Thumbnail
Ευρωπαϊκη Επιτροπή

Του Κώστα Ανθόπουλου

Μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου του  Α΄ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

            Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος την τελευταία εικοσαετία έχουν αποτελέσει αντικείμενο μελέτης και έρευνας τόσο από διεθνείς οργανισμούς όσο και από επιστημονικούς, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς στην Ελλάδα. Πρόσφατα, δόθηκε στη δημοσιότητα, έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με παρατηρήσεις για μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα που έχουν σχέση με  την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

            Πιο συγκεκριμένα η Έκθεση αναφέρει ότι:

  • ο νέος τύπος Ολοήμερου Σχολείου που εισήχθηκε από το σχολικό έτος 2016-17 διακρίνεται για τον λιγότερο φιλόδοξο χαρακτήρα του σε σχέση με ό,τι προβλέπονταν παλαιότερα.

  • η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με το φαινόμενο της γήρανσης του εκπαιδευτικού επαγγέλματος, αφού το 49% των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι άνω των 50 ετών και αντίστοιχα στη Δευτεροβάθμια  το 39% έχουν ηλικία από 40-49 ετών.

  • οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα είναι χαμηλότεροι σε πραγματικούς όρους από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ και συγκριτικά με το 2008 έχουν μειωθεί στο 76%.

  •  το γεγονός της αναστολής της διαδικασίας αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία

  • τα κριτήρια που θεσπίστηκαν για την επιλογή Διευθυντών σχολικών μονάδων τον Μάιο του 2015 περιορίζουν ενδεχομένως την ανεξαρτησία τους

 

  • ο μέσος όρος μαθητών ανά τάξη και η αναλογία μαθητών – εκπαιδευτικών τόσο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση όσο και στη Δευτεροβάθμια είναι συγκριτικά με τις χώρες του ΟΟΣΑ μικρότερη.

  • η μείωση του μαθητικού δυναμικού είναι ήδη ορατή στην Προσχολική Εκπαίδευση κι έχει αρχίσει ήδη να αποτυπώνεται και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και προβλέπεται να μειωθεί κατά την επόμενη εξαετία κατά 25%

  • η Ελλάδα για την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου εφαρμόζει στρατηγικό πλαίσιο πολιτικής με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί το ποσοστό διαρροής.

Η Έκθεση έγινε αντικείμενο ποικίλων αντιδράσεων και εκτιμήσεων από πολιτικούς, κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς αλλά και από την ίδια την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Στο εσωτερικό της εκπαιδευτικής κοινότητας η έκθεση αυτή έγινε δεκτή με ιδιαίτερη επιφυλακτικότητα και με σκεπτικισμό καθώς:

  • περιορίζεται στην απλή διαπίστωση καταστάσεων και γεγονότων και περιγραφή στατιστικών στοιχείων, δίχως όμως να αντιμετωπίζει τα εκπαιδευτικά προβλήματα.

  • Προσεγγίζει με αμφιλεγόμενο τρόπο το ζήτημα της νέας θεσμικής μορφής του ολοήμερου, προβάλλοντας επιχειρήματα που δεν απηχούν πλήρως την πραγματικότητα.

  •  για τα θέματα της γήρανσης του εκπαιδευτικού επαγγέλματος, της τεράστιας μείωσης των μισθών των εκπαιδευτικών, το δημογραφικό πρόβλημα στην Ελλάδα, αλλά και την αναλογία εκπαιδευτικών-μαθητών αποφεύγεται  οποιαδήποτε αναφορά στις γενεσιουργές αιτίες, αλλά και σε προτάσεις για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών.

  • Η αναφορά στην ανεξαρτησία των Διευθυντών σχολικών μονάδων παραπέμπει σε εκπαιδευτικά συστήματα με δομές ιδιαίτερα αποκεντρωμένες σε ό,τι αφορά τις μορφές εκπαιδευτικής διοίκησης, οι οποίες προϋποθέτουν  αυξημένη διοικητική, παιδαγωγική και οικονομική αυτονομία των σχολικών μονάδων, κάτι που ασφαλώς δεν ισχύει στην Ελλάδα.

Συμπερασματικά, στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια για τα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος έχουν κατατεθεί από τους αρμόδιους φορείς (Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Ινστιτούτο Μελετών ΔΟΕ, Κέντρο Μελετών ΟΛΜΕ, Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής ΓΣΣΕ) πολύ πιο ενδιαφέρουσες και ουσιαστικές προτάσεις για την ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος συγκριτικά με την Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εναπόκειται στη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας  να τις αξιοποιήσει.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Απόλυτος θρίαμβος για μαθήτρια πολύτεκνης οικογένειας – 20 σε όλα τα μαθήματα στις Πανελλαδικές

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 30/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ
Μηχανογραφικό 2025: Απαραίτητες συμβουλές για να αποφύγετε τα λάθη και να κερδίσετε τις κρυφές ευκαιρίες
Η πιο καθοριστική απόφαση για το μέλλον των υποψηφίων ξεκινά τώρα – Όσα πρέπει να γνωρίζετε πριν πατήσετε «υποβολή»
Μηχανογραφικό 2025: Απαραίτητες συμβουλές για να αποφύγετε τα λάθη και να κερδίσετε τις κρυφές ευκαιρίες
γευμα
Σχολικά γεύματα για λίγους, σχολική μέριμνα για ελάχιστους - Πρωταθλήτρια στην παιδική φτώχεια η Ελλάδα
Παρά τις ευρωπαϊκές οδηγίες, η πολιτεία υστερεί σε εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων, σε αντίθεση με άλλες χώρες που προσφέρουν καθολική φροντίδα, σχολικά...
Σχολικά γεύματα για λίγους, σχολική μέριμνα για ελάχιστους - Πρωταθλήτρια στην παιδική φτώχεια η Ελλάδα
paideias
Υπουργείο Παιδείας: Προσοχή! Από σήμερα ξεκινούν οι εγγραφές και μετεγγραφές σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
Πώς υποβάλλονται οι αιτήσεις στο e-εγγραφές και πως θα δείτε τα αποτελέσματα κατανομής των μαθητών/τριών
Υπουργείο Παιδείας: Προσοχή! Από σήμερα ξεκινούν οι εγγραφές και μετεγγραφές σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ