foitites-aei-panepisthmia-amfitheatro
ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / INTIME NEWS
Το υπουργείο στοχεύει στο να μπορούν σύντομα να ιδρύουν ιδιωτικά ΑΕΙ ακόμα και επιχειρήσεις με έδρα την Ελλάδα που δεν θα είναι υποχρεωτικά παραρτήματα ξένων ιδρυμάτων

Στην 104η Σύνοδο των Πρυτάνεων, που διεξαγόταν από την Τετάρτη στο Καβούρι, εμφάνισε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, το σχέδιο νόμου για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, το οποίο θα παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο της επόμενης εβδομάδας. Την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή, ακόμα μια φορά, με ανιστόρητες ιστορικές επικλήσεις στη μετεμφυλιακή και χουντική περίοδο, ο υπουργός επιχείρησε να υπεραμυνθεί της ιδεοληψίας για την αλλαγή του άρθρου 16.

Την ίδια στιγμή, κυβερνητικές διαρροές δείχνουν πως το υπουργείο προσανατολίζεται όχι απλώς στην ίδρυση ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, αλλά στοχεύει στο να μπορούν σύντομα να ιδρύουν ιδιωτικά ΑΕΙ ακόμα και επιχειρήσεις με έδρα την Ελλάδα που δεν θα είναι υποχρεωτικά παραρτήματα ξένων ιδρυμάτων. Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να «βαφτίσει» επισήμως πανεπιστήμια πολλές δεκάδες κολέγια που ήδη λειτουργούν στη χώρα, για να σπάσει την «κρατική γραφειοκρατία» και το «κρατικό μονοπώλιο της εκπαίδευσης». Στο πλαίσιο αυτό, ήδη από σήμερα πολλοί φοιτητικοί σύλλογοι στη χώρα προβαίνουν σε καταλήψεις σχολών και προγραμματίζουν δυναμική κινητοποίηση στο Καβούρι.

Ο υπουργός Παιδείας χρησιμοποίησε στη Βουλή ακριβώς τις ίδιες φράσεις με αυτές του πρωθυπουργού στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης τον περασμένο Ιούλιο. «Θα κινηθούμε άμεσα για τη μεταρρύθμιση του άρθρου 16. Να σταματήσει το κρατικό μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση» είχε πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις 6 Ιουλίου. Στα μισά περίπου της χθεσινής ομιλίας του ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στην υποτιθέμενη «καταγωγή» του άρθρου 16: «Να θυμίσουμε και ποια είναι η καταγωγή του άρθρου 16, είναι από το συνταγματικό, εντός πολλών εισαγωγικών, κείμενο της δικτατορίας, το 1968. Εκεί ξεκινάει, και επαναλαμβάνεται στο Σύνταγμα της Δημοκρατίας του 1975 μέσα από τις κρατικές προσλαμβάνουσες της εποχής και στην πορεία γίνεται “τοτέμ” από άλλο κομμάτι του ελληνικού πολιτικού συστήματος». Στην πραγματικότητα, βέβαια, επιχείρηση νομιμοποίησης των κολεγίων και των παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας είχε επιχειρήσει ο ίδιος ο δικτάτορας Παπαδόπουλος (βλ. Ioς, «Ελευθεροτυπία», 16/11/2008, https://shorturl.at/dzAL4).

Στην αναφορά του για τον νέο νόμο για το «ελεύθερο πανεπιστήμιο», ο υπουργός υποστήριξε πως «ο στόχος είναι να μπορέσουμε από τους 40.000 Ελληνες φοιτητές που σπουδάζουν αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό, η πλειοψηφία τους να μπορεί να βρει το εκπαιδευτικό της πεπρωμένο στη χώρα μας. Και, ταυτόχρονα, να μπορέσουμε να φέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερους ξένους φοιτητές εδώ. Θα πω ένα παράδειγμα: είμαστε η 8η χώρα στον αριθμό των Αμερικανών φοιτητών που σπουδάζουν εδώ, αλλά αυτό δεν συντελείται μέσω του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου».

Ωστόσο, χθεσινό δημοσίευμα των «Νέων» («Από κολλέγια... πανεπιστήμια») αποκαλύπτει πως θα υπάρξει ανατροπή στη σύνταξη του νέου νόμου με ελαστικοποίηση των κριτηρίων βάσει των οποίων επιχειρήσεις με έδρα την Ελλάδα θα μπορούν να ιδρύουν ιδιωτικά ΑΕΙ. Μέχρι πρόσφατα, το κυβερνητικό αφήγημα ήταν πως τα κριτήρια αδειοδότησης θα ήταν πολύ αυστηρά και ότι θα μπορούσαν να ιδρυθούν παραρτήματα από ξένα πανεπιστήμια, που δεν έχουν έως τώρα παρουσία στην Ελλάδα («Καθημερινή», «Αυστηροί όροι για την αδειοδότηση ιδιωτικών κολεγίων», 18/10/2023).

Συνεργασία

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να έχουν βέβαια υποχρεωτικά μια συνεργασία με ξένα Πανεπιστήμια, χωρίς να είναι ξεκάθαρη ακόμη η μορφή αυτής της συνεργασίας. Αυτό θα γίνεται με την προϋπόθεση ότι οι εκπαιδευτικές αυτές επιχειρήσεις θα ανταποκρίνονται στα κριτήρια που θα θέσει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΕΕ).

Από την πλευρά τους οι φοιτητικοί σύλλογοι της χώρας καταγγέλλουν τις εξαγγελίες για την παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος και τις αλχημείες της κυβέρνησης για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Σε ανακοίνωση της συνέλευσης της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ υπογραμμίζεται πως «το νομοσχέδιο Πιερρακάκη επιχειρεί να χτυπήσει το δικαίωμα στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, η οποία έχει ήδη υποστεί πλήγματα από την κυβερνητική πολιτική. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε χρόνο οδηγεί στον αποκλεισμό 20.000 νέων, εξαγγέλλονται συγχωνεύσεις και το κλείσιμο τμημάτων και τα πανεπιστήμια υποχρηματοδοτούνται. Σε αυτά τα πλαίσια θέλουν να ιδρύσουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, τα οποία θα συντελέσουν στην υποβάθμιση των πτυχίων και τη διάλυση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των δημοσίων πανεπιστημίων». Οι φοιτητές καλούν παράλληλα την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους συλλογικούς φορείς της να σταθούν στο πλευρό τους για την προάσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Εκτός από τη σημερινή κινητοποίηση στο Καβούρι, πανελλαδική συνάντηση φοιτητικών συλλόγων οργανώνουν οι σύλλογοι που συσπειρώνονται στο Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών, το Σάββατο στο Πανεπιστήμιο Πειραιά με σύνθημα «Αγώνας για αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σύγχρονες σπουδές, για πτυχία με αξία και δουλειά με δικαιώματα. Οχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ημεριδα
ΠΑΔΑ: Ημερίδα για τη διαχείριση της διαφορετικότητας και της εργασιακής ένταξης
Ενημέρωση των φοιτητών/τριων ως μελλοντικών στελεχών της αγοράς εργασίας για θέματα προώθησης της ισότητας των φύλων, της διαφορετικότητας και της...
ΠΑΔΑ: Ημερίδα για τη διαχείριση της διαφορετικότητας και της εργασιακής ένταξης