Thumbnail
Του Χρήστου Κάτσικα

Του Χρήστου Κάτσικα

               Μία από τις πιο γνωστές και συνάμα πιο επίμονες προτάσεις του ΟΟΣΑ είναι τα λεγόμενα φοιτητικά δάνεια που σύμφωνα με τον διεθνή οργανισμό θα απαλλάξουν τους φοιτητές και τις οικογένειές τους από τα βάρη των σπουδών τους.  Έτσι προτείνει τη «διεύρυνση της διαθεσιμότητας των φοιτητικών δανείων,  ώστε να βοηθηθούν οι φοιτητές και οι οικογένειες που δε διαθέτουν τα μέσα να χρηματοδοτήσουν το κόστος της Ανώτατης Εκπαίδευσης (κατοικία, εκπαιδευτικά υλικά που δεν παρέχονται δωρεάν κ.λπ.).

               Είναι χρήσιμο, για να γίνει κατανοητή η ουσία της πρότασης του ΟΟΣΑ, να πάρει κανείς υπόψη την εμπειρία από άλλες χώρες που εδώ και πολλά χρόνια τα φοιτητικά δάνεια είναι ευρέως διαδεδομένα. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι ΗΠΑ όπου τα φοιτητικά δάνεια υπάρχουν από το 1935!

                Σε ένα άρθρο στο ECONOMIST,  επισημαίνεται ότι τα πανεπιστημιακά δίδακτρα στις ΗΠΑ έχουν εδώ και χρόνια αυξηθεί ταχύτερα από την ικανότητα των Αμερικανών για να τα αποπληρώσουν. Σήμερα, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον, το συνολικό χρέος των φοιτητών στις ΗΠΑ έχει φτάσει το αστρονομικό ποσό των 1,41 τρις δολαρίων, ποσό ρεκόρ στην ιστορία της χώρας!

                Η αύξηση του χρέους στην εκπαίδευση παρομοιάζεται με το μαγείρεμα ενός αστακού. Η αύξηση στο σύνολο του χρέους των σπουδαστών συμβαίνει αργά αλλά σταθερά, έτσι ώστε όταν θα παρατηρήσουν ότι το νερό βράζει, είναι ήδη μαγειρεμένοι.

                Το πρόβλημα αυτό το συναντούμε βέβαια σε όλες τις χώρες που έχουν δίδακτρα (για παράδειγμα στη Ηνωμένο Βασίλειο). Ο λόγος για τον οποίο όλοι αυτοί οι νέοι και οι οικογένειές τους επένδυσαν ήταν προφανώς διότι είχαν πειστεί ότι η επένδυση θα απέδιδε, θα έβρισκαν δηλαδή μια δουλειά που θα τους επέτρεπε να ζουν και να αποπληρώσουν και το δάνειο. Αυτό όμως πλέον δεν υπάρχει, και η γενιά του σήμερα απλά θυσιάζεται, ώστε να δώσει χώρο σε μια γενιά πολύ πιο «κινεζοποιημένη».

                Οι καθυστερήσεις στην αποπληρωμή των φοιτητικών δανείων, αλλά και των μηνιαίων δόσεων, αποτελούν πλέον κανόνα, παρά τις προσπάθειες της πρώην κυβέρνησης Ομπάμα να δημιουργήσει ευνοϊκότερους όρους για τους φοιτητές-δανειολήπτες, για να μην τιναχθεί το σύστημα στον αέρα, καθώς ήδη οι αρχές αναφέρονταν στο συγκεκριμένο χρέος ως έναν κίνδυνο που θα μπορούσε να επιβραδύνει την οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ.

                Από την πλευρά του, ο νέος Πρόεδρος Donald Trump επέκρινε το χρέος των φοιτητών κατά την προεκλογική του  εκστρατεία, παρομοιάζοντάς το με μια «άγκυρα» που τραβά κάτω τους Αμερικανούς φοιτητές και τους εμποδίζει να αναπτυχθούν!

               

Δανεισμός – θηλιά των Πανεπιστημίων

              Ωστόσο αν τα φοιτητικά δάνεια αποτελούν θηλιά για τους σπουδαστές  ο δανεισμός των Πανεπιστημίων «βάζει φωτιά» στα αποθεματικά και την περιουσία των ίδιων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Αυτό φανερώνει μια εξόχως αποκαλυπτική έρευνα που φέρνει την υπογραφή του Πανεπιστημιακού και πρώην Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) κ. Λάζαρου Απέκη,  για τον δανεισμό των Πανεπιστημίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία  φέρνει στο φως της δημοσιότητας, άγνωστες στην εκπαιδευτική κοινότητα πτυχές του σχεδιασμού ελέγχου των Ελληνικών Πανεπιστημίων.

           Στις 22-12-16, σε πανηγυρική τελετή, υπογράφτηκε, παρουσία του προέδρου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και του Υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου η συμφωνία για χορήγηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δανείου 138 εκατ. ευρώ για εννέα ελληνικά Πανεπιστήμια. 

            Σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό και πρώην πρόεδρο της ΠΟΣΔΕΠ Λάζαρο Απέκη, κατά τα πρότυπα των πολιτικών ηγεσιών, οι πανεπιστημιακές αρχές επέλεξαν το  δανεισμό χωρίς να έχει προηγηθεί καμία συζήτηση των όρων και των συνεπειών για τα πανεπιστήμια και τη λειτουργία τους. Στο πλαίσιο των κυβερνητικών επιλογών και με τις ευλογίες της κυβέρνησης, οι «πρόθυμοι» πρυτάνεις αποδεχόμενοι σαν μοιραία την εγκατάλειψη των Πανεπιστημίων από τη δημόσια χρηματοδότηση, και αφού επί χρόνια διαχειρίζονται τον οικονομικό μαρασμό των Ιδρυμάτων τους σχεδόν σιωπηρά, επιδεικνύοντας υπερβάλλοντα «ρεαλισμό», επέλεξαν το δρόμο του δανεισμού. Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, η συμφωνία επετεύχθη μετά από προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από ένα περίπου χρόνο από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων, μετά από συνεχείς επισκέψεις στο Λουξεμβούργο (έδρα της ΕΤΕπ) του εκπροσώπου της Συνόδου.

           Ποια είναι, όμως η ΕΤΕπ;

                Είναι αποκαλυπτική μια αθέατη δραστηριότητα της ΕΤΕπ, όπως αναφέρουν μέσα ενημέρωσης:

            «Το πρώτο της πακέτο «κόκκινων» δανείων από ελληνικές τράπεζες αναμένεται να αγοράσει τις επόμενες εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, σύμφωνα με την διευθύντρια Σαμπίνα Ντζιούρμαν. Η Σ. Ντζιούρμαν δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς ότι οι κινήσεις της ΕΤΕπ αναμένεται να διαμορφώσουν το ύψος της δαπάνης της στην Ελλάδα φέτος πάνω από τα 320 εκατ. ευρώ που δαπάνησε πέρυσι. Η ίδια ανέφερε ότι η ΕΤΕπ έχει εκπλαγεί θετικά από το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί έως τώρα από τον ιδιωτικό τομέα για την Ελλάδα και ότι συζητά με δυνητικούς επενδυτές σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη διαχείριση πακέτων «κόκκινων» δανείων στο μέλλον».

 

           Δηλαδή, η ΕΤΕπ δεν περιορίζεται στη «συμβολή της στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ» για τους οποίους έχουμε ολέθρια εμπειρία, δρα και σαν ένας κερδοσκοπικός γύπας!

                Και τα ερωτήματα είναι αμείλικτα:

                α. Ποιες θα είναι οι εγγυήσεις για τη χορήγηση και ποιος τις παρέχει (τα πανεπιστήμια, το κράτος); Αν τις παρέχει το κράτος που είναι σε πλήρη αδυναμία να αντιμετωπίσει τα δικά του προβλήματα δανεισμού, αυτό θα οδηγήσει γρήγορα σε «κυρώσεις» και μέτρα εις βάρος τόσο του κράτους, όσο και των δανειζόμενων Πανεπιστημίων. Αν τις εγγυήσεις τις παρέχει το εκάστοτε Ίδρυμα, αυτό θα είναι τελείως καταστροφικό επειδή θα υποθηκεύσει όποια περιουσιακά στοιχεία διαθέτει.

               β. Με ποιους πόρους θα αποπληρώνονται; Αν είναι υποχρέωση των Ιδρυμάτων, από πού θα προκύψουν πόροι, όταν η δημόσια χρηματοδότησή των Πανεπιστημίων έχει περικοπεί κατά σχεδόν 80% σε σχέση με το 2009; Θα προκύψουν από την εμπορική αξιοποίηση ή την εκποίηση της ιδιαίτερης περιουσίας του κάθε Ιδρύματος (για ορισμένα παλαιά είναι σημαντική), όπως πρότεινε ο Α. Λιάκος αναλυτικά; Βέβαια υπάρχει και η «πάγια» λύση το αέναου δανεισμού, όπως κάνουν οι κυβερνήσεις. Η εξέλιξη να έχουμε και εδώ μη εξυπηρετούμενα «κόκκινα» δάνεια των Πανεπιστημίων που θα πωλούνται από την ΕΤΕπ σε διάφορoυς κερδοσκοπικούς γύπες, δεν μπορεί να αποκλειστεί. Άλλωστε, όπως αναφέρθηκε, κάτι τέτοιο είναι μέσα στις δραστηριότητές της.

 

           Είναι αναμενόμενη η απαίτηση της ΕΤΕπ να ασκεί εποπτεία στα Ιδρύματα για να ελέγχει την πορεία των χρηματοδοτήσεων, κάτι που θα έχει σοβαρές συνέπειες στη φυσιογνωμία και το ρόλο των Ιδρυμάτων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πρόσκληση
2ο Μαθητικό Συνέδριο Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης - Πότε θα πραγματοποιηθεί
2ο Μαθητικό Συνέδριο με τίτλο: «Προχωράμε μαζί; Συζητάμε πρακτικές για την αλληλοκατανόηση και την ειρηνική συμβίωση στο σχολείο»
2ο Μαθητικό Συνέδριο Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης - Πότε θα πραγματοποιηθεί
ροδος εκπαιδευτικοι
Ρόδος: Ελεύθεροι άνευ όρων ο Διευθυντής και η εκπαιδευτικός που έμπλεξαν σε διαμάχη γονέων και κρατήθηκαν για συνέργεια σε αρπαγή ανηλίκου
Ο Διευθυντής  και η εκπαιδευτικός συνελήφθησαν  προχτες σαν κοινοί εγκληματίες, μέσα στον χώρο του σχολείου, προσήχθησαν, κρατήθηκαν όλη τη νύχτα...
Ρόδος: Ελεύθεροι άνευ όρων ο Διευθυντής και η εκπαιδευτικός που έμπλεξαν σε διαμάχη γονέων και κρατήθηκαν για συνέργεια σε αρπαγή ανηλίκου