Thumbnail
Μουσουλμάνοι απόφοιτοι παιδαγωγικών τμημάτων

Ο αντισυνταγματικός νόμος που (από)ρυθμίζει τη μειονοτική εκπαίδευση

Η προηγούμενη κυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων με υπουργό παιδείας τον Ανδρέα Λοβέρδο ψήφισε την τροπολογία ντροπή που ρύθμιζε θέματα μειονοτικών σχολείων. Τα θέματα που ρυθμίζει είναι:

α) Διοικητικής Οργάνωσης Μειονοτικής Εκπαίδευσης,

β) Εκπαιδευτικού Προσωπικού Μειονοτικών Σχολείων,

γ) Λειτουργίας και Επιστημονικής-Παιδαγωγικής Υποστήριξης Μειονοτικών Σχολείων,

δ) Ίδρυση Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος,

ε) Διαδικασία διορισμού και προσλήψεων εκπαιδευτικών στα Μειονοτικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι η τροπολογία ψηφίστηκε από την ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, τους ΑΝΕΛ και την (σύμφωνα με το εισαγγελικό πόρισμα Ντογιάκου) εγκληματική οργάνωση Χρυσή Αυγή. Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΔΗΜΑΡ καταψήφισαν, καθώς και πλήθος συλλόγων και φορέων δήλωσαν την αντίθεση ή τις επιφυλάξεις τους στην καλύτερη περίπτωση για την τροπολογία. Οι σύλλογοι των δασκάλων τόσο της Κομοτηνής όσο και της Ξάνθης εξέφρασαν έντονα την διαφωνία τους με ανακοινώσεις που εξέδωσαν για διατάξεις της τροπολογίας. Ενώ ο σύλλογος Δασκάλων Μειονοτικών Σχολείων Ν. Ξάνθης Αποφοίτων ΕΠΑΘ με επιστολή που απόστειλε στον υπουργό παιδείας εκφράζει την αντίθεση του στο σύνολο σχεδόν των διατάξεων που ρυθμίζει η τροπολογία. Άρα οι αλλαγές που επήλθαν στην μειονοτική εκπαίδευση τυγχάνουν της καθολικής αποδοκιμασίας της Μειονότητας, αλλά και της πλειονότητας. Τραγική εξαίρεση στην ομόθυμη αντίδραση – αντίθεση της ρατσιστικής τροπολογίας είναι το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Δασκάλων Αποφοίτων Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου.

Η εν λόγω τροπολογία έχει ήδη ψηφισθεί και έχει ενσωματωθεί στο Νόμο 4310/2014 (άρθρα 63 έως 68). Τα κυριότερα προβλήματα που προκύπτουν από τις προαναφερόμενες διατάξεις του νόμου και έχουν απασχολήσει την εκπαιδευτική κοινότητα είναι τα εξής:

  1. Αντισυνταγματικός αποκλεισμός των μουσουλμάνων συναδέλφων από το ελληνόγλωσσο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων

Συγκεκριμένα στο άρθρο 64 παρ. 1 του Νόμου 4310/2014 ορίζεται ότι:

Στις θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού του μειονοτικού προγράμματος των μειονοτικών σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αυτές ορίζονται σύμφωνα με την περίπτωση α΄ της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 694/1977 (Α΄ 264), υπηρετούν αποκλειστικά μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Στις θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού του ελληνόγλωσσου προγράμματος των μειονοτικών σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αυτές ορίζονται σύμφωνα με την περίπτωση α΄ της παρ. 1 του άρθρου εβδόμου του ν. 694/1977 (Α΄ 264), δεν επιτρέπεται να υπηρετούν μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης”.

Η πρόβλεψη του νόμου που απαγορεύει στους μουσουλμάνους εκπαιδευτικούς απόφοιτους παιδαγωγικών τμημάτων δημοτικής εκπαίδευσης να διδάσκουν στο ελληνόφωνο πρόγραμμα είναι αντισυνταγματική και ρατσιστική καθώς εισάγει ανεπίτρεπτη διάκριση με βάση το θρήσκευμα. Απαγορεύεται πλέον  στους συναδέλφους να διδάσκουν ελληνικά στο μειονοτικό σχολείο αλλά όχι στο δημόσιο! Δηλαδή δεν αμφισβητείται η ικανότητά τους να διδάξουν ελληνικά  (πως θα μπορούσαν άλλωστε αφού είναι απόφοιτοι ΠΤΔΕ;) αλλά τους απαγορεύεται να διδάξουν την ελληνική στο μειονοτικό σχολείο! Κάποιοι δε θέλουν οι εκπαιδευτικοί του ελληνόγλωσσου προγράμματος να καταλαβαίνουν τη μητρική γλώσσα των μαθητών, ώστε να τους κατανοούν, να μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί τους ευκολότερα και να καλύψουν αμεσότερα τις μορφωτικές ανάγκες τους. Δε θέλουν να βλέπουν οι μειονοτικοί μαθητές, μειονοτικούς εκπαιδευτικούς που έσπασαν τους ταξικούς φραγμούς και διέρρηξαν την καλλιεργούμενη από διάφορους κύκλους εχθρότητα μεταξύ πλειονότητας και μειονότητας.

Η ρύθμιση αυτή είναι και αντισυνταγματική γιατί αντιβαίνει στην αρχή της ισότητας που καθορίζονται από το άρθρο 4 του συντάγματος και την αρχή της ίσιης πρόσβασης των Ελλήνων στις δημόσιες θέσεις και λειτουργίες (άρθρο 4 παρ. 4 Συντ.) και την αρχή της ελέθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και της επαγγελματικής εξέλιξης κατά το μέτρο της προσωπικής αξίας του καθενός (άρθρο 5 Συντ.). Επίσης η ρατσιστική αυτή διάταξη είναι αντίθετη και προς την ευρωπαϊκή έννομη τάξη καθώς παραβιάζει ευθέως το άρθρο 21 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., ο οποίος απαγορεύει κάθε διάκριση ιδίως λόγω φύλου, φυλής, χρώματος, εθνοτικής καταγωγής ή κοινωνικής προέλευσης, γενετικών χαρακτηριστικών, γλώσσας, θρησκείας ή πεποιθήσεων, πολιτικών φρονημάτων ή κάθε άλλης γνώμης, ιδιότητας μέλους εθνικής μειονότητας, περιουσίας, γέννησης, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού και το άρθρο 14 της Ευρωπαικής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Δυστυχώς, για τους δικούς τους λόγους, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου συντάσσονται με αυτή την διάκριση καθώς στην επιστολή τους προς εσάς αναφέρουν ότι: «Για καθαρά παιδαγωγικούς σκοπούς θεωρούμε ότι η κάθε γλώσσα, τουρκική ή ελληνική, πρέπει να διδάσκεται στους μαθητές από εκπαιδευτικούς που την έχουν ως μητρική γλώσσα». Εάν ισχύει παιδαγωγικά αυτό που ισχυρίζονται οι συνάδελφοί, τότε θα πρέπει να εισάγουμε εκπαιδευτικούς Άγγλους για την διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας, Γερμανούς για τα γερμανικά, Γάλους για την γαλλική. Αντίστοιχα από την άλλη πλευρά τα υπόλοιπα κράτη της Ευρωπαικής Ένωσης θα πρέπει να απολύσουν όλους τους εκπαιδευτικούς που έχουν εισάγει από την Ολλανδία την Ισπανία την Ελλάδα και άλλες χώρες. Όπως καταλαβαίνεται αυτές οι λογικές οδηγούν σε ακραίες μορφές σοβινισμού και εθνικισμού που δεν συνάδουν με τις θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατίας, της ισότητας, της ισονομίας και του κράτους δικαίου. Βέβαια οι λογικές αυτές δεν έχουν και κανένα παιδαγωγικό έρεισμα. Παιδαγωγικά ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Για να μπορέσει ένας μαθητής να μάθει μια δεύτερη και Τρίτη γλώσσα ενδεχομένως θα πρέπει να χτίσει πάνω στην μητρική του γλώσσα. Θα πρέπει να μπορεί ο εκπαιδευτικός να επικοινωνεί με τον μαθητή που μαθαίνει την ελληνική ως δεύτερη ξένη γλώσσα. Αυτό μπορεί να το κάνουν με πιο φυσικό τρόπο οι εκπαιδευτικοί που έχουν την ίδια μητρική γλώσσα με τα παιδιά. Παροτρύνουμε το ΔΣ του συλλόγου (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου να διαβάσουν τις σύγχρονες μελέτες και αρχές τις διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Επίσης είναι αντίθετη στην Οδηγία 43 του 2000 της Ε.Ε.  η οποία θεωρεί ως ανεπίτρεπτη κάθε διάκριση για λόγους εθνικής καταγωγής που λαμβάνει χώρα σε μια σειρά από τομείς, ανάμεσα στους οποίους αναφέρεται ρητά και η εκπαίδευση (αφού ο μαθητής που στερείται της διδασκαλίας μειονοτικού δασκάλου που τυγχάνει γνώστης και της μητρικής του γλώσσας πρέπει να εκληφθεί ως θύμα διάκρισης) , καθώς και στην Οδηγία 78 του 2000 που θέτει φραγμούς σε διακρίσεις που γίνονται στον τομέα της απασχόλησης και άρα ο αποκλεισμός μειονοτικών εκπαιδευτικών εμπίπτει στο προστατευτικό της πεδίο που περιλαμβάνει μια σειρά από λόγους διακρίσεων ανάμεσα στους οποίους τις διακρίσεις λόγω εθνικής καταγωγής και τις διακρίσεις λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι δύο προηγούμενες Οδηγίες έχουν ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη με το Νόμο 3304 του 2005, δηλαδή αποτελούν επίσημη νομοθεσία του ελληνικού κράτους.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση κατάργηση του αντισυνταγματικού άρθρου 64 παρ. 1 του Ν. 4310/2014.

2. Ορισμός σχολικών συμβούλων μειονοτικού προγράμματος

Ένα από τα θέματα που ρυθμίζεμε το άρθρο 65 παρ. 2 του Ν. 4310/014 είναι ο διορισμός σχολικών συμβούλων στο Μειονοτικό πρόγραμμα, (ένας για τα σχολεία της Ξάνθης και ένας για τα σχολεία της Ροδόπης και του Έβρου). Για τον ορισμό των σχολικών συμβούλων δεν προηγήθηκε δημόσιος διαγωνισμός κατά παράβαση του Νόμου. Ο ορισμός τους έγινε λίγες μόνο ημέρες μετά από εισήγηση του Περιφερειακού Διευθυντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Σάββα Μελισσόπουλο με αριθ. πρωτ. Φ.1.3/13105/17-12-2014. Με την με αριθμό Φ.821/3451Π/213235/Η2-30-12-2014 Υπουργική Απόφαση (ΑΔΑ:Ω3ΝΕ9-ΥΝΑ) διορίστηκαν ως σχολικοί σύμβουλοι οι κ. Μεχμέτ Δερντιμάν στην Περιφερειακή ενότητα Ροδόπης και Έβρου και ο κ. Αχμέτ Νιζάμ στην Περιφερειακή ενότητα Ξάνθης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Δερντιμάν ήταν Πρόεδρος του Συλλόγου Ε.Π.Α.Θ. Ν. Ροδόπης και Έβρου μέχρι να διοριστεί σχολικός σύμβουλος. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να επισημάνουμε το ατόπημα του Διοικητικού Συμβουλίου του συλλόγου (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου να χαρακτηρίσει τις θέσεις των σχολικών συμβούλων ως θέσεις διοίκησης. Ο σχολικός σύμβουλος είναι επιστημονικός καθοδηγητής των συναδελφων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Κατά  συνέπεια ο ρόλος του είναι να συμβουλεύει, να καθοδηγεί, να αποδεικνύει σωστές πρακτικές και να παρεμβαίνει όταν παρουσιάζονται οξυμένα εκπαιδευτικά προβλήματα στις σχολικές μονάδες. Σε καμία περίπτωση πάντως δεν ασκεί διοίκηση. Πάνω σε αυτή τη λογική οι σχολικοί σύμβουλοι θα πρέπει να έχουν αυξημένα επιστημονικά προσόντα, με δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και σπουδές σε επίπεδο διδακτορικού και μεταδιδακτορικού στο αντικείμενο της μειονοτικής εκπαίδευσης.

3. Ίδρυση Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικής Εκπαίδευσης

 Τέλος, θα θέλαμε να αναφερθούμε και στην ίδρυση Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικής Εκπαίδευσης στην Αλεξανδρούπολη που προβλέπεται ήδη στο άρθρο 66 του Ν. 4310/2014. Το μέτρο αυτό αφενός εξαναγκάζει τους (μουσουλμάνους) απόφοιτους παιδαγωγικών τμημάτων να παρατείνουν κατά ένα ακόμη χρόνο τις σπουδές τους και  αφετέρου εκτιμούμε ότι  οι ενδιαφερόμενοι δεν θα μπορούν να μάθουν με επάρκεια την τουρκική γλώσσα μέσα σε λίγους μήνες, ώστε να τη διδάξουν στα παιδιά των μειονοτικών σχολειών. Για αυτό  το λόγο θα πρέπει είτε να δημιουργηθεί παιδαγωγικό τμήμα που θα εκπαιδεύει δασκάλους για τα μειονοτικά σχολεία που θα διδάσκουν το μειονοτικό πρόγραμμα ή να συνεχίσει, να θωρακιστεί νομικά, να αναπτυχθεί  και να στηριχτεί οικονομικά ο τομέας για τη Μειονοτική Δημοτική Εκπαίδευση που υπάρχει είδη στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ και φοιτούν (54) Μουσουλμάνοι φοιτητές από τη Θράκη .

ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΠΑΙΔΑΓΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ 

Αγοράστε από το Media Markt και δείτε τις προσφορές που έχει

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα