Συνταγματική αναθεώρηση: Στη Βουλή η ποινική ευθύνη υπουργών και η ψήφος των Ελλήνων εξωτερικού
Το άρθρο 86 για την ποινική ευθύνη υπουργών, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού, το ακαταδίωκτο των βουλευτών και το εκλογικό σύστημα, βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη της Ολομέλειας της Βουλή στη σημερινή συζήτηση για την αναθεώρηση του συντάγματος

Το άρθρο 86 για την ποινική ευθύνη υπουργών, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού, το ακαταδίωκτο των βουλευτών και το εκλογικό σύστημα, βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη της Ολομέλειας της Βουλή στη σημερινή (Πέμπτη 21/11) συζήτηση για την αναθεώρηση του συντάγματος.

Δύο είναι τα πιο κρίσιμα και επίμαχα ζητήματα που αναμένεται να είναι πεδίο έντονων αντιπαραθέσεων και ζυμώσεων μεταξύ των κομμάτων, στη σημερινή συνεδρίαση.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 86 περί ποινικής ευθύνης υπουργών και η πρόταση της κυβέρνησης για τη ψήφο των Ελλήνων του Εξωτερικού.

Σε ότι αφορά στη πρώτη περίπτωση, η κυβερνητική πλειοψηφία αρνείται την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωση στο άρθρο 86 ώστε να έχει αναδρομική ισχύ και ορίζει ότι «έννοια του άρθρου αυτού, τα αδικήματα της παραγράφου 1 δεν περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ'ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων».

Όπως ανέφεραν πρόσφατα πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης: «Η άρνηση της Νέας Δημοκρατίας να ενσωματώσει στο Σύνταγμα τη στοιχειώδη και αυτονόητη αυτή ρήτρα θα αποτελέσει, με ευθύνη των βουλευτών της συμπολίτευσης, βαρύ πλήγμα για το πολιτικό σύστημα. Θα εμπεδώσει στην κοινή γνώμη την υπόνοια της διατήρησης αδικαιολόγητων προνομίων για το πολιτικό προσωπικό της χώρας. Η Βουλή και το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του έχουν την ευκαιρία να δώσουν με την προσθήκη της ερμηνευτικής δήλωσης ένα καθαρό σήμα: ότι σε οποιαδήποτε υπόθεση δωροδοκίας υπάρχουν υπόνοιες για πολιτικά πρόσωπα, η Δικαιοσύνη θα αφεθεί απερίσπαστη να τις διερευνήσει με τον ίδιο τρόπο όπως για κάθε πολίτη. Και δεν θα εξαναγκαστεί να θέτει στο αρχείο υποθέσεις που έχουν συνταράξει την ελληνική κοινωνία, όπως η υπόθεση της Νοβάρτις».

Στο δεύτερο ζήτημα για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, υπάρχει πλήρης ομοφωνία των κομμάτων -μετά και τη συμφωνία τους στη Διακομματική Επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών- για το δικαίωμα των ελλήνων του εξωτερικού να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους. Ωστόσο οι θέσεις τους αποκλίνουν αναφορικά με τον τρόπο που θα γίνεται αυτό και για το αν θα οριστούν στο Σύνταγμα οι περιορισμοί που θα ισχύσουν για τους Έλληνες του εξωτερικού που θα διευκολύνονται στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος.

Για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού η ΝΔ προτείνει στο άρθρο 54 παρ. 4 προσθήκη παραγράφου που ορίζει ότι:

«Με τον νόμο της παραγράφου 4 του άρθρου 51 μπορεί να τίθενται προϋποθέσεις στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος στον τόπο διαμονής τους από τους εκλογείς που βρίσκονται έξω από την επικράτεια, όπως αυτοπρόσωπη παρουσία σε εκλογικό τμήμα, χρόνος απουσίας από τη χώρα ή παρουσία στη χώρα για ορισμένο χρόνο στο παρελθόν. Με τον νόμο του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να ορίζεται ότι ορισμένες θέσεις του ψηφοδελτίου επικρατείας κάθε κόμματος της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου καταλαμβάνονται υποχρεωτικά από απόδημους εκλογείς. Νόμος μπορεί να προβλέπει ότι η ψήφος των εκλογέων που ψηφίζουν σε εκλογικά τμήματα έξω από την Επικράτεια δεν προσμετράται σε συγκεκριμένη εκλογική περιφέρεια αλλά μόνο σε επίπεδο επικρατείας. Με τον νόμο της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου μπορεί να καθιερώνονται μία ή περισσότερες εκλογικές περιφέρειες απόδημου Ελληνισμού, κατά παρέκκλιση της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου».

Από την πλευρά του, ο ΣΥΡΙΖΑ εισηγείται προσθήκη στο άρθρο 54 παρ. 4 σύμφωνα με την οποία:

«Με τον νόμο της παραγράφου 4 του άρθρου 51 μπορεί να ορίζεται ότι έως πέντε βουλευτές εκλέγονται σε ευρύτερες εκλογικές περιφέρειες μόνιμης εγκατάστασης απόδημου Ελληνισμού, με ενιαίο ψηφοδέλτιο σε κάθε μία από αυτές».

Να σημειωθεί ότι η κυβερνητική πλειοψηφία απορρίπτει και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 54 για την απλή αναλογική που ορίζει ότι: «Εκλογικό σύστημα θεωρείται αναλογικό, εφόσον το τελικό ποσοστό κατανομής των βουλευτικών εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από δέκα τοις εκατό από το αντίστοιχο ποσοστό ψήφων που έλαβε κάθε συνδυασμός στο σύνολο της Επικράτειας. Επιτρέπεται η θέσπιση ελάχιστου ορίου ποσοστού ψήφων για την εκλογή βουλευτών, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει το τρία τοις εκατό».

Η συνεδρίαση θα αρχίσει στις 12:00 το μεσημέρι και θα συζητηθούν δύο θεματικές ενότητες.

Η πρώτη θεματική ενότητα αφορά:

-'Αρθρο 62: Ακαταδίωκτο των βουλευτών

-'Αρθρο 86 παρ. 3: Δίωξη μελών της κυβέρνησης, Ειδικό Δικαστήριο

'Αρθρο 86 και εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης: Δίωξη μελών της κυβέρνησης , Ειδικό Δικαστήριο

Η δεύτερη θεματική ενότητα περιλαμβάνει:

-'Αρθρο 54 παρ. 1 και 4 και εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης: Εκλογικό σύστημα, εκλογικές περιφέρειες, βουλευτές επικρατείας

-'Αρθρο 56 προσθήκη παραγράφου 5: Κωλύματα εκλογιμότητας

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα