Thumbnail
Σύλλογος ΠΕ "η Αθηνά":

΄ΓΙΑ ΤΑ ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ο σύλλογός μας έχει τονίσει από την πρώτη στιγμή της κυβερνητικής αλλαγής ότι η κατεδάφιση της πολιτικής των μνημονίων, η ικανοποίηση των αιτημάτων μας αλλά και η δικαίωση των αγώνων των εργατικού και εκπαιδευτικού κινήματος,  αποτελούν το μέτρο της κρίσης μας για την πολιτική της κυβέρνησης και καθορίζουν την αγωνιστική μας πορεία ως ακηδεμόνευτου-χειραφετημένου σωματείου της μαχόμενης εκπαίδευσης.

Με αυτό το πνεύμα κρίνουμε την πολιτική και τις εξαγγελθείσες νομοθετικές πρωτοβουλίες στο χώρο της εκπαίδευσης (πολυνομοσχέδιο, τροπολογίες) που τις πληροφορούμαστε μέσα σε ένα κλίμα ασάφειας, έλλειψης διαλόγου, αλληλοαναιρούμενων θέσεων και παλινωδιών από την πλευρά της κυβέρνησης.

Οφείλουμε αρχικά να σημειώσουμε ότι παρά την ατολμία και τις κυβερνητικές αναδιπλώσεις που θα αναδείξουμε παρακάτω, ορισμένα από τα ζητήματα που καταγράφονται στη νομοθετική ατζέντα της περιόδου, με κυρίαρχα αυτά της κατάργησης του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης και της αναστολής όλων των σχετικών διαδικασιών, αλλά και της επαναπρόσληψης των απολυμένων καθηγητών (και σε αυτά να προσθέσουμε την επανίδρυση των ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, την αναμόρφωση του μνημονιακού Πειθαρχικού Δικαίου των Δ.Υ, τις αλλαγές στα ΑΕΙ, το άσυλο και την κατάργηση της πολιτικής επιστράτευσης των εργαζομένων) αποτελούν στοιχεία νίκης του εκπαιδευτικού κινήματος και δικαίωσης σημαντικών αγώνων όλης της προηγούμενης περιόδου.

Δεν διατεινόμαστε ότι υπάρχει η δυνατότητα μιας «εδώ και τώρα» αλλαγής όλου του πολυδαίδαλου νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία της Γενικής Εκπαίδευσης, ενός πλαισίου που φέρει επάνω του το αποτύπωμα της πενταετούς μνημονιακής βαρβαρότητας αλλά και της μακρόχρονης νεοφιλελεύθερης-αγοραίας προσαρμογής του δημόσιου σχολείου. Όμως, οι πρώτες επιλογές στην πολιτική του Υπουργείου Παιδείας δείχνουν ατολμία, στενό διαχειριστικό πνεύμα και υποχώρηση στις έξαλλες πιέσεις του μνημονιακού μπλοκ μέσα κι έξω από την εκπαίδευση!

Έτσι, το μεγάλο βήμα για την κατάργηση της αξιολόγησης μένει ατελές, γιατί δε συνοδεύεται αυτόματα από την ακώλυτη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη. Επιπρόσθετα, η παράλειψη της καθολικής κατάργησης κάθε διάσπαρτης στη νομοθεσία αναφοράς στην αξιολόγηση, αλλά και η διακηρυκτική επιμονή του Υπουργείου σε μια νέα αξιολόγηση-«αποτύπωση» (κάτω από τις πιέσεις που προαναφέραμε), μας κάνει να μην εφησυχάζουμε! Την ίδια ατολμία και υπαναχώρηση έδειξε το Υπουργείο σχετικά με το νεοφιλελεύθερο μοντέλο των πειραματικών σχολείων και την αριστεία, αλλά και με την απαράδεκτη «τακτοποίηση» των μνημονιακών Περιφερειαρχών σε θέσεις Σχολικών Συμβούλων με το πέρας της θητείας τους. Την ίδια ατολμία ομολόγησε και  ο Υπουργός Παιδείας που, απολογούμενος στα κανάλια, ανέφερε ότι αλλάζουν μόνο 10 από τα 80 άρθρα του νόμου Διαμαντοπούλου για τα ΑΕΙ, ενός ακραίου νεοφιλελεύθερου νόμου που κατεδάφισε το ελληνικό Πανεπιστήμιο.

Στα νομοθετικά κείμενα του Υπουργείου Παιδείας και στη ρητορική της περιόδου δεν υπάρχει καμιά αναφορά στην ικανοποίηση των αιτημάτων και των αναγκών της εκπαίδευσης που άπτονται των δημοσιονομικών και μνημονιακών δεσμεύσεων της χώρας. Μία άλυτη εξίσωση, χωρίς ευοίωνες προβλέψεις, αποτελεί το ζήτημα των διορισμών, ενώ δεν υπάρχουν απαντήσεις στα πιεστικά ζητήματα του νηπιαγωγείου, της ειδικής αγωγής, των αναπληρωτών, των συγχωνεύσεων, του υποσιτισμού των μαθητών, της υποχρηματοδότησης των σχολείων και φυσικά στο αίτημα για αποκατάσταση των μισθών των εκπαιδευτικών.

Μεγάλες είναι οι αντιφάσεις και οι παλίνδρομες κινήσεις του Υπουργείου στο ζήτημα της επιλογής στελεχών, που λήγει η θητεία τους το καλοκαίρι. Ένα ζήτημα για το οποίο το εκπαιδευτικό κίνημα, σε αυτή τη συγκυρία, έχει δύο στοχεύσεις: Η μία είναι να ξηλωθεί-αποκαθηλωθεί όλος ο διοικητικός μηχανισμός των προθύμων αξιολογητών που καταδυνάστευσαν τη μαχόμενη εκπαίδευση στα χρόνια του μνημονίου και του «νέου σχολείου». Όλων αυτών δηλαδή, που σε μια ιστορική στιγμή για τον κλάδο, στη μάχη που έδωσε ενάντια στον επαγγελματικό του αφανισμό, έγιναν το μακρύ χέρι της εξουσίας για την επιβολή της άγριας μορφής του επιθεωρητισμού, της χειραγώγησης και των απολύσεων στο χώρο της εκπαίδευσης! Η δεύτερη στόχευση είναι να τύχει επεξεργασίας και προβολής ένα πλαίσιο δημοκρατικής λειτουργίας του σχολείου, που θα συμβαδίζει με την απαίτηση για βαθιές τομές στη δομή και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης, ενάντια στο σχολείο της αγοράς, της αξιολόγησης και της ιεραρχίας.

Το Υπουργείο δεν ικανοποιεί αυτές τις στοχεύσεις. Δεν αποκαθηλώνει το μηχανισμό των αξιολογητών. Τακτοποιεί τους πρώην περιφερειάρχες σε θέσεις συμβούλων και στους Συμβούλους, παρατείνει τη θητεία, με αστήρικτες δικαιολογίες. Η εκπαίδευση όμως δεν έχει πια ανάγκη από ένα σώμα πραιτωριανών του «νέου σχολείου» και της αξιολόγησης, τους φορείς της γκρίζας παιδαγωγικής των Μνημονίων. Μπορούμε καλύτερα και χωρίς τις υπηρεσίες τους! Σε ό,τι αφορά τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, οι τελευταίες διευκρινήσεις του Υπουργείου περιγράφουν ένα σύστημα στο οποίο καθρεφτίζεται η άνετη επανεπιλογή  τους και η «δημοκρατική» τους νομιμοποίηση.

Στο ζήτημα της επιλογής των διευθυντών των σχολικών μονάδων υπονομεύεται διπλά το θετικό μέτρο της συμμετοχής του συλλόγου διδασκόντων. Γιατί πρώτον, μια τέτοια εξέλιξη δεν έχει αξία, αν δεν αλλάξει ριζικά το πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου, αν δεν καταργηθούν τα καθηκοντολόγια, αν δεν αναμορφωθεί ο ρόλος του διευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων, αν δεν απαντηθεί το ερώτημα «ποιον θα εκπροσωπεί ο διευθυντής; Το σχολείο και το σύλλογο διδασκόντων ή τη Διοίκηση;» Η κυβέρνηση έβαλε το κάρο μπροστά από το άλογο! Και δεύτερον, γιατί με τα πάνω-κάτω στα ποσοστά δημοκρατίας και συμμετοχής του συλλόγου διδασκόντων στην επιλογή των διευθυντών και χωρίς την αλλαγή του πλαισίου, κινδυνεύει ο σύλλογος διδασκόντων να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για τα δειλά και άτολμα βήματα της κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα ο τρόπος ορισμού (επιλογή-αξιολόγηση, εκλογή από Σ.Δ. ή μεικτός τρόπος) των θέσεων επιπρόσθετης ευθύνης, αποδεικνύει και τον ρόλο που το Υπουργείο Παιδείας προσδοκά να επιτελέσουν οι συνάδελφοι που θα ορισθούν. Για τον Δντή του σχολείου ειδικότερα, η προτεραιότητα των «μετρήσιμων κριτηρίων» και η κολοβή συμμετοχή των Συλλόγων Διδασκόντων, στη διαδικασία εκλογής του, αποδεικνύει ότι το Υπουργείο αρνείται να εμπιστευτεί τους τελευταίους και προτάσσει τα μετρήσιμα «προσόντα» με τα οποία φρόντισαν να εξοπλιστούν τα περισσότερα πρώην και υφιστάμενα «στελέχη», ώστε να αγκιστρωθούν  στις αντίστοιχες θέσεις , λειτουργώντας ως πειθήνια όργανα της Διοίκησης. Εάν η στόχευση του Υπουργείου είναι το δημοκρατικό σχολείο, δεν έχει παρά να υιοθετήσει χωρίς ακρωτηριασμούς, ουσιαστικές δημοκρατικές διαδικασίες για την διαχείριση του σχολείου, χωρίς ιεραρχικές και εξουσιαστικές λογικές που έχει αποδειχτεί περίτρανα ότι ακυρώνουν τη δημοκρατική λειτουργία του. Αναμένουμε λοιπόν ο εκπρόσωπος του Σχολείου να ορισθεί με την 100% εκλογή του από το Σύλλογο Διδασκόντων. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων έχουν αποδείξει πλείστες φορές στο παρελθόν ότι έχουν την ωριμότητα να αντισταθούν στις προσπάθειες αποδόμησης και απαξίωσης και του δημόσιου σχολείου και της δημοκρατίας μέσα σ’ αυτό.

Με βάση τα παραπάνω, είναι αυτονόητο ότι ως Σύλλογος θα καλέσουμε τους συλλόγους διδασκόντων, όταν, όπως και αν κληθούν να συμμετέχουν στην επιλογή του διευθυντή, να ορίσουν και να αποφασίσουν οι ίδιοι ένα πλαίσιο δημοκρατικής και συμμετοχικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας που θα δεσμεύει όλους. Να επιβεβαιώσουν σε μια τέτοια απόφαση το πλαίσιο του δημόσιου σχολείου των όλων και των ίσων ενάντια στη λογική των χορηγών και της αγοράς. Να τοποθετηθούν ως προς την επιλογή με τα ίδια αυτά συλλογικά κριτήρια και να μην επανανομιμοποιήσουν την επιλογή εκείνων των διευθυντών, που με αντισυναδελφικό τρόπο πίεσαν για την εφαρμογή της αξιολόγησης, παραχάραξαν τη θέληση των συλλόγων διδασκόντων και εμπόδισαν τον ιστορικό αγώνα των εκπαιδευτικών.

Με αυτήν την καθαρή κριτική τοποθέτηση για τις προτάσεις του Υπουργείου, θέλουμε παράλληλα να καταγγείλουμε όσους ασχημονούν κατά των εκπαιδευτικών της τάξης και της πράξης απαξιώνοντας τη συμμετοχή των συλλόγων διδασκόντων στη λειτουργία των σχολείων και την επιλογή των οργάνων τους! Όλους αυτούς από το συνδικαλιστικό κατεστημένο που υποκλίθηκαν στην επέλαση του «νέου σχολείου» της αγοράς και στο χτύπημα των εκπαιδευτικών, όσους στήριξαν την επιλογή των στελεχών της αξιολόγησης στα στεγανά συμβούλια της κομματικής συναλλαγής και σήμερα χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για την απουσία των αιρετών και των συμβουλίων από τις κρίσεις, ενώ στην πραγματικότητα οδύρονται, γιατί χάνουν τον πελατειακό χαρακτήρα της συνδικαλιστικής τους ύπαρξης.

Ο σύλλογος Αθηνά είναι προσανατολισμένος σε ένα δημοκρατικό-συλλογικό πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου, με κυρίαρχο ρόλο και λόγο στο σύλλογο διδασκόντων σε όλες τις εκφάνσεις της λειτουργίας του, με έναν εκπαιδευτικό του σχολείου ως αιρετό και ανακλητό εκπρόσωπο του συλλόγου διδασκόντων και της σχολικής μονάδας, χωρίς προνόμια και με ανώτατο όριο θητείας. Τον ίδιο προσανατολισμό και την αντίληψη της πιο πλατιάς συμμετοχής του συνόλου των εκπαιδευτικών διατηρούμε και για την επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης. Πιστεύουμε επίσης  ότι αποτελούν ώριμες αναγκαιότητες η κατάργηση των Περιφερειακών Διευθύνσεων της ασφυκτικής συγκεντρωτικής εποπτείας, η κατάτμηση των υδροκέφαλων Διευθύνσεων (πχ Α΄Αθήνας) όπως και η αντικατάσταση των σχολικών Συμβούλων με συλλογικές, διεπιστημονικές (από εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς κ.α.) δομές συνδρομής επιμόρφωσης και παιδαγωγικής υποστήριξης των σχολείων και των εκπαιδευτικών, που η αναγκαιότητα και το περιεχόμενό τους θα καθορίζεται από τους συλλόγους διδασκόντων.

Τα παραπάνω αποτελούν μέρος των διεκδικήσεών μας. Μαζί με τις άλλες προτεραιότητες και διεκδικήσεις μας για την ανάταξη του δημόσιου σχολείου, τον αναπροσανατολισμό στη δομή του, στο περιεχόμενό του, στα βιβλία, στα αναλυτικά προγράμματα, αλλά για και την επανακατοχύρωση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, αποτελούν τις σταθερές των αγώνων μας και κατατείνουν στη διεκδίκηση ενός αντινεοφιλελεύθερου, δημοκρατικού, σύγχρονου, συνολικού πλαισίου για τη γενική εκπαίδευση. 

Οι αγώνες μας,  για τη νίκη της μαχόμενης εκπαίδευσης και του κόσμου της εργασίας, συνεχίζονται… 

          ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣΟ                           Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Παζάλος  Γιώργος                    Θεοδωρόπουλος  Θοδωρής                               

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κορονοϊός
Κορονοϊός: Μελέτη δείχνει τις επιπτώσεις της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών
Η Covid-19 οδήγησε σε «μέτριες» καθυστερήσεις σε αναπτυξιακά ορόσημα για τα βρέφη και τα μικρά παιδιά
Κορονοϊός: Μελέτη δείχνει τις επιπτώσεις της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών