Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αρχική >

Αξιοκρατία και προσωπικά δεδομένα


Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 3 Ιούλιος, 2018 - 08:28 | Στην Κατηγορία:

Για πρώτη φορά εδώ και 30 περίπου χρόνια δεν αναρτήθηκαν τα ονόματα των υποψηφίων με τις αντίστοιχες βαθμολογίες τους. Για πρώτη φορά οι άριστοι στερήθηκαν τη χαρά της κοινοποίησης της επιτυχίας τους. Γιατί άραγε πάρθηκε μία τέτοια απόφαση;

Μήπως για την προστασία των προσωπικών δεδομένων; Προφανώς μία τέτοια αιτιολογία είναι ανυπόστατη, αφού για τον ίδιο ακριβώς λόγο θα έπρεπε να μην αναρτώνται ονομαστικά αποτελέσματα στα πανεπιστήμια, να μην κοινοποιούνται βαθμολογίες μέσα στην τάξη (η προστασία των προσωπικών δεδομένων δεν έχει να κάνει με τον αριθμό των ατόμων στα οποία γίνεται η κοινοποίηση), να μην ανακοινώνεται η προσωπική επίδοση σε διάφορους διαγωνισμούς κ.λπ. Μια διαδικασία που δεν εφαρμόζεται πουθενά στην Ευρώπη, όσον τουλάχιστον γνωρίζω.

Μήπως για την προστασία από τη διαπόμπευση των πιο αδύνατων μαθητών; Αν ήταν αυτή η αιτία της απόφασης, τότε ήταν το λιγότερο ανόητη, αφού όταν διαπομπεύεται ένας μαθητής, επειδή είναι κοντός ή έχει μεγάλη μύτη, η θεραπεία δεν είναι να τον ψηλώσεις ή να τον ομορφύνεις. Η θεραπεία είναι να εκπαιδεύσεις τη μαθητική κοινότητα σε άλλες συμπεριφορές. Η πραγματική βοήθεια στον αδύνατο μαθητή δεν είναι να αποκρύπτεις αυτή την αδυναμία, αλλά να του παρέχεις επιπλέον βοήθεια για να τον βελτιώσεις.

Η απόφαση αυτή, κατά την άποψή μου, δεν είναι μόνο ενάντια στην αριστεία, αλλά μπορεί να προβεί και αρκετά επικίνδυνη σε θέματα αξιοκρατίας. Όπως έχει ανακοινώσει επανειλημμένα ο Υπουργός, στο εγγύς μέλλον οι επιδόσεις των μαθητών στο σχολείο θα παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια. Για φανταστείτε αυτές οι επιδόσεις να γίνονται εν κρυπτώ… Καταργείται αυτομάτως ο κοινωνικός έλεγχος και διευκολύνεται το έργο μερικών ασυνείδητων εκπαιδευτικών. Και έτσι οι τελευταίοι έσονται πρώτοι και οι μούτσοι γινήκαν καπετανέοι . Αυτή η τακτική ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια με την επιτροπή των θεματοδοτών. Γιατί άραγε δεν κοινοποιούνται (μετά το πέρας των εξετάσεων) τα ονόματά τους; Μην ξεχνάτε ότι πριν μερικά χρόνια, στο τέλος των θεμάτων στο κάθε μάθημα, υπήρχαν οι υπογραφές της επιτροπής.

Δυστυχώς επικαλούμαστε τα προσωπικά δεδομένα κατά το δοκούν. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η απόφαση αυτή στρέφεται ενάντια στην αριστεία και στην αξιοκρατία. Γιατί άραγε αυτά τα αποτελέσματα με τον τρόπο που ανακοινώθηκαν φέτος δεν ανακοινώνονται και ηλεκτρονικά; Κι αυτό γιατί με την πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα θα μπορούσε ο κάθε πολίτης να αξιολογήσει την επίδοση του κάθε σχολείου στο θέμα των πανελληνίων εξετάσεων. Βέβαια αυτή δε θα ήταν μία αντικειμενική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, αφού αφενός οι επιδόσεις των μαθητών ενός σχολείου στις πανελλήνιες έχουν να κάνουν και με την οικονομική και κοινωνική θέση των γονέων τους και αφετέρου μια αντικειμενική αξιολόγηση μιας σχολικής μονάδας έχει να κάνει και με πολλούς άλλους παράγοντες. Αλλά χωρίς δεδομένα μπορεί κάποιος να διαμορφώσει πληροφορίες; Γιατί άραγε δεν κοινοποιούνται ηλεκτρονικά τα θέματα των πρόχειρων διαγωνισμάτων των σχολείων, ώστε να μπορεί κάποιος να κρίνει το βάθος και την έκταση της ύλης που διδάσκεται στο συγκεκριμένο μάθημα; Γιατί τα θέματα των διαγωνισμάτων θεωρούνται «κρατικά μυστικά»;

Ένα είναι γεγονός. Η αδιαφάνεια και η αξιοκρατία είναι δύο σύνολα ξένα μεταξύ τους.

Μουρούζης Παναγιώτης

Φυσικός Ρ/Η

Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε Κέρκυρας


ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ

alfavita.gr δεν φέρει ευθύνη για τα σχόλια που αναρτώνται στην ιστοσελίδα της. Τα σχόλια εκπροσωπούν κάθε σχολιαστή. Στα πλαίσια προστασίας των επισκεπτών της, η alfavita.gr θα διαγράφει σχόλια που είναι απειλητικά, προσβλητικά, επιζήμια, δυσφημιστικά, χυδαία, βίαια, υβριστικά ή ρατσιστικά.

Αρθρογράφος: 
Παναγιώτης Μουρούζης

Σχετικά Άρθρα