Thumbnail
Σε ένα σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας "δέον είναι η σύσταση της συγγραφικής ομάδας να είναι τέτοια ώστε να αποτρέπεται η μονομερής προσέγγιση των γεγονότων".

Ύπουλο πράγμα η Ιστορία, ο τρόπος μάλιστα που διδάσκεται στα σχολεία φαίνεται ότι θα εξακολουθήσει να απασχολεί την εκπαιδευτική και ακαδημαϊκή κοινότητα, αλλά και την κοινωνία συνολικά. Ειδικά το βιβλίο της ΣΤ' Δημοτικού, μέσα από τις σελίδες του οποίου τα παιδιά καλούνται να διδαχτούν τη σύγχρονη ιστορία της χώρας μας, φαίνεται να το κυνηγά μια "κατάρα" και εγείρει ζητήματα επιστημονικής και παιδαγωγικής δεοντολογίας. Μετά τον "συνωστισμό" στη Σμύρνη της κυρίας Ρεπούση, διατυπωμένον στο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού το 2008 και την απόσυρσή του, το βιβλίο Ιστορίας που διδάσκεται τώρα στην ίδια τάξη δέχεται τα βέλη της κριτικής από παιδαγωγικούς και επιστημονικούς κύκλους για "σοβαρές αδυναμίες και ιδεολογικές αγκυλώσεις". Αυτή τη φορά για τον τρόπο με τον οποίο το βιβλίο παρουσιάζει τον δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά, τις συνθήκες υπό τις οποίες κατέλαβε την εξουσία, αλλά και τον τρόπο που την άσκησε το δικτατορικό καθεστώς του.

Στο ζήτημα που προκύπτει από το βιβλίο Ιστορίας ΣΤ' Δημοτικού "Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου", και την ενότητα Ε' "Η Ελλάδα στον 20ό αιώνα", το οποίο, αξίζει να σημειωθεί, δόθηκε με απευθείας ανάθεση σε ομάδα καθηγητών Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον κ. Ιωάννη Κολιόπουλο, εστιάζουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Βαγγέλης Διαμαντόπουλος, Τάσος Κουράκης, Μανώλης Γλέζος, Μαρία Κανελλοπούλου, Ευγενία Βαμβακά, Γιώργος Πάντζας, Αϊχαν Καραγιουσούφ, Μιχάλης Κριτσωτάκης και Έφη Γεωργοπούλου - Σαλτάρη. Με ερώτησή τους προς τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κ. Αρβανιτόπουλο, επισημαίνουν ότι "το βιβλίο παρουσιάζει τον Ιωάννη Μεταξά να αναλαμβάνει την εξουσία μετά από 'κοινωνική αναταραχή που εκφραζόταν με πορείες , διαδηλώσεις και απεργίες'. Η αφήγηση δίνει στους μαθητές να καταλάβουν πως ήταν κάτι σαν πατέρας του έθνους, που ήρθε για να επιλύσει 'την πολιτική αστάθεια' από την οποία 'η Ελλάδα ταλανιζόταν'. Ενώ υπόρρητα διατυπώνεται πως οι πορείες, οι διαδηλώσεις και οι απεργίες δεν αποτελούν μέσα πάλης του λαού για τα δίκια του, αλλά 'ταλανίζουν' τη χώρα, όταν εκδηλώνονται".

Οι μαθητές λοιπόν, όπως επισημαίνουν οι βουλευτές στην ερώτησή τους, "μαθαίνουν ότι ο δικτάτορας 'προσπάθησε, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα να προσεγγίσει τους αγρότες και τους εργάτες με διάφορα κοινωνικά μέτρα'. Αποσιωπώνται εντελώς οι εξορίες, οι φυλακές, οι διώξεις και η χωρίς προηγούμενο -ώς τότε- τρομοκρατία του καθεστώτος, για τα οποία ουδεμία αναφορά γίνεται στο βιβλίο". Ως εκ τούτου "παραδίδονται στη λήθη όλα όσα ο ελληνικός λαός βίωσε και γνωρίζει για τους κυβερνήτες τυχοδιώκτες εκείνης της περιόδου, που στα δύσκολα παρέδωσαν τον λαό και τη χώρα στους κατακτητές, συνεργαζόμενοι με τους Γερμανούς".

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι "διαπιστώνονται επίσης ιστορικά ατοπήματα, με σοβαρότερο αυτό που αποδίδει την ίδρυση του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ σε πρωτοβουλία των Άγγλων. Διαβάζουμε στο βιβλίο ότι 'με την ηθική και υλική υποστήριξη της Βρετανίας δημιουργήθηκαν τρεις αντιστασιακές οργανώσεις, το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, ο ΕΔΕΣ και η ΕΚΚΑ'. Ταυτόχρονα, τα Δεκεμβριανά, με μια λογική συμψηφισμού, αποδίδονται 'σε λάθη και παραλείψεις όλων των παρατάξεων και στην ανάμειξη των Άγγλων'". Εστιάζουν επίσης στο γεγονός ότι "η αναφορά στην Εθνική Αντίσταση καταλαμβάνει μισή περίπου σελίδα", υπογραμμίζοντας ότι "η ποσοτική αυτή διαφοροποίηση είναι αποκαλυπτική της επιλεκτικής και ιδεολογικής διάστασης της ιστορικής αφήγησης".

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κάνουν λόγο για "μονομέρεια και έλλειψη της απαραίτητης για ένα σχολικό εγχειρίδιο αντικειμενικότητας ή έστω ίσων αποστάσεων" στην ιστορική αφήγηση του συγκεκριμένου βιβλίου, ενώ επισημαίνουν το γεγονός ότι "η ιστορική συνείδηση αρχίζει να διαμορφώνεται στα χρόνια του Δημοτικού", ως εκ τούτου "ο ρόλος του σχολικού εγειριδίου είναι να εγείρει το ενδιαφέρον του παιδιού για την Ιστορία, να καλλιεργεί την κριτική του σκέψη, να προκαλεί ερωτήματα και προβληματισμούς και όχι να υποβάλλει απόψεις". Τέλος, υπογραμίζουν ότι σε ένα σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας "δέον είναι η σύσταση της συγγραφικής ομάδας να είναι τέτοια ώστε να αποτρέπεται η μονομερής προσέγγιση των γεγονότων".

Ρωτούν λοιπόν τον υπουργό Παιδείας αν "προτίθεται το υπουργείο να εξετάσει το ενδεχόμενο άμεσης αντικατάστασης του συγκεκριμένου εγχειριδίου από άλλο που θα πληροί τις στοιχειώδεις παιδαγωγικές και επιστημονικές αρχές, που οφείλουν να διέπουν ένα εγχειρίδιο" και επιπλέον θέτουν ένα εξίσου σημαντικό θέμα, αυτό της διαδικασίας επιλογής, αλλά και των κριτηρίων με τα οποία επιλέγονται οι συγγραφικές ομάδες των σχολικών εγχειριδίων. Ρωτούν επιπλέον τον υπουργό "με ποιες συγκεκριμένες διαδικασίες και στη βάση ποιων κριτηρίων επελέγη η συγγραφική ομάδα του εν λόγω βιβλίου" και αν προτίθεται το υπουργείο "να εγκαταλείψει την πρακτική της ανάθεσης στη συγγραφή σχολικών εγχειριδίων και να επιστρέψει στη δημοκρατική και επιστημονικά αρτιότερη πρακτική του διαγωνισμού".

Διατρέχοντας τη διαδικασία ανάθεσης που υιοθετείται τα τελευταία χρόνια ως μόνιμη πρακτική από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη συγγραφή των σχολικών εγχειριδίων, βλέπουμε ότι μετά την απόσυρση του βιβλίου Ιστορίας της Στ' Δημοτικού της Μαρίας Ρεπούση το 2008, επί υπουργίας Ε. Στυλιανίδη, προκηρύσσεται διαγωνισμός για τη συγγραφή νέου εγχειριδίου. Τελικά η συγγραφή του βιβλίου δίνεται με απευθείας ανάθεση σε ομάδα καθηγητών Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης , με επικεφαλής τον κ. Ιωάννη Κολιόπουλο. Το βιβλίο δεν περνά ποτέ από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, αν και το κόστος του πληρώνεται απευθείας από τον Ειδικό Λογαριασμό του. Η μετέπειτα υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου βρίσκει την πρώτη σειρά του νέου βιβλίου τυπωμένη, ωστόσο δεν εγκρίνει τη διανομή του στα σχολεία. Το βιβλίο της συγγραφικής ομάδας του καθηγητή Ιωάννη Κολιόπουλου παραμένει στις αποθήκες έως το Φεβρουάριο του 2012, οπότε ο νέος αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος ανακοινώνει την έγκριση και διανομή του νέου βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού κατά τη σχολική περίοδο 2012-13. Η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου υπογράφει στις 13 Φεβρουαρίου την έγκρισή του. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ίδιος καθηγητής συνέγραψε μαζί με άλλους ιστορικούς και το βιβλίο Ιστορίας της Γ' Λυκείου "Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου", το οποίο είχε δεχθεί αρνητικές κριτικές τόσο για το περιεχόμενο όσο και για τη μεθοδολογία του. Βιβλίο που επίσης γράφτηκε με τη διαδικασία της ανάθεσης, επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πρότυπα σχολεία, μαθητές, τάξη, σχολείο
Πρότυπα και Εκκλησιαστικά σχολεία: Θέματα και απαντήσεις γραπτής δοκιμασίας
Τα φετινά θέματα και οι απαντήσεις της γραπτής δοκιμασίας για Πρότυπα και Εκκλησιαστικά σχολεία
Πρότυπα και Εκκλησιαστικά σχολεία: Θέματα και απαντήσεις γραπτής δοκιμασίας