Thumbnail
17ο Συνέδριο ΟΛΜΕ

          Το προσεχές συνέδριο της ομοσπονδίας λειτουργών μέσης εκπαίδευσης θα λάβει χώρα σε μια εξαιρετικά κρίσιμη χρονική συγκυρία. Η συγκυρία αυτή, σχηματικά, διαμορφώνεται αφενός από την ολομέτωπη επίθεση του νεοφιλελευθερισμού και στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια, από την οποία η τελευταία αναμφισβήτητα βγαίνει βαριά πληγωμένη, αφετέρου από τις νέες και ελπιδοφόρες προοπτικές –μένει βέβαια να αποδειχτούν στην πράξη- που σηματοδοτεί η αλλαγή στις 25/01/2015.

          Η νεοφιλελεύθερη επέλαση στο χώρο της εκπαίδευσης εκδηλώθηκε με πρωτοφανή σφοδρότητα σε όλα τα επίπεδα (θεσμικό, πολιτικό, επικοινωνιακό, αστυνομικό), υλοποιήθηκε με την υποχώρηση του κράτους, βασικού χρηματοδότη του δημόσιου χαρακτήρα της και την εγκαθίδρυση αγοραίων πτυχών τόσο στο λειτουργικό όσο και στο αξιακό πεδίο της. Οι συνέπειες οφθαλμοφανείς πλέον και σε όσους παρακολουθούσαν καλή τη πίστει την υλοποίηση των νέων εκπαιδευτικών πολιτικών στο όνομα του υποτιθέμενου αναγκαίου εκσυγχρονισμού: σχολεία δύο και τριών ταχυτήτων (είναι χαρακτηριστική η αντιπαράθεση για τα πειραματικά/πρότυπα), εντατικοποίηση των σπουδών μέσω της εγκαθίδρυσης ενός εξετασιοκεντρικού συστήματος, διαρκής έλεγχος, στοχοποίηση και πειθάρχηση των «άλλων» φωνών μέσα από τη διάχυση του φόβου, υπονόμευση κάθε συλλογικότητας και επιβράβευση ενός νοσηρού ατομικισμού, σταδιακή υποχώρηση των ανθρωπιστικών σπουδών κυρίως στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κλπ.

          Η αντίσταση στην νεοφιλελεύθερη λαίλαπα, παρά το γεγονός ότι δεν πήρε τα χαρακτηριστικά ενός μαζικού εκπαιδευτικού κινήματος μετέτρεψε τα σχολεία σε πεδία οξύτατης αντιπαράθεσης μεταξύ από τη μια των διευθυντών των σχολικών μονάδων, οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν ως ιμάντες μεταφοράς της σχεδιαζόμενης πολιτικής, από την άλλη της μεγάλης πλειοψηφίας των καθηγητών/τριών που μοιραία στρατεύτηκε, συνεπικουρούμενη από μικρά αλλά δυναμικά κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας (γονείς, διανοούμενοι κ.α.), στην υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.  

          Το μεγάλο κέρδος για τον καθηγητικό κόσμο δεν είναι άλλο από τη διαμόρφωση μιας αργόσυρτης αλλά υπαρκτής πλέον συνείδησης και κουλτούρας αντίστασης στους συλλόγους διδασκόντων οι οποίοι σηκώνοντας το μεγάλο βάρος της αντιπαράθεσης πήραν πρωτοβουλίες υπερβαίνοντας, συχνά, σε πρωτοτυπία, ένταση και αποτελεσματικότητα τις αντίστοιχες του θεσμικού συνδικαλισμού, ο οποίος, χωρίς να υποτιμάται η προσφορά του, δεν κατόρθωσε να αρθει στο ύψος των περιστάσεων. Η πρωτόγνωρη πολιτική αλλαγή της  25/01/2015 παρά τις διαφαινόμενες αδυναμίες, προβλήματα, αναδιπλώσεις και αντιφάσεις, προσφέρει θεωρητικά τη δυνατότητα οικοδόμησης ενός νέου πεδίου στον εκπαιδευτικό χώρο σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση από το νεοφιλελεύθερο μοντέλο, στοιχεία του οποίου επιχειρήθηκαν να μπολιαστούν στο εκπαιδευτικό σώμα την τελευταία τουλάχιστον εικοσαετία με επίταση όμως του ρυθμού την δεκαετία 2010-15.

          Η προϊούσα αγοραιοποίηση της εκπαίδευσης πέραν των ζητημάτων που εγείρονται στο πεδίο των αξιών (πόσο συμβατές είναι οι εκπαιδευτικές με τις αγοραίες αξίες;), της αμφισβήτησης σε φιλοσοφικό και κοινωνικό επίπεδο των εξαγγελιών της ως πανάκεια για υπέρβαση των αδυναμιών της εκπαίδευσης, της δημιουργίας σχολείων πολλών ταχυτήτων που αποβαίνουν σε βάρος –παρά τις αντίθετες νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες- των προερχόμενων από τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, θέτει ίσως περισσότερο από οτιδήποτε άλλο το ζήτημα της δημοκρατίας, και αυτό διότι, αφενός η προώθηση της αγοράς επιχειρείται μέσω προπαγανδιστικών εργαλείων και μηχανισμών αλλά και ποικίλων μορφών βίας, αφετέρου η λειτουργία της αγοράς στην εκπαίδευση στηρίζεται σε μια κατ’ επίφαση δημοκρατία που θεμελιώνεται στην ψευδαίσθηση της ελεύθερης επιλογής. Το έλλειμμα της δημοκρατίας εξαιτίας ενός αυξανόμενου αυταρχισμού και η εμπέδωση μια καθημερινότητας φόβου και ανασφάλειας συνιστά την κυρίαρχη αίσθηση που αποκόμισε η συντριπτική πλειοψηφία του εκπαιδευτικού κόσμου τα τελευταία χρόνια. 

          Εύλογα λοιπόν η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων με τη συμμετοχή έστω κατά το 1/3 του συλλόγου διδασκόντων (στην ουσία η συμμετοχή του συλλόγου είναι καθοριστική αφού απαιτείται το 20% αυτού προκειμένου να προχωρήσει ο υποψήφιος στην επόμενη φάση), είναι ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση επανάκτησης της δημοκρατίας στον εκπαιδευτικό χώρο. Ειρήσθω εν παρόδω η καινοφανής αυτή ρύθμιση δεν πρόκυψε από την καλή προαίρεση της πολιτικής εξουσίας αλλά από τους αγώνες που πρόβαλε, ως κυρίαρχο υποκείμενο, ο σύλλογος των καθηγητών όλο το προηγούμενο διάστημα.

          Ενόψει λοιπόν του συνεδρίου της ΟΛΜΕ προβάλλει επιτακτική ανάγκη, εξαιτίας και των διαδοχικών αναδιπλώσεων της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, του βαθέματος της δημοκρατίας αφού μόνο τότε θα γίνει εφικτή η διεύρυνση της εκπαιδευτικής ατζέντας που καλείται να προωθήσει ο εκπαιδευτικός κόσμος χωρίς αποκλεισμούς, μέσω της διεξαγωγής ενός διαλόγου ο οποίος δεν μπορεί παρά να ξεκινήσει από τους κόλπους των συλλόγων διδασκόντων. Μείζονα ζητήματα όπως ο τύπος του νέου σχολείου, τα νέα αναλυτικά προγράμματα και εγχειρίδια, η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η ενίσχυση και διεύρυνση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης αλλά και ζητήματα, μέχρι αυτή τη στιγμή, ταμπού όπως η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου δεν μπορούν πλέον να αφήνουν αδιάφορη την εκπαιδευτική κοινότητα στο βαθμό που οι λύσεις τους θα ωφελήσουν την συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας συμπεριλαμβανομένου του εκπαιδευτικού κόσμου. Έτσι για παράδειγμα δεν μπορεί να είναι ανεκτή η αδράνεια, πόσο μάλλον η στείρα άρνηση των εκπαιδευτικών, στο ζήτημα της αξιολόγησης. Επείγει άμεσα η έναρξη ενός διαλόγου καταρχάς μεταξύ του κόσμου της μαχόμενης εκπαίδευσης που θα τοποθετήσει σε φιλοσοφικό και τεχνικό επίπεδο το ζήτημα της αξιολόγησης εκτός του νεοφιλελεύθερου πλαισίου, με στόχο την εξασφάλιση των καλύτερων εκπαιδευτικών και του καλύτερου δυνατού εκπαιδευτικού έργου, στην κατεύθυνση όχι συντήρησης και ανανέωσης ενός κοινωνικού και οικονομικού μοντέλου που πλέει τα λοίσθια, αλλά ανατροπής του και της δημιουργίας των προϋποθέσεων οικοδόμησης ενός νέου φαντασιακού που θα υπηρετεί τις πραγματικές ανθρώπινες ανάγκες για ελευθερία, δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη.

Εάν συμφωνούμε πως είναι δυνατή μια νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα απόλυτα συνδεδεμένη με τη διαδικασία της κοινωνικής αναδόμησης, ο σύλλογος των διδασκόντων καλείται να παίξει τον κυρίαρχο ρόλο αναλαμβάνοντας νέες ευθύνες αναφορικά με το σχεδιασμό και την υλοποίηση της εκπαιδευτικής πράξης. Στην κατεύθυνση αυτή οφείλουμε να αξιώσουμε ο σύλλογος να έχει πρόσβαση στη σύνταξη των αναλυτικών προγραμμάτων, στην επιλογή –και γιατί όχι συγγραφή- σχολικών εγχειριδίων, στην εισαγωγή κι αξιοποίηση καινοτομιών στη διδακτική πράξη, στην αξιολόγηση κλπ. Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά και προς κάθε κατεύθυνση αφού είναι κοινό μυστικό πως ο εκπαιδευτικός κόσμος αποτελεί τον κοιμώμενο γίγαντα της εκπαίδευσης. Ο παραδοσιακός συνδικαλισμός έχει το ιστορικό χρέος να ενεργοποιήσει το γίγαντα αυτό εκχωρώντας του αρμοδιότητες, ευθύνες και πάνω από όλα «φωνή», εάν πράγματι πιστεύει στην ανάγκη ενδυνάμωσης των συλλόγων κι εμπιστεύεται αληθινά την εκπαιδευτική βάση. Σε τελική ανάλυση η ουσιαστική ενδυνάμωση των συλλόγων (θεσμικά, συνδικαλιστικά, εκπαιδευτικά, επιστημονικά) δεν αποτελεί μόνο τη λυδία λίθο της αξιοπιστίας του παραδοσιακού συνδικαλισμού αλλά και τον μοναδικό όρο ανασυγκρότησης αυτού του ίδιου, που συνιστά ως εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση για την αποτελεσματική επιστροφή του στο προσκήνιο. Εκτός κι αν κάποιοι εξυπηρετούνται από τον διαχρονικό εκφυλισμό του, εκτός κι αν κάποιοι βολεύονται από τις συνελεύσεις φαντάσματα υπηρετώντας το σχέδιο μιας άλλης πλευράς που ονειρεύεται την πλήρη και αμετάκλητη εξαύλωσή του.

          Το προσεχές συνέδριο, αν μη τι άλλο, αποτελεί ευκαιρία για το άνοιγμα ενός άλλου δρόμου. Ας μην χαθεί.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα