εκπαιδευτικοσ
Πώς τα όμορφα λόγια όμορφα καίγονται από την (καθόλου γοητευτική) πραγματικότητα στο ελληνικό δημόσιο σχολείο....

Το ΙΕΠ ανακοίνωσε χτες τον σχεδιασμό ενός εισαγωγικού προγράμματος επιμόρφωσης για νέους/ες εκπαιδευτικούς, που θα βασίζεται στο θεσμό του μέντορα, προκειμένου να υποστηριχτούν στα πρώτα επαγγελματικά τους βήματα και να προσαρμοστούν στην εργασιακή κουλτούρα του σχολείου στο οποίο υπηρετούν.

Αυτό προέκυψε στη διάρκεια ημερίδας με θέμα: «Τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος LOOP: Υποστήριξη νέων εκπαιδευτικών και ενδυνάμωση του θεσμού του μέντορα στα σχολεία» που παρακολούθησαν περισσότεροι/ες από 400 διευθυντές/τριες εκπαίδευσης, σύμβουλοι εκπαίδευσης και διευθυντές/τριες σχολικών μονάδων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Αττικής.

Μέσα στα έγγραφα που συνοδεύουν το πρόγραμμα λοιπόν, υπάρχει και ένα πολυσέλιδο κείμενο (κάπου 250 σελίδες) με τίτλο «Πρόγραμμα Εισαγωγής στο Επάγγελμα για Νέους Εκπαιδευτικούς» Σε αυτό μπορεί να δει κανείς πως πιστεύει το πρόγραμμα -και κατ επέκταση το ΙΕΠ- ότι πρέπει να λειτουργούν οι Ελληνες Διευθυντές και Μέντορες στα σχολεία, όταν υποδέχονται νέους εκπαιδευτικούς.

Βέβαια, αν κάποιος προσγειωθεί ξαφνικά στη χώρα μας, το πρώτο που θα αντιληφθεί είναι ότι οι οδηγίες αυτές ελάχιστη σχέση έχουν με την πραγματικότητα των χιλιάδων αναπληρωτών που βρίσκονται ξαφνικά να υπηρετούν την τελευταία στιγμή σε σχολεία, αλλά και του ακραίου εργασιακού φόρτου με πλήθος εξωδιδακτικών καθηκόντων που αντιμετωπιζουν εκπαιδευτικοί και Διευθυντές... 

Για παράδειγμα τι κουβέντα να κάνει ο μέντορας κι ο διευθυντής με τους 289 αναπληρωτές που προσλήφθηκαν μόλις...χτες, 20 Φεβρουαρίου για να «βουλώσουν τρύπες» ενώ απομένουν ακόμα ούτε 60 καθαρές μέρες για τη λήξη του σχολικού έτους; Και τι συζήτηση να γίνει με τους εκατοντάδες που δεν πάνε καν να αναλάβουν υπηρεσία αντιλαμβανόμενοι τη δυσκολία, παρότι θα λάβουν ποινή για 2 χρόνια εκτός εκπαίδευσης; 

Ακολούθως παρουσιάζουμε αποσπασματικά κάποια από τα σημεία του κειμένου, για να πάρετε μια ιδέα.

Για Μέντορες

ΓΙΑΤΙ ΒΡΙΣΚΟΜΑΙ ΕΔΩ;

Πρόκειται για ένα εργαλείο προβληματισμού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανεξάρτητα από το νέο εκπαιδευτικό (ή ως οδηγός συνέντευξης). Μπορεί να χρησιμεύσει στον νέο εκπαιδευτικό ως υπενθύμιση του πού βρισκόταν όταν ξεκινούσε ή σε ένα μεταγενέστερο στάδιο κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εισαγωγής στο επάγγελμα ή της σταδιοδρομίας του γενικότερα. Μπορεί, επίσης, να κοινοποιηθεί στον μέντορα και να χρησιμοποιηθεί ως σημείο εκκίνησης μιας συζήτησης. Σε αυτήν την περίπτωση μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί πριν από την πρώτη συνάντηση μέντορα-νέου εκπαιδευτικού για να προετοιμαστεί λίγο ο νέος εκπαιδευτικός.

Ποιοι ήταν οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί που είχατε στη ζωή σας και γιατί;

Τι σας επηρέασε στο να αποφασίσετε να γίνετε εκπαιδευτικός;

Τι είναι αυτό που σας αρέσει/απολαμβάνετε στο γνωστικό αντικείμενο που έχετε σπουδάσει για να διδάξετε;

Ποια είναι μερικά πράγματα για τα οποία ανυπομονείτε περισσότερο στην τρέχουσα απασχόλησή σας; Πού θεωρείτε ότι χρειάζεστε περισσότερη υποστήριξη και βοήθεια;

Υπάρχουν κάποιοι τομείς που σας προβληματίζουν, σας φοβίζουν, σας προκαλούν αμφιβολίες;

Πώς περιμένετε να διαμορφωθεί η τυπική εβδομάδα σας κατά το πρώτο έτος της εργασίας σας;

Πώς «γεμίζετε τις μπαταρίες» σας, αν αισθάνεστε υπερβολικά φορτισμένοι;

Ποιους συγκεκριμένους στόχους έχετε θέσει για τον πρώτο σας χρόνο;

Πώς θα γνωρίζετε αν τα καταφέρατε; Προσπαθήστε να θέσετε τρεις πολύ συγκεκριμένους στόχους.

Πώς θα θέλατε να σας θυμούνται οι μαθητές σας;

ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΜΕΝΤΟΡΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΝΕΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΤΟ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

Μέρος Α: Ο μέντορας και οι νεοεισερχόμενος εκπαιδευτικός μοιράζονται τις εμπειρίες τους σε σχέση με τα ακόλουθα θέματα: Πότε αποφάσισα να γίνω εκπαιδευτικός; Τι με παρακίνησε περισσότερο να γίνω εκπαιδευτικός; Ποια ήταν η αντίδραση του κοινωνικού μου περίγυρου όταν έμαθαν ότι αποφάσισα να γίνω εκπαιδευτικός; Είχα άλλες εναλλακτικές λύσεις πέρα από το να γίνω εκπαιδευτικός; Γιατί δεν ακολούθησα αυτές τις εναλλακτικές; Πόσο απαιτητικό θεωρούσα ότι είναι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού όταν αποφάσισα να γίνω εκπαιδευτικός; Ποια εμπειρία με έκανε να αμφισβητήσω περισσότερο την επάρκειά μου; Κατά πόσο άλλαξαν τα κίνητρα/οι προσδοκίες μου από τότε που έγινα εκπαιδευτικός;

Μέρος Β: Αφού συζητήσουν τα παραπάνω, και οι δύο συμπληρώνουν ξεχωριστά το ερωτηματολόγιο «Παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού» (Watt & Richardson, 2007)  και συγκρίνουν τις απαντήσεις τους μελετώντας τις σύμφωνα με τις απαντήσεις τους στο πρώτο μέρος του οδηγού. Για την ανάλυση των απαντήσεών τους, τόσο ο μέντορας όσο και οι νεοεισερχόμενοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συμβουλεύονται το Παράρτημα στο τέλος αυτού του οδηγού. Οι παράγοντες που αναφέρονται στο υπόδειγμα του ερωτηματολογίου FIT-Choice που παρουσιάζεται αφορούν επαγγελματικά κίνητρα των εκπαιδευτικών που περιλαμβάνονται στην ενότητα αυτή.

ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Οι μέντορες και οι νέοι εκπαιδευτικοί, ακολουθώντας τον σχετικό οδηγό συζήτησης, συζητούν σχετικά με τις προσδοκίες των τελευταίων πριν από την είσοδό τους στο επάγγελμα και πώς αυτές άλλαξαν/μεταβλήθηκαν μετά την είσοδό τους στο επάγγελμα.

• Όταν αποφασίσατε να γίνετε εκπαιδευτικός, ποιες ήταν οι βασικές προσδοκίες σας για το επάγγελμα;

• Πώς διαμορφώθηκαν αυτές τις προσδοκίες;

• Κατά πόσο εκπληρώθηκαν οι προσδοκίες σας μέχρι τώρα;

• Τι πιστεύετε ότι στάθηκε εμπόδιο στο να εκπληρωθούν απόλυτα οι προσδοκίες σας;

• Τι θα μπορούσε να γίνει για να εκπληρωθούν οι προσδοκίες σας; Άλλαξαν/μεταβλήθηκαν οι προσδοκίες σας μετά την είσοδό σας στο επάγγελμα; (Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις νέες προσδοκίες που έχει ο νεοεισερχόμενος εκπαιδευτικός, μετά την είσοδό του στο επάγγελμα.)

Για Διευθυντές

15 ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΜΠΕΙΡΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΙΝΗΤΡΟΔΟΤΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΕΟΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Ο ρόλος των διευθυντών των σχολείων και των έμπειρων εκπαιδευτικών είναι καθοριστικός για την κινητροδότηση των νέων εκπαιδευτικών. Ακολουθούν μερικές ιδέες για την κινητροδότηση των νεοεισερχομένων εκπαιδευτικών στα σχολεία τους. Μπορείτε να διαβάσετε αυτόν τον κατάλογο ιδεών στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς μπορεί να λειτουργήσει ως κατάλογος ελέγχου που δίνει τη δυνατότητα στους νέους εκπαιδευτικούς να αξιολογήσουν πόσο υποστηρικτικό ήταν για αυτούς το σχολικό κλίμα.

1. Ρωτήστε τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς τι θα ήθελαν να κάνουν κυρίως στο πλαίσιο των σχολικών τους καθηκόντων και αναθέστε τους σχετικές εργασίες.

2. Ρωτήστε τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς αν έχουν εξειδίκευση σε κάποιον τομέα που σχετίζεται με τη σχολική εργασία (π.χ. Μεταπτυχιακό τίτλο στην ειδική αγωγή) και ζητήστε τους να οργανώσουν ένα ενδοσχολικό επιμορφωτικό πρόγραμμα για τους συναδέλφους τους.

3. Ζητήστε από τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς να προετοιμάσουν μια ομάδα μαθητών για να συμμετάσχουν σε έναν τοπικό/εθνικό διαγωνισμό.

4. Οργανώστε μια ειδική εκδήλωση για να καλωσορίσετε τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς στο σχολείο.

5. Ζητήστε τη γνώμη των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών για όλα τα σημαντικά θέματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το σχολείο και αντιμετωπίζετέ τους ως ίσους.

6. Αναγνωρίστε ότι είναι πιεσμένοι και υπερφορτωμένοι, α) απαλλάσσοντάς τους από τα πιο κουραστικά και απαιτητικά σχολικά καθήκοντα (π.χ. Γραφειοκρατικά), β) επιχειρώντας να προσαρμόσετε το ωράριο εργασίας τους στις προσωπικές τους ανάγκες.

7. Εάν είναι εφικτό, φροντίστε να τους παρέχετε προσωπικό επαγγελματικό χώρο και εξοπλισμό στο σχολείο (δικό τους υπολογιστή, δικό τους γραφείο κ.λπ.).

8. Επαινέστε τους για κάθε επιτυχία τους.

9. Μην είστε πολύ αυστηροί με τα λάθη τους. Προσπαθήστε να τους βοηθήσετε να μάθουν από τα λάθη τους, δίνοντάς τους εποικοδομητική ανατροφοδότηση.

10. Να είστε ανοιχτοί και διαθέσιμοι να συζητήσετε μαζί τους όλες τις ανησυχίες τους.

11. Ορίστε τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς ως μέλη ομάδων εργασίας στο σχολείο, ώστε να ενισχύσετε τις σχέσεις τους με άλλους συναδέλφους.

12. Όποτε είναι εφικτό, ξεκινήστε μια φιλική συζήτηση με τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς, πίνοντας μαζί τους έναν καφέ, και δείξτε ειλικρινές ενδιαφέρον για τις ανησυχίες και τις απόψεις τους σχετικά με τα επαγγελματικά ζητήματα. Δείξτε στους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς φωτογραφίες ή άλλα αναμνηστικά από τη σχολική ζωή.

13. Δώστε τους όλες τις πληροφορίες σχετικά με τις δυνατότητες συνεχούς επαγγελματικής ανάπτυξης.

14. Μεριμνήστε καταλλήλως, ώστε οι νεοεισερχόμενοι εκπαιδευτικοί να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν περαιτέρω σπουδές (π.χ. Μεταπτυχιακές σπουδές, σεμινάρια κ.λπ.) Παράλληλα με τα διδακτικά τους καθήκοντα.

15. Εάν οι νεοεισερχόμενοι εκπαιδευτικοί δεν είναι ντόπιοι, ενεργοποιήστε τα τοπικά δίκτυά σας στην κοινότητα προκειμένου να διευκολύνετε την εκτός σχολείου ζωή τους.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς ζητήστε από τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς να προσδιορίσουν ποιες από τις παραπάνω ιδέες εφαρμόστηκαν στην πράξη στο σχολείο που υπηρετούν. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μια καλή ένδειξη του πόσο υποστηρικτικό είναι το κλίμα στο σχολείο σας για τους νέους εκπαιδευτικούς

==

Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε για πολύ ακόμα παραθέτοντας κι άλλα αποσπάσματα της έκθεσης ωραίων ιδεών, όμως στο ελληνικό σχολείο των αναπληρωτών, της επαγγελματικής εξουθένωσης και της προσπάθειας επιβολής μιας ατομικής αξιολόγησης που οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και μετατρέπει τα στελέχη της εκπαίδευσης σε πρόμαχούς της, μάλλον δεν έχει ιδιαίτερο νόημα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα