Thumbnail
του Βασίλη Παπαχρήστου, αιρετός ΠΥΣΔΕ Σερρών

Ένα από τα θέματα που απασχόλησε έντονα και σε αρκετές συνεδριάσεις τα υπηρεσιακά συμβούλια ήταν η μοριοδότηση των δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων.

Και τούτο διότι, το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, με το υπ’ αριθμ. Φ10/1814/209457/ΓΔ4/7-12-2016 έγγραφό του, «καλούσε τα αρμόδια Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΠΕ) και τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ) μέσω των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης να υποβάλουν έως 17/02/2017,  τις εισηγήσεις τους για τις σχολικές μονάδες αρμοδιότητάς τους με στόχο τον εξορθολογισμό της υφιστάμενης κατάταξης των σχολικών μονάδων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης σε κατηγορίες  όπως αυτές θα έχουν διαμορφωθεί σε συνεργασία με τα αρμόδια Πρωτοβάθμια Συνδικαλιστικά Όργανα.»

Η εγκύκλιος ανέφερε και τα εξής:

«Οι Περιφερειακοί Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τους Δ/ντες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα έχουν την εποπτεία της διαδικασίας για την κατάταξη των σχολικών μονάδων έτσι ώστε οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν την έδρα τους στην ίδια πόλη ή χωριό να κατατάσσονται στην ίδια κατηγορία.»

Θα προσπαθήσω να κάνω μια ιστορική αναδρομή της μοριοδότησης των δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων.

Η πρώτη νύξη για την μοριοδότηση των των δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων, γίνεται στο Ν 1566/1985 στο άρθρο 16 κεφάλαιο Β Μεταθέσεις στην παράγραφο 8.

8. «Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ορίζονται η διαδικασία, οι σχετικές προθεσμίες, τα όργανα, οι προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων η παρέλευση διετίας από τον τοποθέτηση στην τελευταία οργανική θέση, τα κριτήρια στα οποία περιλαμβάνονται ιδίως το ευδόκιμο, η υπηρεσία σε σχολεία με δυσμενείς όρους, η συνυπηρέτηση, η ανάγκη συνοίκησης συζύγων, η εντοπιότητα, η προστασία τέκνων και γενικότεροι λόγοι, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τη διενέργεια των μεταθέσεων.»

Μετά την πάροδο τριετίας η παρούσα παράγραφος αντικαταστάθηκε από την παράγραφο 3 του άρθρου 5 του Ν. 1824/1988 (Α΄ 296),  (προστέθηκαν οι λέξεις διαβίωσης και λειτουργίας) η οποία αναφέρει:

8. «Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ορίζονται η διαδικασία, οι σχετικές προθεσμίες, τα όργανα, οι προϋποθέσεις, τα κριτήρια (στα οποία περιλαμβάνονται ιδίως η υπηρεσία σε σχολεία με δυσμενείς όρους διαβίωσης και λειτουργίας, η συνυπηρέτηση, η ανάγκη συνοίκησης συζύγων, η εντοπιότητα, η προστασία τέκνων, η ανάγκη για θεραπεία δυσίατων ασθενειών του ίδιου του εκπαιδευτικού ή των μελών της οικογένειάς του και γενικότερα οικογενειακοί λόγοι), καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τη διενέργεια των μεταθέσεων.»

Και στους δύο αυτούς νόμους έχουμε μια αναφορά μόνον για το ότι πρέπει να συνυπολογιστούν στα μόρια μετάθεσης και η υπηρεσία σε σχολεία με δυσμενείς όρους διαβίωσης και λειτουργίας.

Μετά την παρέλευση δέκα ετών (1996), από το Ν. 1566/1985, γίνεται η πρώτη αναφορά για συγκεκριμένη μοριοδότηση των σχολικών μονάδων μόνον της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, πρώτο εδάφιο της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 8 του άρθρου 16 του Π.Δ. 50/1996:

«8. Οι εκπαιδευτικοί της Α/θμιας και της Β/θμιας Εκπαίδευσης λαμβάνουν μονάδες μετάθεσης ανάλογα με τις συνθήκες διαβίωσης στην έδρα λειτουργίας των σχολείων όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν. Οι εκπαιδευτικοί που προέρχονται από μετάταξη από την Α/θμια ή Β/θμια εκπαίδευση ή από την εκκλησιαστική εκπαίδευση λαμβάνουν τις μονάδες μετάθεσης της πλησιέστερης σχολικής μονάδας που υπηρετούσαν μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης μετάταξής τους.

Οι μονάδες μετάθεσης για το κριτήριο αυτό υπολογίζονται με βάση τα εξής:

α) Οι Σχολικές Μονάδες Α/θμιας Εκπαίδευσης κατατάσσονται σε δέκα (10) κατηγορίες, τις Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ, Η, Θ και Ι, με απόφαση του Υπουργού ΕΘνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση των αρμοδίων κεντρικών υπηρεσιακών συμβουλίων τα οποία λαμβάνουν υπόψη και τη γνώμη των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών και τις εισηγήσεις των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων αυτών οι οποίες διαμορφώνονται σε συνεργασία με τα αρμόδια πρωτοβάθμια συνδικαλιστικά όργανα με βάση τα παρακάτω κριτήρια (i) τον πληθυσμό της έδρας των σχολείων, (ii) τις συνθήκες διαβίωσης εκεί των εκπαιδευτικών (iii) την οργανικότητα (iν) την απόστασή τους από την έδρα του Νομού, (ν) τις συγκοινωνιακές συνθήκες και (νi) το υψόμετρο. Για το σκοπό αυτό ο Υπουργός δύναται να τάξει εύλογη προθεσμία για την υποβολή των σχετικών εισηγήσεων καθώς και για τη διατύπωση γνώμης από τις δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις. Μετά την παρέλευση άπρακτης της παραπάνω προθεσμίας η κατάταξη των σχολείων σε κατηγορίες γίνεται ύστερα από πρόταση των αρμοδίων κεντρικών υπηρεσιακών συμβουλίων.»

Ο νόμος αυτός δεν αναφέρεται στις σχολικές μονάδες της βθμιας εκπαίδευσης για την μοριοδότηση των δυσμενών συνθηκών αυτών.

Ένα χρόνο αργότερα στο ΠΔ 100/97 ο νομοθέτης αναφέρεται και τις σχολικές μονάδες της βθμιας εκπαίδευσης.

α) Οι Σχολικές Μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης κατατάσσονται σε δέκα (10) κατηγορίες, τις Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ, Η, Θ και Ι, με απόφαση του Υπουργού ΕΘνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση των αρμοδίων κεντρικών υπηρεσιακών συμβουλίων τα οποία λαμβάνουν υπόψη και τη γνώμη των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών και τις εισηγήσεις των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων αυτών οι οποίες διαμορφώνονται σε συνεργασία με τα αρμόδια πρωτοβάθμια συνδικαλιστικά όργανα με βάση τα παρακάτω κριτήρια (i) τον πληθυσμό της έδρας των σχολείων, (ii) τις συνθήκες διαβίωσης εκεί των εκπαιδευτικών (iii) την οργανικότητα (iν) την απόστασή τους από την έδρα του Νομού, (ν) τις συγκοινωνιακές συνθήκες και (νi) το υψόμετρο. Για το σκοπό αυτό ο Υπουργός δύναται να τάξει εύλογη προθεσμία για την υποβολή των σχετικών εισηγήσεων καθώς και για τη διατύπωση γνώμης από τις δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις. Μετά την παρέλευση άπρακτης της παραπάνω προθεσμίας η κατάταξη των σχολείων σε κατηγορίες γίνεται ύστερα από πρόταση των αρμοδίων κεντρικών υπηρεσιακών συμβουλίων»

Και τελικά το 1998 με το ΠΔ 39/1998 στην παράγραφο 2 του άρθρου 1 τα μόρια δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων  διαφοροποιούνται από εκείνα της αθμιας συγκεκριμένα:

«Οι σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατατάσσονται σε δέκα κατηγορίες, τις Α, Β, Γ, Δ, Ε, Στ, Ζ, Η, Θ, Ι και οι σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατατάσσονται σε δώδεκα (12) κατηγορίες, τις Α, Β, Γ, Δ, Ε, Στ, Ζ, Η, Θ, Ι, ΙΑ και ΙΒ, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση των αρμοδίων κεντρικών υπηρεσιακών συμβουλίων τα οποία λαμβάνουν υπόψη και τη γνώμη των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών και τις εισηγήσεις των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων αυτών οι οποίες διαμορφώνονται σε συνεργασία με τα αρμόδια πρωτοβάθμια συνδικαλιστικά όργανα με βάση τα παρακάτω κριτήρια (i) τον πληθυσμό της έδρας των σχολείων, (ii) τις συνθήκες διαβίωσης εκεί των εκπαιδευτικών (iii) την οργανικότητα (iν) την απόστασή τους από την έδρα του Νομού, (ν) τις συγκοινωνιακές συνθήκες και (νi) το υψόμετρο.»

Από την πρώτη αναφορά περί μοριοδότησης των των δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων πέρασαν δεκαεννέα (19) έτη για να δημοσιευθεί το ΠΔ 111/2016 που κατατάσσει τις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε δεκατρείς (13) κατηγορίες και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε δώδεκα (12) κατηγορίες.

«α) Οι σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατατάσσονται σε δεκατρείς (13) κατηγορίες, τις Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ, Η, Θ, Ι, ΙΑ, ΙΒ και ΙΓ και οι σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατατάσσονται σε δώδεκα (12) κατηγορίες, τις Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ, Η, Θ, Ι, ΙΑ και ΙΒ, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση των αρμοδίων Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων, τα οποία λαμβάνουν υπόψη και τη γνώμη των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών και τις εισηγήσεις των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων αυτών, οι οποίες διαμορφώνονται σε συνεργασία με τα αρμόδια πρωτοβάθμια συνδικαλιστικά όργανα, με βάση τα παρακάτω κριτήρια

(i) τον πληθυσμό της έδρας των σχολείων,

(ii) τις συνθήκες διαβίωσης εκεί των εκπαιδευτικών,

(iii) την οργανικότητα,

(iv) την απόστασή τους από την έδρα του Νομού,

(v) τις συγκοινωνιακές συνθήκες και

(vi) το υψόμετρο

Στην κατηγορία ΙΓ κατατάσσονται οι μονοθέσιες και οι διθέσιες σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που ανήκουν στην κατηγορία των δυσπρόσιτων.»

Όπως αποτυπώνεται, από την παρατεθείσα νομοθεσία, από το 1996 μέχρι και το 2016 τα κριτήρια για την μοριοδότηση των δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων παρέμειναν ίδια, όπως ίδια ήταν και είναι και τα θεσμικά όργανα που υπέβαλλαν και υποβάλλουν τις προτάσεις για τις μοριοδοτήσεις αυτές.

Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία, στην πάροδο των ετών δεν έχει υπάρξει καμία απολύτως αλλαγή πουθενά ούτε θετική ούτε αρνητική και για το λόγο αυτό, τα κριτήρια είναι ακριβώς τα ίδια, ό,τι ίσχυε προ εικοσαετίας, τα ίδια ακριβώς ισχύουν και τώρα ή ο συγγραφέας του πρόσφατου ΠΔ (ΠΔ 111/2016) έκανε απλή αντιγραφή τα προ εικοσαετίας ισχύοντα!!!

Το «νέο» προεδρικό διάταγμα ασχολείται μόνον με την κατάταξη των σχολικών μονάδων σε διαφορετικό αριθμό κατηγοριών και η εγκύκλιος, όχι το ΠΔ 111/2016, αναφέρεται ότι οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν την έδρα τους στην ίδια πόλη ή χωριό πρέπει να κατατάσσονται στην ίδια κατηγορία, με ευθύνη του Περιφερειακού Διευθυντή και σε συνεργασία με τους Δντες της Αθμιας και Βθμιας Εκπαίδευσης.

Μέσα στην πορεία των είκοσι ετών και τις πολλές αλλαγές που έχουν υπάρξει στην Ελληνική Κοινωνία και στην Ελληνική Οικογένεια, την δύσκολη οικονομική κατάσταση που βιώνει ο Ελληνικός Λαός, την αναγνώριση εκ μέρους της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας, του Υπουργείου Παιδείας, των χρόνιων παθογενειών σχετικά με τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών, είναι απορίας άξιον πώς η ενασχόληση της παρούσας πολιτικής ηγεσίας επικεντρώθηκε μόνον στο θέμα μοριόδοτησης των δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων.

Και προκύπτουν ορισμένα απλά ερωτήματα:

Γιατί έπρεπε να υπάρξουν αλλαγές μόνον για τα μόρια των δυσμενών συνθηκών των σχολικών μονάδων;

Πόσο αντικειμενική θα είναι αυτή η μοριοδότηση και κοινή σε όλη την επικράτεια για σχολικές μονάδες με τις ίδιες συνθήκες διαβίωσης;

Και εφόσον την τελική απόφαση την λαμβάνει το Υπουργείο ποιος ο λόγος όλης αυτής της συζήτησης και των συσκέψεων;

Γιατί έπρεπε αυτές οι αλλαγές να βασίζονται στα  προ εικοσαετίας κριτήρια;

Γιατί έπρεπε να υπάρξει κοινή μοριοδότηση των σχολικών μονάδως της αθμιας και της βθμιας εκπαίδευσης η οποία αναφέρεται μόνον στην εγκύκλιο και όχι στο ΠΔ;

Υπάρχει μέριμνα για την μοριοδότηση των διατεθειμένων εκπαιδευτικών από την αθμια στην βθμια και αντίθετα. Οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τα μόρια της πλησιέστερης σχολικής μονάδας της οικείας βαθμίδας στην οποία είναι διορισμένοι.

Μήπως αποτελεί προθάλαμο συνένωσης της αθμιας και της βθμιας εκπαίδευσης κάτι που «πλανάται στον αέρα» από το 2010;

Γιατί δεν υπάρχει μέριμνα εκ μέρους την πολιτείας να λάβει υπόψη τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην ελληνική κοινωνία και να προβεί σε μοριοδότηση του/της ανέργου συζύγου, του αναπήρου γονέα, των μονογονεϊκών οικογενειών, την χιλιομετρική απόσταση υπηρέτησης του/της συναδέλφου από τον τόπο μόνιμης κατοικίας;  

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΕΚΠΑ
ΣΔΘΕ ΕΚΠΑ: Ένα ακόμη βήμα προς την κατάργηση της δημοκρατίας στο Πανεπιστήμιο και στη Σχολή μας
Ανακοίνωση του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ
ΣΔΘΕ ΕΚΠΑ: Ένα ακόμη βήμα προς την κατάργηση της δημοκρατίας στο Πανεπιστήμιο και στη Σχολή μας