Thumbnail
Δρ. Κλαίρη Μαυρομάτου, Φυσικός, Καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης

Διαχείριση τάξεων με μαθητές που παρουσιάζουν κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες, καθώς και δυσκολίες συμπεριφοράς

ΜΕΡΟΣ 5: Τί μπορεί να πυροδοτήσει την προκλητική συμπεριφορά αυτών των μαθητών;

Πριν αρχίσετε το μάθημα, εντοπίστε μέσα στην τάξη τί μπορεί να πυροδοτήσει την προκλητική συμπεριφορά τους.

Όλοι μας, όταν έχουμε μια δύσκολη μέρα, είμαστε ευέξαπτοι και ίσως αντιδρούμε υπερβολικά σε πράγματα που σε άλλες περιπτώσεις δε θα μας επηρέαζαν. Στους «δύσκολους» μαθητές μας συμβαίνει το ίδιο, μόνο που τα νεύρα τους είναι σχεδόν πάντα τεντωμένα. Όταν έχουν λοιπόν ακόμα και ελάσσονος σημασίας αρνητικά για εκείνους ερεθίσματα, αντιδρούν δυσανάλογα έντονα. Πριν λοιπόν κλιμακωθεί η κακή τους συμπεριφορά, εσείς πρέπει να έχετε εντοπίσει τι θα μπορούσε να τους ερεθίσει μέσα στην τάξη και να το προλάβετε ή να το ελέγξετε.

1) Τι μπορεί να τους έχει απογοητεύσει;

Μια ατυχής συγκυρία συμβαίνει στα δύσκολα παιδιά: Έχουν πολύ υψηλές προσδοκίες, αλλά μικρές ικανότητες και ακόμα μικρότερες δυνατότητες να εφαρμόσουν ένα σχέδιό τους . Γιατί είναι απογοητευμένα; Μάλωσαν με τους φίλους τους; Έχουν προβλήματα στο σπίτι; Δεν πέτυχαν σε ένα διαγώνισμα για το οποίο είχαν προσπαθήσει; Ελπίζανε να πάρουν ένα δώρο που ποτέ δεν ήρθε; Δεν χρειάζεται να ρωτήσετε ακριβώς τί συμβαίνει, αλλά πείτε του ότι τον βλέπετε προβληματισμένο και ότι θα του διαθέσετε αργότερα λίγο χρόνο να μιλήσετε σχετικά. Τώρα έχετε το μάθημά σας να κάνετε. Αργότερα βρείτε το χρόνο που υποσχεθήκατε και μην τον απογοητεύσετε. Με τον τρόπο αυτό καταλαβαίνει ότι νοιάζεστε και ότι μπορεί να ανακουφιστεί και να «ακουμπήσει» το πρόβλημά του επάνω σας.

2) Όταν δεν εκπληρώνονται οι προσδοκίες τους:

Οι δύσκολοι μαθητές χρειάζονται σταθερό και προβλεπόμενο περιβάλλον. Οι αλλαγές τους στενοχωρούν και τους αποδιοργανώνουν. Αν ο προγραμματισμένος αγώνας ποδοσφαίρου αναβληθεί λόγω καιρικών συνθηκών, αν το ωρολόγιο πρόγραμμα αλλάξει ξαφνικά και δεν έρθει στην τάξη ο αναμενόμενος καθηγητής, (ακόμα χειρότερα αν είναι ο αγαπημένος τους), αν ο προγραμματισμένος περίπατος δεν πραγματοποιηθεί για κάποιο λόγο, οι συγκεκριμένοι μαθητές αναστατώνονται πολύ. Δεν μπορούν να αποδεχθούν ότι κάποιες ανατροπές είναι μέσα στη ζωή. Περιμένουν να είναι όλα τέλεια.

Τι μπορεί να κάνει ο δάσκαλος; Πρώτα – πρώτα να εξηγήσετε απλά και με σαφήνεια τους λόγους που σας εμπόδισαν να πράξετε κατά το πρόγραμμα. Καλύτερα να το κάνετε πριν το ανακοινώσετε στην υπόλοιπη τάξη. Έτσι θα αισθάνονται μοναδικοί και ότι τους δίνετε σημασία και προτεραιότητα. Μπορείτε να έχετε έτοιμο κάτι ενδιαφέρον να τους δείξετε, ή να προχωρήσετε σε μια δραστηριότητα πιο ευχάριστη. Αποφεύγετε έτσι την μεγάλη αναστάτωση που μπορεί να προκληθεί από τις αναπάντεχες αλλαγές και να μπορέσετε να συνεχίσετε το μάθημα ήσυχα.

3) Mην ενισχύετε αρνητικές συμπεριφορές:

Τα δύσκολα παιδιά αισθάνονται σχεδόν πάντα πολύ ευαίσθητα. Αν στην αρχή του μαθήματος κάνουν ένα μικρό παράπτωμα μη δώσετε μεγάλη σημασία. Μην το μαλώσετε, μη μεγεθύνετε το πρόβλημα, αλλά με ένα μικρό νεύμα, ή μια ματιά δώστε του να καταλάβει ότι γνωρίζετε τι έκανε και ότι προς το παρόν δεν κάνετε φασαρία. Άλλωστε αυτοί οι μαθητές με τον τρόπο αυτό τεστάρουν την ανοχή και το όριο του δασκάλου τους. Αποφύγετε επίσης να κάνετε ανοιχτή και δημόσια παρατήρηση στον μαθητή, διότι υπάρχει κίνδυνος να κλιμακωθεί η αναταραχή και αφήστε πάντα λίγο χρόνο να τακτοποιηθούν και να ησυχάσουν.

4) Χειριστείτε τους με λεπτότητα και ευαισθησία:

Οι δύσκολοι μαθητές δυστυχώς δεν τα πάνε πολύ καλά με κανένα εκπαιδευτικό σύστημα και έχουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις. Όταν η ανεπάρκειά τους τονίζεται, τότε αναπτύσσουν αμυντικές συμπεριφορές. Αν δούνε τα τετράδιά τους γεμάτα κόκκινες διορθώσεις, αν τους επιπλήττετε μπροστά σε άλλους, αν τους ανακοινώσετε κακούς βαθμούς μέσα στην τάξη, το πιθανότερο είναι ότι θα αναστατωθούν τόσο ώστε να βγάλουν συμπεριφορές που θα τορπιλίσουν το ήρεμο διδακτικό κλίμα της τάξης. Χωρίς αμφιβολία, η δουλειά τους πρέπει να διορθώνεται, ο βαθμός να τους ανακοινώνεται και η κακή συμπεριφορά τους να διορθώνεται. Αυτά όμως θα πρέπει να γίνονται με λεπτότητα και ευαισθησία. Αποφύγετε να τους κριτικάρετε και βρείτε τον κατάλληλο τρόπο, τόπο και χρόνο για να διορθώνετε τις συμπεριφορές τους.

Διαβάστε περισσότερα εκπαιδευτικά άρθρα της Κλαίρης Μαυρομάτου ΕΔΩ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

daskaloi_yper_aa
Πρωτοφανείς σε μαζικότητα συνελεύσεις εκπαιδευτικών ψηφίζουν για απεργία - αποχή στα μέτρα του υπουργείου Παιδείας
Ένα δάσος από σηκωμένα χέρια στις πιο μαζικές Γενικές Συνελεύσεις των τελευταίων δεκαετιών: Ο αγώνας στα χέρια των εκπαιδευτικών
Πρωτοφανείς σε μαζικότητα συνελεύσεις εκπαιδευτικών ψηφίζουν για απεργία - αποχή στα μέτρα του υπουργείου Παιδείας
sxoleio
Κυψέλη: Μητέρα 19χρονου δράστη – «Ο γιος μου δεν μπορεί να μιλήσει, είναι σε κατάσταση σοκ»
Σοκάρει ο τραυματισμένος μαθητής: «Δεν ξέρω πόσες φορές με χτύπησε, έτρεχα να ξεφύγω»
Κυψέλη: Μητέρα 19χρονου δράστη – «Ο γιος μου δεν μπορεί να μιλήσει, είναι σε κατάσταση σοκ»