Thumbnail
Η αποικία των Ισπανών, μετέπειτα των Γάλλων, κέρδισε με σκληρούς αγώνες και πολύ αίμα την ελευθερία της και στάθηκε στο πλευρό των επαναστατημένων Ελλήνων

«Το νησί της Ισπανίας»

Η Αϊτή ως τμήμα του «Νέου Κόσμου» εντάχθηκε στο σύστημα των αποικιών της Ισπανίας, όταν ανακαλύφθηκε το 1492 από τον Χριστόφορο Κολόμβο το 1492. Το νησί ονομάστηκε «Ισπανιόλα», δηλαδή Νησί της Ισπανίας για να εδραιωθεί η ιδιοκτησιακή αντίληψη στο νησί, με την κυριαρχία να εδραιώνεται με την θανάτωση τεράστιου μέρους του πληθυσμού, σε βαθμό που το στέμμα και οι ευγενείς να αποστερηθούν χέρια για την εκμετάλλευση της Γης.

Ασθένειες, εξαντλητική δουλειά στα ορυχεία ή στις φυτείες (κατά κύριο λόγο της ζάχαρης, που επιβλήθηκε σε μονοκαλλιέργεια, «τρώγοντας» τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις και θέτοντας στο περιθώριο τη διατροφική αυτάρκεια του νησιού), επιχειρήσεις εκκαθάρισης σε εστίες αντίστασης στη σκλαβιά υπολογίζεται πως σκότωσαν περίπου 2 εκατομμύρια ανθρώπους κατά την πρώτη δεκαετία της ισπανικής κυριαρχίας.

Η λύση δεν ήταν να σταματήσουν οι σφαγές, αλλά οι ανάγκες για εργατικά χέρια εξυπηρετήθηκαν την πρακτική της μαζικής εισαγωγής σκλάβων από την Αφρική· όσοι δηλαδή γλίτωναν από τις αρρώστιες ή τον πνιγμό ή το μαστίγωμα στα αμπάρια των δουλέμπορων.

Κυριαρχία των Γάλλων

Ο Εννεατής Πόλεμος (1688-1697) μεταξύ της Γαλλίας και τους Ευρωπαίους συμμάχους (Αυστρία, Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Ολλανδία, Ισπανία, Αγγλία, Σαβοΐα) φέρνει την Αϊτή στα χέρια των Γάλλων: Το δυτικό τμήμα της Ισπανιόλας παραχωρείται στους Γάλλους και ονομάζεται «Αϊτή» και το ανατολικό παραμένει στην Ισπανία και ονομάζεται «Άγιος Δομίνικος», βάζοντας της βάσης της ιστορικής πορείας των σημερινών γειτονικών κρατών.

Η μοίρα των υποτελών κατοίκων, όμως, δεν αλλάζει με την αλλαγή της διοίκησης· Το «μαργαρητάρι των Αντίλλων» γίνεται ο πρώτος παραγωγός ζάχαρης στον κόσμο, όμως οι έποικοι επιβραβεύουν τους σκλάβους (κυρίως Αφρικανούς, μετά την ολοκληρωτική, σχεδόν, εξόντωση των γηγενών) με εργασία που σκοτώνει τους εργάτες με την ίδια ταχύτητα που τους ξεφορτώνουν τα καράβια.

Το μαστίγιο αλλάζει χέρια, ενώ οι Γάλλοι φέρνουν νέα ήθη: Σκλάβοι που επαναστατούσαν ακρωτηριάζονται, βιάζονται, τυφλόνονται ενώ σε όσους έτρωγαν ζάχαρη ή τροφή που παρήγαγαν στα χωράφια αφήνονταν με σιδερένιο φίμωτρο μέχρι να πεθάνουν από την ασιτία. Κάποιοι, προφανώς, προτιμούσαν την αυτοκτονία αν ήταν αρκετά τυχεροί να βρεθούν κοντά σε κάποιο αιχμηρό αντικείμενο.

Η επανάσταση

Οι επαναστατικές ιδέες του φιλελευθερισμού γνωρίζουν μεγάλη απήχηση στην Ευρώπη και «εισάγονται» στο νησί. Ιδιαίτερη, δε, απήχηση, βρίσκουν στην τάξη των "ελεύθερων έγχρωμων" όπως τους αποκαλούσαν οι έποικοι, δηλαδή των παιδιών με λευκό πατέρα και μαύρη μητέρα. Οι συγκεκριμένοι, προέρχονταν συνήθως από σκλάβες που αναγκάζονταν να συνευρεθούν με λευκούς και οι πατεράδες τους ως "αντάλλαγμα" τους παραχωρούσαν κάποιες σχετικές (λιγότερες από τους λευκούς) ελευθερίες).

Η Γαλλική Επανάσταση (1789) εξαπλώνεται στο νησί και συμπίπτει με μια μεγάλη εξέγερση των νέγρων δούλων, που επιτίθενται και κατακρεουργούν τους λευκούς δυνάστες τους, ενώ καίνε και τις φυτείες ζάχαρης. 

Το 1801 η επανάσταση έχει νικήσει και ο oussaint L'Ouverture (ή Toussaint Bréda) γίνεται κυβερνήτης του νησιού. Ο Ναπελέων στέλνει 22.000 στρατιώτες για να πάρει πίσω το νησί.

Οι Γάλλοι καταφέρνουν κάποιες νίκες, όμως συναντούν την μανιασμένη αντίσταση των κατοίκων, που δεν θέλουν να ζήσουν ξανά με την αλυσίδα του λευκού και προτιμούν να πεθάνουν στη μάχη. Παράλληλα, μια επιδημία κίτρινου πυρετού αποδεκατίζει τους Γάλλους, ενώ μαύροι στρατιώτες της αυτοκρατορίας αλλάζουν στρατόπεδο.

Την πρωτοχρονιά του 1804, ιδρύεται το πρώτο ανεξάρτητο κράτος μαύρων στον Νέο Κόσμο.

Η Αϊτή και η Ελληνική Επανάσταση - Η επιστολή του Μπουαγιέ (Jean Pierre Boyer) 

Ο πρόεδρος της Αϊτής Βογιέρ ανήλθε στην εξουσία το 1821, ενώ προηγήθηκε μια ταραχώδης περίοδος με την τυρανική εξουσία του Ντεσαλέν και την επιστροφή των Ισπανών στις ανατολικές περιοχές. Το 1822 ο Μπουαγιέ κατάφερε να αποκαταστήσει την ειρήνη στο νησί ενώ έστρεψε το βλέμμα του και στον υπόλοιπο κόσμο.

Είχε προηγηθεί επιστολή του Κοραή και άλλων επιφανών Ελλήνων των Παρισίων προς τον Βόγιερ, με την οποία του ζητούσαν βοήθεια για την Επανάσταση, κατόπιν συστάσεων του περίφημου Γάλλου στρατηγού Λαφαγιέτ και του Επισκόπου Βλαισών Γρηγορίου, που είχε επισκεφθεί την περιοχή.

Η Αϊτή, μια φτωχή χώρα της Καραϊβικής, δεν ήταν δυνατόν να στείλει βοήθεια προς την Ελλάδα, αλλά ο πρόεδρός της απάντησε με την ακόλουθο επιστολή, που χαρακτηρίζεται από θερμά αισθήματα για την ελληνική εξέγερση:

Ελευθερία… Ισότης

Ιωάννης Πέτρου Βόγερ, πρόεδρος του Χαϊτίου, προς τους Πολίτας της Ελλάδος Α. Κοραήν, Κ. Πολυχρονιάδην, Α. Βογορίδην και Κ. Κλωνάρην.

Εις τα Παρίσια

Πριν ή δεχθώμεν την επιστολή υμών, σημειουμένην εκ Παρισίων τη 20η παρελθόντος Αυγούστου, έφθασεν ενταύθα η είδησις της επαναστάσεως των συμπολιτών υμών κατά του δεσποτισμού, του επί τρεις περίπου διαρκέσαντος εκατονταετηρίδας. Μετά μεγάλου ενθουσιασμού εμάθομεν ότι η Ελλάς αναγκασθείσα τέλος πάντων εδράξατο των όπλων, ίνα κτήσηται της ελευθερίαν αυτής και την θέσιν, ήν μεταξύ των εθνών του κόσμου κατείχε.

Μία τόσον ωραία και τόσον νόμιμος υπόθεσις, και προ πάντων αι συνοδεύσασαι ταύτην πρώται επιτυχίαι, ουκ εισίν αδιάφοροι τοις Χαϊτίοις, οίτινες, ως οι Ελληνες επί πολύν καιρόν έκλινον τον αυχένα υπό ζυγόν επονείδιστον και δια των αλύσεων αυτών συνέτριψαν την κεφαλήν της τυραννίας.

Ευχηθέντες προς τον ουρανόν, όπως υπερασπισθή τους απογόνους του Λεωνίδου , εσκέφθημεν ίνα συντρέξωμεν τας γενναίας δυνάμεις τούτων, ει μη διά στρατευμάτων και πολεμοφοδίων, τουλάχιστον διά χρημάτων, ως χρησίμων εσομένων διά προμήθειαν όπλων, ών έχετε ανάγκην. Συμβεβηκότα όμως, επιβαλόντα τη πατρίδι ημών μεγάλην ανάγκην. επησχόλησαν όλον το χρηματικόν, εξ ού η Διοίκησις ηδύνατο καταβάλει μέρος. Σήμερον έτι η επανάστασις, η κατά το ανατολικόν μέρος της νήσου επικρατούσα, υπάρχει νέον προς την εκτέλεσιν αυτού του σκοπού κώλυμα. Επειδή το μέρος όπερ ηνώθη μετά της Δημοκρατίας, ής προεδρεύω, υπάρχει εν μεγίστη ενδεία και προκαλεί δικαίως μεγάλην του ταμείου ημών την δαπάνην. Εάν δ’ επέλθωσι κατάλληλοι, ως επιθυμούμεν, αι περιστάσεις, τότε βοηθήσωμεν προς τιμήν ημών τοις τέκνοις της Ελλάδος, όσον δυνηθώμεν.

Πολίται, διερμηνεύσατε προς τους συμπατριώτας υμών τας θερμοτέρας ευχάς, άς λαός του Χαϊτίου αναπέμπει υπέρ της ελευθερώσεως αυτών. Οι μεταγενέστεροι Ελληνες ελπίζουσιν εν τη αναγεννωμένη ιστορία τούτων άξια της Σαλαμίνος τρόπαια. Είθε παρόμοιοι τοις προγόνοις αυτών αποδεκνυόμενοι και υπό των διαταγών του Μιλτιάδου διευθυνόμενοι, δυνηθώσιν εν τοις πεδίοις του νέου Μαραθώνος τον θρίαμβον της ιεράς υποθέσεως, ήν επεχείρησαν υπέρ των δικαιωμάτων αυτών, της θρησκείας και της πατρίδος. Είθε, τέλος, διά των φρονίμων διατάξεων αυτών μνημονευθώσιν εν τη ιστορία οι κληρονόμοι της καρτερίας και των αρετών των προγόνων.

Τη 15η Ιανουαρίου 1822 και 19η της Ανεξαρτησίας
 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παδα
ΠΑΔΑ: Διεθνής ημερίδα #crAIme για το έγκλημα και την τεχνητή νοημοσύνη
Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε από το ΠΑΔΑ, το Center for Cybercrime Studies του John Jay College of Criminal Justice του Πανεπιστημίου City της Νέας και...
ΠΑΔΑ: Διεθνής ημερίδα #crAIme για το έγκλημα και την τεχνητή νοημοσύνη
columbia
Ημέρες Βιετνάμ στις ΗΠΑ! Οι αντιδράσεις των φοιτητών στα πανεπιστήμια φουντώνουν!
Το βίντεο από το Χάρβαρντ - Βίντεο από τα επεισόδια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας- Μακαρθισμός σε Πανεπιστήμια των ΗΠΑ για την σφαγή στη Γάζα!
Ημέρες Βιετνάμ στις ΗΠΑ! Οι αντιδράσεις των φοιτητών στα πανεπιστήμια φουντώνουν!