Thumbnail
Του Φάνη Βουγά

Παιδαγωγικά αναγκαίοι: Η μονιμότητα αποτελεί το σταθερό παιδαγωγικό περιβάλλον κατά το οποίο ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει κι ολοκληρώνει το εκπαιδευτικό του έργο.

Στελεχώνοντας τα σχολεία με μόνιμους εκπαιδευτικούς σχεδιάζεται αρτιότερα το εκπαιδευτικό έργο. Με το πέρας της σχολικής περιόδου ο κάθε εκπαιδευτικός  γνωρίζει ποια τάξη θα αναλάβει , με συνέπεια να έχει αρκετό χρόνο προκειμένου να οργανώσει τις εκπαιδευτικές δράσεις, τις παιδαγωγικές παρεμβάσεις αλλά και τα προγράμματα που θα αναλάβει τη νέα σχολική χρονιά.

Ένας μόνιμος εκπαιδευτικός έχει τον απαραίτητο χρόνο ώστε να φέρει εις πέρας ένα ολοκληρωμένο παιδαγωγικό έργο αναλαμβάνοντας επί δύο συναπτά έτη την ίδια τάξη.

Ένας μόνιμος εκπαιδευτικός δεσμεύεται απέναντι στην κοινωνία, αποτελεί μέλος αυτής και «κρίνεται» για το έργο του.

Η στελέχωση των σχολείων με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό συντελεί στην απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων.

Η σημερινή κατάσταση στην οποία  οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται σε διαφορετικές εκπαιδευτικές περιόδους, οδηγεί σε μια συνεχόμενη μεταβολή του ωρολογίου προγράμματος ενώ προκαλεί αστάθεια στη στοχευόμενη άσκηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ο θεσμός του αναπληρωτή αποτελεί μία ελληνική εφεύρεση κι απουσιάζει από τα εκπαιδευτικά συστήματα των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών.

Νομικά κατοχυρωμένοι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι συμπληρώνουν 36 μήνες προϋπηρεσίας στα  δημόσια σχολεία, διορίζονται ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί της εκάστοτε χώρας κράτους- μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Την τελευταία τριετία δεν εφαρμόζεται ούτε στο ελάχιστο η μνημονιακή δέσμευση για έναν διορισμό κάθε δέκα αποχωρήσεις μόνιμου προσωπικού.

Αποτελούν πολιτειακή δέσμευση από τον Αντρέα Λοβέρδο μέχρι και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί έρχονται αντιμέτωποι με τη δέσμευση της πολιτείας για άμεση πρόσληψη μονιμοποίηση τους.

Η διεκδίκηση λοιπόν των μόνιμων διορισμών ενέχει την ανάγκη τήρησης των πολιτικών δεσμεύσεων της εκάστοτε κυβέρνησης.

Οικονομικά διαχειρίσιμοι: Το κόστος του μισθού ενός πρωτοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού δεν διαφέρει ουσιαστικά από αυτό του αναπληρωτή εκπαιδευτικού, ειδικά όταν προσλαμβάνεται από τον Σεπτέμβριο.

Δεν αποτελούν θέμα οικονομικής εποπτείας αλλά είναι θέμα πολιτικής βούλησης: Δεν είναι δυνατόν σε περίοδο παρατεταμένης οικονομικής κρίσης , το κράτος να διορίζει πληθώρα μόνιμων δημοσίων υπαλλήλων (σώματα ασφαλείας, δημοτικούς υπαλλήλου, κ.α.) χωρίς να διορίζει εκπαιδευτικούς. Αυτό αποτελεί τρανό παράδειγμα ότι οι διορισμοί των εκπαιδευτικών δεν αποτελούν θέμα μνημονιακής εποπτείας αλλά πολιτική βούληση της εκάστοτε κυβέρνησης.

Επιλογή κριτηρίων για μόνιμους διορισμούς: τα δύο βασικά και αναγκαία κριτήρια για την μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών στο δημόσιο πρέπει να αποτελούν το βασικό πτυχία και η προϋπηρεσία στο δημόσιο σχολείο.

Βασικό πτυχίο: πέρα από τις όποιες διαφορές στο πρόγραμμα σπουδών του εκάστοτε παιδαγωγικού τμήματος, δύσκολα θα βρεθεί κάποιος να διαφωνήσει  πως το βασικό πτυχίο αποτελεί ίσως το πιο αντικειμενικό ακαδημαϊκό κριτήριο διορισμού. 

Στα πλαίσια της τετραετούς υποχρεωτικής φοίτησης στα παιδαγωγικά τμήματα, οι φοιτητές – υποψήφιοι δάσκαλοι  δοκιμάζονται σε μία πληθώρα παραπλήσιων γνωστικών αντικειμένων προκειμένου να κριθούν επαρκείς για την ανάληψη των εκπαιδευτικών καθηκόντων που περιλαμβάνονται στον ρόλο του εκπαιδευτικού. Κανείς βέβαια δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει με τις ενέργειες για την θέσπιση ενός κοινά αποδεκτού προγράμματος σπουδών που θα εφαρμόζεται με συνέπεια από όλα τα παιδαγωγικά τμήματα σε όλη την Ελλάδα.

Προϋπηρεσία: Η θέσπιση μέγιστου ορίου στην προϋπηρεσία είναι κατάφωρη υποτίμηση της ανιδιοτελούς προσφοράς του αναπληρωτή  στο δημόσιο σχολείο.

Προσωπική μου θέση και άποψη είναι ότι οι διορισμοί πρέπει να γίνουν κατά βάση με αυτά τα βασικά προσόντα, καθώς οποιοδήποτε άλλο ακαδημαϊκό προσόν αποτελεί αμφιλεγόμενο κριτήριο διορισμού. Παραδείγματος χάρη: δεν μπορεί να υπάρξει ασφαλές κριτήριο για την αξιοπιστία απόκτησης ενός μεταπτυχιακού τίτλου. Ξεκάθαρο παράδειγμα είναι αυτό που συμβαίνει στην ειδική αγωγή. Ποια παιδαγωγική επάρκεια μπορούν να διαθέτουν μεταπτυχιακά προγράμματα που διεξάγονται στην Βουλγαρία καθώς και κάποια μονοετούς φοιτήσεως σε  κάποια  ελληνικά πανεπιστήμια όπου δεν είναι υποχρεωτική η εκπόνηση διπλωματικής εργασίας.

Η συζήτηση περί πρόσθετων ακαδημαϊκών κριτήριων πέρα του βασικού πτυχίου αποτελεί ένα καμουφλαρισμένο τέχνασμα τρεναρίσματος μόνιμων διορισμών. Θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν μόνο για ανέλιξη των ήδη διορισμένων εκπαιδευτικών.

Στη συζήτηση βέβαια πρέπει να μπει η ύπαρξη κοινωνικών κριτηρίων π.χ. μεσογειακή αναιμία.

Η παραπάνω τοποθέτηση αποτελεί μια αφόρμηση προκειμένου να θεσμοθετηθεί μια ολοκληρωμένη πρόταση προκειμένου να γίνουν σύντομα πραγματικότητα μόνιμοι διορισμοί. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γιαγιά
«Νταντάδες της γειτονιάς»: Πώς θα λάβουν έως και 500 ευρώ παππούδες και γιαγιάδες
Πώς μπορούν οι γιαγιάδες, οι παππούδες, οι θείοι και οι νονοί να εισπράττουν 500 ευρώ από το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς»;
«Νταντάδες της γειτονιάς»: Πώς θα λάβουν έως και 500 ευρώ παππούδες και γιαγιάδες
ilikiomenos
Θεσσαλονίκη: Ιδιοκτήτες γηροκομείου καταδικάστηκαν για τον θάνατο τετραπληγικού που κάηκε ζωντανός
Δεν λειτούργησε η πυρανίχνευση στο θάλαμο του άτυχου άνδρα
Θεσσαλονίκη: Ιδιοκτήτες γηροκομείου καταδικάστηκαν για τον θάνατο τετραπληγικού που κάηκε ζωντανός
ΔΥΠΑ ΟΑΕΔ
ΔΥΠΑ: Τα οριστικά αποτελέσματα για τη νέα δράση επαγγελματικής κατάρτισης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης
Η πιλοτική δράση υλοποιείται στο πλαίσιο συνεργασίας της ΔΥΠΑ με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και στοχεύει στην παροχή...
ΔΥΠΑ: Τα οριστικά αποτελέσματα για τη νέα δράση επαγγελματικής κατάρτισης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης
tempi
Τέμπη: Ξεσπά η μητέρα θύματος - «Το χειροκρότημα στον Καραμανλή μάς τρύπησε τα αυτιά»
Ευδοκία Τσαγκλή: «Ζητώ συγγνώμη από τον κ. Καραμανλή που μπήκα σε ένα τόσο καλό τρένο
Τέμπη: Ξεσπά η μητέρα θύματος - «Το χειροκρότημα στον Καραμανλή μάς τρύπησε τα αυτιά»