Thumbnail
Θ. Αγγελόπουλος : Ο σπουδαιότερος σκηνοθέτης στον σύγχρονο κινηματογράφο (1935-2012)

Θ. Αγγελόπουλος : Ο σπουδαιότερος σκηνοθέτης στον σύγχρονο κινηματογράφο (1935-2012)

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935. Σπούδασε νομικά στην Αθήνα αλλά το εγκατέλειψε πριν πάρει το πτυχίο του. Το 1961 έφυγε στο Παρίσι, όπου έκανε μαθήματα γαλλικής φιλολογίας, φιλμογραφίας, εθνολογίας και στην συνέχεια μαθήματα κινηματογράφου στη σχολή IDHEC και στο Musee de l’homme. Μετα την επιστροφή του στην Ελλάδα το 1964 μέχρι και το 1967 εργάστηκε ως κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα Δημοκρατική Αλλαγή και με τον ενεργό κινηματογράφο ασχολήθηκε το 1965 όπου μετά από τρία χρόνια παρουσίασε την πρώτη του μικρού μήκους ταινία «Εκπομπή».

Καταγραφή των ταινιών του :

·         Aναπαράσταση (1970)

·         Μέρες του 36’ (1972)

·         Ο Θίασος (1974-1975)

·         Οι κυνηγοί (1977)

·         Ο Μεγαλέξαντρος (1980)

·         Αθήνα, επιστροφή στην Ακρόπολη (1983)

·         Ταξίδια στα Κύθηρα (1984)

·         Ο Μελισσοκόμος (1986)

·         Τοπίο στην ομίχλη (1988)

·         Το μετέωρο βήμα του πελαργού (1991)

·         Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995)

·         Μια αιωνιότητα και μια μέρα (1998)

·         Το λιβάδι που δακρύζει (2004)

·         Η σκόνη του χρόνου (2008)

Aπο τα παρασκήνια της ταινίας «Αναπαράσταση»

 

Από την ταινία «Κυνηγοί»

 

 

Από τα παρασκήνια της ταινίας «Ο Θίασος»

Το έργο του πολυβραβευμένο από την εγχώρια και διεθνή σκηνή της τέχνης και των γραμμάτων. Η ελληνική και ξένη βιβλιογραφία για τον Αγγελόπουλο, πριν αρχίσει να εκτινάσσεται στα ύψη, ξεπερνούσε ήδη τις εκατό σελίδες. Επίσης στο ιστορικό του αναγράφονται δεκάδες βραβεία από το Μόντρεαλ μέχρι και την Θεσσαλονίκη.

Ο Αγγελόπουλος στηρίζεται στην ιστορία χωρίς να φτιάχνει ιστορικά έργα.

 Επίσης είχε προσθέσει πως: «Μηνύματα δίνουν μόνο οι ταχυδρόμοι. Καμία ταινία δεν δίνει μηνύματα. Οι ταινίες που σέβονται τον θεατή είναι γεμάτες ερωτήματα. Η πραγματική λειτουργία είναι η συνάντηση δύο βλεμμάτων: του σκηνοθέτη και του θεατή… Οι θεατές που αναζητώ, είναι θεατές συνδημιουργοί την ώρα της προβολής,  συνένοχοι…»

Ο Αγγελόπουλος και η πολιτική μέσα από τις ταινίες του.

«Δεν γυρίζω πολιτικές ταινίες, αλλά γυρίζω πολιτικά τις ταινίες»

Καθόλου αποκομμένος από τις πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις της εποχής του ήταν ενεργός και εκφραστής των ιδεών και αξιών της Αριστεράς. Αποτύπωνε με τον καλύτερο τρόπο στα έργα του τα γεγονότα που απασχολούσαν την πολιτική σκηνή και πάντα τασσόταν υπέρ των καταπιεσμένων σε όποια εποχή και αν βρισκόταν.

Ο Θ. Αγγελόπουλος τολμά να αγγίξει τα ανοιχτά τραύματα της πρόσφατης ιστορίας, αντί να τα καλύψει ή να απαλύνει τον πόνο τους. Τολμά να οξύνει αντί να στρογγυλεύει τις αντιθέσεις που συνοδεύουν την ιστορική διαδρομή της χώρας, όπως η κατοχή και ο εμφύλιος (Θίασος), η δικτατορία του Μεταξά (Μέρες του 36), τα πρώτα μετεμφυλιακά χρόνια (Οι κυνηγοί).

Μια ιδιαίτερη πλευρά  που αξίζει να σημειωθεί εδώ είναι και η σχέση που αναπτύσσει ο μύθος με την αρχαία τραγωδία. Έτσι στο Θίασο μπορεί να ανακαλύψει κανείς τη σχέση όλων των προσώπων της ταινίας με τον αρχαίο Μύθο των Ατρειδών.
Μεσολαβεί ο «Μεγαλέξανδρος», η πιο δύσκολη αλλά και η πιο πολιτική ταινία του, κάποιοι τη χαρακτήρισαν κομματική, όπου κυριαρχεί η εσωτερική πάλη στους κόλπους της αριστεράς. Εδώ ο σκηνοθέτης σε ανύποπτο χρόνο ανιχνεύει το μέλλον, επιχειρώντας μια κατάδυση στο εσωτερικό της αριστεράς, με το ζήτημα της εξουσίας να είναι το επίδικο θέμα του «εσωκομματικού» διαλόγου, αλλά και το έδαφος όπου απομυθοποιούνται τόσο οι λαϊκοί ήρωες, όσο και ο ίδιος ο λαϊκός μύθος. Δέκα χρόνια μετά η ιστορία θα τον επαληθεύσει με την κατάρρευση των χωρών του υπαρκτού σοσιαλισμού.

«Από τον Μεγαλέξανδρο και μετά βλέπω την αριστερά από τα μέσα, οι ταινίες μου προσπαθούν να ανιχνεύσουν την αριστερά στο εσωτερικό της», δήλωνε ο σκηνοθέτης τον Απρίλη του 89.

Ο θάνατός του

Στις 24 Ιανουαρίου 2012 πεζός τραυματίστηκε σοβαρά στο διάλειμμα των γυρισμάτων της νέας του ταινίας "Η άλλη θάλασσα" στην Δραπετσώνα από διερχόμενη μοτοσυκλέτα. Το ίδιο βράδυ άφησε την τελευταία του πνοή σε νοσοκομείο του Φαλήρου, όπου νοσηλευόταν σε κρίσιμη κατάσταση. H κηδεία του έγινε δημοσία δαπάνη, στις 27 Ιανουαρίου στο Ά νεκροταφείο Αθηνών.

επιμέλεια αφιερώματος: alfavita.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ PISA.jpg
Ελληνική «PISA»: Τα 330 Δημοτικά και τα 330 Γυμνάσια όπου θα διεξαχθούν οι εξετάσεις 2024
Οι διαγνωστικές εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 22 Μαΐου 2024 και η συμμετοχή των σχολικών μονάδων που έχουν επιλεγεί είναι υποχρεωτική.
Ελληνική «PISA»: Τα 330 Δημοτικά και τα 330 Γυμνάσια όπου θα διεξαχθούν οι εξετάσεις 2024