Αντί για αναβάθμιση, αποδόμηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Του Νίκου Τσούλια

Έχει γίνει πλέον φανερό ότι η Ν.Δ. επιχειρεί μια συνολική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης με οδηγό τις γενικότερες νεοφιλελεύθερες επιλογές της. Πρόκειται για μια πολιτική που μετασχηματίζει τον παιδευτικό / μορφωτικό / παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου – χαρακτηριστικό στοιχείο των εκπαιδευτικών συστημάτων της Μεσευρώπης – στο αγγλοσαξονικό μοντέλο της εκπαίδευσης.

     Πρόκειται για γραμμική σχέση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, στην οποία το σχολείο απομειώνει και με θεσμικό τρόπο τον ευρύτερο κοινωνικό χαρακτήρα του. Είναι μια εξέλιξη με παγκοσμιοποιημένη πλέον διάσταση, αφού υιοθετείται από πολλές χώρες και της Ασίας πλέον, τις Ασιατικές τίγρεις κλπ. Προς ενίσχυση αυτής της τάσης εντάσσονται και τα αξιολογικά εργαλεία του ΟΟΣΑ, τα οποία θέτουν ως κριτήρια της σχολικής αποτελεσματικότητας τα μετρήσιμα στοιχεία του αγγλοσαξονικού μοντέλου πιέζοντας με αυτό τον τρόπο και τα υπόλοιπα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων χωρών να προσαρμοστούν προς το κυρίαρχο μοντέλο.

     Η εκπαίδευση καλείται να προσαρμοστεί απόλυτα στις επιταγές της αγοράς εργασίας και μάλιστα με το δέλεαρ της καλύτερης προετοιμασίας των νέων για την επαγγελματική εξέλιξη, επιχειρεί να νομιμοποιηθεί ευρύτερα στην κοινωνία – στοιχείο βέβαια που είναι μια φενάκη, αφού η ανεργία είναι δομική αλλά και συστατικό στοιχείο της οικονομίας της αγοράς.

     Το όλο εγχείρημα δεν αναιρεί καθόλου μια παράλληλη συντηρητική πολιτική στον αντιπαιδαγωγικό της προσανατολισμό και στο περιεχόμενο του σχολείου με την ανασύνταξη των αναλυτικών προγραμμάτων.

     Η αρχή του νήματος έγινε με την νομοθετική αναβάθμιση των κολεγίων και την ισοτιμία των διπλωμάτων τους με τα πανεπιστημιακά πτυχία πέραν κάθε επιστημονικής και ορθολογικής θεώρησης. Έτσι, μετά το λαϊκισμό του ΣΥΡΙΖΑ για εύκολα πτυχία χωρίς κριτήρια έχουμε ένα νέο λαϊκισμό με αντίθετα ταξικά χαρακτηριστικά – όποιος πληρώνει αγοράζει τα πτυχία! Φυσικά, σε κάθε περίπτωση και οι δύο εξελίξεις είναι λανθασμένες θεσμικές επιλογές, που έχουν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

     Τώρα, το ξετύλιγμα του νήματος αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση, η οποία γίνεται η αιχμή του δόρατος για το συνολικότερη νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση. Αντί να υπηρετηθεί η γενική απαίτηση για αναβάθμισή της και διαμόρφωσής της ως ισοδύναμου πόλου με εκείνον της Γενικής Εκπαίδευσης, αποδομείται και μετατοπίζεται η πολιτική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας προς τις Περιφερειακές δομές της χώρας και προς άλλα Υπουργεία με απόλυτο στόχο τον μετασχηματισμό της σε μορφή Κατάρτισης!

     Παράλληλα - σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχει ήδη δώσει το Υπουργείο – επιχειρείται να μετατοπιστεί το μεγάλο μέρος των μαθητών στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και στη μαθητεία. Αυτό συνιστά μια απόλυτα αντιεκπαιδευτική και αντιμορφωτική πολιτική, αφού μειώνει την παρουσία των νέων στους θεσμούς της εκπαίδευσης. Έτσι, υπονομεύει την γενικότερη κοινωνική τάση για επαγγελματική εκπαίδευση στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και για κατάρτιση μετά το λύκειο και όχι μετά από το γυμνάσιο.

     Αν προχωρήσουν αυτά τα μέτρα, στην επόμενη φάση θα ακολουθήσουν επιλογές εκτεταμένων ιδιωτικοποιήσεων. Η απεμπλοκή του κράτους και η μεταφορά της πολιτικής ευθύνης και της φροντίδας στην Τοπική αυτοδιοίκηση και στην Περιφέρεια μπορεί να γίνεται στο όνομα της αποκέντρωσης αλλά στην ουσία θα ακολουθήσει η οικονομική πλευρά – που σημαίνει ότι η όλη στήριξη θα εξαρτάται από τους πόρους κάθε δήμου. Ήδη έχουμε προηγούμενο με τους παιδικούς σταθμούς των Δήμων, που λειτουργούν και με των πολιτών, με αμφίβολες υποδομές και με ελαστικές εργασιακές σχέσεις των εργαζόμενων.

     Η όλη εξέλιξη θα συνοδευτεί από την μείωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, αφού η εκπαίδευση δεν θα είναι μέλημα του κράτους, όπως έχει διαμορφωθεί από το Σύνταγμα, την κοινωνία ως κρατούσα τάση και από το εκπαιδευτικό κίνημα. Παράλληλα θα ενταθούν οι ανισότητες – κάτι πού ήδη έχει παρατηρηθεί σε κάθε ανάλογη περίπτωση.

     Σήμερα, έχουν αποκρυσταλλωθεί οι βασικές ιδέες και προτάσεις στην ελληνική κοινωνία για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Σκοπός αυτής της αναβάθμισης είναι η προαγωγή της κοινωνικής προόδου και η συνολική αναμόρφωση του μοντέλου ανάπτυξης της χώρας μας – και ένας παράγοντας γι’ αυτή την αναβάθμιση είναι η ολόπλευρη ενίσχυση του Επαγγελματικού Λυκείου. Η ιδεολογική υπεροχή της Ν.Δ. απέναντι στον λαϊκισμό και στην κυβερνητική αποτυχία του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμιά σχέση με τις μεγάλες προοδευτικές προκλήσεις της εκπαίδευσης.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γυναικοκτονία
Νέα γυναικοκτονία στο Μενίδι: Τον είχε καταγγείλει - «Ο μπαμπάς σκότωσε τη μαμά»
«Ο μπαμπάς σκότωσε τη μαμά», είπε σε δικό της πρόσωπο η κόρη του θύματος της γυναικοκτονίας στο Μενίδι
Νέα γυναικοκτονία στο Μενίδι: Τον είχε καταγγείλει - «Ο μπαμπάς σκότωσε τη μαμά»
παμακ
ΠΑΜΑΚ: Επαθλα αξίας 2.400 ευρώ θα διεκδικήσουν φοιτητές στο «Social Innovation Hackathon UoM»
Το «2nd Social Innovation Hackathon UoM» διοργανώνεται από το Εργαστήριο Επιχειρηματικότητας ELab του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας
ΠΑΜΑΚ: Επαθλα αξίας 2.400 ευρώ θα διεκδικήσουν φοιτητές στο «Social Innovation Hackathon UoM»