Thumbnail
Πληροφορική και Χημεία

Με ενδιαφέρον διαβάζω τις τελευταίες μέρες δηλώσεις εκπροσώπων της Ένωσης Ελλήνων Χημικών σχετικά με την ανακοίνωση του Υπουργού Παιδείας κ. Ανδρέα Λοβέρδου για την επαναφορά της Πληροφορικής ως εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο πλαίσιο του "Νέου Λυκείου".

Ονομάζομαι Ασημίνα (Μίνα) Θεοφιλάτου και έχω εκλεγεί Εκπρόσωπος Διεθνούς Κοινότητας στην Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής CSTA, η οποία αριθμεί πάνω από 16.000 μέλη σε ολόκληρο τον κόσμο και αποτελεί θυγατρικό οργανισμό της ένωσης Association for Computer Machinery (ACM). Για όσους δεν γνωρίζουν, η ACM είναι ο μεγαλύτερος επιστημονικός οργανισμός Πληροφορικής παγκοσμίως και μια από τις δραστηριότητές της είναι η προώθηση της επιστημονικής έρευνας σε όλους τους τομείς της επιστήμης μέσω της τεχνολογίας υπολογιστών: μάλιστα δυο διακεκριμένοι Έλληνες επιστήμονες - ο Ιωσήφ Σηφάκης του Ομοσπονδιακού Πολυτεχνείου της Λωζάνης και ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης του ΜΙΤ - έχουν βραβευθεί από την ACM για την πρωτοποριακή τους συνεισφορά στην Επιστήμη των Υπολογιστών.

Σκοπός της ανάρτησης αυτής όμως δεν είναι να "ευλογήσω τα γένια μου". Στις 24 Ιουλίου δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο της ACM ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο με τίτλο "Η Πληροφορική Δίνει Νέα Διάσταση στη Μελέτη της Χημείας", το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ:  http://cacm.acm.org/news/177053-computer-science-adds-new-dimension-to-study-of-chemistry/fulltext. Εν ολίγοις στο κείμενο αυτό περιγράφεται ο τρόπος που οι ερευνητές ενός από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου συνδυάζουν την επιστήμη των υπολογιστών και τη χημεία για να οδηγηθούν σε ανακαλύψεις, διαθεματικά προγραμμάτα συνεργασίας και βραβεία Νόμπελ. "Η Χημεία, ειδικά η οργανική χημεία... απαιτεί φαντασία για την κατανόηση της σύνθεσης ενός μορίου", λέει ο φοιτητής του Stanford Amani Peddada, ο οποίος πήγε στο Stanford για να σπουδάσει Χημεία αλλά άλλαξε κλάδο και ακολούθησε τελικά την Πληροφορική. "Η Χημεία και η Πληροφορική μοιάζουν με πολλούς τρόπους" δηλώνει ο Peddada. "Σε αναγκάζουν να εξασκήσεις πολύ το μυαλό σου". Παρακάτω στο άρθρο διαβάζουμε ότι "σήμερα ο υπολογιστής είναι εξίσου σημαντικό εργαλείο για τους χημικούς όσο ο δοκιμαστικός σωλήνας", σύμφωνα με το δελτίο τύπου του Βραβείο Νόμπελ στη Χημεία.

Κατόπιν τούτων, ας μου απαντήσει η Ε.Ε.Χ. σε δυο ερωτήσεις:

1) Ο φοιτητής του Stanford University - πανεπιστημίου που όπως βεβαίως θα γνωρίζετε κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στον κόσμο - αποφάσισε να κρατήσει την αγάπη του για τη Χημεία, αλλά να την προσεγγίσει μέσω της επιστήμης της Πληροφορικής. Πιστεύετε ότι ο έλληνας υποψήφιος φοιτητής δεν είναι ικανός να επιλέξει ποιος είναι ο κατάλληλος δρόμος για να προσεγγίσει την επιστήμη που τον συναρπάζει;

2) Οι υπολογιστικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στη χημική έρευνα πιστεύετε ότι περιλαμβάνονται στις εξετάσεις πιστοποίησης δεξιοτήτων χρήσης Η/Υ; Ρωτώ επειδή διακεκριμένα μέλη σας έχουν δηλώσει δημόσια ότι κάπου εκεί θα έπρεπε να ολοκληρώνεται η ενασχόληση των μαθητών με την Πληροφορική.

Είναι λυπηρό που το διεθνώς αναγνωρισμένο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση International Baccalaureate έχει αναγνωρίσει την Πληροφορική ως πειραματική επιστήμη ισάξια με τη Βιολογία, τη Χημεία, την Τεχνολογία, τη Φυσική και τις Περιβαλλοντικές Επιστήμες ενώ εσείς προσπαθείτε με κάθε τρόπο να πείσετε για την "υπεροχή" των Φυσικών Επιστημών.

Πραγματικά έχω απορία για το πώς μετράτε ποια επιστήμη είναι λιγότερο ή περισσότερο σημαντική: στην προκειμένη περίπτωση, ποια είναι εκείνα τα διεθνώς αναγνωρισμένα κριτήρια που καθιστούν τη Χημεία ανώτερη επιστήμη από την Πληροφορική, ώστε η τελευταία να αξίζει χαμηλότερης εκτίμησης από την κοινότητα μαθητών και γονέων και υποδεέστερη θέση στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Μοιραστείτε την άποψή σας με τη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Σας διαβεβαιώ ότι τα διεθνή ΜΜΕ θα είναι πρόθυμα να ακούσουν τα επιχειρήματά σας. 

Επανέρχομαι στο δημοφιλές πρόγραμμα "Διεθνές Μπακαλορεά" (International Baccalaureate, IB), το οποίο παρακολουθούν πάνω από ένα εκατομμύριο μαθητές το χρόνο σε 146 χώρες, προκειμένου να ενημερώσω τον Υπουργό Παιδείας κ. Λοβέρδο για το εξής: 

Στην ιστοσελίδα που παρέθεσα παραπάνω υπάρχει η εξής σημαντική παράγραφος:

Computer science previously formed an option in group 5 of the Diploma Programme curriculum but now lies within group 4. As such, it is regarded as an experimental science, alongside biology, chemistry, design technology, physics and environmental systems and societies. This group change is significant as it means DP students can now select computer science as their group 4 subject rather than having to select it in addition to mathematics as was previously the case. 

Σε μετάφραση: "Η Πληροφορική πρωτύτερα αποτελούσε επιλογή στην ομάδα 5 της ύλης του Διπλώματος αλλά τώρα βρίσκεται στην ομάδα 4. Ως εκ τούτου, θεωρείται πειραματική επιστήμη μαζί με τη βιολογία, τη χημεία, την τεχνολογία σχεδιασμού, τη φυσική και τα περιβαλλοντικά συστήματα και κοινωνίες. Αυτή η αλλαγή ομάδας είναι πολύ σημαντική, καθώς σημαίνει ότι οι μαθητές του Προγράμματος για το Δίπλωμα μπορούν πλέον να επιλέξουν την Πληροφορική ως το μάθημα της προτίμησής τους στην ομάδα 4, αντί να πρέπει να το επιλέξουν επιπλέον των μαθηματικών όπως ίσχυε μέχρι πρότινος". 

Βλέπετε ότι στο Μπακαλορεά η Πληροφορική αναβαθμίστηκε αισθητά. Μήπως θα ήταν ωφέλιμο να μελετήσετε τις εξελίξεις του μαθήματος της Πληροφορικής σε επιτυχημένα και διεθνώς αναγνωρισμένα συστήματα εξετάσεων όπως το IB προκειμένου να γίνει σωστά ο σχεδιασμός της επαναφοράς της στο δικό μας σύστημα;

Κλείνοντας, δεν έχω παρά μια μόνο ευχή για τον τρόπο επαναφοράς της Πληροφορικής: να επικρατήσει η κοινή λογική, με γνώμονα πάντα τις διεθνείς εξελίξεις στον τεχνολογικό κόσμο του 21ου αιώνα για τον οποίο προετοιμάζουμε τα παιδιά μας. 

Με εκτίμηση,
Μίνα Θεοφιλάτου
Καθηγήτρια Πληροφορικής
Διεθνής Εκπρόσωπος CSTA
Αργοστόλι, Κεφαλονιά 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Γυναικοκτονία στους Αγίους Αναργύρους
Γυναικοκτονία στους Αγίους Αναργύρους: Η μήνυση του πατέρα της Κυριακής σε βάρος των αστυνομικών
«Ο πόνος και ο θυμός του επιτείνονται και φυσικά θέλει να διαλευκανθεί η υπόθεση σε βάθος από όλες τις πλευρές»
Γυναικοκτονία στους Αγίους Αναργύρους: Η μήνυση του πατέρα της Κυριακής σε βάρος των αστυνομικών
εκπαιδευση
Με αφορμή την παραίτηση διευθυντή δημοτικού σχολείου στο Λασίθι και τις πιέσεις του υπουργείου Παιδείας
Κάθε απόπειρα ενεργοποίησης κυρώσεων με βάση το άρθρο 56 του 4823/21 σε συνάδελφους διευθυντές/ντριες και προϊστάμενους/νες θα είναι πράξη παράνομη,...
Με αφορμή την παραίτηση διευθυντή δημοτικού σχολείου στο Λασίθι και τις πιέσεις του υπουργείου Παιδείας
diki-aselgeia
Ιδιοκτήτης φροντιστηρίου κυκλοφορεί ελεύθερος ενώ έχει καταδικαστεί σε 36 χρόνια φυλάκισης για ασέλγεια σε μαθήτριες
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Οκτώβριο το Δικαστήριο ήρθε αντιμέτωπο με πρωτοφανή απροθυμία από μεριάς ενόρκων να συμμετέχουν ως ορκωτοί δικαστές...
Ιδιοκτήτης φροντιστηρίου κυκλοφορεί ελεύθερος ενώ έχει καταδικαστεί σε 36 χρόνια φυλάκισης για ασέλγεια σε μαθήτριες