Thumbnail
Oι επισημάνσεις αφορούν τον «μεγάλο ασθενή» των Πανελληνίων, τη Νεοελληνική Γλώσσα...

Σεπτέμβριος πια και καθώς ο «μεταρρυθμιστικός» οίστρος του κυρίου υπουργού Παιδείας είναι εν εξελίξει, μια συζήτηση για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, ίσως, φαντάζει άκαιρη∙ επειδή, όμως, οι προβληματισμοί που θα αναπτύξουμε στο παρόν κείμενο έγιναν ήδη κατά τη διάρκεια των Εξετάσεων και απλώς περιμέναμε να καταλαγιάσει η ένταση των αποτελεσμάτων, αλλά και να πάρουμε απόσταση από τα πράγματα, θεωρήσαμε καλό να προχωρήσουμε στη σύνταξή του.

Oι επισημάνσεις αφορούν τον «μεγάλο ασθενή» των Πανελληνίων, τη Νεοελληνική Γλώσσα:

1) Το δοθέν κείμενο ήταν «κόψε-ράψε» δύο επιφυλλίδων, γεγονός που αλλοίωνε εξόφθαλμα την προθετικότητα του συντάκτη τους και κατ’ επέκταση δυσχέραινε την επαρκή  κατανόηση του κειμένου.

2) Στο ερώτημα Β4 :

α) η χρήση του όρου παθητική φωνή είναι εσφαλμένη και έπρεπε να χρησιμοποιηθεί ο όρος παθητική σύνταξη ή παθητική διάθεση.

β) η ενδεικτική απάντηση στο Β4β περιελάμβανε τρία στοιχεία (έμφαση στην ενέργεια του ρήματος/ απόκρυψη του υποκειμένου, ακαδημαϊκός/ επιστημονικός/ δοκιμιακός λόγος, απρόσωπο/ αποστασιοποιημένο ύφος), από τα οποία μόνον το πρώτο αναφέρεται στα σχολικά εγχειρίδια σχετικά με τη λειτουργία/ ρόλο της παθητικής σύνταξης. Πού  θα έβρισκαν οι μαθητές τα υπόλοιπα; Ο νοών νοείτω. Την απάντηση άλλωστε την έδινε και ο ίδιος ο Μαρωνίτης στο κείμενό του.

3) Στην παραγωγή λόγου (Γ):

α) τη βασική επισήμανση για το ύφος του παραγόμενου κειμένου αναμένουμε ύφος σοβαρό, χωρίς στοιχεία προφορικότητας, ανάλογου του μέσου δημοσίευσης») τη θεωρούμε περιττή και ίσως παραπλανητική. Ποιο είναι το σοβαρό ύφος για ένα άρθρο σχολικής εφημερίδας που θα γράψουν δεκαεπτάχρονοι; Από πότε ένα άρθρο δεν μπορεί να έχει στοιχεία προσωπικού και εξατομικευμένου λόγου; Πώς γράφουν όλοι οι έγκριτοι αρθογράφοι των οποίων τα κείμενα διαβάζουμε καθημερινά;

β) Στις οδηγίες για την αξιολόγηση του περιεχομένου για πρώτη φορά η πληρότητα του κειμένου απαιτούσε οπωσδήποτε την επαρκή ανάπτυξη  τριών θεματικών αξόνων σε κάθε ζητούμενο. Μπορεί να μας πει κάποιος σε ποιο «πρωτόκολλο» συγγραφής άρθρου αναφέρεται κάτι τέτοιο; Ή με ποια αντίληψη η τεκμηριωμένη και σε βάθος ανάπτυξη δύο αξόνων – προκειμένου μάλιστα ο μαθητής να μην υπερβεί το όριο των λέξεων- μπορεί να θεωρείται ανεπάρκεια περιεχομένου; Κι αν είναι έτσι, γιατί οι θεματοθέτες δε συμπεριέλαβαν στη διατύπωση του θέματος ότι ζητούν τρεις θεματικούς άξονες σε κάθε ερώτημα;

Οι παραπάνω παρατηρήσεις δεν αποτελούν μέρος μιας αναίτιας καχυποψίας και άρνησης για ό,τι συμβαίνει, αλλά οι φιλόλογοι οφείλουμε να υπερασπιζόμαστε το Δημόσιο Σχολείο, τους μαθητές μας, το πολύπαθο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Το πώς διδάσκεται και εξετάζεται το μάθημα αυτό πρέπει να γίνει αντικείμενο προβληματισμού και επιστημονικής τεκμηρίωσης, χωρίς προκαταλήψεις και κυρίως χωρίς ταμπού.

Το Δ.Σ του Συνδέσμου Φιλολόγων Καβάλας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

χειροπέδες
Θεσσαλονίκη: 59χρονος επιτέθηκε σε νεαρό ζευγάρι – Έριξε βενζίνη στο πρόσωπο 22χρονης
Απίστευτο περιστατικό σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή της Εξοχής, όταν ένας 59χρονος φέρεται να επιτέθηκε σε νεαρό ζευγάρι,...
Θεσσαλονίκη: 59χρονος επιτέθηκε σε νεαρό ζευγάρι – Έριξε βενζίνη στο πρόσωπο 22χρονης
PATRON
Πανεπιστήμιο Πατρών:Regional Growth Conference 2025 | «Η διαχείριση των fake news σε έναν κόσμο ραγδαίων αλλαγών»
Στο πλαίσιο του Regional Growth Conference, που θα διεξαχθεί στις 12-14 Μαΐου (Δευτέρα-Τετάρτη) στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του...
Πανεπιστήμιο Πατρών:Regional Growth Conference 2025 | «Η διαχείριση των fake news σε έναν κόσμο ραγδαίων αλλαγών»
Πανελλαδικές
Πανελλαδικές 2025: Τι ισχύει για το Δελτίο Εξεταζομένου και τους υποψήφιους με το 10% - Εγκύκλιος
Τα δελτία εξεταζομένου θα χρησιμοποιηθούν ως αποδεικτικά της ταυτότητας των κατόχων τους που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς και στις...
Πανελλαδικές 2025: Τι ισχύει για το Δελτίο Εξεταζομένου και τους υποψήφιους με το 10% - Εγκύκλιος