Δομές Υποστήριξης Εκπαιδευτικού Έργου: Μια μεγάλη πολιτική και παιδαγωγική ευκαιρία
Γράφει ο Απόστολος Καρύδας, Συντονιστικής Εκπαιδευτικού Έργου (2ο ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας)

Η νέα υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων της δήλωσε πως στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να καταργήσει τις υφιστάμενες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου - ως υδροκέφαλες και συγκεντρωτικές - και να τις αντικαταστήσει με δομές που θα είναι πιο κοντά στις σχολικές μονάδες και τους/τις εκπαιδευτικούς (Βουλή, προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, 22.07.2019). Αν αληθεύουν, μάλιστα, πρόσφατα δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού τύπου η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εργάζεται “πυρετωδώς” για την κατάρτιση ενός νέου νομοσχεδίου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το οποίο περιλαμβάνει α) την κατάργηση των υφιστάμενων δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου (Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, ΠΕΚΕΣ) και β) τη δημιουργία νέων δομών, με ταυτόχρονη επαναφορά του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου (εφημερίδα ESOS, 13.02.2020).

Είναι, όμως, τα πράγματα σχετικά με τις (υπό κατάργηση) νέες δομές τόσο αποκαρδιωτικά; Η αλήθεια είναι πως, μάλλον όχι, δεν είναι. Συγκεκριμένα:

  1. Η συνύπαρξη στις νέες δομές (ΠΕΚΕΣ) Συντονιστών και Συντονιστριών Εκπαιδευτικού Έργου (ΣΕΕ) και από τις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης (Α/θμια και Β/θμια) προσφέρει πολλές ευκαιρίες για συνεργασίες, συνέργειες και συναποφάσεις, καθώς και διαρκείς ευκαιρίες για ανταλλαγή παιδαγωγικών εμπειριών και γνώσεων μεταξύ τους.

  2. Ο θεσμός των ολομελειών στα ΠΕΚΕΣ, επίσης, (ο οποίος συνιστά την κινητήρια δύναμη και την καρδιά της λειτουργίας των ΠΕΚΕΣ), φαίνεται να παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της συλλογικής και δημοκρατικής λειτουργίας των ΣΕΕ και στην ανάπτυξη μια κουλτούρας κατανόησης, συνεργασίας και αμοιβαιότητας μεταξύ τους. Αυτού του είδους η κουλτούρα συνεργασίας και παιδαγωγικής αμοιβαιότητας φαίνεται πως έχει θετική επίδραση στα σχολεία και τους/τις εκπαιδευτικούς και μάλιστα αποδεικνύεται να λειτουργεί και ως θετικό πρότυπο συνεργασίας για αυτούς.

  3. Τέλος, αποδεικνύεται και ότι η στενή συνεργασία των ΠΕΚΕΣ με τις άλλες υποστηρικτικές δομές, όπως τα ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης), είναι σε μεγάλο βαθμό δημιουργική και εποικοδομητική και συμβάλλει στην αποτελεσματική, από κοινού, αντιμετώπιση των ζητημάτων της σχολικής κοινότητας.


 

Με βάση τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η συλλογική και δημοκρατική λειτουργία των ΠΕΚΕΣ (η οποία αντικατέστησε τη μονοπρόσωπη και αποσπασματική λειτουργία του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων) και ο θεσμός των Ολομελειών των ΣΕΕ αποτελούν θετικές θεσμικές λειτουργίες, τις οποίες η νέα ηγεσία του ΥΠΑΙΘ θα ήταν σωστό να αξιοποιήσει και να ενσωματώσει στους σχεδιασμούς της για την εκπαίδευση.

Ας το πούμε εμφατικά για μια ακόμα φορά. Είναι, ίσως, ευκαιρία, με την αλλαγή της κυβέρνησης να οικοδομηθεί ένα «νέο έθος» στο Υπουργείο Παιδείας (ΥΠΑΙΘ) – και γιατί όχι, στο σύνολο του πολιτικού κόσμου - σύμφωνα με το οποίο κάθε νέα ηγεσία θα αξιολογεί το έργο των προκατόχων, ώστε να κρατήσει τις θετικές συνεισφορές και καινοτομίες και να κτίσει πάνω σ’ αυτές. Η λογική του «γκρεμίζω συλλήβδην» αυτά που δημιούργησαν οι άλλοι (sic) για να «φέρω τα δικά μου», ίσως, πρέπει να σταματήσει, επιτέλους, αν θέλουμε να υπολογιζόμαστε ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό έθνος. Αλλιώς, θα συνεχίσουμε να τροφοδοτούμε με τη στάση και τις πράξεις μας μία απαξιωτική (έως και φαιδρή) εικόνα για τη χώρα μας και τους κυβερνώντες· εικόνα που περιέγραψε με ενάργεια σε πρόσφατη συνέντευξή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ζαν - Κλοντ Γιουνκέρ, υποστηρίζοντας πως «στην Ελλάδα μοιάζει σαν κάτι το φυσιολογικό τα κόμματα να υπηρετούν πρωτίστως το συμφέρον τους, παρά το συμφέρον της χώρας» (συνέντευξη στον ΣΚΑΙ 09.02.2020).

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

PANELLINIES - 3.jpg
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Πληροφορική
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Πληροφορική από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Πληροφορική