Thumbnail
Τα εργατικά δυστυχήματα, εξάλλου, στον κλάδο είναι ουκ ολίγα.

Mε βροχή, με ζέστη, με παγωνιά, φορτωμένοι με δέματα, έγγραφα, καφέδες, πίτσες και άλλες παραγγελίες, οι εργαζόμενοι στις ταχυμεταφορές -οι «ντελιβεράδες», τα «παιδιά με τα μηχανάκια», όπως έχει επικρατήσει να τους λέμε- δουλεύουν κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, συνεχώς εκτεθειμένοι στους κινδύνους των δρόμων και στα καιρικά φαινόμενα, με εξαντλητικά ωράρια, πίεση, κακοπληρωμένοι και ανασφάλιστοι.

Τα εργατικά δυστυχήματα, εξάλλου, στον κλάδο είναι ουκ ολίγα. Σβέλτοι και ευγενικοί, το ελάχιστο που τους οφείλουμε είναι ένα φιλοδώρημα ή έστω ένα χαμόγελο και ένα «ευχαριστώ πολύ, καλή δουλειά».

Στην Αττική μόνο, οι εργαζόμενοι στον τομέα των ταχυδρομικών ταχυμεταφορών, κάθε ειδικότητας (οδηγοί Ι.Χ., κούριερ με μηχανάκια, εξυπηρέτηση πελατών στα γκισέ ή σε τηλεφωνικά κέντρα, κέντρα διαλογής), φτάνουν περίπου τους 4.000, με τους μισούς από αυτούς να είναι οδηγοί δικύκλων.

Σύμφωνα με στοιχεία του κλαδικού σωματείου ΣΕΤΤΕΑ (Σωματείο Εργαζομένων Ταχυδρομικών και Ταχυμεταφορικών Επιχειρήσεων Αττικής), υπάρχουν δύο επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας (ACS και SPEEDEX), με τους εργαζόμενους στις μητρικές να αμείβονται κατά μέσον όρο με 1.000 ευρώ τον μήνα, ενώ στη Γενική Ταχυδρομική και την DHL οι εργαζόμενοι υπογράφουν ατομικές συμβάσεις εργασίας με μισθούς που κυμαίνονται γύρω στα 850 ευρώ.
Δικαστική νίκη

Η πραγματικότητα ωστόσο διαφέρει κατά πολύ για τους εργαζόμενους στα franchise καταστήματα. Οι συμβάσεις που υπογράφουν οι πράκτορες με τις μητρικές εταιρείες συχνά ορίζουν ότι -στην καλύτερη περίπτωση- το 50% των εσόδων θα μεταφέρεται στη μητρική.

Τα... σπασμένα λοιπόν καλούνται να πληρώσουν ως συνήθως οι εργαζόμενοι. Μισθοί πείνας, απλήρωτες υπερωρίες και μαύρη εργασία είναι τα συστατικά της επιτυχίας για τους εργοδότες. Ακόμη όμως και στην περίπτωση που μία μητρική αναλάβει να λειτουργήσει ένα κατάστημα franchise, τα πράγματα δεν είναι καλύτερα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το κατάστημα της Γενικής Ταχυδρομικής στο Αιγάλεω, όταν το 2012 η μητρική εταιρεία αρνήθηκε να λειτουργήσει το κατάστημα με τους ήδη υπάρχοντες εργαζόμενους και τους ίδιους όρους εργασίας.

Υστερα από κινητοποιήσεις και δικαστικό αγώνα, οι εργαζόμενοι δικαιώθηκαν πρωτόδικα, με μία απόφαση-σταθμό, που όριζε ότι ο διάδοχος εργοδότης έχει τις ίδιες υποχρεώσεις προς τους εργαζόμενους με αυτές του πρώτου εργοδότη.

Ο Βασίλης εργάζεται ως οδηγός δικύκλου σε εταιρεία ταχυμεταφορών εδώ και 20 χρόνια. «Το 2012 υπήρξε μείωση της τάξης των 170 ευρώ τον μήνα μεικτά, με αποτέλεσμα οι απολαβές μου να κυμαίνονται πλέον γύρω στα 900 ευρώ.

Οι εταιρείες σπάνια έχουν στόλο με μηχανάκια, καλύπτουν μόνο τα έξοδα για τη βενζίνη και δίνουν επιπλέον ένα μηνιαίο επίδομα της τάξης των 30 ευρώ για τα έξοδα σέρβις. Οι περισσότεροι οδηγοί δικύκλων δουλεύουν με δικό τους μηχανάκι, ενώ τα μέσα ατομικής προστασίας επιβαρύνουν αποκλειστικά τους ίδιους» δηλώνει στην «Εφ.Συν.».
 
Επί ενάμιση χρόνο, ο Γιάννης εργαζόταν στην Domino’s Pizza ως ντελιβεράς. «Η εταιρεία μπορεί να έχει τον δικό της στόλο και να πληρώνει τις βενζίνες, αλλά δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να κυκλοφορείς επί μήνες χωρίς καθρέπτη ή με φθαρμένα λάστιχα επειδή η εργοδοσία δεν έχει πάει τα μηχανάκια για σέρβις», μας λέει.

«Ο μισθός;» τον ρωτάμε. «Το κατώτερο νόμιμο. Χωρίς καθυστερήσεις. Συχνά όμως ο μάνατζερ σε βάζει να δουλεύεις σε άσχετο πόστο χωρίς να σε “ανοίγει” στο σύστημα. Δηλαδή δεν γράφεις υπερωρία. Ακόμη και στα μεσοδιαστήματα των παραγγελιών μάς ζητούσαν να κάτσουμε ταμείο ή να κάνουμε καθαριότητα», τονίζει ο Γιάννης, προσθέτοντας ότι ο μισθός δεν αρκεί για να αντεπεξέλθει κάποιος στις σημερινές οικονομικές απαιτήσεις και τα φιλοδωρήματα, που κάποτε αποτελούσαν βασικό μέρος της δουλειάς, πλέον είναι τόσο πενιχρά που «αν μαζέψεις δέκα ευρώ σε μία 8ωρη βάρδια είναι παράδεισος!».
Η δέσμευση

Με μοτο-πορεία και 24ωρη απεργία διαμαρτυρήθηκαν χθες οι εργαζόμενοι οδηγοί δικύκλων, ενώ το κλαδικό σωματείο ΣΕΤΤΕΑ προκήρυξε 4ωρη στάση εργασίας, από τις εννέα χθες το πρωί μέχρι τη μία το μεσημέρι. Στη χθεσινή απεργία, που καλούσε η Συνέλευση Βάσης Εργαζόμενων Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ), αρκετές εκατοντάδες οδηγοί συγκεντρώθηκαν αρχικά στο Πεδίο του Αρεως και με μοτο-πορεία έφτασαν μέχρι το υπουργείο Εργασίας.

Εκεί συναντήθηκαν με εκπρόσωπο του υπουργείου, ο οποίος δεσμεύτηκε για νομοθετική ρύθμιση που θα υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να παρέχουν εταιρικά οχήματα, κράνη και άλλα μέσα προστασίας, ενώ μέσα στον επόμενο μήνα θα γίνει εκ νέου συνάντηση κατά την οποία θα συζητηθεί το αίτημα των διανομέων και κούριερ που ζητούν να συμπεριληφθούν στην κατηγορία βαρέων και ανθυγιεινών ενσήμων...

efsyn.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Επιβίβαση σε αεροπλάνο
Αυτά τα ρούχα πρέπει να αποφεύγετε στις πτήσεις σας - Τι λένε οι αεροσυνοδοί
Το ρούχο που πρέπει να αποφεύγετε οπωσδήποτε στις πτήσεις σας, σύμφωνα με μία αεροσυνοδό - Γιατί δεν πρέπει να βγάζουμε τα παπούτσια μας στο...
Αυτά τα ρούχα πρέπει να αποφεύγετε στις πτήσεις σας - Τι λένε οι αεροσυνοδοί
Πιερρακάκης
Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας
Πανελλαδικές 2024: Με σκοπό το υπουργείο Παιδείας να «διασκεδάσει» τον νέο νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα ανακοινώσει λίγες περισσότερες θέσεις...
Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας