istoriki ereuna
«Χρήσιμη έρευνα είναι η άριστη έρευνα, είναι η έρευνα υψηλής ποιότητας χωρίς εξαρτήσεις, χωρίς εμπορευματοποίηση. Η γνώση έχει αυταξία και έχει «νόημα» ξεχωριστό η έρευνα όταν είναι καρπός της προσπάθειας σε κάθε εκπαιδευτικό θεσμό» - Γράφει ο Νίκος Τσούλιας

Πώς μπορούν να λυθούν τα διάφορα προβλήματα στην εφαρμογή της διδασκαλίας της μεθοδολογίας αλλά και στην άσκηση μιας ερευνητικής εργασίας στο σχολείο, σε κάθε εκπαιδευτική δομή; 

Aπαιτείται συνεχής παρακολούθηση, διαρκής αξιολόγηση, εκτέλεση μέρους της έρευνας μέσα στο σχολείο / πανεπιστήμιο, διαμόρφωση έγκυρης βιβλιογραφίας κλπ. Εννοείται ότι βασικό κλειδί είναι η σχετική προς την έρευνα επάρκεια των εκπαιδευτικών, δηλαδή συγκροτημένη επιμόρφωση, διάθεση έντυπου και ψηφιακού υλικού, σχηματοποίηση πλούσιας βιβλιογραφίας, χρήση των νέων τεχνολογιών κλπ. Ακόμα οφείλουμε να προσθέσουμε ότι υπάρχουν τόσες μηχανές αναζήτησης για τα επιστημονικά θέματα, τόσες ιστοσελίδες διεθνώς αναγνωρισμένων πανεπιστημίων και θεσμικών φορέων, που δίνουν φοβερές δυνατότητες για διεξαγωγή έρευνας.

«Το πρώτο βήμα, είναι ίσο με τη μισή διαδρομή», λέει μια ξένη παροιμία και μια άλλη ακόμα πιο αισιόδοξη αποφαίνεται ότι «τον δρόμο τον φτιάχνεις περπατώντας». Μαζί με την έρευνα θα αλλάξουν νοοτροπίες και αντιλήψεις. Το παιδί θα βιώσει έναν διαφορετικό και πιο δημιουργικό τρόπο λειτουργίας της εκπαίδευσης.

Είναι δυνατόν με παραδοσιακές αντιλήψεις οι νέοι μας να έχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των νέων των άλλων χωρών; Είναι δυνατόν στη σημερινή έκρηξη της πληροφορίας και της γνώσης να στεκόμαστε μόνο σε δομές και λειτουργίες παλιών δεκαετιών; Και αναρωτιόμαστε γιατί οι Έλληνες νέοι μεγαλουργούν ασυγκρίτως περισσότερο σε χώρες με έντονη ερευνητική κουλτούρα απ’ ό,τι στη χώρα μας!
Σήμερα, όμως υπάρχει γενικότερη τάση των σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων να κινούνται σε μια κατεύθυνση ανάπτυξης όλων των «πλευρών» του τριγώνου «εκπαίδευση, γνώση / έρευνα, καινοτομία», προκειμένου οι νέοι να έχουν μια πιο σωστή κοινωνική και επαγγελματική εξέλιξη.

Στην Ε.Ε. αυτός ο στόχος θεωρείται θεμελιακός εκπαιδευτικός στόχος. Επίσης στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο πρόεδρος Ομπάμα είχε εξαγγείλει το πρόγραμμα «Εκπαίδευση για Καινοτομία» (Εducate to Ιnnovate), θέτοντας ως πρώτιστη εθνική προτεραιότητα την εξεύρεση τρόπων για να γίνουν τα μαθηματικά και οι επιστήμες θελκτικά στα μάτια των παιδιών. Είχε προσδιορίσει και ένα διαφορετικό αναπτυξιακό μοντέλο, ισχυριζόμενος ότι «για να ξεπεράσουμε την κρίση χρειάζεται να αντλήσουμε από τη νέα γενιά όχι απλώς καταναλωτές, αλλά δημιουργούς».

Σωστά αναφέρεται ότι «η γραμμική σχέση έρευνα – καινοτομία – ανάπτυξη είναι λάθος», αφού είναι πολλαπλή αλλά και συστημική η λειτουργία της γνώσης. Αναφύονται κάποια ευλογοφανή ερωτήματα: α) είναι δυνατόν η Ελλάδα να ασχοληθεί με την έρευνα όταν έχει τόσα άλλα βασικά προβλήματα να λύσει; και β) πού θα βρεθούν τα χρήματα για τη σωστή εφαρμογή αυτού του θεσμού; Οι απαντήσεις είναι απλές. Ίσα – ίσα η ανάπτυξη της έρευνας, η επένδυση στη γνώση είναι κλειδιά για την αντιμετώπιση της κρίσης.

Τα χρήματα που διατίθενται στην έρευνα επιστρέφουν πολλαπλασιαστικά στην κοινωνία και στην παραγωγή. Για να δούμε τη σημερινή εικόνα της χώρας μας αρκεί να δώσουμε το εξής στοιχείο: Η χρηματοδότηση της έρευνας στην Ελλάδα είναι δημόσια κατά ¾ και ιδιωτική κατά 1/4 , ενώ στην Ε.Ε. είναι δημόσια κατά 1/3 και ιδιωτική κατά 2/3. Είναι, φυσικά, γνωστό ότι το συνολικό ποσοστό που δίνει η χώρα μας για την έρευνα είναι το χαμηλότερο στην Ε.Ε.

Η έρευνα δεν είναι πολυτέλεια, είναι η βάση για την πρόοδο του εκπαιδευτικού συστήματος, της οικονομίας, της ίδιας της χώρας. Δεν υπάρχει πλέον και η παραδοσιακή διχοτόμηση και διαμάχη μεταξύ βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας. Η διάκριση βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας είναι επιστημολογικά χωρίς περιεχόμενο, π.χ. στις βιοεπιστήμες κανένας δεν μπορεί να οριοθετήσει αυτές τις δύο όψεις της έρευνας.

Χρήσιμη έρευνα είναι η άριστη έρευνα, είναι η έρευνα υψηλής ποιότητας χωρίς εξαρτήσεις, χωρίς εμπορευματοποίηση. Η γνώση έχει αυταξία και έχει «νόημα» ξεχωριστό η έρευνα όταν είναι καρπός της προσπάθειας σε κάθε εκπαιδευτικό θεσμό. Εδώ έγκειται η γοητεία της μόρφωσης, εκείνης της μόρφωσης που έχει και κοινωνικοποιητικό χαρακτήρα αλλά και χαρακτήρα πνευματικής καλλιέργειας. 
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

arhaio_drama.jpg
Πανεπιστήμιο Πατρών: Διεθνές Συνέδριο «Το αρχαίο δράμα στην εκπαίδευση. Aπό την αρχαιότητα έως σήμερα»
Θα πραγματοποιηθεί στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών (Παρασκευή 24 και Σάββατο 25 Μαΐου, αντίστοιχα).
Πανεπιστήμιο Πατρών: Διεθνές Συνέδριο «Το αρχαίο δράμα στην εκπαίδευση. Aπό την αρχαιότητα έως σήμερα»
παιδί
Φρίκη: Γονείς βασάνισαν μέχρι θανάτου την 3 ετών κόρη τους – Τη μισούσαν
«Κλείσε το στόμα της με ταινία και βγες έξω» - «Την έδεσα πάλι με ταινία στα πόδια της και δεν μπορεί να κουνηθεί»
Φρίκη: Γονείς βασάνισαν μέχρι θανάτου την 3 ετών κόρη τους – Τη μισούσαν
xylodarmos
Σοβαρά περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας: Απείλησε τα αδέλφια του με σκεπάρνι – Έβγαλε μαχαίρι στον σύζυγό της
Tον χτύπησε στο κεφάλι με το κοντάρι ηλεκτρικής σκούπας - Άνδρας γρονθοκόπησε τη μητέρα του
Σοβαρά περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας: Απείλησε τα αδέλφια του με σκεπάρνι – Έβγαλε μαχαίρι στον σύζυγό της
enlgish_agglika.jpg
Proficiency 1 ώρας χωρίς έκθεση, προφορικά: 10.000 τρέχουν να προλάβουν την αλλαγή
7.000 με 10.000 έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να πάρουν τις επόμενες ημέρες από την goLearn online Πιστοποίηση Αγγλικών μόνο με 2 δεξιότητες (δηλαδή...
Proficiency 1 ώρας χωρίς έκθεση, προφορικά: 10.000 τρέχουν να προλάβουν την αλλαγή