Thumbnail
Του Νίκου Τσούλια

Gια δύο και πλέον εβδομάδες ένα σημαντικό μέρος των Γραμμάτων θα συγκεντρώνεται στο Ζάππειο, στο πιο φωτεινό μέρος της Αθήνας. Βιβλία, εκδότες, συγγραφείς, αναγνώστες, διανοούμενοι, μουσικοί, ηθοποιοί, ποιητές, συνθέτες, άνθρωποι τέχνης και του πολιτισμού θα συνγιορτάσουν το Βιβλίο, το πρωταρχικό πνευματικό εργαλείο στην ιστορία του ανθρώπου, το πιο σημαντικό στοιχείο του πολιτισμού των πολιτισμών όλων των λαών. Άραγε πόσες εποχές και πόσες κοινωνίες, πόσοι στοχασμοί και πόσοι προβληματισμοί, πόσες ονειροπλασίες και πόσες ανησυχίες θα συναντηθούν εκεί;

Υπάρχει και ένα επιπλέον κίνητρο, το βιβλίο θα συναντηθεί προνομιακά με τη Μουσική και την Ποίηση. Τι πιο όμορφο και προκλητικό; Γιατί σύμφωνα με τους διοργανωτές, «το κεντρικό αφιέρωμα που φέτος είναι στη «Μελοποιημένη Ποίηση, Μουσικήν ποίει και εργάζου»,  επιχειρεί να ανοίξει διάλογο ανάμεσα στο βιβλίο και τις άλλες τέχνες όπως η μουσική, τα εικαστικά, το θέατρο, προάγοντας, όχι μόνο την Φιλαναγνωσία, αλλά και τον Πολιτισμό γενικότερα».

Ξεκίνησε το ταξίδι του Βιβλίου από το ροδοχάραμα της ίδιας της σκέψης του ανθρώπου. Μετά τις πρώτες βραχογραφίες με τις πρώτες εικαστικές εκφράσεις του Πνεύματος έχουμε τα πρώτα δείγματα γραφής στη Μεσοποταμία – στη μήτρα των πολιτισμών – με τους Σουμέριους. Στη συνέχεια θα γεννηθούν τα βιβλία πάνω σε κάθε λογής υλικό: πέτρες, ξύλα, μέταλλα, πηλό. Η συνέχεια έχει μεγάλες αλλαγές και επαναστάσεις.

«Γύρω στο 2400 π.Χ., στην περίοδο της 5ης δυναστείας της Αιγύπτου με βασιλιά τον Neferikare Kakai, άρχισαν να χρησιμοποιούνται αρκετά φύλλα παπύρου μαζί, σχηματίζοντας την έννοια του βιβλίου. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, οι Φοίνικες ήταν αυτοί που έφεραν τη γραφή και τον πάπυρο στην Ελλάδα γύρω στον 9ο ή 10ο αιώνα π.Χ. Κατ' άλλους ιστορικούς όμως η γραφή υπήρχε στην Ελλάδα 4-5 αιώνες νωρίτερα... Οι πάπυροι έφευγαν από το λιμάνι Byblos των Φοινίκων, εξ ου και η λέξη βιβλίο, ελληνικής προέλευσης είναι και η λέξη τόμος» (Κ. Ζουγρής, Αυτό είναι το βιβλίο των τραγουδιών).

Θα έρθουν νέες εποχές και το βιβλίο θα αλλάξει σελίδα πρώτα με την τυπογραφία και τώρα με τον ψηφιακό κόσμο και το διαδίκτυο. Μαζί του θα αλλάζει και ο κόσμος όλος. Αλλά το νήμα είναι πάντα σταθερό και διαχρονικό: είναι η Γραφή και η Ανάγνωση, η συνάντηση των ανθρώπων για να κατανοούν την πραγματικότητα και να δημιουργούν τον κόσμο τους και το μέλλον τους, για να στοχάζονται και να ονειρεύονται, για να επικοινωνούν με όλες τις εποχές και με όλους τους ανθρώπους σε κάθε γωνιά της Γης και να εκφράζουν τους πόθους τους και τις αγωνίες τους.

Να γιορτάσουμε, γιατί καμιά κρίση της οικονομίας δεν μπορεί να γίνει κρίση του Πνεύματος. Γιατί η γιορτή του βιβλίου είναι γιορτή ελευθερίας και δημιουργίας. Ας στοχαστούμε, τι είναι το βιβλίο, τι γνώση και τι σοφία κουβαλάει, τι πάθη και τι αναζητήσεις κρύβει, τι κόσμους και τι μέλλον έχουν οι σελίδες του; Ναι το βιβλίο δεν έχει μόνο παρελθόν έχει και ένα μεγάλο  μέρος από το μέλλον. Η έρευνα και η φαντασία, η τέχνη και η ποίηση πλάθουν το αύριο και ο πηλός τους είναι μέσα στις σελίδες των βιβλίων.

Να γιορτάσουμε, γιατί στις περισσότερες κοινωνίες μας δεν απαγορεύονται τα βιβλία ούτε διώκονται ούτε καίγονται από τις εξουσίες, από τις εκκλησίες, από τα κάθε λογής δόγματα… Ναι, η ζωή έχει φως, γιατί υπάρχουν τα βιβλία. Ποιος μπορεί να διανοηθεί πως θα ήταν ο κόσμος χωρίς βιβλίο; Ποιος τολμά να φανταστεί ένα μέλλον χωρίς βιβλία;

Να γιορτάσουμε και όσοι για αντικειμενικούς λόγους δεν μπορούν να πάνε στη Γιορτή του βιβλίου. Πώς, διαβάζοντας με πάθος και έρωτα και κυρίως ενθαρρύνοντας τους μη εραστές του βιβλίου να κάνουν ένα και μόνο βήμα: Να αφιερώσουν ένα μικρό μέρος από τη ζωή τους για να διαβάσουν ένα κλασικό βιβλίο και μετά θα αλλάξει η ζωή τους όλη, θα χαίρονται τον εαυτό τους, γιατί θα έχουν γίνει βιβλιομανείς. Ο Ζακ Μποννέ έχει μια σημαντική παρατήρηση επ’ αυτού. « Όπως όλες οι άλλες «-μανίες», έτσι και η βιβλιομανία εκφράζει μια θωπεία και στοργή για το ίδιο τον εσώτερο εαυτό μας, είναι ένας ναρκισσισμός με κοινωνικό πρόσωπο, ένα δίχτυ ασφαλείας απέναντι στην πραγματικότητα. Έχουμε μιαν αίσθηση ελέγχου και κυριαρχίας απέναντι στον εξωτερικό κόσμο, την ιστορία και την ανθρωπότητα μέσα από το μετερίζι της βιβλιοθήκης μας».

Να γιορτάσουμε και να αφηγηθούμε το παράλληλο -  με εκείνο της απλής ζωής μας - ταξίδι του διαβάσματος και του βιβλίου σε αυτούς που το αγνοούν, να τους πούμε τι χάνουν, να τους προβληματίσουμε τι σημαίνει να μην έχουν βιβλιοθήκες στο σπιτικό τους, να στοχαστούν μήπως είναι λειψή η ζωή τους. Να γιορτάσουμε γιατί το βιβλίο είναι ομορφιά και το διάβασμα πάθος και λατρεία…

 

Υ.Γ.

1. Να μη χάσουμε στις 14 Σεπτεμβρίου τη βράβευση του Μίκη Θεοδωράκη για την τεράστια συμβολή του στη Μελοποιημένη Ποίηση και τον ελληνικό πολιτισμό. Θεωρώ ότι ο Μίκης είναι ένα σύμβολο του σύγχρονης Ελλάδας. 

2. Αφιερώνω το άρθρο στους φιλολόγους και πιο πολύ στις φιλολόγους, γιατί είναι και εραστές αλλά και εμπνευστές και εμψυχωτές  του βιβλίου όσο κανείς άλλος! 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

epidimia_ilaras_ipa_2542019.jpg
«Καμπανάκι» Παπαευαγγέλου για παράλληλη έξαρση κοκκύτη και ιλαράς λόγω εμβολιαστικών κενών
«Ένα μολυσμένο άτομο με ιλαρά μολύνει 12-18 άτομα που είναι ανεμβολίαστα», λένε οι ειδικοί
«Καμπανάκι» Παπαευαγγέλου για παράλληλη έξαρση κοκκύτη και ιλαράς λόγω εμβολιαστικών κενών
ΔΙΕΚ
Εκπαιδευτές ΣΑΕΚ (πρώην ΔΙΕΚ): Αξιολόγηση από καταρτιζόμενους και ποινή «παύσης» ενός έτους για όσους αξιολογηθούν αρνητικά
Αν το έργο ενός εκπαιδευτή αξιολογηθεί ως «ακατάλληλο» τίθεται εκτός του Μητρώου Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης για το επόμενο ένα έτος
Εκπαιδευτές ΣΑΕΚ (πρώην ΔΙΕΚ): Αξιολόγηση από καταρτιζόμενους και ποινή «παύσης» ενός έτους για όσους αξιολογηθούν αρνητικά