Thumbnail

 

Σχέδιο «Αθηνά»
 
 Τι θα γίνει με φοιτητές, καθηγητές και διοικητικούς υπαλλήλους στα τμήματα που καταργούνται ή συγχωνεύονται n Πότε θα ανακοινωθεί το Μηχανογραφικό n Πόσο θα μειωθούν οι εισακτέοι σε ΑΕΙ και ΤΕΙ
 
Σχέδιο επιδότησης των εξόδων μετακόμισης που θα προκύψουν για χιλιάδες φοιτητές τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ενόψει των αλλαγών που θα επιφέρει η εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά» με 94 σχολές να αλλάζουν έδρα, επεξεργάζεται τώρα το υπουργείο Παιδείας. «ΤΑ ΝΕΑ» κωδικοποίησαν σε 15 ερωτήσεις - απαντήσεις τα βασικά σημεία των αλλαγών, που θα μεταμορφώσουν το τοπίο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος.
Πόσοι φοιτητές θα αναγκαστούν να αλλάξουν πόλη μέσα στην οικονομική κρίση και τι θα γίνει για να μην επιβαρυνθούν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί;
Σύμφωνα με τους  πρώτους υπολογισμούς, περίπου 30.000 φοιτητές θα πρέπει να μετακινηθούν (15.000 υπολογίζουν πηγές του υπουργείου Παιδείας). Η κυβέρνηση επεξεργάζεται σχέδιο επιδότησης των εξόδων (τα κριτήρια δεν είναι ακόμα γνωστά, αλλά κατά πάσα πιθανότητα θα συνδέονται με το οικογενειακό εισόδημα και την απόσταση της μετακόμισης). Οι μετακινήσεις πάντως, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι οι λιγότερες δυνατές και οι περισσότερες θα γίνουν εντός των ιδίων περιφερειών. Ωστόσο υπάρχουν και λίγες ακραίες περιπτώσεις, όπως λ.χ. των φοιτητών που σήμερα σπουδάζουν στα Μουδανιά και στην Ηγουμενίτσα και θα πρέπει να μετακομίσουν στο Μεσολόγγι.
Στα τμήματα που απορροφώνται από  άλλα, τι θα γίνει  με τους καθηγητές, τους φοιτητές και τους διοικητικούς;
Το τμήμα που απορροφά είναι ο καθολικός διάδοχος του τμήματος. Αυτό σημαίνει ότι σε αυτό εντάσσονται οι διδάσκοντες, οι φοιτητές και οι διοικητικοί υπάλληλοι. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων του τμήματος που συγχωνεύεται. Ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε ότι οι αλλαγές δεν θα οδηγήσουν σε απολύσεις ούτε πανεπιστημιακών ούτε διοικητικών υπαλλήλων.
Αφού δεν απολύονται διδάσκοντες ούτε διοικητικοί, πώς εξοικονομούνται  χρήματα;
Βασικός σκοπός του σχεδίου, κατά τους συντάκτες του, δεν είναι η εξοικονόμηση χρημάτων αλλά η δημιουργία ισχυρών τμημάτων στη χώρα. Ολα τα τμήματα εντάσσονται σε σχολές συναφούς γνωστικού αντικειμένου.  Στόχος, λένε, είναι η ισχύς εν τη ενώσει.  
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής;
Με τη λήξη της διαβούλευσης (σε 45 μέρες) ανακοινώνεται το Μηχανογραφικό Δελτίο των Πανελληνίων Εξετάσεων αυτής της χρονιάς, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει τα τμήματα του νέου ακαδημαϊκού χάρτη. Με την αρχή της νέας ακαδημαϊκής περιόδου τα νέα τμήματα που προκύπτουν από το σχέδιο «Αθηνά» θα πρέπει να είναι έτοιμα να υποδεχθούν τους φοιτητές τους.
Γιατί το «Αθηνά» δεν προχώρησε σε συγχωνεύσεις περισσοτέρων από 94 (ή 147, αν υπολογιστούν και όσα δεν περιελήφθησαν στο περυσινό Μηχανογραφικό) τμημάτων;
Το υπουργείο απαντά ως εξής: «Γιατί δεν πρέπει να περάσουμε στο άλλο άκρο, να βάλουμε την ελληνική κοινωνία στο κρεβάτι του Προκρούστη, και να ωθήσουμε χιλιάδες φοιτητές σε μετακίνηση. Η μεταρρύθμιση είναι μια διαρκής διαδικασία».
Τι είναι το ομόσπονδο μοντέλο, βάσει του οποίου θα λειτουργήσει το νέο Πανεπιστημιο Αδαμάντιος Κοραής και το Αττικό ΤΕΙ;  
Είναι ένα μοντέλο που έχει εφαρμοστεί με επιτυχία και στη Μεγάλη Βρετανία και στη Γαλλία. Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει τη δημιουργία «κόμβων αριστείας», κινητικότητα του προσωπικού, μεγαλύτερες δυνατότητες σε φοιτητές, δυνατότητες οικονομίας κλίμακος και σύνδεση με τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας μας. Δημιουργείται ένας πανεπιστημιακός ομόσπονδος κόμβος, το Ομόσπονδο Πανεπιστήμιο Αδαμάντιος Κοραής, το οποίο φέρει και το όνομα ενός ανθρώπου που έχει συνδεθεί με τον Διαφωτισμό και έχει εισαγάγει και τον όρο «πανεπιστήμιο» στην ελληνική γλώσσα, και ένας τεχνολογικός ομόσπονδος κόμβος, το Αττικό ΤΕΙ.
Τα ιδρύματα που εντάσσονται στο μοντέλο (Πάντειο, Οικονομικό, Πειραιώς, Χαροκόπειο, Γεωπονικό και ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά, ΑΣΠΑΙΤΕ) διατηρούν την ακαδημαϊκή τους αυτοτέλεια, τα προγράμματα σπουδών, τα πτυχία και την εξέλιξη του προσωπικού τους. Δημιουργείται μια υπερδομή από τα υφιστάμενα Συμβούλια σε ένα ομόσπονδο Κεντρικό Συμβούλιο.
Το Διεθνές Πανεπιστήμιο γιατί δεν συγχωνεύεται τότε με το Αριστοτέλειο ή το Μακεδονίας;
Το Διεθνές Πανεπιστήμιο αναβαθμίζεται για να επιτελέσει έναν επιπλέον ρόλο.  Πρόθεση είναι να γίνει το Διεθνές Πανεπιστήμιο στη Θεσσαλονίκη κόμβος που θα δημιουργήσει δίκτυο με τις έδρες Ελληνικών Σπουδών του εξωτερικού. Θα ενισχυθεί ως ακαδημαϊκός χώρος προσέλκυσης ξένων σπουδαστών, που ήδη το πράττει, με ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά προγράμματα, κατά τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου της Φλωρεντίας.
Ποια θα είναι η στάση του υπουργείου απέναντι σε αντιδράσεις από πόλεις που χάνουν τμήματα ή τις  πόλεις που μένουν χωρίς φοιτητές;
«Δεν θέλουμε τμήματα - φαντάσματα, δεν θα κοροϊδέψουμε την ελληνική οικογένεια και τους έλληνες φορολογουμένους. Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να σπαταλάμε τα χρήματα του έλληνα φορολογούμενου για να λειτουργούν πανεπιστήμια χωρίς τμήματα, τμήματα χωρίς πανεπιστημιακούς και πολλές φορές χωρίς αποφοίτους. Και όλα αυτά μακριά από την αναπτυξιακή πολιτική των ελληνικών περιφερειών. Πρέπει να σταματήσουμε να εισάγουμε ανέργους και να φροντίσουμε να εξασφαλίσουμε τους επιστήμονες εκείνους που θα βρουν εργασία στην Ελλάδα. Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αντιληφθούν ότι η πραγματική επένδυση δεν είναι σε μία κοινωνία ραντιέρηδων αλλά σε μία κοινωνία της γνώσης. Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, οι τοπικές κοινωνίες θα βγουν ενισχυμένες μέσα από τον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και μέσα από την επένδυση στη γνώση».
Τι θα γίνει με τους εισακτέους του χρόνου; Μειώνονται ή αυξάνονται και πού;
Η εκτίμησή είναι ότι θα έχουμε αύξηση 15% εισακτέων στα πανεπιστήμια και μείωση 30% στα ΤΕΙ. Η συνολική εκτίμηση είναι ότι η μείωση δεν θα υπερβεί το 4%. Συνολικά το 2012 οι εισακτέοι (στη γενική σειρά κατάταξης μόνο) ήταν 51.485 και το 2013 προβλέπεται να είναι 49.600.
Ποια είναι η εκτίμηση για τον αριθμό εισακτέων ανά Επιστημονικο Πεδίο;
Προβλέπονται (για τη γενική σειρά του 90%) τα εξής:
1ο Πεδίο: Στα ΑΕΙ 14.000 (από 15.305 πέρυσι) και στα ΤΕΙ 1.000 (από 1.666 πέρυσι).
2ο Πεδίο: Στα ΑΕΙ  8.500 (6.370) και στα ΤΕΙ 1.100 (1.113).
3ο Πεδίο: Στα ΑΕΙ 1.900 (1.908) και στα ΤΕΙ 2.700 (2.717).
4ο Πεδίο: Στα ΑΕΙ 6.900 (4.675) και στα ΤΕΙ 5.000 (8.208).
5ο Πεδίο: Στα ΑΕΙ 6.500 (από 4.891) και στα ΤΕΙ 2.000 (από 4.632)
Τι θα γίνει με τα επαγγελματικά δικαιώματα εφόσον υπάρχουν αλλαγές στα τμήματα;
Επανεξετάζεται η απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων, προκειμένου να υπάρξει αντιστοιχία με τα προγράμματα σπουδών των τμημάτων. Και βέβαια, στο πλαίσιο αυτό, θα δοθεί μεγάλη έμφαση στην απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων ΤΕΙ, κάτι που εκκρεμεί εδώ και χρόνια.
Η βάση του 10 θα επανέλθει;
Η βάση του 10 δεν θα επανέλθει φέτος. Το υπουργείο εξετάζει την επαναφορά της στις επόμενες Πανελλήνιες Εξετάσεις, με οδηγό τις φετινές εξετάσεις.  
Γιατί ενώ μιλούν για πολυδιάσπαση, αφήνουν τμήματα σε 51 πόλεις;
Στις περισσότερες από αυτές τις πόλεις έχουν επενδυθεί τα τελευταία χρόνια χρήματα του έλληνα φορολογουμένου. Αυτές οι υποδομές δεν πρέπει να έχουν την τύχη των Ολυμπιακών Ακινήτων. Επίσης λειτουργούν τμήματα που δίνουν προοπτικές στους αποφοίτους τους και είναι συνδεδεμένα με τα τοπικά και περιφερειακά συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Παραδείγματα;
- Στα δύο μεγάλα διαμετακομιστικά κέντρα της Ελλάδας, Θήβα και Κατερίνη: Τμήματα Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού.
- Μεσολόγγι: Τμήμα Ιχθυοκαλλιέργειας.
- Κιλκίς:  Τμήμα  Ετοίμου Ενδύματος και  Κλωστοϋφαντουργίας.
- Κοζάνη: Τα πολυτεχνικά τμήματα εντάσσονται στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ παραμένουν στην Κοζάνη, γιατί συνδέονται με τον τομέα της βαριάς βιομηχανίας της περιοχής.
Ποιες είναι οι βασικές παράμετροι της μεταρρύθμισης;
- Ολα ανεξαιρέτως τα τμήματα, πανεπιστημίων και ΤΕΙ, εντάσσονται σε σχολές.
- Ενοποιούνται τα κατακερματισμένα γνωστικά αντικείμενα στα τεχνολογικά ιδρύματα, κυρίως αυτά που έχουν να κάνουν με τις Σχολές Διοίκησης και Οικονομίας, και αυτά που έχουν να κάνουν με την Πληροφορική, στα ΤΕΙ.
- Αναδιατάσσονται χωροταξικά τα ΤΕΙ μέσα στις διοικητικές περιφέρειες. Τμήματα που ανήκουν σε μια σχολή στεγάζονται σε μια πόλη.
- Γίνονται συγχωνεύσεις τμημάτων με ομοειδή αντικείμενα, γνωστικά αντικείμενα και στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ. Καταργούνται τα ιδρύματα που διοικούνται από Διοικούσες Επιτροπές και έχουν λιγότερα από τέσσερα τμήματα.
- Συγχωνεύονται ιδρύματα που λειτουργούν εντός της ίδιας περιφέρειας και βρίσκονται σε πόλεις με μικρή χιλιομετρική απόσταση προκειμένου να απομείνει ένα ίδρυμα ανά περιφέρεια.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;