Thumbnail
Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών, ΠΕΚ

Να ρίξουμε την πρώτη πέτρα στη βαλτωμένη λίμνη. Να δούμε κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων τι πράγματι συμβαίνει…

Είμαστε οκτώ χρόνια μέσα στην άβυσσο της κρίσης και δεν φαίνεται πουθενά διέξοδος και υπέρβασή της. Κουβεντιάζουμε τα ίδια και τα ίδια σε ένα κλίμα καχυποψίας και εχθροπραξίας.

Έχουμε μείνει σε μια ρηχή περιγραφή της πραγματικότητας. Βρήκαμε τον ένοχο της κρίσης σε ένα κόμμα και μόνο! Μακάρι να ήταν τα πράγματα τόσο απλά, τόσο εύκολα – θα είχαμε τελειώσει την περιπέτειά μας.

Είναι όμως αυτή η μόνη αιτία; Μήπως πρέπει επιτέλους να συζητήσουμε με κουλτούρα διαλόγου, με σύνεση και σωφροσύνη για το τι συνέβη; Μήπως πρέπει να εγκαταλείψουμε τον μανιχαϊκό τρόπο σκέψης και να διερευνήσουμε τη σημερινή ιστορικότητα με ορθοκρισία και ειλικρινή διάθεση;

Αλλά δεν μπορούμε να μείνουμε μόνο στο χθες. Οφείλουμε:

  • Να θέσουμε το ουσιώδες ερώτημα, «τι να κάνουμε»;

  • Να μην είμαστε στείροι ερμηνευτές της επιφάνειας της πραγματικότητας.

  • Να ανοίξουμε διάλογο για το σήμερα και για το αύριο.

  • Να δώσουμε πειστικές απαντήσεις στον εαυτό μας στα μεγάλα ερωτήματα που συνεχώς μας «επισκέπτονται».

  • Να συζητήσουμε για την παιδαγωγική αποστολή μας, για τον κοινωνικό ρόλο μας.

 

  • Να ανοίξουμε διάλογο στις παρέες μας και στους Συλλόγους των Διδασκόντων – και να μεταδώσουμε αυτή τη νοοτροπία στις Συνελεύσεις μας.

      Γιατί τι είναι η εκπαίδευση;

  • Δεν είναι άσκηση διαλόγου και έρευνας;

 

  • Δεν είναι η αναζήτηση της αλήθειας και η ερμηνεία της πραγματικότητας, η διαρκής προσπάθεια για να δημιουργούμε το μέλλον, το δικό μας μέλλον;

 Ξέρουμε πολύ καλά ότι στις δύσκολες στιγμές είναι η συνείδησή μας εκείνη που γίνεται σηματωρός για τη ζωή μας. Η συνείδησή μας και η ελευθερία του πνεύματός μας, η συνειδητοποίηση του κοινωνικού μας ρόλου και η συλλογική μας προσπάθεια μπορούν να θέσουν το πεδίο της πραγματικής αμφισβήτησης της σημερινής κρίσης.

Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι υπάρχει ατομική λύση; Τι μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά μας και στους μαθητές / στις μαθήτριές μας για να έχουν προοπτική στην πατρίδα μας, αν η γενική πορεία της κοινωνίας μας δεν έχει ανοιχτούς ορίζοντες και είναι όμηρος της όποιας μνημονιακής πολιτικής;

 Ποιος μπορεί να δεχτεί ότι υπάρχουν λυτρωτικές λύσεις και λαϊκοί ή εθνικοί σωτήρες, όταν αυτά αποδείχτηκαν τόσο εμφαντικά ως φενάκη της δημαγωγίας και της εξουσιολαγνείας; Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει εθνική και κοινωνική συνεννόηση σε ένα «υπαρξιακό» για τη χώρα μας πρόβλημα;

Οφείλουμε να αγωνιστούμε για να θέσουμε την ουσία της Παιδείας και της Αγωγής στον πυρήνα της εκπαιδευτικής πολιτικής. Μόνο όταν μια τέτοια πολιτική αρχίζει και τελειώνει στον πυρήνα της εκπαίδευσης, στις μορφωτικές και παιδαγωγικές λειτουργίες του σχολείου και των εκπαιδευτικών, μπορεί να μεταρρυθμίσει τη θεσμική μας εκπαίδευση.

Εκπαίδευση δεν είναι οι υποδομές, τα αναλυτικά προγράμματα, οι υπουργικές αποφάσεις και τα σχετικά διατάγματα… – αυτά συνεπικουρούν!

  • Εκπαίδευση είναι αυτό που συμβαίνει μέσα στη σχολική αίθουσα.

  • Είναι η μορφωτική και παιδαγωγική σχέση μας με τους μαθητές μας και με τις μαθήτριές μας.

  • Είναι ο Παιδαγωγικός διάλογος.

 

  • Είναι η δική μας ακτινοβολία.

Να διδάξουμε την κοινωνία. Ναι, αν όχι εμείς, τότε ποιοι; Να αναδείξουμε το ρόλο μας μέσα από την καταστατική και κοινωνικά μοναδική ευθύνη μας, την διαπαιδαγώγηση και τη μόρφωση. Ποιοι άλλοι, αν όχι εμείς μπορούν να ανοίξουν τους δρόμους της αυτογνωσίας και των φωτεινών οριζόντων;

Γιατί ο εκπαιδευτικός με την Αγωγή και τα Γράμματα κάνει θαύματα. Ανοίγει δρόμους σε ό,τι δημιουργεί την πρόοδο των κοινωνιών, σε ό,τι γράφει την ανθρωπιστική αφήγηση της Ιστορίας.

Γιατί «ένα παιδί, ένας δάσκαλος, ένα μολύβι κι ένα βιβλίο μπορούν ν’ αλλάξουν τον κόσμο» (Malala Yousafzai).

Δημόσια Δωρεάν Παιδεία

για να ανάψουμε τη φλόγα του δικού μας μέλλοντος!

Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

φοιτητες
Μεταπτυχιακά: Ποιοι φοιτητές δικαιούνται απαλλαγή από τα δίδακτρα και πώς να την πάρουν
Δείτε αναλυτικά τι ισχύει για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, τα ποσά εισοδήματος, τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά για απαλλαγή από τα δίδακτρα
Μεταπτυχιακά: Ποιοι φοιτητές δικαιούνται απαλλαγή από τα δίδακτρα και πώς να την πάρουν
Πανελλήνιες 2023
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία