Thumbnail
Διαβάστε παρακάτω την ανακοίνωση της ΕΡΑ

ΟΧΙ στην ενοποίηση-συγχώνευση των τμημάτων προσχολικής αγωγής των σχολών Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας του ΑΤΕΙ (νηπιοβρεφοκόμων) με τα τμήματα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης(νηπιαγωγών) των  Παιδαγωγικών  Σχολών των ΑΕΙ.

Η ΕΡΑ έχει τοποθετηθεί για το θέμα της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, προτάσσοντας μάλιστα πρώτη αυτή μεταξύ των συνδικαλιστικών παρατάξεων την ανάγκη της 14χρονης δημόσια δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσηςκαι τη δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στο νηπιαγωγείο όλων των παιδιών 4-6 ετών.

Ταυτόχρονα η κριτική μας έχει εστιαστεί εναντίον της Ν.Δ. και του κ. Κ. Μητσοτάκη που έχει παραλείψει από το λεξιλόγιό του το νηπιαγωγείο και μιλάει μόνο για παιδικούς σταθμούς (βλ. συνέδριο Ν.Δ. στην Πάτρα) σε ευθυγράμμιση με την πλειοψηφία της Κ.Ε.Δ.Ε. που ζητάνε η εποπτεία των νηπιαγωγείων να περάσει στους Δήμους με ότι αυτό σημαίνει.

 Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, αντιπαράθεσης με τη γραμμή Μητσοτάκη και της νεοφιλελεύθερης πλειοψηφίας της  ΚΕΔΕ ενημερωνόμαστε από δημοσιεύματα στον Τύπο ότι το Υπουργείο Παιδείας συζητά με τους πρυτάνεις για το θέμα της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στη βάση προτάσεων που θέλουν τη συγχώνευση των τμημάτων νηπιοβρεφοκόμων του ΑΤΕΙ με το τμήματα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης των  Παιδαγωγικών  Σχολών των ΑΕΙ.

Οι προτάσεις  αυτές βρίσκονται σε αντίθεση με την έννοια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως αυτή υπάρχει στην Ελλάδα, με ανοιχτό το ενδεχόμενο το νηπιαγωγείο να αποκοπεί από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και να  δημιουργηθούν συγχύσεις στο χώρο της προσχολικής αγωγής τέτοιες που η εκπαίδευση να μπορεί να ξεκινά από τον 1ο χρόνο των παιδιών και αντίστοιχα, η «αγωγή και εκπαίδευση» στις ηλικίες 4-6 να αναχθεί σε φροντίδα.

Το νηπιαγωγείο στη χώρα μας ξεκινά με τον νόμο ΒΤΜΘ/1895, ενισχύεται με τον νόμο 4397/ 1929  και έκτοτε αποτελεί μαζί με τους νηπιαγωγούς οργανικό μέρος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα οι σπουδές των νηπιαγωγών είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τις σπουδές των δασκάλων και τα Παιδαγωγικά τμήματα προσχολικής Αγωγής και εκπαίδευσης και δημοτικής εκπαίδευσης ανήκουν στην ίδια σχολή, την Παιδαγωγική Σχολή του ΑΕΙ. 

Η ενοποίηση-συγχώνευση δύο διακριτών επιστημονικών χώρων θα αποτελέσει το έναυσμα για την απορρύθμιση των επαγγελματικών προσόντων και κατ ́ επέκταση και των επαγγελματικών δικαιωμάτων τα οποία απορρέουν από τους εν λόγω χώρους. Αυτό σημαίνει πως μια τέτοια επιλογή, θα αλλάξει ριζικά το τοπίο των εργασιακών προοπτικών και σχέσεων των αποφοίτων ΑΕΙ αλλά και των επιστημονικών πεδίων στα οποία δραστηριοποιούνται τα Πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα Νηπιαγωγών.

Το  πρόβλημα με τα επαγγελματικά δικαιώματα  θα ενταθεί, καθώς οι νηπιοβρεφοκόμοι των Πανεπιστημιακών Τμημάτων πλέον,  θα διεκδικήσουν μέσω προγραμμάτων «εξομοίωσης», που ήδη προτείνουν, τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά των νηπιαγωγών, δηλαδή να εργάζονται ως εκπαιδευτικοί νηπιαγωγοί και στα νηπιαγωγεία,  τη στιγμή μάλιστα που πρόσφατα το Π.Δ. 99/28-9-2017 των υπουργείων Εσωτερικών και Εργασίας ορίζει ότι  στους βρεφονηπιακούς σταθμούς εγγράφονται παιδιά μέχρι την ηλικία εγγραφής στην υποχρεωτική εκπαίδευση (νηπιαγωγείο).  Εάν οι νηπιοβρεφοκόμοι «εξισωθούν» και εργασθούν ως νηπιαγωγοί –κάλυψη για την οποία δεν υφίσταται ανάγκη, τη στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες άνεργοι πτυχιούχοι νηπιαγωγοί - ποιοι θα προσφέρουν υπηρεσίες στα παιδιά ηλικίας 0-3 ετών;

Εκτός όλων αυτών ενιαίο Πανεπιστημιακό Τμήμα για παιδιά ηλικίας 0 έως 6 ετών δεν μπορεί να υπάρξει, διότι είναι εντελώς διαφορετικές οι ανάγκες των παιδιών  λίγο πριν το δημοτικό από ότι αυτών της βρεφικής και πρώτης νηπιακής ηλικίας.

Η ΕΡΑ  δεν είναι αντίθετη με την αναβάθμιση των σπουδών οποιονδήποτε τμημάτων, μάλιστα επιδιώκει και αγωνίζεται συνολικά για την αναβάθμιση των σπουδών όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Όμως είναι άλλης τάξης ζήτημα τα τμήματα νηπιοβρεφοκόμων να συγχωνευτούν με αυτό της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, δηλαδή με το τμήμα Νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής σχολής.  Αν κάτι τέτοιο  συμβεί  θα αντιβαίνει και στην επιστημονική προσέγγιση και στην ιστορικότητα του ελληνικού νηπιαγωγείου, διότι  δύο τινά μπορεί να συμβούν, ή η Πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα αρχίζει από τον πρώτο ηλικιακό έτος των παιδιών ή θα καταργηθεί το νηπιαγωγείο από αναπόσπαστο μέρος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Προτάσεις δε, που ακούγονται να δημιουργηθεί  ένα τμήμα που θα έχει δύο κατευθύνσεις τίποτα από τα παραπάνω δεν αναιρεί,  με δεδομένο ότι θα παρέχεται  κοινό πτυχίο.

Το υπουργείο Παιδείας αν υιοθετήσει την πρόταση των πρυτάνεων και κοσμητόρων που φορές προτάσσουν την επέκταση και το «μεγάλωμα» των σχολών ως βασικό κριτήριο για την διαμόρφωση των προτάσεων, χωρίς μάλιστα  να ακούσει την άποψη της εκπαιδευτικής κοινότητας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, άποψη που στηρίζεται σε επιστημονικά, εκπαιδευτικά και ιστορικά δεδομένα, αλλά και άποψη που εμπεριέχει σαφή πολιτική θέση για το περιεχόμενο και τις σχέσεις εργασίας στο νηπιαγωγείο, θα μας βρει όχι μόνο απέναντι, αλλά σε θέση μάχης.

Υπάρχει το επιχείρημα ότι σε χώρες της Ευρώπης έχουν προσχολική αγωγή ενιαία για παιδιά από 0-6 ετών. Στις χώρες που αυτό εφαρμόζεται οι υποστηρικτές της άποψης αυτής δεν λένε ταυτόχρονα ότι  σε αυτές  προκρίνεται η λογική των παιδικών σταθμών  με κύριο χαρακτηριστικό την αυτοτέλεια σε σχέση με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σε άλλες δε χώρες, οι νηπιαγωγοί  σπουδάζουν όπως οι Δάσκαλοι στο πανεπιστήμιο και διδάσκουν μόνο στα παιδιά 3-6 ετών, ενώ  οι νηπιοβρεφοκόμοι είναι οι βοηθοί των νηπιαγωγών και σπουδάζουν σε διετείς σχολές. Ευτυχώς το τελευταίο δεν συμβαίνει στη χώρας μας γι αυτό ό,τι γίνεται σε κάποιες χώρες στην Ευρώπη δεν μπορεί να αποτελέσει «φόρμα» για αντιγραφή – επικόλληση.

Αντίθετα στην χώρα μας, μόλις πριν 2 μήνες το Υπουργείο Παιδείας έθεσε σε εφαρμογή ένα και ενιαίο Π.Δ. (79/2017) για τη λειτουργία των νηπιαγωγείων και των Δημοτικών Σχολείων, επιβεβαιώνοντας την αντίληψη ότι το  νηπιαγωγείο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και τον κρίσιμο ρόλο –μεταξύ άλλων- που συντελεί  για το πέρασμα των παιδιών στο πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου.

Συμπερασματικά:

Υπό τις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα η ενοποίηση των δύο διαφορετικών αντικειμένων και δομών υπό έναν φορέα θα οδηγήσει σε τέτοια «ρευστοποίηση»  με πιθανή την κατάρρευση και των δύο και ιδιαίτερα του νηπιαγωγείου. Επιπλέον θα χαθεί ο ενιαίος σχεδιασμός της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με αρνητικά  αποτελέσματα για τους ίδιους τους μαθητές, ως προς την ομαλή μετάβαση και ένταξή τους στο δημοτικό σχολείο. Η ΕΡΑ δεν πρόκειται να επιτρέψει να συμβεί κάτι τέτοιο, όπως και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Επίσης, η προτεινόμενη ενοποίηση των δομών φροντίδας και αγωγής με τις δομές  αγωγής και εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία) είναι ανέφικτη, άκυρη και άρδην θα οδηγήσει τα νηπιαγωγεία, την όλη λειτουργία τους και το θεσμικό πλαίσιο που τα διέπει στους δήμους, όπως συμβαίνει με τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς (Νόμος 2880/2001 και ρυθμίσεις από το Υπουργείο Εσωτερικών ΦΕΚ 497/2002).

Η ΕΡΑ δεν θα επιτρέψει να ανοιχτούν «πόρτες και παράθυρα» για την αποκοπή στην ουσία του νηπιαγωγείου από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δεν θα επιτρέψει τα εργασιακά δικαιώματα των νηπιαγωγών, η παρεχόμενη εκπαίδευση των νηπίων και τα μορφωτικά τους δικαιώματα να διολισθήσουν μεταξύ ΕΣΠΑ- Voucher και Δήμων.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση:

  • Να μην υιοθετήσουν τις προτάσεις για συγχώνευση των τμημάτων προσχολικής αγωγής των σχολών Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας του ΑΤΕΙ (νηπιοβρεφοκόμων) με τα τμήματα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής  και Εκπαίδευσης(νηπιαγωγών) των  Παιδαγωγικών  Σχολών των ΑΕΙ.
  • Να θεσμοθετήσουν άμεσα και σε όλη την επικράτεια  την 14χρονη υποχρεωτική δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση με  δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στο Νηπιαγωγείο.
  • Να προβούν σε εφαρμογή γενναίου προγράμματος για την ανέγερση σύγχρονων νηπιαγωγείων.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εφετείο
Κυψέλη: Στον ανακριτή ο 18χρονος που μπήκε σε σχολείο και τραυμάτισε με μαχαίρι μαθητή και διευθυντή
Βαριές κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος για απόπειρα ανθρωποκτονίας κατά συρροή, διατάραξη οικιακής ειρήνης, αλλά και παράβαση του νόμου περί όπλων...
Κυψέλη: Στον ανακριτή ο 18χρονος που μπήκε σε σχολείο και τραυμάτισε με μαχαίρι μαθητή και διευθυντή
βιβλίο με δεσιμο απο ανθρωπινο δέρμα
Χάρβαρντ: Είχε στη βιβλιοθήκη του βιβλίο με δέσιμο από ...ανθρώπινο δέρμα - Το αφαιρεί και ζητά συγγνώμη
Ο πρώτος ιδιοκτήτης του βιβλίου, ο Γάλλος γιατρός Ludovic Bouland, έδεσε το βιβλίο με ανθρώπινο δέρμα. Το Χάρβαρντ είπε ότι ο Μπούλαντ πήρε το δέρμα...
Χάρβαρντ: Είχε στη βιβλιοθήκη του βιβλίο με δέσιμο από ...ανθρώπινο δέρμα - Το αφαιρεί και ζητά συγγνώμη