Thumbnail
Nathalie Mons: «Theoretical and real effects of standardized assessment» Αύγουστος 2009

(ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώτα Ιωαννίδου

Background paper to the study: «Εθνικές Εξεταστικές Δοκιμασίες Μαθητών στην Ευρώπη: σκοποί, οργάνωση και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων» Εκτελεστικός οργανισμός Εκπαίδευσης Οπτικοακουστικών Μέσων και Πολιτισμού – Δίκτυο Ευρυδίκη

Η τυποποιημένη αξιολόγηση έχει γίνει ένα βασικό εργαλείο της πολιτικής των μεταρρυθμίσεων στα εκπαιδευτικά συστήματα. Πρέπει να ειδωθεί σε συνδυασμό με τέσσερεις πρόσφατες εξελίξεις στα εκπαιδευτικά συστήματα: α) την έμφαση στην ποσοτική μέτρηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και την προτεραιότητα που δίνεται στους μαθησιακούς στόχους πέρα από τους ευρύτερους στόχους κοινωνικοποίησης, σε σύνδεση με τις απαραίτητες δεξιότητες όπως ορίζονται στη θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου β) την ανάπτυξη μιας νέας κοινωνικής επίβλεψης των εκπαιδευτικών και των σχολείων από την διοίκηση της εκπαίδευσης με την ευρύτερη έννοια (τοπικές, αποκεντρωμένες αρχές περιοχών ανάλογα με τη χώρα) στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της αποκέντρωσης και της αυτονομίας των σχολείων γ) μετατόπιση της ισορροπίας δύναμης μεταξύ κεντρικών αρχών και τοπικών διαχειριστών που έχουν μεγαλύτερη αυτονομία δ) ανάπτυξη της λογοδοσίας των σχολείων στο ευρύ κοινό και κυρίως στους γονείς. Νέες σχέσεις που διαμορφώθηκαν με την εμφάνιση της «δημόσιας δημοκρατίας» (publicdemocracy) με βάση την οποία οι νόμιμες αρχές δεν έχουν το μονοπώλιο να ορίζουν το κοινό καλό.

Δεν υπάρχει καθαρή συναίνεση με βάση τα εμπειρικά δεδομένα στα οφέλη αυτών των μεταρρυθμίσεων

Ι. Προβλεπόμενα οφέλη από το θεωρητικό, πολιτικό και παιδαγωγικό πλαίσιο

Όχι απλά μια μέτρηση της μαθητικής απόδοσης αλλά στήριγμα των συστημάτων διαχείρισης της εκπαίδευσης

Εξετάζοντάς το μακρο – πολιτικά: βασίζεται στο «Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ» και στη σχολή σκέψης της πολιτικής της αξιολόγησης στο πεδίο της γενικής δημόσιας πολιτικής και ιδιαίτερα για την εκπαίδευση στα οικονομικά της εκπαίδευσης και στην τάση για αποτελεσματικότητα του σχολείου.

Εξετάζοντάς το μικρο-πολιτικά: στο επίπεδο του σχολείου και της τάξης πως αναμένεται να καθοδηγεί τις δραστηριότητες μαθητών και καθηγητών

Η άποψη περί τυποποιημένων τεστ δεν είναι μια κοινή αίσθηση αλλά στηρίζεται σε συγκεκριμένες σχολές σκέψης και πολιτικές που αμφισβητούν την κρατική παρέμβαση και τονίζουν την κρίση στην κρατική εκπαίδευση

Α. τυποποιημένη αξιολόγηση: εργαλείο ελέγχου για τα συστήματα εκπαίδευσης

1. συσχέτιση με την μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα: «Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ» και πολιτική αξιολόγησης

ΝΔΜ εγκαθιδρύθηκε στα 1970 στις ΗΠΑ για τη λειτουργία του δημόσιου τομέα – την εποχή που πληθωρισμός, οικονομική παγκοσμιοποίηση κλπ υπονόμευαν το κευνσιανό μοντέλο της κρατικής παρέμβασης – μονεταριστικές θεωρίες και δημοσιονομικές πολιτικές για τον εξορθολογισμό των δημόσιων δαπανών με αποκλιμάκωση των δραστηριοτήτων του δημόσιου τομέα – κρίση έλλειψη πόρων και κτύπημα της εικόνας του δημόσιου τομέα με δημοσιεύσεις για τις ελλείψεις του

Το ΝΔΜ μέσα στην κρίση επινόησε κάποιες σειρές κατευθυντήριων γραμμών για μεταρρυθμίσεις στη διοίκηση με βελτίωση κόστους – αποτελεσματικότητας

-      Ποσοτικοποίηση των αποτελεσμάτων του δημόσιου τομέα (εκροές)

-      Μέτρηση των εκροών χρησιμοποιώντας αποδεδειγμένα προσαρμοσμένα εργαλεία

-      Δημιουργία δημόσιων σωμάτων με μεγαλύτερη αυτονομία και με δράσεις λογοδοσίας στους διαχειριστές του συστήματος

-      Διαχείριση των δημόσιων οργανισμών στη βάση των εκροών έναντι των αποκλειστικά διαδικαστικών ελέγχων των εισροών

Η τυποποιημένη αξιολόγηση στην εκπαίδευση πρέπει να: μετρά την επίδοση των μαθητών σαν δείκτη της ποιότητας των εκροών των εκπαιδευτικών υπηρεσιών / να είναι σύνδεσμος ανάμεσα σε αυτούς που προσφέρουν τις υπηρεσίες (καθηγητές, σχολεία και μερικές φορές και εκπαιδευτικές αρχές) και στους διαχειριστές, συχνά σε εθνικό επίπεδο, αυτούς που ορίζουν τις υπηρεσίες / εργαλείο που επηρεάζει τους φορείς υλοποίησης και δίνει πληροφορίες για τις επιδόσεις τους στους ανωτέρους τους / στα πλαίσια της μεγαλύτερης λογοδοσίας στο ευρύ κοινό, να δίνει πληροφορίες στους ανθρώπους εκτός σχολείου ιδίως στους γονείς

Πολιτική αξιολόγησης: χωρίζει τις δραστηριότητες της πολιτικής σε 3 φάσεις (σχεδιασμός, μέτρηση, αξιολόγηση)

-      Αυτοί που αποφασίζουν να ορίζουν καθαρά τα σημεία αναφοράς -στόχους για τις πολιτικές τους

-      Επιλογή μεθόδου μέτρησης και αντίστοιχων δεικτών

-      Μέτρηση αποτελεσμάτων και σύγκρισή τους

Η οικονομία της εκπαίδευσης και το μοντέλο αποτελεσματικότητα του σχολείου

Θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου: βλέπει εκπαίδευση όχι σαν κόστος αλλά σαν επένδυση που παράγει πρόσθετο κεφάλαιο / ο συνδυασμός των μεμονωμένων δεξιοτήτων θα είναι ένα συστατικό της οικονομικής δύναμης της χώρας / η ανάπτυξη του εθνικού πλούτου μετριέται καλύτερα με ακαδημαϊκές επιδόσεις από καριέρες (Barro 1999)

Με την ματιά των δημοσιονομικών περιορισμών, οι οικονομολόγοι δίνουν έμφαση να προωθούν λύσεις που θα «παράγουν με λιγότερο κόστος» δηλ. καλύτερη εκπαίδευση με σταθερή ή χαμηλότερη χρηματοδότηση

Γι αυτό χρησιμοποιούν το μοντέλο λειτουργίας της παραγωγής, δανεισμένο από τον επιχειρηματικό κόσμο, όπου οι εταιρείες συνδυάζουν τους συντελεστές της παραγωγής (εισροές) για να δημιουργήσουν ένα προϊόν (εκροές). Στην εκπαίδευση το μοντέλο μεταφράζεται ως εξής:  το σχολείο συνδυάζει διαφορετικές εισροές (υλικά διδασκαλίας, εκπαιδευτικούς με διαφορετικά χαρακτηριστικά όπως χρόνια εργασίας, εμπειρία κλπ) για να παράγουν εκπαίδευση που μπορεί να μετρηθεί με ποσοτικούς όρους (χρόνια σχολείου) ή ποιοτικούς (επίδοση μαθητών).  Οι οικονομολόγοι θέλουν πληροφορίες για τις εισροές του εκπαιδευτικού συστήματος και τα αποτελέσματα για να φιάξουν στατιστικά μοντέλα και να δείξουν ποιες θεσμικές δομές είναι αποτελεσματικές. Οι πληροφορίες για τις εκροές που αφορά τους μαθητές προέρχονται από την τυποποιημένη αξιολόγηση / νέα προσέγγιση βασισμένη στα μαθησιακά αποτελέσματα / εσωτερική και εξωτερική λογοδοσία για τα σχολεία

Όρια της αντίληψης αυτής: δύσκολο να αποδεχθείς συμπεράσματα σπουδών στηριγμένα σε λειτουργία παραγωγής. Δεν λύνεται το πρόβλημα με το να ακολουθείς συνταγές / πέρα από  προβλήματα επανάληψης της τάξης - οι εντολές έχουν περιορισμένη επίδραση λόγω της αυτονομίας των εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη – οι αξιολογήσεις να συνδεθούν με τις συνθήκες όπου υλοποιούνται

Συμπερασματικά: η τυποποιημένη αξιολόγηση έχει ένα διπλό ζωτικό ρόλο: είναι εργαλείο διαχείρισης των εκπαιδευτικών πολιτικών που ενσωματώνουν τις εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις που γίνονται στην πλειοψηφία των χωρών του ΟΟΣΑ και ταυτόχρονα συσκευή μέτρησης της αξιολόγησης αυτών των μεταρρυθμίσεων

Εργαλείο πολλαπλών χρήσεων:

-      Συσκευή συγκέντρωσης πληροφοριών ποσοτικών, συγκρίσιμων που στηρίζει πολιτικές λογοδοσίας εντός των σχολείων (τον έλεγχο των σχολείων από τις εκπαιδευτικές αρχές) και εξωτερική λογοδοσία (πληροφορίες για επιδόσεις μαθητών, σε σχέση με την επιλογή σχολείου)

-      Εργαλείο συνέργιας δραστηριοτήτων των τοπικών συμμετεχόντων και αυτών που αποφασίζουν σε αποκεντρωμένα συστήματα

-      Εργαλείο προσδιορισμού υποχρεωτικών περιεχομένων διδασκαλίας και φόρμα κοινωνικού ελέγχουν

-      Στο επίπεδο της λογοδοσίας είναι μέσο μεταφοράς της ευθύνης: ενώ παλιότερα ο μαθητής ήταν ο παράγοντας επιτυχίας του σχολείου και χάραξης πολιτικής για τις αρχές, τώρα η έμφαση είναι να λογοδοτούν τα σχολεία και αν αυτό γίνει τους παρέχουν μεγαλύτερη αυτονομία

Άρα παραγωγή περισσότερων αποτελεσμάτων αν η τυποποιημένη αξιολόγηση συνδυαστεί με τις πολιτικές της αποκέντρωσης, της αυτονομίας των σχολείων και της επιλογής σχολείου. Και μια επίδραση στο καθαρά εκπαιδευτικό πεδίο

Β. τυποποιημένη αξιολόγηση: τα μοντέλα ακόμη ορίζονται

Ποια διαδικασία τυποποιημένης αξιολόγησης θα τονώσει την επίδοση των μαθητών

2 μοντέλα: μοντέλα σκληρής λογοδοσίας με υψηλού διακυβεύματος τέστ (Αμερική, Αγγλία) και ήπιας λογοδοσίας (ηπειρωτική Ευρώπη)

μοντέλα σκληρής λογοδοσίας: επιβραβεύσεις ή ποινές συνδέονται με τα αποτελέσματα με σοβαρές συνέπειες στα σχολεία, στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές (χρηματοδότηση σχολείου, προσόντα ή επανάληψη τάξης). Συνδέονται με μηχανισμούς:

-      Αύξηση φόρτου εργασίας για μαθητές – ψυχολογική πίεση γιατί κρίνεται η σχολική καριέρα- εξωγενές κίνητρο για μελέτη

-      Οι εκπαιδευτικοί λογοδοτούν για τα αποτελέσματα των μαθητών από τους διευθυντές και από την κοινωνία με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων / δουλεύουν πιο σκληρά και βελτιώνουν και τις επαγγελματικές τους ικανότητες

-      Μπορούν οι τοπικοί διαχειριστές και το υπεύθυνο πολιτικό προσωπικό να διαπιστώνουν προβλήματα, να δίνουν αμοιβές και ποινές αν ένα σχολείο δε βελτιώνει τις επιδόσεις του εντός συμφωνημένου χρονοδιαγράμματος (αλλαγή διευθυντή, αναδιοργάνωση ή κλείσιμο)

Η τυποποιημένη αξιολόγηση με κοινά πρότυπα αναγκάζει τους εκπαιδευτικούς να έχουν κοινές προσδοκίες και να διδάσκουν τα ίδια σε όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από το αν είναι μειονότητες, από μειονεκτικό οικονομικό περιβάλλον κλπ και προωθεί την ισότητα και τη βελτίωση των επιδόσεων κι αυτών των ομάδων (!!!!!)

Η επιλογή σχολείου ως δικαίωμα των γονιών αναγκάζει τα σχολεία που μειονεκτούν να βελτιώνονται και αν δεν μπορούν και είναι καταδικασμένα να εξαλείφονται (!!!!)

Ορισμένοι γι αυτό θέλουν να εξαιρούν από την αξιολόγηση όσους έχουν χαμηλό οικονομικό ή κοινωνικό υπόβαθρο

μοντέλα ήπιας λογοδοσίας: αναφορά σε 2 μοντέλα (Αυστρίας, Γερμανίας, Ελβετίας) και Γαλλίας (mirror effect)

-      Ορισμός στάνταρς εκροών και επικύρωσή τους από τυποποιημένη αξιολόγηση (σε αντίθεση με τα στάνταρς των εισροών δηλ. πρόγραμμα σπουδών, πρόγραμμα διδασκαλίας και μαθήματα μελέτης) χρήσιμος οδηγός για μαθητές, καθηγητές και γονείς/ εμπεριέχονται στα τεστ και ελέγχουν και αξιολογούν την εκπαίδευση / βοηθούν να βελτιώνουν τα προσόντα τους οι εκπαιδευτικοί, στην ποιότητα του σχολείου και στη διδασκαλία που παρέχει/ για γονείς και μαθητές δείχνει ποια είναι τα θέματα προτεραιότητας / για τους εκπαιδευτικούς καθοδηγεί τη διδασκαλία τους /

-      Καθαρά συμβολικές κυρώσεις

Και τα 2 μοντέλα έχουν τις παρακάτω παραδοχές:

-      Τεστ είναι καλός δρόμος μέτρησης της ποιότητας της διδασκαλίας και των ικανοτήτων των μαθητών

-      Η μέτρηση δεν επηρεάζεται από διαφορές στα κίνητρα των μαθητών, στις ικανότητες γλώσσας ή σε κοινωνικό στάτους ή εθνικότητα

-      Οι εκπαιδευτικοί και το προσωπικό των σχολείων έχει κίνητρα από σύστημα αμοιβών – ποινών και από την εξωτερική αντίληψη του έργου τους από κοινό, γονείς / προσπαθούν να βελτιωθούν και έχουν προσωπικές κι άλλες πηγές γι αυτό

-      Το εκπαιδευτικό προσωπικό βελτιώνει τις μεθόδους διδασκαλίας του

-      Επιτρέπουν στο προσωπικό διαχείρισης να βελτιώσει έργο του

-      Τα σχολεία μπορούν να λογοδοτούν απευθείας για τις επιδόσεις των μαθητών

-      Οι γονείς ενημερώνονται και αν μπορούν να επιλέξουν σχολείο αυτό αυξάνει τον υγιή ανταγωνισμό και βελτιώνει γενικά το εκπαιδευτικό σύστημα

Οι έρευνες δεν επιβεβαιώνουν (Ευρώπη, Β. Αμερική)

ΙΙ. Τα πραγματικά αποτελέσματα της τυποποιημένης αξιολόγησης στην αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων

Δεν εμφανίζεται να υπάρχει εμπειρική συναίνεση  για τα αποτελέσματα της τυποποιημένης αξιολόγησης

Μελέτες περίπτωσης: απουσία συναίνεσης βάση εμπειρικών δεδομένων στην επίδραση των μέτρων / αποκάλυψη μεθοδολογικών παγίδων στην ανάλυση των αποτελεσμάτων των τεστ που καθιστούν άκυρη την αξιολόγηση από επιστημονική σκοπιά

Μεταρρυθμίσεις στο Τέξας

Νωρίς τη δεκαετία του 1990 έκαναν τυποποιημένη αξιολόγηση υποχρεωτική για τους μαθητές στο τέλος του 4ου, 8ου και 10ου σχολικού έτους. Η ακαδημία αξιολόγησης των δεξιοτήτων σχεδιάστηκε για να λογοδοτούν οι μαθητές και τα σχολεία / τα σχολεία κατατάχθηκαν σε πολλές κατηγορίες ανάλογα με τις επιδόσεις των μαθητών σε «υποδειγματικά, αναγνωρίσιμα, αποδεκτά και απαράδεκτα»/ αυτή η κατηγοριοποίηση συνδέθηκε με αμοιβή πρόσθετης χρηματοδότησης ή ποινές που μπορεί να φτάσουν μέχρι το κλείσιμο του σχολείου / τα αποτελέσματα είχαν μεγάλο αντίκτυπο στην καριέρα των μαθητών αν θα επαναλάβουν την τάξη ή θα συνεχίσουν για το δίπλωμα του high school

Υπήρχαν θετικά αποτελέσματα στις πρώτες έρευνες / οι επιδόσεις ανέβηκαν σε ποσοστό κατά 10 μονάδες μεταξύ του 1994 και του 2000. Ιδίως οι αφρικανοί και οι μαύροι μαθητές από 28% το 1994 σε 78% το 2002. Ο ενθουσιασμός μετριάστηκε όταν τα αποτελέσματα εξετάστηκαν χρησιμοποιώντας όχι μόνο τα δεδομένα της Ακαδημίας (τοπικά τεστ) αλλά και τα σκορ στα εθνικά τεστ / υπάρχει απόκλιση μεταξύ τοπικών εξετάσεων και εξωτερικών / γιατί ήταν αποτέλεσμα διδασκαλίας των τεστ (teaching to the tests) κι όχι της αποτελεσματικότητας της πολιτικής / χρειάζεται εξέταση μακροχρόνια γιατί διαφορετικά δημιουργούνται τεχνητά υψηλά σκορ / μέρος του Τεξανικού μύθου ήταν και το ότι εξαιρούσαν από τις εξετάσεις μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (συνηθίζεται και για τους ξένους) σε ποσοστά 8% - 11%

Παρατηρήθηκαν αλλαγές στην συμπεριφορά των εκπαιδευτικών: κατηγοριοποιούσαν τους μαθητές σε 3 κατηγορίες (ασφαλείς περιπτώσεις – κατάλληλες για θεραπεία – απελπιστικές) και επικέντρωναν στη μεσαία κατηγορία για βελτίωση

Μεταρρυθμίσεις στο Σικάγο

Την Άνοιξη του 1995 στο Σικάγο – 3η μεγαλύτερη περιοχή των ΗΠΑ- και με προνομιούχο σχετικά πληθυσμό κοινωνικά και εθνικά σταμάτησαν την ελεύθερη προαγωγή των μαθητών και ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να έχουν ένα μινιμουμ στάνταρς στο τεστ των βασικών δεξιοτήτων που γινόταν στο 3ο, 6ο και 8ο έτος του σχολείου για να προχωρήσουν στην επόμενη τάξη. Όσοι έμεναν έκαναν καλοκαιρινά μαθήματα κι αν έμεναν και μετά επαναλάμβαναν την τάξη. Στο 8ο έτος όσοι μαθητές έμεναν τους έστελναν σε μεταβατικά κέντρα. Στα πρώτα 2 χρόνια εφαρμογής το 1/3 των μαθητών σε όλες τις εξετάσεις επαναλάμβαναν την τάξη. Μετά το αρχικό σοκ υπήρχε βελτίωση (37% το 1995 – 14% το 1999)

Τα προγράμματα σπουδών στένεψαν και λίγη βοήθεια δινόταν στους μαθητές που αγωνίζονταν

No  child left behind Act 2002

Η ανάπτυξη των τεστ λογοδοσίας δεν συνδέονται αυτόματα με καλύτερες επιδόσεις. Οι έρευνες δεν δείχνουν κάποια σταθερή, τακτική και ισχυρή σχέση ανάμεσα στην αποτελεσματικότητα και στα προγράμματα των τεστ. (έρευνες σε 25 αμερικάνικες πολιτείες αλλά και διεθνείς) Η τυποποιημένη αξιολόγηση αναπτύχθηκε περισσότερο στις πιο πλούσιες χώρες του ΟΟΣΑ και τα καλά σκορ στην αποτελεσματικότητα μπορούν να αποδοθούν στο ψηλό επίπεδο ανάπτυξης σε συγκεκριμένες χώρες που με τη σειρά του επιτρέπει την οργάνωση ακριβών εθνικών εξεταστικών σχημάτων περισσότερο από τις εξετάσεις αυτές καθευατές.

Τα αποτελέσματα του PISA (2007) απέτυχαν να καθιερώσουν ισχυρούς συνδέσμους μεταξύ μέτρων και αποτελεσματικότητας.

Μόνο ένα μοντέλο λογοδοσίας φαίνεται να συνδέεται με λιγότερες ανισότητες – αυτό των εξωτερικών εθνικών εξετάσεων στο βθμιο επίπεδο

Εξέταση με την οικονομική ρητορική: ήθελαν να βελτιώσουν την επίδοση των μαθητών σε χαμηλότερη τιμή – όμως υπάρχει πολύ μικρή έρευνα γι αυτό: π.χ. στην Αγγλία η Βουλή σε έκθεση το 2007 δίνει κάποιες πληροφορίες: κάθε μαθητής που κατά μ.ο. δίνει 70 τεστ στη μαθητική του καριέρα, χρειάζεται τις υπηρεσίες 54.000 εξεταστών και συντονιστών κάθε χρόνο

ΙΙΙ. Πως ανταποκρίνονται μαθητές, εκπαιδευτικοί, μεσαία στελέχη, γονείς

Εκπαιδευτικοί: τάση αντίστασης στην κουλτούρα της ποσοτικής τυποποιημένης αξιολόγησης

Διδασκαλία των τεστ, στένεμα προγράμματος σπουδών

Γενικά οι εκπαιδευτικοί συμφωνούν με την αρχή της απόδοσης βάσει προτύπων στην εκπαίδευση και αρκετά συνδικάτα π.χ. η αμερικάνικη ομοσπονδία εκπαιδευτικών, το 1992 ήταν υπέρμαχη μιας εκπαίδευσης βασισμένης σε πρότυπα γιατί οι μαθητές δεν ήταν ανταγωνίσιμοι στην παγκόσμια οικονομία και υπήρχε μεγάλη απόσταση μεταξύ λευκών και μαύρων και ο πρόεδρος έλεγε να διδαχθούμε από τις άλλες χώρες και εννοούσε: μια διαδικασία που να περιλαμβάνει καλά ανεπτυγμένα πρότυπα στάνταρς, ένα πρόγραμμα σπουδών που να τα υποστηρίζει, επαγγελματική ανάπτυξη για τους εκπαιδευτικούς, αξιολόγηση για συμφωνία με στανταρς και αγνά κίνητρα και επαρκείς πόροι για να βοηθηθούν οι μαθητές / 80% των εκπαιδευτικών τα βρίσκουν καλό οδηγό διδασκαλίας και το 87% έχουν τη γνώμη όσοι μαθητές αποτυχαίνουν να πηγαίνουν σε καλοκαιρινά καμπ μαθημάτων ή να επαναλαμβάνουν την τάξη – στη Σουηδία ομοίως / λόγω και της μεγάλης αποκέντρωσης το βλέπουν σαν τρόπο να μην αναπτύσσονται ανισότητες / στην Αγγλία δεν αμφισβητούν τις αρχές κλπ

Όμως αυτή η αποδοχή των αρχών της τυποποιημένης αξιολόγησης δε σημαίνει μη κριτική των κακών: π.χ. ότι δεν λαμβάνεται υπόψη τα κοινωνικά χαρακτηριστικά του μαθητή ή η σύνδεση οφέλους των εκπαιδευτικών με την μαθητική επίδοση

Στην Αμερική το 70% των εκπαιδευτικών λέει ότι είναι πάρα πολλά τα τεστ και στην Αγγλία κάλεσαν πρόσφατα σε μπουκοτάζ. Στη Γαλλία τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών μιλούν κατηγοριματικά εναντίον των τεστ που ξεκίνησαν το 2009. Μόνο 70% των σχολείων συμφώνησαν να διαβιβάσουν τα αποτελέσματα των τεστ στο υπουργείο αν και είναι υποχρεωτικά.

Υπάρχουν 3 όροι για να ειδωθεί θετικά η αξιολόγηση: α) να αναπτυχθεί με μεγάλη συμμετοχή εκπαιδευτικών β) οι στόχοι να είναι δημοκρατικοί κι όχι αυταρχικοί γ) οι χορηγοί των προγραμμάτων να είναι ικανοί να πείσουν τους εκπαιδευτικούς να εμφανίσουν αποφασιστικότητα

Ακούσιες συνέπιες: τα τεστ μπορεί να διαβρώσουν τα στανταρς των εκπαιδευτικών, ιδίως όταν είναι ψηλού διακυβεύματος με μια αποεπαγγελματοποίηση και με φτωχά κίνητρα: φαινόμενο διδασκαλίας των τεστ, προπόνησης σε βάρος υπολοίπων μαθημάτων / οι εκπαιδευτικοί στην Αγγλία αφιερώνουν το διπλάσιο χρόνο σε δραστηριότητες αξιολόγησης από ότι οι Σκωτσέζοι , την Άνοιξη το 70% των δημοτικών κάνουν 3 ώρες την εβδομάδα διδασκαλία τεστ

Στένεμα προγράμματος σπουδών: μείωση εύρους θεμάτων που δεν εξετάζονται, μείωση χρόνου διδασκαλίας κοινωνικών επιστημών, τέχνες, αθλητισμός / επικέντρωση σε βασικές ικανότητες κι όχι πιο σύνθετης επίλυσης / επικέντρωση μόνο σε μαθησιακούς στόχους κι όχι κοινωνικοποίηση, δημιουργικότητα, ανεξαρτησία / αλλαγή παιδαγωγικών μεθόδων: για να καλυφθεί η ύλη σε μικρό χρονικό διάστημα μηχανική μάθηση κι όχι εξευρευνητική

Τεστ υψηλού διακυβεύματος: κατηγοριοποίηση μαθητών από εκπαιδευτικό, απομόνωση αυτών με μαθησιακές δυσκολίες / έντονος ανταγωνισμός μεταξύ σχολείων ιδίως με επιλογή από γονιό και άρα βοηθιούνται οι προικισμένοι μαθητές

Ώθηση σε ύπουλες μεθόδους για ενίσχυση αποτελεσμάτων σχολείου: π.χ. πολλοί μαθητές σε ειδικά προγράμματα ώστε να εξαιρούνται των εξετάσεων

Αυτές οι νέες τάσεις οδηγούν σε χάσιμο κινήτρων κι επαγγελματισμού / μειώνουν ικανοποίηση και αυξάνουν άγχος/ πολλοί εγκαταλείπουν το επάγγελμα/ 85% των αμερικανών λέει ότι γι αυτό οι πιο έμπειροι εκπαιδευτικοί φεύγουν ή μένουν χωρίς να διδάσκουν τις χρονιές που το σχολείο δίνει εξετάσεις.

Βελγική μελέτη υποστηρίζει ότι η αντίθεση των εκπαιδευτικών στα τεστ δεν είναι συντεχνιακή αλλά χάνουν κίνητρα – αποεπαγγελματοποιούνται – γίνονται επαγγελματική γραφειοκρατία. Οι εκπαιδευτικοί έχουν ένα αναγνωρισμένο επάγγελμα που υπόκειται σε αυστηρούς περιορισμούς και κανόνες π.χ. Α.Π κλπ όμως έχουν την αυτονομία της τάξης / αυτή ακριβώς αμφισβητείται από την τυποποιημένη αξιολόγηση και χάνουν  και τον τελικό λόγο για την επίδοση των μαθητών

Οι επιθεωρητές των συστημάτων εκπαίδευσης: ασχοληθείτε με το εργαλείο

Λιγότερες αμφιβολίες

Στις ΗΠΑ οι περισσότεροι, 85% διευθυντές, 90% επιθεωρητές κλπ συμφωνούν

Αγγλία : να ξέρουμε τι κάνουν τα σχολεία

Γαλλία: οι διευθυντές δε πολυχρησιμοποιούν τα αποτελέσματα – οι επιθεωρητές θέλουν κι άλλο: το βλέπουν σαν επιβεβαίωση της άσκησης εξουσίας αν και δεν είναι πρόθυμοι να αξιολογηθούν οι ίδιοι

Βέλγιο: δημιουργία εκπαιδευτικής τεχνοδομής με αποκέντρωση, εκπαιδευτική ελίτ: επιστήμονες, πρώην εκπαιδευτικοί που καθορίζουν βασικές ικανότητες και διαμορφώνουν τεστ. Αμφιθυμία σε υπόλοιπους εκπαιδευτικούς / νέος καταμερισμός εργασίας, εξάρτηση / τεχνοπαιδαγωγική ελίτ και υλοποιητές

Η τυποποιημένη αξιολόγηση μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη και ανγέννηση των μεσαίων επιθεωρητών διαχείρισης και άρα σε πιο αποτελεσματικό έλεγχο πάνω στις εκπαιδευτικές μεθόδους και στην ακαδημαική επίδοση

Μαθητές και το βάρος των τεστ

Οι λίγες μελέτες έχουν αμφιλεγόμενα ευρήματα για το αν οι μαθητές έχουν περισσότερα κίνητρα για μελέτη.

Οχάιο: 2002, 83% δημοτικού και 45% βθμιας μαθητές λένε ότι δουλεύουν πιο σκληρά/ οι εκπαιδευτικοί λένε ότι δεν φαίνεται στα τεστ/ χάνουν αγάπη μάθησης ή αδιαφορούν γιατί ενισχονται εκπαιδευτικές πρακτικές που ευνοούν απομνημόνευση παρά ενεργοποίηση

Νέο στρες / βίωση ανησυχίας, ερεθισμού, δάκρυα και πόνος Σουηδία: το 1/5 των καθηγητών δηλώνουν ότι οι μαθητές τους υποφέρουν από στρες / μαθητική διαρροή / κυρίως σε μαθητές με δυσκολίες με λιγότερους πόρους και εντατική προπόνηση , που αποκόβονται και από γενικότερη ανάπτυξη λόγω φτώχειας

Αγγλία 70 τεστ: αρνητικό αποτέλεσμα σε άποψη μαθητών για σχολείο

Γονείς: θετικά αλλά θέλουν περισσότερα από τα σχολεία

Στην αρχή μεγάλη υποστήριξη γιατί έχουν πληροφορίες για το παιδί τους, το σχολείο / μετά τα παιδιά υποφέρουν από άγχος, 80% περίμεναν ότι τα παιδιά τους θα πετύχουν ενώ μόνο 20% των εκπαιδευτικών

Δεν θέλουν τα σχολεία να αξιολογούνται μόνο από τις επιδόσεις των μαθητών / πιστεύουν ότι είναι κυρίως λογοδοσία προς τις διαχειριστικές αρχές κι αυτό περιορίζει το διάλογο με την κοινωνία / στις επιλογές τους η αξία των τεστ είναι στο τέλος της λίστας και προηγούνται η ασφάλεια, η πειθαρχία, ο σεβασμός προς τους εκπαιδευτικούς και τις εκπαιδευτικές αξίες

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ypourgeiopaideiasexo1460370520_0.jpg
Ο αριθμός των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση 2024
Πανελλήνιες 2024 - Ο αριθμός εισακτέων σπουδαστών για το 2024 στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων της Τριτοβάθμιας...
Πανελλήνιες 2024: Ο αριθμός των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
adonis-velopoulos
Ποιος πουλούσε τις ιδιόχειρες "επιστολές του Ιησού"; Ο συνομιλητής του Χριστού ή αυτός που τις πουλούσε για το μεροκάματο
Τηλεπωλήσεις ο ένας, τηλεπωλήσεις και ο άλλος. Πατριώτης ο ένας, πατριώτης και ο άλλος.
Ποιος πουλούσε τις ιδιόχειρες "επιστολές του Ιησού"; Ο συνομιλητής του Χριστού ή αυτός που τις πουλούσε για το μεροκάματο