Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αρχική >

Σκέψεις για την εκπαιδευτική πολιτική ενόψει της συνδιάσκεψης του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ


Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 31 Ιανουάριος, 2017 - 09:45 | Στην Κατηγορία:

Κοτσιφάκης Θέμης

Σε μια πολύ κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα αλλά και για την δημόσια εκπαίδευση πραγματοποιείται η Συνδιάσκεψη Παιδείας που θα διοργανώσει το επόμενο διάστημα το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ στην Αθήνα.

Το γεγονός ότι αυτή η συνδιάσκεψη συμπίπτει χρονικά με την ολοκλήρωση δύο χρόνων διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ στρέφει οπωσδήποτε το ενδιαφέρον όλων μας όχι μόνο στις θετικές κατακτήσεις και αλλαγές αυτής της διετίας στον χώρο της εκπαίδευσης και στην αναγκαιότητα της ανάδειξης, στήριξης και διεύρυνσής τους, αλλά και στις προοπτικές που ανοίγονται, ώστε αξιοποιώντας τις για να οδηγηθούμε σε ουσιαστική βελτίωση του δημόσιου σχολείου και πανεπιστήμιου.

Συμβαίνει πολλές φορές αυτή τη διετία να απολογούμαστε για τα προβλήματα της εκπαίδευσης σε ανθρώπους της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας για όσα δεν έγιναν, εξηγώντας τις δυσκολίες, τις οικονομικές αλλά και τις θεσμικές δεσμεύσεις που απορρέουν από τα Μνημόνια. Αυτό έχει λογική και πάντα πρέπει να έχουμε τα αυτιά μας ανοικτά για να ακούμε τον εκπαιδευτικό κόσμο αλλά και την κοινωνία ευρύτερα, με στόχο να διορθώνονται πολιτικές και πρακτικές από την εφαρμοζόμενη κυβερνητική πολιτική.

Αλλά αυτό που είναι πέρα από κάθε λογική να συμβαίνει είναι να απολογούμαστε σε εκείνους που οδήγησαν τη δημόσια εκπαίδευση σε κατάρρευση, όχι μόνο με την ακραία λιτότητα και τις δραματικές περικοπές από το 2010, αλλά και με τις ασκούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές εδώ και 40 χρόνια, και κυρίως από 1997, με τις συνεχείς νεοφιλελεύθερου χαρακτήρα εκπαιδευτικές «μεταρρυθμίσεις» και με το «πάρτι» των κοινοτικών κονδυλιών που κατασπαταλήθηκαν, σε μεγάλο βαθμό, για έργα άσχετα με τη βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Το πιο ακραίο παράδειγμα αφορά τις εκπαιδευτικές δαπάνες. Είναι γεγονός πως η δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας υποχρηματοδοτείται διαχρονικά. Αλλά την πενταετία 2010-2014 η μείωση των εκπαιδευτικών δαπανών όχι μόνο ως ποσοστό επί του ΑΕΠ αλλά και σε απόλυτους αριθμούς, μειώθηκε κατά 34%! Πάνω δηλαδή από το 1/3 των εκπαιδευτικών δαπανών περικόπηκαν.

Αποκτά λοιπόν μεγάλη σημασία το γεγονός πως για πρώτη φορά μετά από 7 συνεχή χρόνια οι δαπάνες αυτές αυξάνονται κατά 5,4%. Και σε αυτούς που λένε πως αυτό δεν είναι ικανοποιητικό απαντάμε με ειλικρίνεια ότι προφανώς και δεν είναι ικανοποιητικό. Οι δαπάνες για την εκπαίδευση πρέπει να φτάσουν τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ. Αλλά αναλογιστείτε τι θα συνέβαινε σε όλα τα θέματα που απασχολούν τη δημόσια εκπαίδευση αν συνεχιζόταν η καταστροφική και για τη δημόσια εκπαίδευση διακυβέρνηση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, και μόνο από το γεγονός ότι με το ψηφισμένο μεσοπρόθεσμο του 2015-18 (Ν.4263/14) προβλεπόταν μειωμένος ο προϋπολογισμός του ΥΠΠΕΘ για το 2017 κατά 691 εκατ. ευρώ ή κατά 15,6%. Έτσι οι δημόσιες δαπάνες παιδείας θα είχαν κατρακυλήσει στο 2,15% επί του ΑΕΠ, αντί του 2,85% που είναι σήμερα.

 
Δεν ξεχνάμε τι έγινε αυτά τα δύο χρόνια

Σημαντικό έργο έγινε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αυτή την περίοδο με απτά πρακτικά αποτελέσματα, που εκφράστηκαν και στην επιτυχημένη, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, έναρξη των σχολείων τον Σεπτέμβριο.

Στη διετία αυτή προωθήθηκαν σημαντικές εκπαιδευτικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης όπως:

* Η θεσμοθέτηση του Νέου Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και αντίστοιχα του Δημοτικού Σχολείου εξασφαλίζοντας την ενιαία παροχή κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων καταργώντας τα εξοντωτικά για τους μαθητές/-τριες 7ωρα.

* Μειώθηκε ο εξεταστικός φόρτος στα Γυμνάσια και καθιερώθηκε επίσης η ενισχυτική διδασκαλία για τους μετεξεταστέους.

* Καταργήθηκε η τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο και αποδεσμεύτηκε ο βαθμός του απολυτηρίου του Λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

* Βελτιώθηκε το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τη δυνατότητα της αύξηση των πεδίων που επιλέγουν οι μαθητές.

* Έγινε εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης των μαθημάτων στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

* Δημιουργήθηκαν νέα προγράμματα σπουδών σε ορισμένα μαθήματα.

* Υλοποιήθηκε πρόγραμμα «σχολικών γευμάτων»..

* Καθιερώθηκε ένα νέο σύγχρονο πλαίσιο για την αντισταθμιστική εκπαίδευση.

* Για πρώτη φορά μετά από 8 χρόνια ιδρύθηκαν 600 σχολεία ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και τμήματα ένταξης.

* Ξεκίνησε η λειτουργία των τμημάτων υποδοχής στα δημόσια σχολεία για τα προσφυγόπουλα - μεταναστόπουλα.

* Επανήλθαν ο έλεγχος και η εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων στο υπουργείο Παιδείας, μπήκε φραγμός στην αυθαιρεσία των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων και προστατεύονται τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

* Συγκροτήθηκε Εθνική Στρατηγική για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση με έμφαση στην αναγνώριση και ενίσχυση του κοινωνικού και του εργασιακού της ρόλου και τη σύνδεσή της με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό τη χώρας.

* Με τις αλλαγές στα ΕΠΑΛ προωθείται μια σημαντική μεταρρύθμιση στην επαγγελματική εκπαίδευση, με πρόσβαση αποφοίτων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και δημιουργία μεταλυκειακού έτους μαθητείας με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.

* Καταργήθηκε ο νόμος που ποινικοποιούσε τις κινητοποιήσεις των μαθητών.

* Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έγινε προκήρυξη 1.000 θέσεων ΔΕΠ, προκηρύχθηκαν προγράμματα για νέους διδάκτορες για απόκτηση διδακτικής εμπειρίας, καταργήθηκε η διαγραφή φοιτητών και οργανώθηκαν προγράμματα ενίσχυσης άπορων φοιτητών.

* Στον χώρο της έρευνας υπήρξε αποκατάσταση της μονιμότητας των ερευνητών Α’ και Β’ βαθμίδας και θέσπιση, για πρώτη φορά στη χώρα μας, Εθνικού Οργανισμού χρηματοδότησης της έρευνας (ΕΛΙΔΕΚ).

* Σημαντικές παρεμβάσεις έγιναν στη μειονοτική εκπαίδευση

* Καταργήθηκε οριστικά ο θεσμός της διαθεσιμότητας με αποτέλεσμα την επανένταξη στην εκπαίδευση των 2.500 εκπαιδευτικών της ΤΕΕ και ταυτόχρονη επαναλειτουργία των αντίστοιχων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, την επιστροφή στις θέσεις τους των διοικητικών των πανεπιστημίων, καθώς και των σχολικών φυλάκων.

* Διορίστηκαν μετά από 8 χρόνια όλοι οι διοριστέοι εκπαιδευτικοί του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ του 2008.

* Αναγνωρίστηκε ολόκληρη η προϋπηρεσία των αναπληρωτών μετά το 2010 και επεκτάθηκαν άδειες μονίμων.

* Καταργήθηκε το ΠΔ για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών σε όλη την επικράτεια.

* Συστάθηκαν κλάδοι και οργανικές θέσεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να ενταχθούν 2.223 μεταταχθέντες εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων από τη δευτεροβάθμια, καθώς είχε προηγηθεί και η σύσταση 1.686 οργανικών θέσεων για τις κοινές ειδικότητες.

* Πάγωσαν οι διαδικασίες της τιμωρητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών με τα χαρακτηριστικά που αυτή είχε, καταργήθηκε η σύνδεση της αξιολόγησης με μισθό και βαθμό και ξεπάγωσε η μισθολογική καθήλωση που ίσχυε από το 2011.

* Καταργήθηκε οριστικά ο θεσμός της αυτοδίκαιης αργίας.

* Εκδημοκρατισμός της διαδικασίας επιλογής διευθυντών σχολείων και διοίκησης, που συμπεριλαμβάνει για πρώτη φορά με ψηφοφορία και την έκφραση γνώμης των εκπαιδευτικών, η οποία είχε σημαντικό λόγο στην επιλογή.

* Κατάργηση της πολιτικής επιστράτευσης των απεργών.

 
Τι θα συζητήσουμε στη συνδιάσκεψη

Σε αυτές λοιπόν τις συνθήκες και με επίγνωση των δυσκολίων της περιόδου, αλλά και όσων σημαντικών έχουν υλοποιηθεί ή δρομολογηθεί, η συνδιάσκεψη θα συζητήσει σημαντικά θέματα όλων των βαθμίδων, που αποτελούν αντικείμενα της δημόσιας συζήτησης αλλά και πεδία στα οποία θα υλοποιηθούν πολιτικές από το υπουργείο Παιδείας την επόμενη χρονική περίοδο.

Τα θέματα της συνδιάσκεψης, όπως αυτά καθορίστηκαν από τη γραμματεία του Τμήματος Παιδείας, είναι:

* Προγραμματισμός και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου.

* Διοίκηση εκπαίδευσης, στελέχη: καθήκοντα, επιλογή και ρόλος τους.

* Ρόλος και περιεχόμενο σπουδών στο Λύκειο - πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

* Σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών - παιδαγωγική κατάρτιση.

* Διοίκηση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας.

* Μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

Το στοίχημα το επόμενο διάστημα είναι να συμμετάσχουμε όλοι και όλες στις διαδικασίες συζήτησης που θα γίνουν σε όλη χώρα και να συμβάλουμε με τις απόψεις και την εμπειρία μας για να εμπλουτίσουμε και να εμβαθύνουμε τις θέσεις και τις προτάσεις του Τμήματος Παιδείας στο πλαίσιο των αποφάσεων του 2ου Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ. Να συμβάλουμε, από την πλευρά μας, για ακόμα θετικότερες εξελίξεις στον χώρο της εκπαίδευσης. Το οφείλουμε αυτό στους αγώνες και τα οράματά μας. Το οφείλουμε σε όσες γενιές συναγωνιστών/-στριών μας πάλεψαν μαζί μας ή πολύ πριν από εμάς για το όνειρο: να αποτυπωθεί με θετικό πρόσημο η πολιτική της Αριστεράς και στην επίσημα εφαρμοζόμενη εκπαιδευτική πολιτική.

Οι πολύχρονοι αγώνες μας μέσα από τα κινήματα, ό,τι κατακτήσαμε αυτά τα δύο χρόνια, αλλά και τα οράματά μας είναι ο δικός μας «πλούτος». Με αυτά θα πορευτούμε...

Θέμης Κοτσιφάκης, συντονιστής του τμήματος Παιδείας της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ

Πηγή: Παιδεία και Κοινωνία - Η Αυγή


ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ

alfavita.gr δεν φέρει ευθύνη για τα σχόλια που αναρτώνται στην ιστοσελίδα της. Τα σχόλια εκπροσωπούν κάθε σχολιαστή. Στα πλαίσια προστασίας των επισκεπτών της, η alfavita.gr θα διαγράφει σχόλια που είναι απειλητικά, προσβλητικά, επιζήμια, δυσφημιστικά, χυδαία, βίαια, υβριστικά ή ρατσιστικά.

Σχετικά Άρθρα

Κοτσιφάκης: Οι θετικές επιμέρους ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ με το νέο ΝΜΣ του Υπ.Παιδείας

Ο Θέμης Κοτσιφάκης μέσω της προσωπικής του σελίδας στο Facebook σημειώνει τις θετικές επιμέρους ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ με το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας