Thumbnail
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση

Η ιστορία με το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής (Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση για τη Διαχείριση Προβλημάτων σε Μαθητές με Σύνθετες Γνωστικές, Συναισθηματικές και Κοινωνικές Δυσκολίες και στις Οικογένειές τους) «κρατά» αρκετά χρόνια. Κατά το παρελθόν είχε εξαγγελθεί πολλές φορές. Μάλιστα, μία χρονιά βγήκε η προκήρυξη, οι φοιτητές έκαναν αιτήσεις, ωστόσο δεν προχώρησε. Τελικά, πέρυσι το περίφημο και περιζήτητο Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής, διακρατικό μάλιστα πρόγραμμα, με τα Τμήματα Φιλολογίας, Ιστορίας- Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και τη Σχολή Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Τορίνο στην Ιταλία, ξεκίνησε.

Μέχρι εδώ όλα καλά. Το μπέρδεμα ξεκινά με τις προϋποθέσεις ένταξης ενός φοιτητή (είναι πολύ εύκολο κάποιος να τις βρει στο διαδίκτυο). Πέραν του κόστους των 5.000 ευρώ, για τους πρώτους εισαχθέντες, δεν υπήρχε ως προϋπόθεση η εκπόνηση πτυχιακής εργασίας. Κι αυτό, γιατί στις περισσότερες σχολές ΑΕΙ οι φοιτητές μπορούν να διαλέξουν ανάμεσα στην πτυχιακή ή δύο μαθήματα.
Πέρυσι, λοιπόν, κι αφού τα μαθήματα είχαν αρχίσει (οι φοιτητές ήταν στο δεύτερο εξάμηνο), προέκυψε πρόβλημα από την πλευρά του ιταλικού πανεπιστημίου, καθώς έθετε ως προϋπόθεση την πτυχιακή εργασία, κάτι που το ΦΕΚ δεν ανέφερε. Όλο αυτό δημιούργησε μπέρδεμα για 30 από τους 51 φοιτητές, που να σημειωθεί ότι είχαν ήδη πληρώσει τα μισά χρήματα. Τελικά, έπειτα από πιέσεις της ελληνικής πλευράς, αυτό λύθηκε και το μεταπτυχιακό συνεχίστηκε.
Τη φετινή χρονιά η προκήρυξη ζητούσε πτυχιακή εργασία (υπήρξε και δεύτερη ανακοίνωση- παράταση, που επίσης ζητούσε πτυχιακή). Κάποιοι φοιτητές, όμως, είτε το αγνόησαν είτε έλαβαν διαβεβαίωση ότι, αν ξεκινούσαν, το θέμα θα λυνόταν. Έτσι, λοιπόν, επαναλήφθηκαν τα περσινά, αφού 24 (25 σύμφωνα με τον πρύτανη) από τους 48 φετινούς φοιτητές «έχουν μείνει στον αέρα», μη έχοντας πτυχιακή εργασία και με το Πανεπιστήμιο του Τορίνο να μην τους δέχεται. Από την πλευρά τους, οι φοιτητές ζητούν να βρεθεί μια λύση και δηλώνουν αποφασισμένοι να εγκαταλείψουν ομαδικά το Μεταπτυχιακό.
Το «Θάρρος», θέλοντας να διαφωτίσει το όλο ζήτημα, μίλησε σχετικά με τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Κωνσταντίνο Μασσέλο:
 
-Μιλήστε μας για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από το Πανεπιστήμιο της Ιταλίας.
Πρόκειται για το διεθνές διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση για τη Διαχείριση Προβλημάτων σε Μαθητές με Σύνθετες Γνωστικές, Συναισθηματικές και Κοινωνικές Δυσκολίες και στις Οικογένειές τους», που διοργανώνουν τα Τμήματα Φιλολογίας και Ιστορίας-Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και η Σχολή Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Τορίνο στην Ιταλία.
Το πρόβλημα που έχει προκύψει είναι ότι το Πανεπιστήμιο του Τορίνο απαιτεί οι φοιτητές που εγγράφονται στο μεταπτυχιακό να έχουν εκπονήσει διπλωματική εργασία κατά τις προπτυχιακές τους σπουδές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το Πανεπιστήμιο του Τορίνο να μην αποδέχεται την εγγραφή στο μεταπτυχιακό αυτό 25 φοιτητών από την Ελλάδα του κύκλου 2013-2015, οι οποίοι επελέγησαν από την πλευρά της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
 
-Ισχύει ότι το ίδιο είχε συμβεί και πέρυσι;
Είχαμε αντιμετωπίσει το ίδιο πρόβλημα και πέρυσι με τον πρώτο κύκλο του μεταπτυχιακού (2012-2014). Τότε, δεδομένου ότι το Πανεπιστήμιο του Τορίνο μάς είχε ενημερώσει καθυστερημένα για την απαίτηση οι εγγραφόμενοι φοιτητές να έχουν εκπονήσει πτυχιακή εργασία, είχα παρέμβει με επιστολή μου και είχαμε πετύχει να γίνουν κατ' εξαίρεση αποδεκτοί για εγγραφή στο Μεταπτυχιακό όλοι οι φοιτητές από Ελλάδα, ακόμα και αν δεν είχαν εκπονήσει πτυχιακή εργασία κατά τη διάρκεια του πρώτου κύκλου σπουδών τους.
 
-Υπάρχει κάποια ευθύνη από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στην όλη υπόθεση;
Σε μια δύσκολη στιγμή για κάποιους φοιτητές μας δε θα ήταν πρώτη προτεραιότητά μου να αποδώσω ευθύνες ούτε να καταφύγω σε κατηγορίες και επιθέσεις εναντίον συναδέλφων.
Εντούτοις πρέπει να ειπωθεί ότι η προκήρυξη για τους φετινούς εισαχθέντες τον Σεπτέμβριο 2013 ανέφερε σαφώς στα απαραίτητα προσόντα για να κριθεί επιλέξιμος ένας υποψήφιος την πτυχιακή εργασία.
Σίγουρα η επιλογή φοιτητών χωρίς πτυχιακή εργασία φέτος, ενώ υπήρχε η περσινή εμπειρία των δυσκολιών που αντιμετώπισαν οι πρώτοι φοιτητές του μεταπτυχιακού να εγγραφούν και παρά τη ρητή αναφορά της προκήρυξης σε αυτό το προαπαιτούμενο, δεν ήταν καλή.
Να σημειωθεί, δε, ότι η επιλογή των υποψήφιων πρέπει να επικυρώνεται από το Συντονιστικό Όργανο του Προγράμματος, όπου συμμετέχει προφανώς και το Πανεπιστήμιο του Τορίνο. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή πρώτη προτεραιότητά μου είναι να βρεθεί η καλύτερη λύση για τους φοιτητές μας για τους οποίους φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα.
 
-Οι φοιτητές μιλούν για υποβάθμιση των ελληνικών πτυχίων. Ένα σχόλιο σε αυτό;
Νομίζω, είναι υπερβολή να μιλάμε για υποβάθμιση των ελληνικών πτυχίων εξαιτίας αυτού του θέματος. Συμμερίζομαι απόλυτα την αγωνία των φοιτητών μας και τη θέση στην οποία βρίσκονται. Ωστόσο, γνωρίζουμε όλοι ότι κάθε μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών έχει συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής φοιτητών (γνωστικό αντικείμενο σχολής προέλευσης, αξιολόγηση σχετικών δημοσιεύσεων ή εργασιών, κατεύθυνση, εξειδίκευση σε προπτυχιακό επίπεδο κ.λπ.) και, φυσικά, περιορισμένο αριθμό θέσεων.
Αν, για παράδειγμα, στο νέο μεταπτυχιακό του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, με αντικείμενο ασύρματα ενσωματωμένα συστήματα, προτιμήσουμε φοιτητές που σε προπτυχιακό επίπεδο έχουν πάρει πτυχίο από τμήματα που δίνουν έμφαση στις ασύρματες επικοινωνίες, σημαίνει ότι υποτιμούμε τα πτυχία όλων των άλλων τμημάτων με συναφή αντικείμενα;
 
-Αν υποθέσουμε ότι το Μεταπτυχιακό απορρίψει τους φοιτητές που έχουν πρόβλημα, μπορεί να συνεχιστεί; Και αν ναι, με ποιες αλλαγές;
Δε θα ήθελα να μπω στη λογική ανάλυσης κακών σεναρίων τη στιγμή που προσπαθούμε να βρούμε την καλύτερη δυνατή λύση και να πετύχουμε την αποδοχή όλων των φοιτητών από την Ελλάδα στο Μεταπτυχιακό και από το Πανεπιστήμιο του Τορίνο.
 
-Οι φοιτητές που θα έχουν απορριφθεί πώς θα συνεχίσουν; Θα τους επιστραφούν τα χρήματα;
Θα επιμείνω ότι αυτή τη στιγμή δε θα πρέπει να αναλύουμε απαισιόδοξα σενάρια. Η δυνατότητα επιστροφής των διδάκτρων σε φοιτητές κάποιου μεταπτυχιακού είναι εφικτή και έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν, σε περιπτώσεις φοιτητών που αποφάσισαν να διακόψουν τις σπουδές τους. Είμαι σίγουρος ότι η διοίκηση του Μεταπτυχιακού, η οποία έχει την ευθύνη και για την οικονομική του διαχείριση (υπό τον έλεγχο πάντα της Επιτροπής Ερευνών), θα έχει μεριμνήσει και για την αντιμετώπιση τέτοιων ακραίων περιπτώσεων.
Ωστόσο, όπως ήδη είπα, η διαγραφή των φοιτητών και η επιστροφή διδάκτρων δεν αποτελούν λύση για εμάς αυτή τη στιγμή.
 
-Από την πλευρά σας είστε αισιόδοξος ότι θα υπάρξει λύση;
Θα προσπαθήσουμε να εξαντλήσουμε τα περιθώρια για την επίτευξη της βέλτιστης λύσης, δηλαδή την αποδοχή όλων των φοιτητών από το Πανεπιστήμιο του Τορίνο. Είμαι αισιόδοξος ότι μπορούμε να το πετύχουμε αυτό.
Θα ήμουν, βέβαια, πιο αισιόδοξος, αν δεν είχε ζητήσει το Πανεπιστήμιο την κατ' εξαίρεση εγγραφή φοιτητών χωρίς πτυχιακή πέρυσι και αν τα χρονικά περιθώρια για τη συνεννόηση με το Πανεπιστήμιο του Τορίνο δεν ήταν τόσο στενά.
Δυστυχώς, η κεντρική διοίκηση του Πανεπιστημίου ενημερώθηκε για το πρόβλημα αυτό από τη διεύθυνση του Μεταπτυχιακού στα μέσα Φεβρουαρίου, ενόσω οι εγγραφές είχαν προχωρήσει και τα μαθήματα είχαν ξεκινήσει.
 
-Απορρίπτετε τη λύση να συνεχιστεί μόνο από το ΠΑ.ΠΕΛ., όπως προτείνουν και οι φοιτητές;
Τη λύση αυτή την προτείνει και η διεύθυνση του Μεταπτυχιακού. Αρμόδιο όργανο για να αποφασίσει για κάτι τέτοιο είναι η Σύγκλητος Ειδικής Σύνθεσης του Πανεπιστημίου. Δε θα ήταν σωστό να πούμε κάτι περισσότερο και να προκαταλάβουμε το αρμόδιο συλλογικό όργανο. Ωστόσο, θα ήθελα στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι το Πανεπιστήμιο επιδιώκει τη διεύρυνση των διεθνών συνεργασιών και σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο ενέκρινε αυτό το Μεταπτυχιακό. Τα διεθνή μεταπτυχιακά προγράμματα παρέχουν στους φοιτητές αυξημένα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά εφόδια. Το Πανεπιστήμιο του Τορίνο είναι ένα ίδρυμα με διεθνές κύρος και γι' αυτό προτεραιότητά μας είναι οι φοιτητές μας να αποφοιτήσουν από το διεθνές διατμηματικό μεταπτυχιακό στο οποίο επέλεξαν να κάνουν αίτηση. Δε θα πρέπει η πρώτη επιλογή μας να είναι μια επιλογή υποχωρήσεων και «εκπτώσεων».
Ας σημειώσουμε, τέλος, ότι η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Τορίνο ήταν πρόταση των καθηγητών της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, οι οποίοι τώρα προκρίνουν τη λύση της διακοπής της.
 
-Στη φετινή προκήρυξη υπήρχε ως προϋπόθεση η πτυχιακή εργασία, κάποιοι φοιτητές δεν είχαν ή θεωρούσαν ότι είχαν, έτσι έκαναν τα χαρτιά τους και, μάλιστα, κάποιοι είναι ήδη στο Μεταπτυχιακό. Φέρει κάποιος ευθύνη που έγιναν δεκτοί;
Η πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος για το δεύτερο κύκλο του μεταπτυχιακού (2013-2015) όριζε ότι η πτυχιακή εργασία ήταν προαπαιτούμενο για την εγγραφή των φοιτητών. Υπεύθυνα για την επιλογή των φοιτητών είναι τα όργανα τα οποία προβλέπονται στο σχετικό Ειδικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο του Τορίνο και στην Υπουργική Απόφαση Ίδρυσης του Μεταπτυχιακού Προγράμματος. Τα όργανα αυτά δεν είναι τα κεντρικά όργανα διοίκησης, όπως η Σύγκλητος, αλλά το Συντονιστικό Όργανο που αποτελείται από Έλληνες και Ιταλούς καθηγητές και το οποίο ορίζει ένα Διδακτικό Συντονιστή από κάθε ίδρυμα.
 
-Υπάρχει περίπτωση να υπήρξε ανεπίσημη οδηγία να γίνουν δεκτοί ενώ δεν είχαν την παραπάνω προϋπόθεση;
Ανεπίσημες οδηγίες και αλληλογραφία μεταξύ των Διδακτικών Συντονιστών δε συνιστούν τροποποίηση του κανονισμού του Προγράμματος, ούτε του Ειδικού Πρωτοκόλλου Συνεργασίας. Σχετικές επιστολές έγιναν γνωστές στην κεντρική Διοίκηση του Πανεπιστημίου μας, μόνο μετά την άρνηση του Πανεπιστημίου του Τορίνο να εγγράψει τους 25 φοιτητές.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα, πάντως, να υπογραμμίσω ότι δεδομένου ότι η διεύθυνση του Μεταπτυχιακού στην Ελλάδα γνώριζε τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι περσινοί φοιτητές χωρίς πτυχιακή εργασία με την εγγραφή τους στο Πανεπιστήμιο του Τορίνο και εφόσον ανέμενε την οριστική απάντηση της ιταλικής πλευράς σχετικά με τη δυνατότητα εγγραφής φοιτητών χωρίς πτυχιακή εργασία, δε θα έπρεπε να είχε προχωρήσει στην επιλογή φοιτητών που δεν πληρούν τα προαπαιτούμενα που όριζε η προκήρυξη. Και βέβαια, δε θα έπρεπε να έχει προχωρήσει στην εγγραφή τους και στην είσπραξη διδάκτρων.
 
-Το πτυχίο που θα λάβουν οι φοιτητές από ποιον θα υπογράφεται; Υπάρχει περίπτωση, αν είναι και από τους Ιταλούς ή μόνο από αυτούς υπογεγραμμένο, να χρειαστεί οι φοιτητές να περάσουν από το Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) ή είναι ήδη αναγνωρισμένο;
Σύμφωνα με το Ειδικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας, το οποίο έχουν υπογράψει τα δύο Ιδρύματα, στο τέλος του κύκλου σπουδών, στους φοιτητές χορηγείται από τα δύο Πανεπιστήμια χωριστό Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης. Στο χορηγούμενο δίπλωμα αναγράφεται ότι πρόκειται για πτυχίο διαπανεπιστημιακής συνεργασίας. Θέμα αναγνώρισης από το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. δεν τίθεται. 
 
-Ένα σχόλιο για την ομαλή λειτουργία του μέχρι σήμερα, καθώς οι φοιτητές μιλούν για μη τήρηση υποχρεώσεων των Ιταλών καθηγητών (παραδόσεις κ.λπ.).
Υπάρχει και πάλι ταύτιση απόψεων μεταξύ φοιτητών του προγράμματος και της διεύθυνσης του μεταπτυχιακού στην ελληνική πλευρά. Για να είμαστε δίκαιοι, θα ήθελα να σημειώσω ότι και η πλευρά του Πανεπιστημίου του Τορίνο έχει σοβαρές αιτιάσεις με τη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι μέχρι τη στιγμή της άρνησης του Πανεπιστημίου του Τορίνο να εγγράψει φοιτητές χωρίς πτυχιακή εργασία, ουδέποτε η Σύγκλητος Ειδικής Σύνθεσης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και εγώ προσωπικά είχαμε λάβει σχετική ενημέρωση από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές ή τους Έλληνες Συντονιστές.
 
-Μια φήμη που κυκλοφορεί αναφέρει ότι στόχος κάποιων είναι να φύγει το συγκεκριμένο Μεταπτυχιακό για την Κόρινθο.
Δεν πρόκειται να ασχοληθώ με φήμες και θεωρίες συνωμοσίας. Αυτή τη στιγμή προτεραιότητα είναι η λύση του προβλήματος που έχει προκύψει με τον καλύτερο τρόπο για τους φοιτητές μας.
 
-Και κάτι άσχετο- σχετικό. Θεωρείτε ότι τα μαθήματα πρέπει να γίνονται στην Καλαμάτα ή στο Φιλοσοφικό Κέντρο Μεσσήνης, που πλέον δικαστικά επιστρέφει στο Δήμο;
Τα μαθήματα δεν μπορούν να γίνονται στο κτήριο του Φιλοσοφικού Κέντρου «Ευάγγελος Μουτσόπουλος» στη Μεσσήνη εξαιτίας της ακαταλληλότητάς του, όπως διαπιστώθηκε από τον τεχνικό ασφαλείας και στη συνέχεια από τη διεύθυνση των τεχνικών υπηρεσιών του Πανεπιστημίου. Αυτό δεν αλλάζει, είτε έχει την κυριότητα του χώρου το Πανεπιστήμιο είτε όχι, καθώς η ασφάλεια φοιτητών και διδασκόντων προέχει.
 
 
Τι υποστηρίζουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές
«Ολοκληρώσαμε το Α' εξάμηνο και δεν ξέρουμε πού βαδίζουμε! Τον Οκτώβριο του 2013 περάσαμε επιτυχώς ύστερα από γραπτές εξετάσεις και συνέντευξη 48 μεταπτυχιακοί φοιτητές στο Διακρατικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Το Διακρατικό Πρόγραμμα αποσκοπούσε στη συνεργασία Ελλάδας - Ιταλίας, η οποία δεν συνέβη ποτέ. Οι Ιταλοί δεν έχουν παρευρεθεί στα μαθήματα και μας έθεσαν υπό αξιολόγηση!
Εδώ και μήνες προσπαθούμε και αγωνιούμε για την εγγραφή μας στο ιταλικό πανεπιστήμιο, καθώς αυτή ακόμα εκκρεμεί. Έπειτα από επίσκεψη των Ιταλών καθηγητών στην Καλαμάτα, ενημερωθήκαμε ότι υπάρχει πιθανότητα να μην εγγραφούμε όλοι στο ιταλικό πανεπιστήμιο. Οι Ιταλοί αρνούνται να εγγράψουν αποφοίτους ΑΕΙ που δεν έχουν εκπονήσει πτυχιακή εργασία, καθώς και αποφοίτους ΑΤΕΙ. Έχει περάσει ένα διάστημα 5 μηνών και ακόμη δεν έχουμε ενημερωθεί για την εξέλιξη του ζητήματός μας. Έχουμε δαπανήσει κόπο, χρόνο, χρήματα για δίδακτρα, μετακινήσεις και διαμονή, αλλά και την ψυχική μας γαλήνη αναμένοντας μια απάντηση.
Οι Ιταλοί υποβαθμίζουν τα ελληνικά πτυχία, παρόλο που περιλαμβάνουν 240 πιστωτικές μονάδες (ECTS), όπως ορίζεται από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Κι αυτό το κάνουν, ενώ δέχονται σε δύο δικά τους Μεταπτυχιακά Προγράμματα Ειδικής Αγωγής του Τμήματος Ψυχολογίας του Τορίνο, Έλληνες αποφοίτους χωρίς πτυχιακή. Πολλά ελληνικά Πανεπιστήμια, όπως το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Τμήμα Φιλολογίας και το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών, το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ρεθύμνου, καθώς και η Σχολή Θετικών Επιστημών και άλλα τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, δε θεωρούν υποχρεωτική την Πτυχιακή Εργασία για την απόκτηση πτυχίου και θέτουν ως εναλλακτική λύση την επιλογή 2 ή 3 επιπλέον μαθημάτων. Επίσης, για την ελληνική νομοθεσία οι πτυχιακές εργασίες των ΑΤΕΙ είναι ισότιμες με αυτές των ΑΕΙ.
Η συνεργασία με τους Ιταλούς δύναται να συνεχιστεί, εφόσον υπάρξει εγγραφή όλων των μεταπτυχιακών φοιτητών. Σε διαφορετική περίπτωση, θα ζητήσουμε την προώθηση της υπουργικής απόφασης για δημιουργία Μονοτμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών Ειδικής Αγωγής.
Μετά την πρόσφατη συνεδρίαση της Συγκλήτου σχετικά με το θέμα μας, καλούμε τον πρύτανη να κατανοήσει το αδιέξοδο στο οποίο έχουμε περιέλθει και να δώσει τέλος στην ανασφάλεια και την αγωνία μας, προβαίνοντας τάχιστα σε δραστικές λύσεις».
 
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση

 

tharrosnews.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΕΚΠΑ
ΣΔΘΕ ΕΚΠΑ: Ένα ακόμη βήμα προς την κατάργηση της δημοκρατίας στο Πανεπιστήμιο και στη Σχολή μας
Ανακοίνωση του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ
ΣΔΘΕ ΕΚΠΑ: Ένα ακόμη βήμα προς την κατάργηση της δημοκρατίας στο Πανεπιστήμιο και στη Σχολή μας