Thumbnail
Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια

του Σωτήρη Σκαρτσίλα,

μέλος του ΔΣ του συλλόγου Αθηνά,

από την Ανεξάρτητη Ριζοσπαστική ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια

Όσοι εδώ και χρόνια, πάνω από δυο δεκαετίες, με όλη τη μαχόμενη εκπαίδευση επιλέξαμε την όχθη της αντίστασης στις  αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, που κατά κύματα σαρώνουν το δημόσιο σχολείο, δεν έχουμε διλήμματα όταν κρίνουμε το νέο σύστημα επιλογής στελεχών. Ένα σύστημα που είναι σε εξέλιξη και βρίσκεται στο στάδιο των συνεντεύξεων των υποψηφίων από τα συμβούλια επιλογής. 

Όλα τα κύματα των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων συνοδεύονταν από συστήματα επιλογής στελεχών, στα οποία κυριαρχούσαν «προσόντα»  και  «συνεντεύξεις» σε κλειστά  συμβούλια. Με αυτόν τον τρόπο λίγη σημασία έχει ότι οι κυβερνώντες προωθούσαν και «τα δικά τους παιδιά» με διάφορες ποσοστώσεις, γιατί μεγαλύτερη σημασία έχει ότι επέβαλαν έτσι τη λογική της αξιολόγησης ως μια διαδικασία χειραγώγησης και ελέγχου των στελεχών, ώστε αυτά  να επιτελέσουν το ρόλο που είχε σχεδιαστεί στο Καθηκοντολόγιο και στο θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης. Το ότι τα τελευταία καταστήθηκαν αμφότερα μέχρι σήμερα ανενεργά από ένα ρωμαλέο εκπαιδευτικό κίνημα  αποτελεί σημαντικό γεγονός που κάνει πλέον τις επιλογές όλων, υποψηφίων και μη, ιστορικά, ηθικά και πολιτικά βαρύνουσες. Και μόνο η κατάταξη των υποψηφίων σε «Αξιολογικούς Πίνακες Υποψήφιων Διευθυντών» καταρρίπτει κάθε επιχειρηματολογία  περί ουδέτερης διαδικασίας.

Εμείς  δεν αλλάζουμε στρατόπεδο

Από την πλευρά μας, θεωρούσαμε πάντα ότι ο σύλλογος διδασκόντων είναι το κυρίαρχο όργανο στη λειτουργία του σχολείου και απαιτούσαμε την πλήρη και αποκλειστική συμμετοχή του στην εκλογή ενός αιρετού και ανακλητού «διευθυντή», στην ουσία ενός «εκπροσώπου» του συλλόγου διδασκόντων, των αποφάσεων και των επιλογών του για τη λειτουργία του σχολείου, χωρίς προνόμια και με ανώτατο όριο θητείας. Είναι φανερό ότι αυτή η αντίληψη, στην οποία δε χωρούν λογικές σώματος μονίμων διευθυντών και Καθηκοντολογίου, αποτελεί διεκδίκηση στα πλαίσια της συνολικής μάχης για ένα σχολείο δημοκρατικό τόσο στην εσωτερική του δομή όσο και στο περιεχόμενο της λειτουργίας του, ένα σχολείο της ισότητας και της ολόπλευρης γνώσης. Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για αυτό το σχολείο. Επομένως, όπου κι αν βρεθούμε, όπου κι αν σταθούμε, σε αυτό το πλαίσιο δεσμευόμαστε  και για αυτό λογοδοτούμε. Ένα δημοκρατικό-συλλογικό πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου, που υπηρετεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές μορφωτικές και  λαϊκές ανάγκες, με κυρίαρχο ρόλο και λόγο στο Σύλλογο Διδασκόντων σε όλες τις εκφάνσεις της λειτουργίας του. Το πλαίσιο του δημόσιου, δωρεάν, δημοκρατικού σχολείου των όλων, των ίσων και των διαφορετικών, όπως και των παιδιών του πολέμου, της οικονομικής εκμετάλλευσης, της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Ενάντια στην αξιολόγηση-αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, ενάντια στη λογική των χορηγών και της αγοράς, που αποτελούν σήμερα τον πυρήνα της μνημονιακής πολιτικής και επιταγή των ΟΟΣΑ, ΕΕ κ ΔΝΤ.

…Είμαι αντίθετος στην αξιολόγηση και δεν πρόκειται να την υπηρετήσω από οποιαδήποτε θέση…

Η διαδικασία και του νέου συστήματος επιλογής  είναι  η επιτομή της αξιολόγησης που επιχειρείται να επανέλθει. Ξεκίνησε με την απόπειρα αξιολόγησης των υποψηφίων διευθυντών από τους συλλόγους διδασκόντων, με  φόρμες και φύλλα αξιολογικών κρίσεων που θα σφραγίσουν και θα τυλίξουν κάθε εκπαιδευτικό στο μέλλον. Ο πολιτισμός της μαχόμενης εκπαίδευσης συγκρούστηκε στα σχολεία στις 20 Ιούνη με την ξαναζεσταμένη παιδαγωγική του διοικητισμού, της αυθαιρεσίας και της αξιολόγησης, που παρουσιάστηκε λάθρα ως συμμετοχική δημοκρατική τομή, κερδίζοντας μια σημαντική μάχη. Στο όνομα αυτής της νικηφόρας μάχης, ιδιαίτερα στην Α΄ Αθήνας με τα συγκλονιστικά ποσοστά συμμετοχής των εκπαιδευτικών στην απεργία-αποχή από την αξιολόγηση των διευθυντών, δε νοείται οποιαδήποτε εμπλοκή των αιρετών εκπροσώπων μας στην αξιολογική διαδικασία, οι οποίοι-ες στη βάση των συλλογικών μας αποφάσεων καλούνται να απέχουν από αυτήν.

Η διαδικασία του νέου συστήματος επιλογής στελεχών άλλαξε από τα προηγούμενα ως προς την εσωτερική μοριοδότηση του προσοντολογίου, μια φαινομενική αλλαγή που επιχειρεί να ωθήσει στην αποδοχή της αξιολόγησης επενδύοντας στις προσδοκίες των περισσοτέρων υφιστάμενων διευθυντών να παραμείνουν. Στοχεύει, έτσι, στη δημιουργία ενός σώματος μονίμων διευθυντών που θα ανακυκλώνεται στα σχολεία και αφού θα έχουν αποδεχθεί την αξιολόγηση, στη συνέχεια θα την υπηρετήσουν και θα την εφαρμόσουν στις σχολικές μονάδες και τους εκπαιδευτικούς.

Ακριβώς για αυτό, επισημαίνω εμφατικά ότι είμαι αντίθετος στην Αξιολόγηση και δεν πρόκειται να την υπηρετήσω από οποιαδήποτε θέση. Έχοντας συμβάλει και προσωπικά μέσα από το εκπαιδευτικό κίνημα, το σύλλογο Αθηνά και το ανεξάρτητο ριζοσπαστικό ρεύμα, που συμμετέχω και εκπροσωπώ, στη διαμόρφωση κουλτούρας ενάντια στην αξιολόγηση, την οποία δηλώνω πως δεν υπηρετώ και δεν θα υπηρετήσω, αλλά και την αντιπαλεύω αναδεικνύοντας το ρόλο της. Ρόλος που στοχεύει να κάμψει τις αντιστάσεις των εκπαιδευτικών, προκειμένου να υλοποιηθούν  οι αντιεκπαιδευτικές νεοφιλελεύθερες πολιτικές που υποδεικνύονται από τον ΟΟΣΑ, την ΕΕ,  τις επιταγές της αγοράς και υιοθετούνται μεγαλοπρεπώς απο την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας.  Πρόκειται για την παιδεία των εκτεταμένων περικοπών και των μορφωτικών ελλειμμάτων, της ιδιωτικοποίησης, της αυτονομίας και της αποκέντρωσης που ωθούν τις σχολικές μονάδες στους χορηγούς και τους δήμους και σε μια ταξικά διαφοροποιημένη λειτουργία.

Είμαι εδώ, χωρίς κανέναν συμβιβασμό και καμιά έκπτωση, υπηρετώντας συλλογικές αποφάσεις. Παρεμβαίνουμε σε κάθε διαδικασία που αφορά το σχολείο και το χαρακτήρα του, τις προσπάθειες και τις προσδοκίες «αναμόρφωσής» του. Θέτουμε τις θέσεις ενός πραγματικά δημοκρατικού σχολείου στη λειτουργία του, του  προοδευτικού σχολείου των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και μιας απελευθερωτικής παιδείας στο δρόμο της κοινωνικής χειραφέτησης.  Μέσα από τη συλλογικότητα που συμμετέχω και εκφράζομαι, ως κομμάτι του εκπ/κού κινήματος και ως μέρος των αγώνων που έχει δώσει όλα τα προηγούμενα χρόνια, παίρνουμε άλλη μια πρωτοβουλία ανάδειξης του ρόλου της αξιολόγησης  αλλά και της επιλογής όσων αποδέχονται να αναλάβουν το ρόλο του αξιολογούμενου αξιολογητή.

Γι αυτούς τους λόγους, όχι μόνο ισχύει το «δεν αξιολογώ- δεν αξιολογούμαι» που έχω-έχουμε υπογράψει, διακηρύξει και παλέψει με κάθε κόστος χρόνια τώρα, αλλά καλώ τους αιρετούς, στα πλαίσια της δήλωσής μου και ακολουθώντας τις συλλογικές μας αποφάσεις, να μη συμμετέχουν και να απέχουν από την αξιολογική διαδικασία.

7 Ιουλίου 2017

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sholiki_ekdromi.jpg
Οι σχολικές εκδρομές δεν είναι πάντοτε "εκδρομή" και πάντως όχι για όλους...
«Το υψηλό κόστος συμμετοχής είναι παράγοντας αποκλεισμού των πιο αδύναμων οικονομικά μαθητών οι οποίοι όμως έχουν και την μεγαλύτερη ανάγκη...
Οι σχολικές εκδρομές δεν είναι πάντοτε "εκδρομή" και πάντως όχι για όλους...