bullying
Τι θα περιλαμβάνει η έρευνα

Με απόφαση του ΔΣ του, το ΙΕΠ απηύθυνε πρόσκληση στο Πανεπιστήμιο Κρήτης  για υποβολή προσφοράς, στο πλαίσιο της απευθείας ανάθεσης του έργου «Διενέργεια ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας με στόχο την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης και την αποτίμηση της έκτασης των φαινομένων της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού».

Το κόστος της έρευνας υπολογίστηκε σε 33.480,00€ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α και  θα καλυφθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΙΕΠ για το έτος 2024.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΈΡΓΟΥ

Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός αποτελούν ένα μεγάλο παγκόσμιο κοινωνικό πρόβλημα με σοβαρότατες προεκτάσεις στον τομέα της υγείας (UNESCO 2017), τόσο της σωματικής (έντονοι σωματικοί πόνοι), όσο και της ψυχικής (χαμηλή αυτό-εκτίμηση, κατάθλιψη), αλλά και στην ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών/-τριών και στην κοινωνική τους συμπεριφορά (παραβατικότητα, κοινωνική απόσυρση, κτλ.). Οι συνέπειες αυτές μπορεί να είναι βραχύχρονες ή μακροχρόνιες και αφορούν σε όλες τις εμπλεκόμενες ομάδες, αλλά και σε όλα τα άτομα που έχουν γνώση για τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού, συνεπώς δυνητικά, στα μέλη όλης της σχολικής κοινότητας. Η έρευνα για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό εντάσσεται στις δράσεις και τα προγράμματα που υλοποιούνται υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.) και από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» (εφεξής Ι.Τ.Υ.Ε «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ») και πανεπιστημιακούς και κρατικούς φορείς, εθελοντικές οργανώσεις, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, ερευνητικά κέντρα, καθώς και οποιονδήποτε άλλον τρίτο φορέα κρίνεται αναγκαίο με σκοπό την πρόληψη, αντιμετώπιση και προστασία μαθητών/-τριών στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από κάθε μορφή βίας και εκφοβισμού, κατά τα οριζόμενα στον ν. 5029/2023. Στόχος των σχετικών δράσεων και προγραμμάτων είναι η δημιουργία ασφαλών, ενταξιακών σχολικών περιβαλλόντων, ικανών να προάγουν την αρμονική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και πρόοδο όλων των μαθητών/τριών.  

Στόχοι

Στόχος των σχετικών δράσεων και προγραμμάτων είναι η δημιουργία ασφαλών, ενταξιακών σχολικών περιβαλλόντων, ικανών να προάγουν την αρμονική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και πρόοδο όλων των μαθητών/τριών.  Ενδεικτικά, το σύνολο των δράσεων και προγραμμάτων περιλαμβάνει:

α) την εκπόνηση ερευνών προς αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης,

β) την έκδοση κατευθυντήριων οδηγιών, όπως αυτές αναφέρονται στην περ. ε) του άρθρου 3 του ν. 5029/2023, και την ανάπτυξη σχετικού υλικού για την ενημέρωση και επιμόρφωση της εκπαιδευτικής κοινότητας,

γ) τη δημιουργία και λειτουργία ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό,

δ) την αποτίμηση της εφαρμογής των δράσεων και προγραμμάτων και την προώθηση καλών πρακτικών,

ε) την επικαιροποίηση του πρότυπου κανονισμού λειτουργίας των σχολικών μονάδων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ώστε να θίγονται θέματα και να αντιμετωπίζονται ζητήματα σχετικά με ευάλωτες ομάδες μαθητών, όπως αυτές καταγράφονται στην περ. ε) του άρθρου 3 του ν. 5029/2023.

Το Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» παρέχει και υποστηρίζει σύστημα διενέργειας ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών υποστηριζόμενο από ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης κλειδαρίθμων ανωνυμοποίησης, οι οποίοι θα διατεθούν από τα σχολεία στους συμμετέχοντες στην έρευνα, προκειμένου αυτοί να απαντήσουν σε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα των ερευνών δημοσιεύονται στον ψηφιακό ιστότοπο του Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», την ιστοσελίδα του Ι.Ε.Π. και στην ιστοσελίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 

 ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΑΝΑΔΟΧΟΥ

Γενικό αντικείμενο του έργου του Αναδόχου είναι η διενέργεια ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας με στόχο την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης και την αποτίμηση της έκτασης των φαινομένων της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, που απευθύνεται σε μαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς και γονείς/κηδεμόνες σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της χώρας, με στόχο τη διατύπωση συμπερασμάτων για την έκταση των εν λόγω φαινομένων και τους  πιθανούς εμπλεκόμενους παράγοντες (παράγοντες κινδύνου, προστατευτικοί παράγοντες) τόσο πανελλαδικά όσο και σε τοπικό – περιφερειακό επίπεδο.  Επισημαίνεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για συμμετοχή στην έρευνα είναι η συναίνεση των ενηλικών συμμετεχόντων/-ουσών και για τους/τις ανήλικους/ες συμμετέχοντες/-ουσες η συναίνεση των γονέων/κηδεμόνων τους, όπως αναφέρεται και στον Οδηγό Έγκρισης Ερευνών του Ι.Ε.Π.

Τι θα περιλαμβάνει η έρευνα

 • Επισκόπηση της βιβλιογραφίας (ελληνικής και διεθνούς) με έμφαση στην περιγραφή προγραμμάτων παρέμβασης (πρόληψης ή/και αντιμετώπισης) που είχαν στατιστικά σημαντική θετική επίδραση στην αντιμετώπιση των υπό μελέτη φαινομένων.

 • Ποσοτική (με εργαλεία σταθμισμένα στον ελληνικό πληθυσμό),  και ποιοτική έρευνα (με ομάδες εστίασης) σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με συμμετοχή με συμμετοχή μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων.  

• Καταγραφή και ανάλυση της εικόνας στα ελληνικά σχολεία ως προς την έκταση των υπό μελέτη φαινομένων με βάση επιμέρους διαστάσεις, ήτοι τη συχνότητα εμφάνισης περιστατικών, τη σοβαρότητα (μορφές παραβατικότητας, βίας, επιθετικότητας, εκφοβιστικής συμπεριφοράς), την κατηγορία/τύπο, τον γεωγραφικό τους εντοπισμό, τον χώρο που συμβαίνουν πιο συχνά, τις εμπλεκόμενες ομάδες παιδιών (θύτες, θύματα, θύτες/θύματα, παρευρισκόμενοι: υποστηρικτές, παθητικοί θεατές, υπερασπιστές),  τους πιθανούς εμπλεκόμενους παράγοντες (παράγοντες κινδύνου και προστατευτικούς παράγοντες*1) κ.ά.

• Διερεύνηση του σχολικού κλίματος.

• Καταγραφή σχετικών δράσεων/προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν σε επίπεδο σχολικής μονάδας κατά την τελευταία διετία και αφορούν σε: πρόληψη-αντιμετώπιση ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, καλλιέργεια ενσυναίσθησης, προαγωγή ανθρωπίνων δικαιωμάτωνπροαγωγή δημοκρατικού σχολείου-συμπερίληψης.

• Διατύπωση συμπερασμάτων και προτάσεων.  

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kallitexnika_mathimata_art.jpg
«Save Art»: Διαμαρτυρία μαθητών καλλιτεχνικού σχολείου για τα κενά στα σχολεία
Καλλιτεχνική διαμαρτυρία μαθητών «save art» την Κυριακή 28 Απριλίου στις 19:00 στην πλατεία Αριστοτέλους
«Save Art»: Διαμαρτυρία μαθητών καλλιτεχνικού σχολείου για τα κενά στα σχολεία
Στέφανος Κασσελάκης
Κασσελάκης: 13ος και 14ος μισθός στο Δημόσιο – Ανοιχτό το θέμα της μονιμότητας
«Ο Έλληνας πολίτης πρέπει να αξιολογεί την αποδοτικότητα του Δημοσίου», είπε ο Στέφανος Κασσελάκης.
Κασσελάκης: 13ος και 14ος μισθός στο Δημόσιο – Ανοιχτό το θέμα της μονιμότητας
Δολοφονία Λυγγερίδη
Απολογίες χούλιγκανς: Ελεύθερος ο ανήλικος αδερφός του 18χρονου που έχει προφυλακιστεί για τη δολοφονία Λυγγερίδη
Δολοφονία αστυνομικού στου Ρέντη: Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους αφέθηκε ο ανήλικος αδελφός του 18χρονου φερόμενου δράστη
Απολογίες χούλιγκανς: Ελεύθερος ο ανήλικος αδερφός του 18χρονου που έχει προφυλακιστεί για τη δολοφονία Λυγγερίδη
ΚΑΤΣΑΡΟΣ
ΠΟΣΥΠ σε γ.γ. ΥΠΑΙΘΑ για Α’ Κύκλο Κινητικότητας 2024: «Ασφυκτικές οι προθεσμίες» - Αίτημα για παράταση
«Οι θέσεις του Α΄ Κύκλου Κινητικότητας του 2024 που εγκρίθηκαν για τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας υπερβαίνουν τις 1.200»
ΠΟΣΥΠ σε γ.γ. ΥΠΑΙΘΑ για Α’ Κύκλο Κινητικότητας 2024: «Ασφυκτικές οι προθεσμίες» - Αίτημα για παράταση