Thumbnail
Γράφουν: Κώστας Αδριανουπολίτης, Εκπαιδευτικός – Ερευνητής, Αντιπρόεδρος ΕΕΤΕΚ Σάββας Δήμου,  Διευθυντής Δ. ΙΕΚ Μεταμόρφωσης

Ένας αγαπητός φίλος και εξαίρετος συνάδελφος, ο καθηγητής ηλεκτρονικών Χρήστος Παπακίτσος, έφυγε από κοντά μας στις 25-4-2017.

Η προσφορά του και το έργο του στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ιδιαίτερα στην Τεχνική Επαγγελματική είναι ανεκτίμητη. Αυτή είναι κοινή διαπίστωση όσων τον γνώρισαν από κοντά ή συνεργάστηκαν μαζί του.

Ακούραστος εργάτης στο μικρό γραφείο της Ερμού 15, με άξιους εκπαιδευτικούς συνεργάτες προσέφερε μοναδικό έργο, σε μία εποχή που οι πολιτικές ηγεσίες έθεταν τις γενικές εκπαιδευτικές πολιτικές, αξιοποιώντας όμως το εκπαιδευτικό στελεχιακό δυναμικό του υπουργείου παιδείας στην εξειδίκευση και εφαρμογή των εκπαιδευτικών σχεδίων.

Η προσπάθειά του ήτανε διαρκής για την επικράτηση της αρχής της ίσης μεταχείρισης μεταξύ τεχνικής και γενικής εκπαίδευσης.
Με διάφορες διοικητικές ρυθμίσεις που εισηγήθηκε και υιοθετήθηκαν στη συνέχεια εγκαθιδρύθηκε ένα νέο πνεύμα ότι συνάδελφος είναι, κατά κύριο λόγο, αυτός που υπηρετούμε μαζί και για τον ίδιο σκοπό στο ίδιο σχολείο και όχι κάποιος που έτυχε κάποτε να έχουμε αποφοιτήσει από το ίδιο εκπαιδευτικό ίδρυμα.

Με αυτό το νέο πνεύμα συνέβαλε, ως ένα βαθμό, στην απομείωση των συντεχνιακών προστριβών μεταξύ των κλάδων και ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών.

Με πρωτοβουλία του, συντάχθηκε το 1989 η περιβόητη εγκύκλιος Γ2/3325 για τον καθορισμό αντιστοιχίας ειδικοτήτων εκπαιδευτικών και διδασκομένων μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με βάση την οποία γίνονταν οι αναθέσεις μαθημάτων στα σχολεία και ο υπολογισμός των κενών για μεταθέσεις και διορισμούς εκπαιδευτικών.

Ουσιαστική ήταν η συμβολή του στη σύνταξη των ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων των ΤΕΛ, ΤΕΣ και των τμημάτων ειδίκευσης των ΕΠΛ καθώς και στη χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους.

Με την ίδρυση των ΤΕΕ το 1998, παρότι ο ίδιος είχε συνταξιοδοτηθεί, όταν ζητήθηκε η συνδρομή του, από την πρώτη στιγμή έδωσε το παρόν, συμμετείχε στην ομάδα εργασίας των ΤΕΕ και η βοήθειά του υπήρξε πολύτιμη στη σύνταξη των πρώτων υπουργικών αποφάσεων για την οργάνωση και λειτουργία τους καθώς και στη σύνταξη των μεταβατικών ωρολογίων προγραμμάτων.

Ως επιστέγασμα της πολυετούς δράσης του στο διοικητικό τομέα της εκπαίδευσης (1982-1994) υπήρξαν, η συγγραφή του βιβλίου «Η Νομοθεσία της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης – Κωδικοποίηση Νόμων, Διαταγμάτων, Υπουργικών Πράξεων, Εγκυκλίων» το οποίο εξέδωσε το 1996 μαζί με δύο συνεργάτες του και αποτέλεσε φωτεινό φάρο στη δαιδαλώδη νομοθεσία της ΤΕΕ, καθώς και η εργασία του με τίτλο «Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και μία πρόταση διάρθρωσης της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης» (2005).

Προηγουμένως είχε θητεύσει επί 25ετία στις αίθουσες διδασκαλίας της ιδιωτικής και δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Ένα ακόμη στοιχείο της πολυσχιδούς δραστηριότητας του είναι το πλούσιο συγγραφικό του έργο στον τομέα της ηλεκτρονικής- ηλεκτρολογίας.

Αποτιμώντας το έργο του Χρήστου Παπακίτσου πιστεύουμε ότι συνέβαλε με τη δράση του στην ανάπτυξη της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης γράφοντας και αυτός μαζί με άλλους σελίδες της πρόσφατης ιστορίας της. 

Φίλε και συνάδελφε Χρήστο,

Υπήρξες έντιμος αγωνιστής, άλλοτε με την πένα και άλλοτε με το όπλο, όταν το έκρινες εσύ ως καθήκον σου.

Υπηρέτησες αρχές και αξίες και όχι αξιώματα, κάτι σπάνιο για την εποχή μας.

Υπήρξες μια διαδρομή γεμάτη φως, προσφορά, αγώνα.

Πάλεψες δυναμικά χωρίς συμβιβασμούς για τα δίκαια των εκπαιδευτικών, και των μαθητών που προέρχονταν από φτωχές – λαϊκές οικογένειες στηρίζοντας την Τεχνική Εκπαίδευση.

Θα σε βλέπουμε πάντα ζωντανό, περήφανο και ανυπότακτο.

Απευθύνουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στην αγαπημένη σου οικογένεια.

Θα σε θυμόμαστε για πάντα.

Καλό σου ταξίδι.

Βιογραφικά στοιχεία

Ο Χρήστος Ε. Παπακίτσος γεννήθηκε το 1926 στην πόλη της Άρτας. Στην Άγναντα έζησε την παιδική του ηλικία, όπου τελείωσε το Δημοτικό σχολείο και τις τέσσερις τάξεις του Γυμνασίου.

Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής του ανατέθηκε η συγκρότηση της πρώτης πεντάδας της αντιστασιακής οργάνωσης «ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ» του Γυμνασίου Αγνάντων, την οποία και πραγματοποίησε τον Σεπτέμβρη του 1942. Η οργάνωση αυτή εντάχθηκε, στη συνέχεια, στην ΕΠΟΝ.

Στο τέλος του Μάη του 1943 ακολούθησε τμήμα του ΕΛΑΣ. Εκπαιδεύτηκε στο χωριό Μικρή Γότιστα των Ιωαννίνων. Από τον ΕΛΑΣ απολύθηκε ύστερα από τη συμφωνία της Βάρκιζας.

Για τη συμμετοχή του στον ΕΛΑΣ αναγνωρίστηκε με το αριθ. 20/4-10-84 πρακτικό της επιτροπής κρίσης, ως Αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης, πρακτικό που κυρώθηκε με την Φ.670/1546/457236/85 απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας και του απονεμήθηκε το «Αναμνηστικό Μετάλλιο Εθνικής Αντίστασης 1941-1945».

Από το Γυμνάσιο της Άρτας πήρε το Απολυτήριο το 1945 και το 1947 ήλθε στην Αθήνα και γράφτηκε στην «Ανωτέρα Σχολή Ηλεκτρονικών», πρώην «Ραδιοτεχνική Σχολή Αθηνών» και σήμερα «Τμήμα Ηλεκτρονικών Αναστασιάδη του ΤΕΙ Πειραιά».

Το 1948 διέκοψε τις σπουδές του και παρουσιάστηκε ως στρατεύσιμος στο ΚΕΝ Κορίνθου. Επιλέχτηκε για τη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Κέρκυρας απ’ όπου αποφοίτησε χωρίς να ονομαστεί ποτέ Έφεδρος Ανθυπολοχαγός εξαιτίας των πολιτικών του φρονημάτων. Υπηρέτησε το υπόλοιπο της θητείας του ως απλός στρατιώτης σε διάφορες μονάδες.

Επανήλθε στη Σχολή Ηλεκτρονικών και πήρε το πτυχίο του «Ραδιοηλεκτρολόγου» το 1954.

Από το 1955 έως το 1957 άσκησε το επάγγελμα του Ραδιοηλεκτρολόγου (Ηλεκτρονικού) ασχολούμενος κυρίως με επισκευές ραδιοφώνων και ενισχυτών ακουστικών συχνοτήτων.

Το σχολικό έτος 1957-1958 προσλήφθηκε στην Τεχνική Σχολή «Ο ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ» και δίδαξε ηλεκτρολογικά μαθήματα.

Από 1-10-1958 προσλήφθηκε στην Ανωτέρα Σχολή Ηλεκτρονικών Αθηνών, όπου εργάστηκε ως Επιμελητής Εργαστηρίων των 5ου και 6ου εξαμήνων της Σχολής έως 31-8-1968. Κατά το διάστημα αυτό υπήρξε συνεργάτης του Καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών Μιχαήλ Αναστασιάδη στο Ιονοσφαιρικό Ινστιτούτο του Αστεροσκοπείου Αθηνών (Σταθμός Πεντέλης). Επίσης, για διάστημα 2 ετών (1961-1963) εργάστηκε παράλληλα στο Εργαστήριο Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών για τη διεξαγωγή ασκήσεων Ηλεκτρονικής.

Παράλληλα, δίδαξε τα μαθήματα Θεωρία Ηλεκτρισμού και Θεωρία Ασυρμάτου στη Ναυτική Σχολή Ραδιοτηλεγραφητών «Ο ΘΑΛΗΣ» (από τον Ιούνιο 1960 έως τον Ιούλιο 1963).

Το 1964 πήρε το πτυχίο «Εκπαιδευτικού Λειτουργού Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαιδεύσεως» από τη ΣΕΛΕΤΕ.
Από 1-11-1968 έως 6-11-1979 δίδαξε θεωρητικά μαθήματα (Ηλεκτρονικά, Τηλεόραση) στη Μέση Σχολή Ηλεκτρονικών «ΚΟΝΤΟΡΑΒΔΗ».

Παράλληλα, από το έτος 1968-1969 έως το 1971-1972 δίδαξε Τηλεόραση και Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές στην Ανωτέρα Σχολή Ηλεκτρονικών «Η ΛΑΜΙΑΚΗ».

Από το ακαδημαϊκό έτος 1974 έως το 1980 έδωσε σε εβδομαδιαία βάση διαλέξεις (μαθήματα) σε θέματα Τηλεοπτικής Τεχνικής στους Μεταπτυχιακούς Σπουδαστές του Ενδεικτικού Ηλεκτρονικής-Ραδιοηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικού Αυτοματισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σε επιστολή του προς τον Χρήστο Παπακίτσο ο Τακτικός Καθηγητής Ηλεκτρονικής Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών  Κων/νος Καρούμπαλος αναφέρει: «Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για τις διαλέξεις που δώσατε μέσα στο ακαδημαϊκό έτος σε θέματα της ειδικότητάς σας. Πιστεύουμε ότι από τις διαλέξεις αυτές επωφελήθηκαν πολύ οι Μεταπτυχιακοί μας σπουδαστές του Ενδεικτικού Ηλεκτρονικής – Ραδιοηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικού Αυτοματισμού».
Το μάθημα «Τηλεόραση» δίδαξε και στο ΚΑΤΕΕ Αθηνών κατά τα δύο εξάμηνα του έτους 1978-1980.

Την 1-9-1981 προσλήφθηκε στη Δημόσια Εκπαίδευση και τοποθετήθηκε στο Τεχνικό – Επαγγελματικό Λύκειο (ΤΕΛ) Γρεβενών. Στη διάρκεια αυτού του σχολικού έτους (Μάρτιο 1982) αποσπάστηκε στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και  εργάστηκε στο Κέντρο μετάδοσης θεμάτων των Πανελλήνιων Εξετάσεων με το σύστημα «Τηλεομοιοτυπίας». Στη συνέχεια υπηρέτησε διαδοχικά στη Δ/νση Εφαρμογής Προγραμμάτων και Μελετών της Τεχνικής Εκπ/σης, στην Ειδική Υπηρεσία για την οργάνωση των ΤΕΙ και στο τμήμα προγραμμάτων και διδακτικών βιβλίων μαθημάτων ειδικότητας της Δ/νσης Σπουδών Β΄/θμιας Εκπ/σης έως το τέλος του 1993, με ανάθεση καθηκόντων προϊσταμένου του τμήματος αυτού.

Κατά τη διάρκεια της θητείας του στην Εκπ/ση ανέπτυξε πλούσια συγγραφική δραστηριότητα. Τα κυριότερα από τα βιβλία του, που εκδόθηκαν, είναι τα ακόλουθα:

1.«Διάδοσις Ηλεκτρομαγνητικών Κυμάτων», ελεύθερη έκδοση του 1958. Το βιβλίο αυτό εξασφάλισε στο συγγραφέα την ένταξή του στο διδακτικό επιτελείο της Ραδιοτεχνικής Σχολής Αθηνών και τη συνεργασία του με τον Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Μιχαήλ Αναστασιάδη στο Ιονοσφαιρικό Ινστιτούτο σε θέματα διάδοσης ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων στην Ιονόσφαιρα.
Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιο του καθηγητή Μιχ. Αναστασιάδη στη στήλη «τα βιβλία και η πνευματική ζωή» του περιοδικού «ΑΙΩΝ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ» για το βιβλίο «Διάδοσις Ηλεκτρομαγνητικών Κυμάτων». Ο καθηγητής Μιχ. Αναστασιάδης γράφει (ΑΙΩΝ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ, τεύχος Ιουνίου 1958, σελ. 212):
«Ένα σοβαρόν κενόν της ραδιοηλεκτρικής μας βιβλιογραφίας συμπληρούται με την φροντισμένην έκδοσιν του κ. Παπακίτσου επί της διαδόσεως των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων. Βασιζόμενος επί υπευθύνων και αρίστων πηγών, ο κ. Παπακίτσος κατόρθωσε να προσεγγίση από την ασφαλή του πλευράν το δυσχερές αυτό θέμα και να δώση με όσην πληρότηταν απαιτείται τόσον το θεωρητικόν όσον και το μέρος των εφαρμογών του κεντρικού τούτου προβλήματος πάσης ασφαλούς συνδέσεως: της διαδόσεως των κυμάτων».
2.«Θέματα Ηλεκτρισμού και Ραδιοηλεκτρισμού» (1960).
Έκδοση στο πλαίσιο της Ναυτικής Σχολής Ραδιοτηλεγραφητών «Ο ΘΑΛΗΣ».
3.«Ανάλυσις Γραμμικών Κυκλωμάτων» (1961). Έκδοση της «Βιβλιοθήκης της Ραδιοτεχνικής Σχολής Αθηνών (Ρ.Σ.Α.)».
4.«Στοιχεία Ραδιοηλεκτρολογίας» (1962). Ελεύθερη έκδοση.
5.«Ηλεκτροτεχνία» (1963). Έκδοση της «Βιβλιοθήκης της Ρ.Σ.Α.».
Το μάθημα «Ηλεκτροτεχνία» δίδαξε ο συγγραφέας στη Σχολή, που στο μεταξύ    έγινε «Ανωτέρα Σχολή Ηλεκτρονικών» μέχρι το 1968.
6.«Εργαστηριακές Ασκήσεις» 5ου εξαμήνου της Σχολής (1963).
7.«Εργαστηριακές Ασκήσεις» 6ου εξαμήνου της Σχολής (1964).
8.«Υπηρέτησις και Εγκατάστασις Δεκτών Τηλεοράσεως» (1965). Ελεύθερη έκδοση.
9.«Στοιχεία Ηλεκτρονικής Οπτικής» (1967). Ελεύθερη έκδοση.
10.«Μαθήματα Ηλεκτρολογίας» (1969). Ελεύθερη έκδοση.
11.«Διάδοσις Ηλεκτρομαγνητικών Κυμάτων» (1970).
Βοήθημα για τους σπουδαστές του ΚΑΤΕΕ Αθηνών.
12.«Ηλεκτροτεχνία» (1973). Έκδοση Σχολών «ΚΟΝΤΟΡΑΒΔΗ».
13.«Τηλεόραση (ασπρόμαυρη)». Ελεύθερη έκδοση (1976).
14.«Τηλεόραση (ασπρόμαυρη)» (1980). Έκδοση του Ιδρύματος ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ για τους μαθητές της Γ΄ τάξης του Τεχνικού – Επαγγελματικού Λυκείου (ΤΕΛ) και της Β΄ τάξης των Τεχνικών – Επαγγελματικών Σχολών (ΤΕΣ).
15.«Εργαστηριακές Ασκήσεις Τηλεόρασης» (1984).
Βοήθημα για τους σπουδαστές των Τμημάτων Ηλεκτρονικής των ΤΕΙ.
16.«Ηλεκτρονικές Διατάξεις» (1986). Έκδοση του Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) για τους μαθητές της Γ΄ τάξης του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου (ΕΠΛ).
17.«Ηλεκτρονικές Μετρήσεις» (1986). Έκδοση ΟΕΔΒ για τους μαθητές της Γ΄ τάξης ΕΠΛ.
18.«Ηλεκτρονικό εργαστήριο Ι» (1986). Έκδοση ΟΕΔΒ για τους μαθητές της Γ΄ τάξης ΕΠΛ. Η συγγραφή έγινε με τη συμμετοχή δύο ακόμη συνεργατών (Φ. Ρωμανός, Π. Τσιρώνης).
19.«Έγχρωμη Τηλεόραση» (1987). Ελεύθερη έκδοση.
20.«Έγχρωμη Τηλεόραση». Έκδοση του Ιδρύματος ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ για τους μαθητές της Γ΄ τάξης ΤΕΛ και της Β΄ τάξης ΤΕΣ.
21.«Ραδιοφωνία (Ραδιοεπικοινωνία)» (1993). Έκδοση του Ιδρύματος ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ για τους μαθητές της Γ΄ τάξης ΤΕΛ και της Β΄ τάξης ΤΕΣ.
22.«Ηλεκτρονικό Εργαστήριο ΙΙ» (1993). Έκδοση «ΙΩΝ» με τη συμμετοχή δύο ακόμη συνεργατών (Φ. Ρωμανός, Π. Τσιρώνης).
23. «Η Νομοθεσία της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης» (1996). Έκδοση «ΗΒΟΣ» με τη συμμετοχή δύο ακόμη συνεργατών (Κ. Μαργαρώνης, Σ. Δήμου).
24.«Ηλεκτροτεχνία» (2007). Αυτοέκδοση.

Πέρα από το ανωτέρω έργο, υπάρχει ένα μεγάλος όγκος (περίπου 2000 σελίδων) αυτόβουλων μελετών, εισηγήσεων και λοιπών δοκιμίων που έχουν υποβληθεί προς κάθε αρμόδιο (κυρίως την Πολιτική Ηγεσία) και αναφέρονται σε θέματα διάρθρωσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αναθεώρηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, επαναπροσδιορισμό Ειδικοτήτων, βελτίωση διδακτικών βιβλίων και άλλα θέματα που σχετίζονται με τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ανάλογος είναι και ο όγκος των κειμένων για απαντήσεις Υπουργών στη Βουλή, σε ερωτήσεις και επερωτήσεις Βουλευτών (κοινοβουλευτικός έλεγχος).

Ο Χρήστος Ε. Παπακίτσος εξάντλησε την εκπαιδευτική ιεραρχία και ύστερα από 37 περίπου χρόνια προσφοράς στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση συνταξιοδοτήθηκε το Μάρτη του 1994. ΄Εκτοτε και μέχρι το έτος 2008 συμμετείχε στην τριμελή Επιτροπή Ειδικών Επιστημόνων για την Πιστοποίηση της Επαγγελματικής Κατάρτισης της Ειδικότητας «Τεχνικός Ραδιοτηλεοπτικών και Ηλεκτροακουστικών Διατάξεων» των ΙΕΚ (Δημοσίων και Ιδιωτικών).

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

anergoi-oaed-epidoma-anergia.jpg
Δωρεάν εργαστήρια συμβουλευτικής ΔΥΠΑ: Ξεκινούν αύριο οι αιτήσεις- Οι θεματικές
Αύριο ξεκινούν οι αιτήσεις για τα διαδικτυακά εργαστήρια συμβουλευτικής της ΔΥΠΑ για τον Απρίλιο, με νέες θεματικές ενότητες
Δωρεάν εργαστήρια συμβουλευτικής ΔΥΠΑ: Ξεκινούν αύριο οι αιτήσεις- Οι θεματικές
20160812_20pragm_arxaia_0.jpg
Όσα λες είναι ἔπεα πτερόεντα. Μάθε ότι αρχή άνδρα δείκνυσι : Τι σημαίνει ο συνδυασμός αυτός νεοελληνικής και αρχαίας ελληνικής γλώσσας;
Με τον όρο αρχαία ελληνική γλώσσα αναφερόμαστε τη μορφή της ελληνικής γλώσσας, που ομιλούνταν κατά τους αρχαϊκούς χρόνους και την κλασική αρχαιότητα...
Όσα λες είναι ἔπεα πτερόεντα. Μάθε ότι αρχή άνδρα δείκνυσι : Τι σημαίνει ο συνδυασμός αυτός νεοελληνικής και αρχαίας ελληνικής γλώσσας;