολλά παιδιά χρειάζονται την ψυχολογική υποστήριξη και νομίζω συμβαίνει σχεδόν σε πάρα πολλές οικογένειες και το βλέπουμε.

Θέλω να σας ρωτήσω, κυρία Υπουργέ, σε πρώτη φάση, γιατί πρέπει να υπάρξει έγκαιρη διάγνωση, τι προτίθεται να κάνει το Υπουργείο σε αυτό το θέμα. Έχει πρόγραμμα πάνω σε αυτό; Τι σκέφτεται για τη γνωστή μέθοδο η οποία δεν είναι να χρησιμοποιηθεί πρώτη φορά στην Ελλάδα, αλλά χρησιμοποιείται και σε άλλες χώρες;

ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε συνάδελφε, δεν ξέρω πόσο πολλά είναι τα περιστατικά. Θα σας πω ότι όταν ήμουν στο δημοτικό είχα συμμαθητή που από την πίεση της οικογένειάς του να είναι καλός μαθητής όταν έμπαινε στην τάξη δεν μιλούσε. Δεν ήταν επιλεκτική αλαλία. Στο διάλειμμα ήταν ένα φυσιολογικό παιδί και μέσα στην τάξη δεν μιλούσε. Με τα χρόνια αυτό το παιδί, βεβαίως, εξελίχθηκε και κατέλαβε και μια από ανώτατες διοικητικές θέσεις εδώ, στην Αθήνα. Δεν ξέρω αν είναι αυτή η περίπτωση που αναφέρετε, δεν είμαι και γιατρός, δεν μπορώ να αξιολογήσω.

Με αφορμή τη δική σας ερώτηση, γιατί είχε υποβληθεί, αναβλήθηκε και δεν είχε γίνει κοινοβουλευτικός έλεγχος, ανακάλυψα ότι και στο φιλικό μου περιβάλλον μια οικογένεια που βίωσε πρόσφατα μια απώλεια ένα από τα παιδιά της έχει αυτό το θέμα. Δηλαδή είναι κάτι που ενώ οι εκπαιδευτικοί στις ερωτήσεις που έκανα για να σας απαντήσω μου είπαν τα τελευταία δώδεκα χρόνια μία διαγνωσμένη περίπτωση είχαν –όχι όλοι, κάποιοι που ρώτησα- φαίνεται ότι ίσως δεν είναι τόσο σπάνιο όσο φανταζόμαστε. Σε κάθε περίπτωση, όπως είπαμε και πριν, δεν έχει σημασία ο αριθμός. Σημασία έχει κάθε περίπτωση να αντιμετωπίζεται.

Εντάσσονται και εδώ -και πάλι, επαναλαμβάνω, εγώ έχω τον άχαρο ρόλο να λέω τι προβλέπεται θεσμικά και τι γραφειοκρατικά- στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, ακολουθούνται και εδώ οι ίδιες διαδικασίες. Η μέθοδος την οποία αναφέρατε, από την έρευνα που έκανα που δεν είναι πλήρης, σε κάποια ΚΕΔΑΣΥ, δεν είναι μια έρευνα η οποία έχει γίνει γνωστή εδώ. Παρόλα αυτά εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι θα το υποδείξω με βάση και την ερώτησή σας και την αναλυτική ανάλυση που κάνατε. Όλα τα εργαλεία τα ιατρικά, όλα τα εργαλεία αντιμετώπισης τέτοιων περιπτώσεων, οι οποίες είναι ίσως και πρωτόγονες, ίσως και τώρα διευρύνονται, δεν τις ξέραμε στο παρελθόν, δεν τις ανιχνεύαμε, δεν τις αναδεικνύαμε -δεν είμαι σε θέση να πω για ποιον λόγο- ίσως και να μην υπήρχαν, σε κάθε περίπτωση η υποστήριξη γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται η ένταξη και η συμπερίληψη όλων των μαθητών με τη διεπιστημονική επιτροπή που υπάρχει στα σχολεία, με τον σύμβουλο της εκπαίδευσης, με τα ΚΕΔΑΣΥ τα οποία κάνουν τις ανάλογες αξιολογήσεις, εκδίδουν την έκθεση, καταρτίζουν και σχεδιάζουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης, συμμετέχει ψυχολόγος, κοινωνικός λειτουργός εκτός από τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής των κλάδων φιλολόγων, μαθηματικών ή φυσικών επιστημών, διαπιστώνεται το είδος και ο βαθμός της ψυχοκοινωνικής δυσκολίας, οι κλίσεις, τα ενδιαφέροντα, πιθανές μαθησιακές δυσκολίες, το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, η αλλαγή του σχολικού πλαισίου και, όπως σας είπα, καταρτίζεται και ένα πρόγραμμα εξειδικευμένο το οποίο υποστηρίζεται από ένα κατάλληλα στελεχωμένο τμήμα ένταξης.

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κυρία Υπουργέ, πολύ σωστά είπατε ότι σε πολλά πράγματα στο παρελθόν δίναμε μια αόριστη λύση στο χωριό μας, μια σκέψη για το τι είναι αυτό. Μετά ήρθε η επιστημονική κοινότητα και βρήκε την απάντηση. Εδώ τώρα μιλάμε για κάτι συγκεκριμένο. Επειδή μου είπατε ότι και εσείς στο οικογενειακό σας περιβάλλον, φαίνεται τώρα ότι δεν μπορεί να υπάρχει σε όλον τον άλλο κόσμο και να μην υπάρχει στην Ελλάδα. Άρα υπάρχει και η μέθοδος. Έχει πάλι ανακαλυφθεί σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο η μέθοδος η οποία κάνει τη διάγνωση. Δεν χρειάζεται να την ανακαλύψουμε εμείς. Πολλές φορές στην Ελλάδα, για καλή μας τύχη, πολλά πράγματα δεν χρειάζεται να τα ανακαλύψουμε. Άρα πρέπει να υπάρξει πρωτόκολλο που να αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα;

Εγώ χαίρομαι που είπατε ότι θα το θέσετε. Παραδείγματος χάριν, υπάρχει πρόταση η οποία δεν είναι από εμένα, αλλά από τον Ελληνικό Σύλλογο Επιλεκτικής Αλαλίας για την αξιοποίηση της μεθόδου sliding in. Εγώ απλώς έφερα εδώ ένα ζήτημα το οποίο συμβαίνει στον καθέναν, το οποίο το είδα μπροστά μου. Ξέρω αυτούς που ασχολούνται με αυτό το ζήτημα. Κατάλαβα ότι είναι ένα θέμα το οποίο πολλές φορές η επιστημονική κοινότητα και οι άνθρωποι αυτοί είναι πολύ πιο μπροστά από το κράτος. Μας παρέχουν όμως αυτές τις πληροφορίες.

Εγώ θα επανέλθω και στα δύο ζητήματα, κυρία Υπουργέ. Δηλαδή μόλις φύγετε από δω οι συνεργάτες μου θα τα πάρουν όλα αυτά, που σας ευχαριστούμε πάρα πολύ που μας στείλατε, και την επόμενη εβδομάδα θα καταθέσουμε ερώτηση για να δούμε τι λένε οι επιστήμονες του Υπουργείου Παιδείας για αυτά τα θέματα. Δεν το ζητάω από εσάς. Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν επιστήμονες οι οποίοι θα απαντήσουν.

Απλώς θέλω να σας πω -εγώ έχω και παιδιά που είναι τώρα σε αυτές τις ηλικίες- νομίζω ότι τουλάχιστον για αυτούς τους γονείς που θέλουν πραγματικά να βοηθήσουν τα παιδιά τους, που πραγματικά δεν μπορούν να βρουν απάντηση σε αυτά τα ζητήματα, πρέπει να τους βοηθήσουμε. Καταλαβαίνετε, βλέπετε τι συμβαίνει με τη βία στα σχολεία με τα παιδιά. Είναι πολλά παιδιά τα οποία αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα σε αυτή την κρίσιμη φάση. Νομίζω ότι το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να παίξει έναν σημαντικό ρόλο. Να το βάλει στη προτεραιότητά του, σε συνεργασία με αυτούς τους ανθρώπους, εφόσον είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο σε όλο τον άλλο κόσμο, ώστε να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά, τις οικογένειες και το ίδιο το σχολείο.

ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Θα επαναλάβω λοιπόν, ολοκληρώνοντας, ότι και για την επιλεκτική αλαλία ισχύει ό,τι ισχύει για την ειδική εκπαίδευση. Θα σας πω ότι εγώ δεν είμαι σαν εσάς ιατρός, οπότε δεν έχω την ευκολία να σχολιάσω και να εκφράσω την άποψή μου, αλλά σας βεβαιώνω ότι είναι κάτι το οποίο θα το λάβουμε σοβαρώς υπόψη. Οιαδήποτε υπόδειξη, οιοσδήποτε τρόπος αντιμετώπισης μιας περίπτωσης η οποία αντιμετωπίζεται, φαίνεται, με επιτυχία στο εξωτερικό εννοείται θα ληφθεί υπόψη και από την ελληνική πολιτεία.

Σε κάθε περίπτωση η συμπεριληπτική εκπαίδευση, η συμπεριληπτική αγωγή είναι στις προτεραιότητες και θέλω να πιστεύω ότι καλώς βαδίζουμε επικαιροποιώντας πάντα, λαμβάνοντας υπόψη και παρατηρήσεις σαν αυτή. Ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών και μαθητριών τους οποίους αφορά, ανεξάρτητα από τη βαρύτητα ή όχι η ευθύνη της πολιτείας είναι να παρέχει τα καλύτερα δυνατά όπλα. Μέχρι τώρα όμως συμπεριλαμβάνεται και η επιλεκτική αλαλία με την παρατήρηση που σας έκανα ότι δεν είναι τόσο συχνή. Μακάρι να εξαλειφθεί.

Εσείς έχετε ευαισθησία γιατί έχετε παιδιά. Εγώ σας βεβαιώ ότι τα παιδιά μου που είναι μεγάλα μου έδωσαν δύο εγγόνια, οπότε την έχω για τα εγγόνια μου την ευαισθησία. Εδώ είμαστε να συνεργαστούμε και στη διάθεσή σας και τα στοιχεία τα οποία κατέθεσα στην προηγούμενη ερώτησή σας στη Βουλή.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Φωτιά στον Έβρο
Φωτιές: Τα δάση και οι περιοχές της Ανατολικής Αττικής που θα κλειδώνουν σε δείκτη επικινδυνότητας 4 και 5
Αυτές οι περιοχές θα κλείνουν λόγω κινδύνου πυρκαγιάς
Φωτιές: Τα δάση και οι περιοχές της Ανατολικής Αττικής που θα κλειδώνουν σε δείκτη επικινδυνότητας 4 και 5
columbia
Έληξε το τελεσίγραφο του Κολούμπια - «Διαλυθείτε οικειοθελώς», απειλεί τους φοιτητές
Η πρόεδρος του πανεπιστημίου Κολούμπια κάλεσε τους φοιτητές να διαλυθούν οικειοθελώς, χωρίς να πει τι θα συμβεί στην περίπτωση που δεν το κάνουν
Έληξε το τελεσίγραφο του Κολούμπια - «Διαλυθείτε οικειοθελώς», απειλεί τους φοιτητές