Thumbnail
Του Χαράλαμπου Μπαλτά

Η β’ τάξη του 35ου Δημοτικού Σχολείου Εξαρχείων πάλι στο δρόμο. 

Η ρουτίνα της τάξης μας συνεχίζει να αφορά τις παρουσιάσεις, το Τι Νέα; και τον σχολικό μας κήπο τις Δευτέρες, την συνέλευση των ζώων τις Τρίτες (παρατηρητήριο δικαιωμάτων), την εφημερίδα μας, τον Καραγκιόζη και τις ομάδες στην υπαίθρια τάξη τις Τέταρτες, τις εξόδους μας τις Πέμπτες και την αλληλογραφία, το συμβούλιο και τη βιβλιοθήκη τις Παρασκευές. Συγχρόνως ασκούμαστε όλο και πιο πολύ στα συναισθήματα, τις απογοητεύεις που δοκιμάζουν τα παιδιά στις σχέσεις τους και την ιδέα της φιλίας που τίθεται και αίρεται. Οι δυο κενές καρέκλες του κύκλου της τάξης (η μια για την απουσία αρχηγού και η άλλη για το καινούριο παιδί) προκαλούν συνέχεια συζητήσεις. Τα φυτά μας, τα ζώα, η δημοκρατία, τα βιβλία, τα αγαθά και τα δικαιώματα, οι τεχνικές μας (αλληλογραφία, τυπογραφείο, βιβλιοθήκη, συνεταιρισμός) όλα παρόντα να είναι οι αισθήσεις μας. Αλλά και η ιστορία μας, καθώς οι μέρες που πέρασαν ήταν της ΕΠΟΝ και ο δάσκαλος του σχολείου μας, ο Παναγής Δημητράτος έδωσε το σπίτι του και τη ζωή του στην κατοχή. Τα εργαλείο Freinet είναι αντιπολεμικά και ιστορία γι’ αυτήν την ηλικία είναι ο πόλεμος. Όπως λέει και ο  Fhilippe Meirieu, από τη μια παιδαγωγική είναι να ελεγχόμαστε διαρκώς από  τα εργαλεία μας (θεωρία, μέθοδος, τεχνικές) και να πειραματιζόμαστε, αλλά από την άλλη να κρινόμαστε με βάση την συνοχή αυτών που κάνουμε, τον τρόπο που η δουλειά μας συνέχεται.

01.jpg

Η παιδαγωγική της ‘μύγας’ είναι παντού και οι ομάδες μπορούν να δουλεύουν σε πέντε τουλάχιστο χώρους (τάξη, βεστιάριο, υπαίθρια τάξη, αυλή, νηπιαγωγείο). Κι όπως λέει ο Fhilippe Meirieu, ο δάσκαλος δεν χρειάζεται να εξηγεί, η ισότητα που δουλεύουμε στην τάξη είναι η αναγνώριση των διαφορών των παιδιών, η μετάφραση όπως στον Ζοζέφ Ζακοτό είναι η γλώσσα μας, ο ορθολογισμός από τον εκπαιδευτικό μπορεί να σταθεί απέναντι στις ανισότητες, δεν αποβλέπουμε στη γνώση αλλά στη μάθηση (ψάχνω, αναζητώ) και ξεκινάμε τη μέρα μας μ’ ένα σχέδιο της τάξης. Από το πένθος της βεβαιότητας να περάσουμε στο παιδί – ερευνητή. Αυτό που ήθελε ο Celestin Freinet, να περάσουμε στις καταστάσεις και τα περιβάλλοντα μάθησης. Ένα έργο που το μοιράστηκε με την Elise Freinet (ελεύθερο κείμενο, τέχνη, ελεύθερη έκφραση).

04.jpg

Το νέο παιδί, ο Τζάμαλ ήρθε! Και με τι κατάπληξη είδαν όλοι στο σχολείο να το περιμένουμε!!!! Οι τεχνικές Freinet έτοιμες να υπηρετήσουν τον υλισμό της (συν - εργατικής) τάξης. Η παρουσία του Θανάση Σκρουμπέλου στην τάξη, συγγραφέα του βιβλίου «Ο γάτος Κλόουν – Μαλόουν» (Τόπος 2018) είχε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά. Κάνει τυπογραφείο με τα παιδιά, ακούει τα αυτοσχέδια θεατρικά τους, δίνει συνέντευξη και παίρνει μέρος στον κύκλο τους για το τι αγαπούν περισσότερο, ανάμεσα στην καρδιά, τη λογική και τη φαντασία. Δίνοντας απαντήσεις διαφορετικές ξέραμε όλο και πιο πολύ πώς να φεύγουμε από τον κανόνα και να οδηγούμαστε στην κριτική σκέψη. Τα συναισθήματα είχαν νικήσει! Οι γάτες του εργαστηρίου είναι έτοιμες για την κοινότητα! Και μετά άλλα εργαστήρια με μάσκες, μουσική, ποίηση, τραγούδια, στένσιλ για το δρόμο. Και εργαστήρια γραφής, ανάγνωσης, επιτέλεσης, πρόληψης κατά της χρήσης ουσιών, μαθηματικών προβλημάτων (κάνοντας αφαίρεση και βρίσκοντας μικρότερο αριθμό γατών εν ζωή) και δημοσιογραφίας. Κι έτοιμοι για το δρόμο με την υπαίθρια βιβλιοθήκη μας, το καρότσι  με τα βιβλία της γειτονιάς των Εξαρχείων, τα μεταλόφωνα, τη μικροφωνική μας, τις κόρνες και την ντουντούκα μας! Αληθινοί και λογοτεχνικοί γάτοι!

07.jpg

Η 28η Φλεβάρη έφτασε. Φορέσαμε τις μάσκες. Περάσαμε την πόρτα του σχολείου από την οδό Σουλτάνη, εκεί που σύντομα θα έχουμε μια αρχιτεκτονική παρέμβαση (από τις αρχιτεκτόνισσες που δουλεύουμε χρόνια, την Αναστασία και την Ναταλία) για να γίνει βιβλιοθήκη της κοινότητας. Τώρα φιλοξενεί την θλιμμένη πριγκίπισσα του Sonke. Μαζί μας η δασκάλα της μουσικής, η Μίνα και η δασκάλα της τάξης υποδοχής, η Σοφία, αλλά και γονείς που μπορούν να είναι μαζί μας! Η συμπερίληψη νίκησε και είναι όλα τα παιδιά! Ο πρώτος σταθμός το οπωροπωλείο της γειτονιάς για την πυραμίδα της διατροφής των γατών. Πόσο γελάσαμε! Και συνεχώς μπροστά μας ο Sonke. Και το τραγούδι μας για τον «Μπελά και τον Ρουμποτύρη», τους γάτους της Παυλίνας, στο στόμα μας!

Πριν βγούμε στην πλατεία πέσαμε πάνω στην συνέλευση της αλληλέγγυας διεθνιστικής εφοδιοπομπής (ΑΝΕΠΟΣ). Ο Γιάννης Γιουλούντας που κάνει κι αυτός παιδαγωγική Freinet μας σύστησε και τα παιδιά που έχουν ανάμεσά τους. Τα παιδιά της β’ τάξης είπαν πως κι αυτά έχουν τρεις συνελεύσεις στο σχολείο σε κύκλο (συνέλευση των παιδιών, συνέλευση των ζώων, συμβούλιο τάξης) κι ένα παιδικό δικαστήριο. Και η έκπληξη; Γνώρισαν από κοντά τους ανθρώπους που είναι πίσω από τα τετράδια και την γραφική ύλη που έχουν στην τάξη τους δύο χρόνια σχεδόν τώρα. Και μετά μας περίμενε η πλατεία. Στο βιβλιοπωλείο της πλατείας Εξαρχείων Biblioteque διαβάσαμε το βιβλίο «Ο ρακοσυλλέκτης γάτος Μπαμ – Μπουμ και το φεγγάρι» (Καλέντης 2017) του Χρήστου Μπουλώτη και κάναμε μια ελεύθερη συζήτηση με τον βιβλιοπώλη για την γειτονιά. Και στην πλατεία μετά αποδώσαμε θεατρικά  το βιβλίο « Ο Κήπος με τις 11 γάτες» (ΚΕΘΕΑ) για να αισθανθούν βιωματικά τα παιδιά το εμπόριο των ουσιών πάνω στα συναισθήματά τους. Η συνέλευση της αλληλέγγυας εφοδιοπομπής ήταν δίπλα μας.  Το έτος βιβλίου της Αθήνας, η τοπικότητα της λογοτεχνίας, η σχέση χώρου και χρόνου, η επιτέλεση, η ποίηση αντί των ουσιών, η έξοδος στην κοινότητα, η πόλη και η λογοτεχνία και οι παραμυθο – ιστορίες,  είναι αυτά α νιώθουμε!

paylina_2019.jpg

Και ο Μιχάλης, ο δάσκαλος των εικαστικών, μας περίμενε να κάνουμε στένσιλ τους γάτους έξω από το κτίριο του ΚΕΘΕΑ. Και μπήκαμε και μέσα για να ρωτήσουμε αν εκεί είναι ο κήπος για να ξανάπαμε τον Μάρτιο. Και μετά μας περίμενε ο Γιάννης, καθηγητής του «Σκασιαρχείου», στο σπίτι του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, όνομα που έχει το σχολείο μας και αγαπούσε πολύ τις γάτες. Εκεί διαβάσαμε και το ποίημα της Νατάσσας, της δασκάλας της θεατρικής αγωγής που έκανε μαζί με τα παιδιά.   Και μετά τραγουδήσαμε έξω από το σπίτι της Αρλέτας την «Σερενάτα» της και φουσκώσαμε και τα λάστιχα του καροτσιού, της υπαίθριας βιβλιοθήκης μας, στο βουλκανιζατέρ.

Φτάσαμε τις εκδόσεις «Τόπος», εκεί μου εκδόθηκε το βιβλίο του Θανάση Σκρουμπέλου για τον γάτο Κλόουν – Μαλόουν. Μας χάρισαν και βιβλία για την βιβλιοθήκη μας, πήραμε σελιδοδείκτες και μια φροντισμένη σε καπαμάουντ κουβερτούρα του βιβλίου. Πόσο αγαπούν τα παιδιά οι άνθρωποι! Πόσο φιλόξενη και η Άρτεμις! Ο προορισμός με τις 100 γλώσσες των παιδιών το σπίτι της Παυλίνας Παμπούδη με τον 1 σκύλο, τις 3 γάτες και το 1 κουνέλι! Το ποίημα του Τ. Σ. Έλιοτ για τον Μπελά και τον Ρουμποτύρη σε μετάφραση της ίδιας (που της άλλαξαν τα ονόματα και τον Ρουμπή τον έκαναν Μπελά) και σε μουσική της δασκάλας της μουσικής στα στόματα των παιδιών με τα μεταλόφωνα να το τραγουδήσουν. Ένα ποίημα από το βιβλίο του «Εγχειρίδιο γατικής πρακτικής» (Άγρα 2005). Με την Παυλίνα μαθήτρια του σχολείου μας! Τα παιδιά δεσμεύτηκαν πως την μέρα της αλληλογραφίας θα της έστελναν ερωτήσεις για μια συνέντευξη με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της εφημερίδας τους. Και το έκαναν με την δασκάλα τους, την Σοφία! Και σήμανε η επιστροφή. Χαιρετώντας τους ανθρώπους στο βιβλιοπωλείο biblioteque ήρθε και μια έκπληξη. Επειδή η Πέμπτη είναι και Τσικνοπέμπτη προτάθηκε να φάνε κι ένα σουβλάκι στην «Βεργίνα» του Αχιλλέα. Η χαρά τους μεγάλη γιατί στην διαδρομή λέγαμε «άλλο παιδάκια κι άλλο παϊδάκια» γιατί μυρίσαμε βουνίσιο αέρα με τσίκνα και γελούσαμε.

03.jpg

Κι όλα δεν τελειώνουν έτσι. Γιατί στον πεζόδρομο το σχολείου, όπως και  το 2017, στήθηκαν κουτιά με πολλά δώρα από  την  αλληλέγγυα διεθνιστική εφοδιοπομπή. Ένα φεστιβάλ κοινωνικής παιδαγωγικής, μουσικής, εικαστικών, τραγουδιού και συμβολικής ανταλλαγής. Άλλη μια διαδρομή, άλλη μια εξωστρέφεια των παιδιών, άλλη μια πόρτα που περάσαμε, άλλο ένα κρυφτούλι με τον ήλιο, τα μυστικά, την ορατότητα και την πόλη. Κι άλλη μια γάτο – διαδρομή, μια φορά ακόμη. Μια γεμάτη μέρα «Μελέτης Περιβάλλοντος» όπου τα ουσιαστικά πετιούνται στο δρόμο και συναντιούνται με τα ρήματα και τα επίθετα για να γίνουν η γραμματική της τάξης που αμφισβητεί τον αστικό κόσμο «όπως είναι» και τον θέλει διορθωμένο από τα μολύβια που έχουμε στην δεύτερη πόρτα μας. Με σύνθημα: «Γάτες, γάτες παντού, γάτες, γάτες ντου»! Μια νέα μέρα που ξεκινά πάλι με την  είδηση «Χάθηκε γάτος» κι αρχίζει η πολιτειότητα των παιδιών.  

06.jpg

Ο Χαράλαμπος Μπαλτάς είναι δάσκαλος στο 35ο Δημοτικό Σχολείο Εξαρχείων και μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο». babisbaltas1@gmail.com

 

Διαβάστε επίσης στο alfavita.gr

Σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών: Λάβε 4 μόρια με ECDL εξ αποστάσεως

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 20/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΕΚΠΑ
ΕΚΠΑ: 278 υποτροφίες για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές
Οι προκηρύξεις για την χορήγηση υποτροφιών με επιλογή  θα αναρτηθούν τον Ιούνιο και οι προκηρύξεις για τη χορήγηση υποτροφιών με διαγωνισμό  θα...
ΕΚΠΑ: 278 υποτροφίες για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές
διδακτορικο σε γάτο
Μαξ ο Διδάκτορας: Πανεπιστήμιο δίνει διδακτορικό σε ...γάτο!
Μάλιστα του χορήγησε διδακτορικό  στην «litter-ature» , λογοπαίγνιο που στα αγγλικά παραπέμπει στη λογοτεχνία αλλά και στην άμμο που χρησιμοποιούμε...
Μαξ ο Διδάκτορας: Πανεπιστήμιο δίνει διδακτορικό σε ...γάτο!