Σε ιδιώτες οδηγείται η μαθητεία των ΕΠΑΛ;
Το ΥΠΑΙΘ ξαναχτυπά για δεύτερη φορά το θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων

Ξαναχτυπά για δεύτερη φορά το ΥΠΑΙΘ το θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), που θεσμοθετήθηκε το 2016 και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2017-18.

Αφού φρόντισε να τον εξασθενίσει σε αριθμό θέσεων και μαθητευομένων   τα τελευταία τρία χρόνια, αργά αργά αλλά σταθερά, το ΥΠΑΙΘ ξηλώνει πλέον και θετικά θεσμικά του χαρακτηριστικά,  προετοιμάζοντας την ιδιωτικοποίησή του.

Είχαμε επισημάνει  την πραγματική στόχευση της κυβέρνησης με την ευκαιρία της ρύθμισης του ν. 4763/20. Με αυτή τη ρύθμιση το ΥΠΑΙΘ είχε ακυρώσει νομοθετικά την οργανική σχέση του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» με τα ΕΠΑΛ, σχέση που υπήρχε από το ν. 4386/16, αφού τότε το έτος αυτό αποτελούσε τον δεύτερο εκπαιδευτικό τους κύκλο, οργανικά ενταγμένο στη ζωή του σχολείου. Προφανής λόγος, λέγαμε τότε,  ήταν να εξυπηρετηθεί ο μελλοντικός στόχος, να αναλάβουν ιδιώτες το θεσμό της μαθητείας.

Δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε. Με το άρθρο 309 του νέου νομοσχεδίου για τα Πανεπιστήμια, που δόθηκε για διαβούλευση αυτές τις μέρες, γίνεται ένα ακόμη βήμα σε αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πλέον η λειτουργία του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» να γίνεται εκτός ωραρίου λειτουργίας των ΕΠΑΛ, με προσωπικό που κυρίως θα είναι αναπληρωτές «αποκλειστικά για τη μαθητεία», που θα λειτουργούν στην πράξη  όμως ως εκπαιδευτές και εκπαιδευτικοί από ολόκληρη την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και όχι μόνο από το συγκεκριμένο ΕΠΑΛ, με αμοιβή. Δεν θα υπολογίζεται πλέον στο υποχρεωτικό ωράριο εργασίας τους ούτε η διδασκαλία στο εργαστήριο ούτε η εποπτεία στον χώρο εργασίας, όπως σήμερα. Στην πράξη θα μειωθούν και οι θέσεις εργασίας.

Από την άλλη μεριά, θα υπάρχει δυσκολία κάλυψης των τμημάτων με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, που θα πρέπει να   ταξιδεύουν ανά την Ελλάδα για λίγες ώρες (μέχρι 7 ώρες το ανώτερο, που είναι ολόκληρο το εργαστηριακό μάθημα).

Δηλαδή, μετατρέπεται ο θεσμός της μαθητείας σε μια  λειτουργία «τύπου ΙΕΚ», ξεκόβεται τελείως το έτος μαθητείας από τη λειτουργία του σχολείου, απλά θα χρησιμοποιούνται τα Εργαστηριακά Κέντρα.

Προφανώς, δεν έχουν καταλάβει τίποτα εκεί στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης-Κατάρτισης και Διά βίου Μάθησης  για την αξία που έχει στο στέριωμα του θεσμού, στο δέσιμο του σχολείου με την τοπική κοινωνία και οικονομία αλλά τελικά και συνολικά στην αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οργανική σχέση του Επαγγελματικού Λυκείου με το Μεταλυκειακό έτος της μαθητείας. Ή  μάλλον έχουν το καταλάβει και ξέρουν πολύ καλά τι σχεδιάζουν να πετύχουν.

Είναι σαφές πως το επόμενο βήμα που ετοιμάζουν θα είναι  η ανάθεση και σε ιδιωτικά ΙΕΚ ή ακόμα και σε ιδιωτικά Κέντρα Διά Βίου Μάθησης να «τρέξουν» τον θεσμό. Είναι πολλά τα λεφτά του επόμενου πακέτου ΕΣΠΑ και του πακέτου ανάκαμψης και πρέπει να οδηγηθούν σε ιδιώτες.

Είναι πολλά τα λεφτά Νίκη….

Ελπίζω οι πολιτικές εξελίξεις να βάλουν φρένο σε αυτά τα σχέδια.

*Ο Θέμης Κοτσιφάκης, είναι εκπαιδευτικός και πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γαζα
Τα πιο αβάσταχτα «μαμά»
Κι όταν, στα δύσκολα, συρρικνώνομαι κι αναζητώ την αγκαλιά, τις δίχως προϋποθέσεις, πιο αφειδώλευτης αγάπης κι όταν τις νύχτες του χειμώνα, βρέχει...
Τα πιο αβάσταχτα «μαμά»