βιβλία
Πότε (δεν) βάζω τόνο;

Μαθαίνω να γράφω σωστά

Πολύ συχνά είναι τα λάθη στον τονισμό των λέξεων, ιδίως σε μονοσύλλαβες λέξεις και αντωνυμίες όπως ποιος, που, μια κ.α.

Υπάρχουν, φυσικά, και περιπτώσεις όπου απαντώνται λέξεις με ή χωρίς τόνο, στις οποίες αλλάζει πλήρως είτε ο φυσικός τονισμός είτε ο γραμματικός-συντακτικός ρόλος σε μια πρόταση.

Ως γενικός κανόνας, ισχύει ότι οι μονοσύλλαβες λέξεις ΔΕΝ παίρνουν ποτέ τονικό σημάδι, ενώ ως μονοσύλλαβοι θεωρούνται οι λεγόμενοι συνιζημένοι τύποι όπως οι λέξεις: μια, για, γεια, πια, ποιος, ποια, ποιο.

Διαφορά υπάρχει ανάμεσα στο δύο-δυο, το βιος-ο βίος, μία-μια. Όταν τονίζονται, οι παραπάνω λέξεις είναι δυσύλλαβες και έχουν τον αντίστοιχο τονισμό.

Εξαίρεση αποτελεί φυσικά ο διαζευκτικός σύνδεσμος «ή».

Μπορείς να δουλέψεις ή το πρωί ή το βράδυ

Ειδική αναφορά χρειάζεται για τις λέξεις πού/που και πως/πώς στις οποίες γίνονται και τα συχνότερα λάθη. 

Με τόνο γράφονται οι συγκεκριμένες λέξεις όταν βρίσκονται σε ευθεία ή σε πλάγια ερώτηση (πού/πώς). Αντίθετα, δεν τονίζονται όταν λειτουργούν ως αναφορικές αντωνυμίες (που) ή σύνδεσμοι (πως).

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Πού πας;
Δεν μου είπε πού πάει.

Αλλά: Θυμήθηκα τον Γιώργο, που ήμασταν συμμαθητές.

Πώς πέρασες στις γιορτές;
Δεν κατάλαβα πώς πέρασε η ώρα.

Αλλά: Μου είπε πως είναι καλά.

Τόνο επίσης παίρνουν οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών (μου, σου, του, της, τον, την, το, μας, σας, τους, τα) όταν κατά την ανάγνωση υπάρχει περίπτωση να θεωρηθούν εγκλιτικές λέξεις.

Για παράδειγμα:

  • Ο πατέρας μου είπε να διαβάσω. (Ο δικός μου πατέρας μου είπε να διαβάσω).
  • Ο πατέρας μού είπε να διαβάσω. (Ο πατέρας είπε σε εμένα να διαβάσω).

Επιπλέον, λάθη γίνονται στους τονισμούς λέξεων/προτάσεων όπου παρατηρείται το φαινόμενο της έκθλιψης, της αποκοπής και της αφαίρεσης.

βιβλία τσάι, φλυτζάνι, λουλούδια, μωβ

Τόνος μπαίνει στις λέξεις μετά από αποκοπή και έκθλιψη.

Για παράδειγμα:

  • Φέρ' το τηλέφωνο (αποκοπή)
  • Ούτε ο αδερφός σου μήτ' εσύ μπορείς να καταλάβεις (έκθλιψη)

Όμως, οι ρηματικοί τύποι μετά από αποκοπή ΔΕΝ τονίζονται. Πιο απλά, ο τόνος δεν γίνεται να «ανέβει» στην προηγούμενη λέξη.

  • Θα'θελα ένα παγωτό.
  • Έφερε τα τετράδια και τα΄δειξε στη δασκάλα.

Τέλος, ο τόνος του εγκλιτικού ο οποίος ακούγεται στη λήγουσα των προπαροξύτονων λέξεων σημειώνεται. Για παράδειγμα:

  • Ο δάσκαλός μας, κράτησέ μου κτλ.
  • Το ίδιο γίνεται στο πρώτο από δύο εγκλιτικά, όταν προηγείται παροξύτονη λέξη,

π.χ.: δώσε μού το, φέρε μάς τους. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

polytexneio_kritis
Πολυτεχνείο Κρήτης: Κατέκτησε την πρωτιά σε διεθνή διαγωνισμό - Το πρωτοποριακό σκάφος των φοιτητών
Πρώτο σε διεθνή διαγωνισμό το Πολυτεχνείο Κρήτης - Το πρωτοποριακό σκάφος που έφτιαξαν φοιτητές
Πολυτεχνείο Κρήτης: Κατέκτησε την πρωτιά σε διεθνή διαγωνισμό - Το πρωτοποριακό σκάφος των φοιτητών
xamogelopaidiou_5 (1).jpg
Χαμόγελο του Παιδιού - Αποκαλυπτικά στοιχεία: Δύο παιδιά εξαφανίζονται κάθε τρεις ημέρες
Δύο παιδιά εξαφανίζονται κάθε τρεις ημέρες ενώ ανά δύο ημέρες εξαφανίζεται ένας ενήλικας
Χαμόγελο του Παιδιού - Αποκαλυπτικά στοιχεία: Δύο παιδιά εξαφανίζονται κάθε τρεις ημέρες