Thumbnail
ειδική αγωγή

Η Ειδική Αγωγή μέσα από την εκπαιδευτική Πράξη.

   Νομίζω, ότι οι απόφοιτοι των προπτυχιακών τμημάτων (ΑΕΙ) ειδικής αγωγής, τα οποία παραδόξως εμφανίστηκαν μόνο στην Ελλάδα, έχουν γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Κάθε φορά τους έδιναν υποσχέσεις διορισμών μέχρι που φάνηκε η τραγική αλήθεια (διορισμοί πλέον αποκλείονται). Από την άλλη, επειδή κανείς δεν σπουδάζει από απλό χόμπι οι απόφοιτοι ειδικής αγωγής δεν είχαν άλλη επιλογή από το να διεκδικήσουν έστω και με "συντεχνιακό" τρόπο τις θέσεις εργασίας που θεωρούν ότι τους ανήκουν.

   Ας μην ξεχνάμε όμως και τις ευθύνες εκείνων των πανεπιστημιακών, οι οποίοι θεώρησαν πιο εύκολη λύση να ιδρύσουν παρόμοια προπτυχιακά τμήματα (πιο κοντά στις ανάγκες της αγοράς ίσως και πιο προσοδοφόρα) από το να επιδιώξουν ουσιαστικές μορφές επιμόρφωσης-εκπαίδευσης όπως είναι η μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή αλλά και η μεταπτυχιακές-ερευνητικές σπουδές. Το πράγμα πάντως φαινόταν ότι έμπαζε από τις πρώτες κιόλας φουρνιές αποφοίτων του Βόλου και της Μακεδονίας. Βλέπετε, όπως συνηθίζεται να γίνεται στον τόπο μας κάποιοι θεώρησαν ότι η αγορά χρειάζεται "ειδικούς" εκπαιδευτικούς, άρα τι πιο εύκολο από το να παράγουμε πολλούς από αυτούς σε προπτυχιακό επίπεδο.

   Κανείς δεν έκανε όμως μια σοβαρή έρευνα, ούτε βασίστηκε τόσο στα εθνικά (μετεκπαίδευση/επιμόρφωση/μεταπτυχιακά) όσο και στα διεθνή επιστημονικά δεδομένα για να αντιληφθεί πόσο αναγκαία και αποτελεσματική θα ήταν μια τέτοιου είδους εκπαίδευση και ποιο θα ήταν τελικά το πραγματικό της αντίκρισμα. Δυστυχώς κι εδώ την πληρώνουν νέοι άνθρωποι, οι οποίοι βλέπουν την ανεργία να τους χτυπά την πόρτα.

   Δεν υπάρχει αμφιβολία για την αξιοπιστία των προγραμμάτων σπουδών των σχολών αυτών, αν και για το τμήμα εκπ/κής πολιτικής Μακεδονίας είχαν παλαιότερα διατυπωθεί κάποιοι προβληματισμοί. Ακόμη όμως κι αν οι οδηγοί σπουδών τους καταρτίζουν ως ένα σημείο τους φοιτητές με βάση τον "μέσο" μαθητή (τη νόρμα), σε πρακτικό επίπεδο δεν μπορούν παρά να δώσουν απλά μια γεύση στους φοιτητές για το τι μπορεί να ξέρει ο μέσος μαθητής κι από πού και πότε μπορεί να αρχίσει η "διαφοροποιημένη" διδασκαλία.

   Η διαδρομή μέσα από τη γενική τάξη-εννοείται στην πράξη πάντα- αποτελεί το εφαλτήριο, το κίνητρο αναζήτησης, σύγκρισης, αξιολόγησης και αναπροσαρμογής εκείνων των δομών που θα βοηθήσουν και θα εντάξουν τους μαθητές με αναπηρία στο γενικό σχολείο. Ο ουσιαστικός "αγώνας" ξεκινάει από το γενικό σχολείο.

Αν κάποιοι θεώρησαν ότι η ίδρυση τμημάτων ειδικής αγωγής καθιστά περιττή τη μετεκπαίδευση των δασκάλων/καθηγητών έχουν πέσει σε μεγάλη πλάνη. Σίγουρα όμως βοήθησαν εκείνους που ήθελαν να κλείσουν το θεσμό της μετεκπαίδευσης.

   Ακόμη όμως και με πτυχίο γενικής αγωγής και ένα μάστερ  στην ειδική εκπ/ση, αν δεν έχει εργαστεί κάποιος στο γενικό σχολείο, αν δεν έχει εξασκήσει διδακτικές πρακτικές στα πλαίσια της γενικής τάξης, πώς θα μπορέσει να προσδιορίσει και να προσεγγίσει την οπτική ενός ανάπηρου μαθητή;   Αξίζει να αναφερθεί εδώ η απορία εκπ/κού με μάστερ στην ειδική αγωγή, χωρίς όμως προϋπηρεσία στο γενικό σχολείο, η οποία εργάζεται σε ειδικό πλαίσιο: «Μα επιτέλους μπορώ να έχω 10 εκθέσεις μαθητών της Ε΄ δημοτικού ώστε να μπορώ να εκτιμήσω το πραγματικό επίπεδο των μαθητών μου;» Μήπως τελικά οι θεωρίες περισσεύουν σε τέτοιες περιπτώσεις;

    Από την άλλη, τίθεται η εξής απορία: Με 13 χρόνια στη γενική εκπαίδευση, η ενασχόλησή μου με την ειδική αγωγή μέσα από επιπλέον σπουδές θεωρήθηκε μία πολύ σοβαρή υπόθεση. Ειλικρινά, δεν μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό πώς ένας άπειρος φοιτητής (εκτός κι αν έχει προσωπική εμπειρία στην αναπηρία) ακόμη κι αν έχει τις καλύτερες προθέσεις, επιλέγει συνειδητά και γνωρίζει την ευθύνη που συνεπάγεται η ενασχόλησή του με ανάπηρα άτομα.

Ίσως το επόμενο παράδειγμα να είναι κάπως τραβηγμένο αλλά δεν νομίζω ότι απέχει από σύγχρονες θεωρίες και πρακτικές που υποστηρίζουν τη σημασία της ολιστικής προσέγγισης: Άραγε τους γιατρούς γιατί δεν τους στέλνουν να κάνουν κατευθείαν ειδικότητα; Απλά, να βλέπουν ασθενείς με καρδιακά νοσήματα και να τους χορηγούν θεραπεία  χωρίς να έχουν έρθει σε επαφή με γενικότερες παθολογίες. 

   Τέλος, μέσα από τέτοιου είδους πρακτικές εξειδίκευσης(από το βασικό κιόλας πτυχίο) ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος διολίσθησης σε ιατρικά μοντέλα που κάθε άλλο παρά το κοινωνικό πρόσωπο της εκπ/σης, υπηρετούν. Ας μην ξεχνάει κανείς το πλήθος εξειδικευμένων ιδιωτικών κέντρων, τα οποία εκμεταλλεύονται τις ανάγκες για παροχή ειδικής εκπαίδευσης με το αζημίωτο φυσικά. Η επαγγελματοποίηση στην ειδική αγωγή αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο μπορεί να υπάρχει χώρος για πολλούς δεν είναι όμως δυνατόν να παραγνωρίζεται το αυτονόητο σε όφελος συγκεκριμένων συμφερόντων και επιδιώξεων από λίγους.

 

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία, με εκτίμηση

 

Μακρής Βαγγέλης-Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

smartphone_apps.jpg
5 εφαρμογές επεξεργασίας φωτογραφιών για να κατεβάσεις στο smartphone σου
Δεν έχει σημασία πόσο φανατικός φωτογράφος είσαι με το κινητό σου, κάθε σου λήψη μπορεί να γίνει ακόμα καλύτερη με λίγη επεξεργασία
5 εφαρμογές επεξεργασίας φωτογραφιών για να κατεβάσεις στο smartphone σου
σχολεία
Η παιδεία στον «γύψο» της χούντας
«Στα τριάντα εννιά χρόνια από τη δικτατορία της 21ης Aπριλίου ουδείς νοήμων και λογικός άνθρωπος έχει βρεθεί να πει έναν καλό λόγο για την...
Η παιδεία στον «γύψο» της χούντας