Thumbnail
Της Ιωάννας Ντίνου

Με το παρόν σχέδιο νόμου ο θεσμός των Υπευθύνων, παρά τις διαβεβαιώσεις τόσο του ιδίου του κ. Γαβρόγλου σε αντιπροσωπεία  μας που συνομίλησε μαζί της, παρουσία και του αειμνήστου  Γιάννη Παντή,  (ειρήσθω εν παρόδω το πόρισμα της σχετικής επιτροπής   δεν ήρθε ποτέ στο φως της ημέρας, ενώ είχε ολοκληρωθεί,) , παρά την θετική  θέση του Υπουργού ως Προέδρου της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής , στο 100σελιδο πόρισμα στην Ενότητα ΙΙ. Πρόταση 6 είχε καταλήξει μεταξύ άλλων ..." το ΥΠΠΕΘ στηρίζει το έργο των εκπαιδευτικών που υλοποιούν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης δια των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων''(σελ.37). Στην παράγραφο 3. αναφέρει:  ''Αξιοποίηση της σωρευμένης γνώσης και εμπειρίας από την επιτυχή λειτουργία του Θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας (συστηματικά από το 1990) και λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή εμπειρία απαιτείται επανασχεδιασμός του θεσμού των  Υπευθύνων περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Υπευθύνων Σχολικών δραστηριοτήτων και των ΚΠΕ για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων''. 

Το  πόρισμα ορίζει  μάλιστα και χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους σε βραχυπρόθεσμο (Ιούνιος 2016- Νοέμβριος 2016), μεσοπρόθεσμο (Δεκέμβριος 2016 - Μάιος 2018) και μακροπρόθεσμο (Ιούνιος 2018 – Μάιος 2022).

 Όμως, οι Υπεύθυνοι  καταργούνται, δεν αξιοποιείται η σωρευμένη γνώση και εμπειρία από την επιτυχή λειτουργία τιμωρούμενοι για λόγους που ποτέ δεν τους γνωστοποιήθηκαν,  χωρίς ποτέ να αξιολογηθούν, παρότι η παρούσα κυβέρνηση σταμάτησε την αξιολόγησή τους και δεν αξιοποίησε τα αρχεία που όλοι οι Υπεύθυνοι είχαν ανεβάσει στην σχετική πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας, καταργώντας την  εν μια νυκτί! Δεν προσμετράται καν η διδακτική υπηρεσία, όπως αναφερόταν στην προκήρυξη των θέσεων σύμφωνα με την οποία αποφάσισαν την συμμετοχή τους στις κρίσεις και την ανάληψη της θέσης. 

Πρόκειται για πολιτική και όχι παιδαγωγική ή οργανωσιακή απόφαση, πεποίθηση που ενισχύεται  και από τον ορισμό  ημερομηνίας λήξης της  θητείας των Υπευθύνων ( 31/08/2018). Από όλες τις υπό κατάργηση δομές (Σχ.Σύμβουλοι, ΚΕΠΛΗΝΕΤ, ΚΠΕ, ΣΣΝ κλπ ) οι Υπεύθυνοι είναι οι μόνοι που δεν εμπίπτουν στην μεταβατική διάταξη!!! 

Θα υπενθυμίσω εν τάχει τον ρόλο των Υπευθύνων στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι: Όσον αφορά στο επιστημονικό και  παιδαγωγικό ρόλο του θεσμού του Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, αυτός συνδέεται άμεσα με την εφαρμογή των πολύμηνων  Προγραμμάτων Π.Ε. και τη στήριξη  των εκπαιδευτικών και των μαθητικών ομάδων εντός της Σχολικής Μονάδας, και κυρίως μια σειρά δράσεων με αμιγώς επιμορφωτική, παιδαγωγική-διδακτική φυσιογνωμία. Η συνεχής και αποκλειστική ενασχόληση και επιμόρφωση με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/ Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη  μέσω των ημερίδων , σεμιναρίων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα, ΚΠΕ, Μουσεία, Γεωπάρκα, Επιστημονικούς φορείς  κλπ των Υπευθύνων Π.Ε. και Σ.Δ. τους προσδίδει σπουδαία εξειδίκευση και σωρευμένη γνώση πέραν της προαπαιτούμενης για να κριθούν και αποσπαστούν  στην εν λόγω θέση. 

Διοικητικά – οργανωσιακά το έργο τους περιλαμβάνει την διεκπεραίωση διοικητικών θεμάτων σχετικά με την υποβολή, καταγραφή, μελέτη και εισήγηση προς έγκριση ή βελτίωση  των Σχολικών Προγραμμάτων, την συλλογή απολογιστικών στοιχείων και παραγομένου υλικού  από το Πρόγραμμα.  Οι Υπεύθυνοι Π.Ε. και Σ.Δ. γνωρίζουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της εκάστοτε μαθητικής ομάδας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος ,έχουν προσωπική επαφή με τους εκπαιδευτικούς  που εκπονούν τα προγράμματα και λειτουργούν ως ενδιάμεσος υποστηρικτικός αλλά και υπηρεσιακός κρίκος  μεταξύ των Σχολείων , των Διευθύνσεων Εκπ/σης , των ΚΠΕ και εάν παραστεί ανάγκη και του Υπουργείου.  

Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν ως Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης- Αγωγής Υγείας- Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολ. Δραστηριοτήτων στις Δ/νσεις, εργάζονται και εκτός εργασιακού ωραρίου (απογεύματα, Σαββατοκύριακα και αργίες), οργανώνοντας και εμψυχώνοντας την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στηρίζουν την ανάπτυξη προγραμμάτων στα σχολεία, μετακινούνται στις σχολικές μονάδες για στήριξη των εκπαιδευτικών «ιδίοις εξόδοις». Δεν παίρνουν κανενός είδους επίδομα θέσης και έχουν υποστεί σημαντική μείωση του αριθμού τους από την είσοδο της Ελλάδας σε οικονομική κηδεμονία. 

Επιπροσθέτως , δεν αξιολογήθηκαν  ποτέ και δεν αξιοποιήθηκαν τα απολογιστικά στοιχεία που οι Υπεύθυνοι κατέθεταν κάθε χρόνο στο υπεύθυνο τμήμα του Υπουργείου Παιδείας. Αντίθετα σε ψιθύρους και σε διαδρόμους του Υπουργείου, ευτυχώς ποτέ επίσημα,  έχουν κατά καιρούς άτοπα και άδικα εκφραστεί υπόνοιες ότι οι Υπεύθυνοι είναι ανεξέλεγκτοι δεν δουλεύουν κλπ. Ο Υπεύθυνος έχει καθηκοντολόγιο και η Υπηρεσία ελεγκτικό μηχανισμό! Επίσης στην εποχή της ενημέρωσης και της διάχυσης της πληροφορίας, είναι τουλάχιστον αστείος ένας τέτοιος ισχυρισμός. Όλοι, γνωρίζουν το τεράστιο έργο που γίνεται από τους Υπευθύνους στα Σχολεία και τις Διευθύνσεις.  

Ούτε τίθεται θέμα έλλειψης προσωπικού αλλά επιλογών που μετά από τις προηγηθείσες σκέψεις μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι κάποιοι στο Υπουργείο  δεν επιθυμούν την δημιουργία ενεργών  σκεπτόμενων  πολιτών  που προωθεί η Π.Ε./ Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη  αλλά μάλλον ''άρτον και θεάματα'' και το θεαθήναι των  θεματικών εβδομάδων, στην διάρκεια των οποίων ούτε οι μαθητές, ούτε οι καθηγητές προλαβαίνουν να εντρυφήσουν στο προτεινόμενο θέμα , όπως γίνεται όταν εκπονούν πολύμηνα σχολικά προγράμματα ! Οι εβδομάδες αυτές ή οι δράσεις  θα ήταν πολύ χρήσιμες ως ενισχυτικές των εν λόγω προγραμμάτων.  

Και μια τελευταία σκέψη: οι θεματικές εβδομάδες υποστηρίχθηκαν εν πολλοίς από τους Υπευθύνους Π.Ε, Α.Υ. Πολιτιστικών Θεμάτων και τους Σχ. Συμβούλους, όλους υπό κατάργηση. Το προβλεπόμενο προσωπικό στις δομές που εξαγγέλλονται δεν επαρκεί αριθμητικά όσο καλή πρόθεση και να υπάρχει και η συγκεντρωτική μορφή το περιορίζει εκ των πραγμάτων σε γραφειοκρατικό έργο και ''ασκήσεις επί χάρτου''. Που θα στραφεί αναγκαστικά το Σχολείο; Μήπως ανοίγουμε διάπλατα την πόρτα του Δημοσίου Σχολείου στις ΜΚΟ, σε ιδιωτικούς Φορείς Διαχείρισης και άλλες ιδιωτικές δομές οι οποίες είναι μεν χρήσιμες και καλοδεχούμενες, αλλά μόνο για γόνιμες συνεργασίες, όπως γίνεται μέχρι τώρα. Μήπως κινδυνεύουμε να τους παραδώσουμε την ΠΕ και την ΕΑ στο Δημόσιο Σχολείο με ότι αυτό συνεπάγεται; Επισκέψεις ή ενημερώσεις μαθητών με κόστος, επιμορφώσεις με οικονομική  συμμετοχή κλπ; 

Τι άλλαξε αξιότιμε κ. Υπουργέ την γνώμη και την στάση σας απέναντι στους  Υπευθύνους λόγω τε και γραφή εκπεφρασμένη; 

Τι εκπαίδευση θέλετε για τους μαθητές μας σχετικά με το τρίπτυχο Κοινωνία, Περιβάλλον, Οικονομία που ήταν, είναι και θα μείνει η ουσία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και από ποιούς αν όχι από τους Εκπαιδευτικούς που την υπηρετούν από την εισαγωγή της στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα; 

Οι προτάσεις μας, βρίσκονται στα χέρια σας στο Υπόμνημα που έχουμε καταθέσει όλοι οι Υπεύθυνοι συλλογικά, κάνω έκκληση να τους αφιερώσετε λίγα λεπτά από τον χρόνο σας , πριν υπογράψετε το σχέδιο νόμου που στέλνει οριστικά τον θεσμό των Υπευθύνων στην Ιστορία. 

Με εκτίμηση και σεβασμό στο έργο σας

Ιωάννα Ντίνου ΠΕ 05 
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Γ' Αθήνας 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πανεπιστημια
Πιερρακάκης: Το σχέδιο για τα ψηφιακά πτυχία - Θυρίδες gov.gr και «ψηφιακός γκισές»
Με ηλεκτρονική αίτηση μέσω του ptyxia.gov.gr και χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης στο Taxisnet και τον ΑΜΚΑ, φοιτητές, απόφοιτοι αλλά και...
Πιερρακάκης: Το σχέδιο για τα ψηφιακά πτυχία - Θυρίδες gov.gr και «ψηφιακός γκισές»
ερασαμους
Erasmus+: Το 32ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Green Revolution the Best Solution»
Τα θέματα που διαπραγματεύτηκαν μαθητές και εκπαιδευτικοί αφορούσαν την περιβαλλοντική ρύπανση, την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την κλιματική...
Erasmus+: Το 32ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Green Revolution the Best Solution»