Thumbnail
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ

Το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΔΑ), που κατατέθηκε χτες στη Βουλή, αφορά η ανακοίνωση της «Δημοκρατικής Πανεπιστημονικής Κίνησης» που απευθύνεται στους πανεπιστημιακούς και τους εκπαιδευτικούς των ΤΕΙ, σημειώνοντας σχετικά:

«Πρόκειται ουσιαστικά για το νόμο που καθορίζει τις διαδικασίες συγχώνευσης των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και σηματοδοτεί την αποκαλούμενη "νέα χωροταξία" της Ανώτατης Εκπαίδευσης, που θα συνοδευτεί με σειρά συγχωνεύσεων ΑΕΙ (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) σε όλη τη χώρα. Με στόχους αφενός να μειωθεί ο αριθμός τους, σύμφωνα με τις μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης, και αφετέρου να αλλάξει δραστικά η δομή και το περιεχόμενο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, προσαρμοζόμενο στις ανάγκες της καπιταλιστικής κερδοφορίας.

Δεν θα πρέπει να διαφύγει της προσοχής πως στο ίδιο νομοσχέδιο, στις "λοιπές διατάξεις", καθορίζονται επίσης και οι όροι λειτουργίας των λεγόμενων "Διετών Δομών Επαγγελματικής Κατεύθυνσης" που αφορούν όλα τα ΑΕΙ της χώρας, που απευθύνονται σε απόφοιτους των ΕΠΑΛ. Οι διετείς κύκλοι επαγγελματικών σπουδών αποτελούν εφαρμογή του νόμου 4009/2011 της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ - ΝΔ για διετή προγράμματα κατάρτισης. Θα λειτουργούν υπό την ομπρέλα των ΑΕΙ, οι δε επαγγελματικές κατευθύνσεις θα καθορίζονται με βάση τις "περιφερειακές ανάγκες" και θα προκύπτουν βάσει εισηγήσεων των επιμελητηρίων και συναφών θεσμών της Περιφέρειας όπου ανήκει το ΑΕΙ. Θα έχουν ως βασικό γνώρισμα την εκτεταμένη μαθητεία των σπουδαστών, δηλαδή την "τροφοδοσία" της αγοράς εργασίας με χιλιάδες νέους εργαζόμενους με περιορισμένα ή χωρίς εργασιακά δικαιώματα.

Η δημιουργία των νέων Πανεπιστημίων που εξυφαίνουν κυβέρνηση, ΕΕ και ΣΕΒ δεν αποσκοπεί στην ουσιαστική επιστημονική και τεχνική αναβάθμιση τους. Είναι στην πραγματικότητα συνέχεια του λεγόμενου σχεδίου "Αθηνά", που είχε φέρει η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ επί θητείας Αρβανιτόπουλου στο υπουργείο Παιδείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο νομοσχέδιο για την ίδρυση του ΠΔΑ εμφανίζονται συγχωνεύσεις τμημάτων με ετερόκλητα αντικείμενα και αδιευκρίνιστα πεδία επαγγελματικής εφαρμογής. Συγχωνεύσεις που δεν οδηγούν σε καμία αναβάθμιση σπουδών αλλά γίνονται με κριτήριο την "εξοικονόμηση" πόρων και την ευθυγράμμιση με τις επιταγές της περιφερειακής και κλαδικής καπιταλιστικής ανάπτυξης, από την οποία κανένα καλό δεν πρόκειται να δουν οι εργαζόμενοι, οι σημερινοί φοιτητές και σπουδαστές».

Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των Ιδρυμάτων με όρους αγοράς

«Η σταδιακή κατάργηση του θεσμού των ΤΕΙ που επιχειρείται, αποτελεί την επιλογή της κυβέρνησης και της αστικής τάξης της χώρας, προκειμένου να προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς η υλοποίηση του "Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας" στην Ελλάδα, σύμφωνα με την προωθούμενη στρατηγική της ΕΕ. Η συγκεκριμένη κατεύθυνση αποτελεί σημαντικό κρίκο στην εναρμόνιση της χώρας με τις επιταγές του αποκαλούμενου "Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης" (ΕΧΑΕ), που είναι ο άξονας της Συνθήκης της Μπολόνια (1999). Ο στόχος είναι διττός: Από τη μια μεριά καθαρά δημοσιονομικός, δηλαδή περικοπές σε χρηματοδότηση και σε προσωπικό, από την άλλη η διευκόλυνση - ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των Ιδρυμάτων με όρους αγοράς, η εμβάθυνση της προσαρμογής τους στις επιχειρηματικές απαιτήσεις, η πλήρης αποδέσμευση του πτυχίου από το επάγγελμα, και η γενίκευση των διδάκτρων ακόμα και σε προπτυχιακό επίπεδο.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η ίδρυση του ΠΔΑ ανακοινώθηκε από την "αναπτυξιακή" φιέστα της κυβέρνησης στην Ελευσίνα, πάνω δηλαδή στα συντρίμμια των πλημμυρών της Δυτικής Αττικής, συνδέοντάς το μάλιστα με τη "δίκαιη" ανάπτυξη. Μια ανάπτυξη που απαιτεί επιστημονικό προσωπικό "μίας χρήσης", με δεξιότητες άμεσης και συνήθως βραχυπρόθεσμης εφαρμογής, που θα αποδεικνύονται από διαφόρων τύπων πιστοποιητικά επαγγελματικών προσόντων (σεμινάρια κ.λπ.), πέραν του βασικού πτυχίου. Μια ανάπτυξη που θα μπορεί να στηριχθεί σε φτηνό και "ευέλικτο" επιστημονικό προσωπικό, με τις επιχειρήσεις να έχουν την ευχέρεια να επιλέγουν μεταξύ τίτλων διαφορετικών ταχυτήτων για το ίδιο επιστημονικό αντικείμενο, όπως χαρακτηριστικά εμφανίζεται στις επιστήμες του Μηχανικού, του τομέα Τροφίμων και Διατροφής καθώς και στα επαγγέλματα Υγείας και Πρόνοιας. Μια ανάπτυξη που θα βασίζεται στις "ευέλικτες" εργασιακές σχέσεις χωρίς εργασιακά δικαιώματα, αντί για την αναγκαία μόνιμη και σταθερή εργασία. Μια ανάπτυξη που θα στηρίζεται στην υπερεκμετάλλευση των εργαζομένων, οι οποίοι πρέπει να πληρώνουν για όλα τα κοινωνικά αγαθά, μεταξύ των οποίων την Ανώτατη Εκπαίδευση και την επανακατάρτιση.

Στο πλαίσιο αυτό, στο προωθούμενο νομοσχέδιο:

  • Η χρηματοδότηση του νέου Ιδρύματος αλλά και των άλλων που σχεδιάζονται παραμένει στα ίδια πολύ χαμηλά επίπεδα (στην καλύτερη περίπτωση), που έχουν οδηγήσει τα Ιδρύματα πολλές φορές στα πρόθυρα της κατάρρευσης.
  • Παραμένουν και οξύνονται οι μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος να πεταχτεί εκτός του νέου Ιδρύματος η μεγάλη πλειοψηφία του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού. Δεν υπάρχει ούτε καν νύξη για διαδικασίες ένταξης - μονιμοποίησης των έκτακτων συνεργατών ΤΕΙ που επωμίσθηκαν επί μακρά σειρά ετών το βάρος μεγάλης μερίδας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και, όπως διαφαίνεται, η πλειοψηφία τους θα μείνει στα αζήτητα από το νέο ΠΔΑ.
  • Ο εργασιακός μεσαίωνας που περιμένει τους αποφοίτους παραμένει, δεν πρόκειται να αλλάξει. Αντιθέτως, με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου διευρύνεται η κατηγοριοποίηση των αποφοίτων, αποσυνδέεται περαιτέρω το πτυχίο από το επάγγελμα.
  • Απουσιάζει κάθε μορφής αναφορά και φροντίδα για τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση κ.λπ.), προσδιορίζεται όμως με σαφήνεια ο εισπρακτικός μηχανισμός των ΕΛΚΕ».
Για τη στάση των Ομοσπονδιών και της ΔΗΠΑΚ

«Η πλειοψηφία της ΠΟΣΔΕΠ και κατά συνέπεια οι πολιτικές δυνάμεις στις οποίες πρόσκεινται οι παρατάξεις, αποδεχόμενη και στηρίζοντας πλήρως την επιχειρηματική λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αποδέχεται ουσιαστικά τις βασικές κατευθύνσεις του νομοσχεδίου, εκφράζοντας επιφυλάξεις για την "πανεπιστημιοποίηση" στη βάση ότι γίνεται με μη ακαδημαϊκά κριτήρια και ότι είναι αποσπασματική. Οτι δεν βασίζεται στις διεθνείς εξελίξεις για τον Ενιαίο Χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας, αλλά αποτελεί βραχυπρόθεμση επιλογή της παρούσας κυβέρνησης με μικροπολιτικά κίνητρα.

Στην ΟΣΕΠ - ΤΕΙ, αντίστοιχα, όλες οι παρατάξεις, πλην ΔΗΠΑΚ, συμφωνούν πλήρως με τα χαρακτηριστικά του νέου Πανεπιστημίου, έχουν καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια διάλυσης των συλλογικών οργάνων και αποπροσανατολισμού των μελών ΔΕΠ. Προχωρούν σε πλήρη συνεργασία για τη διενέργεια συνεδρίου - φιέστας, φροντίζοντας ώστε αυτό να γίνει μετά την ψήφιση του νόμου για την ίδρυση του ΠΔΑ!

Στον αντίποδα, η ΔΗΠΑΚ ανέδειξε ότι οι προωθούμενες αλλαγές θα πρέπει να εξεταστούν και να ερμηνευτούν με βάση τη διαλεκτική σχέση οικονομίας - πολιτικής - εκπαίδευσης. Οτι δεν αφορούν αποκλειστικά το ΠΔΑ, αλλά συνολικά την προσαρμογή του συνόλου της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη γενική κατεύθυνση της ΕΕ για τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας, που είναι η εκπαιδευτική και ερευνητική αγορά. Η προωθούμενη "νέα χωροταξία" οδηγεί στην πλήρη παράδοση του Χώρου στην επιχειρηματικότητα. Εχουν πείρα οι απόφοιτοι όλων των Ιδρυμάτων. Αποφοιτώντας έχουν να αντιμετωπίσουν την ανεργία, τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, την εργασιακή περιπλάνηση και ανασφάλεια. Αυτά δεν πρόκειται να αλλάξουν με απλή αλλαγή ετικέτας. Το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης δεν θα λυθεί από τις ταμπέλες. Αντιθέτως, με πρόσχημα την καλύτερη διαχείριση και εξασφάλιση λειτουργικών πόρων και στο όνομα της περίφημης "αυτονομίας" των Ιδρυμάτων, η υποχρηματοδότηση θα ενταθεί, τα δίδακτρα θα γενικευτούν ακόμα και σε προπτυχιακό επίπεδο, τα Ιδρύματα θα παραδοθούν περαιτέρω στην επιχειρηματικότητα».

Τι Ανώτατη Εκπαίδευση έχουμε ανάγκη

«Η πρόοδος της επιστήμης και της κοινωνίας δεν χωράει σε λογικές αγοροπωλησίας της γνώσης, επιχειρηματικότητας ή προσαρμογής της στις ανάγκες της κερδοφορίας των επιχειρήσεων.

Χρειάζεται μια ενιαία πανεπιστημιακού επιπέδου Ανώτατη Εκπαίδευση, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, που θα παρέχει υψηλού επιπέδου γνώσεις σε επιστημονικά αντικείμενα που απαιτούνται για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών, χωρίς αντιεπιστημονικούς διαχωρισμούς μεταξύ θεωρίας και εφαρμογής. Κατά συνέπεια, χρειάζονται Ιδρύματα και Σχολές που θα παρέχουν με ενιαίο πρόγραμμα σπουδών όλη την απαραίτητη γνώση σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο, ώστε το πτυχίο να είναι η μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, η ΔΗΠΑΚ αγωνίστηκε και αγωνίζεται σε συμπόρευση με το φοιτητικό και το εργατικό κίνημα, μέσα και έξω από τα Ιδρύματα. Καλεί όλους τους ακαδημαϊκούς δασκάλους να μην προσδεθούν στο άρμα των επιχειρήσεων, αλλά να ενισχύσουν μαζικά και οργανωμένα τους αγώνες διεκδίκησης για το Πανεπιστήμιο αλλά και την οικονομία εκείνη που θα επιτρέπει στους παραγωγούς του πλούτου, τους εργαζομένους δηλαδή, να απολαμβάνουν απρόσκοπτα όλα τα παραγόμενα από αυτούς αγαθά».

Το κίνημα να θέσει άμεσους στόχους διεκδίκησης

«Το νομοσχέδιο για τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά και την ίδρυση του ΠΔΑ αποτελεί στην πράξη το πρώτο από τα βήματα της αποκαλούμενης "νέας χωροταξίας" της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Νέες συγχωνεύσεις θα ακολουθήσουν.

Συνεπώς, η ΔΗΠΑΚ δηλώνει την αντίθεσή της στη δημιουργία Ιδρυμάτων όπως το ΠΔΑ, με τον συγκεκριμένο στόχο και προσανατολισμό.

Το κίνημα του συνόλου των εργαζομένων και των φοιτητών στην Ανώτατη Εκπαίδευση θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις εξελίξεις ξεπερνώντας ακαδημαϊκούς "σωβινισμούς", συντεχνιασμούς, διαμάχες και αντιπαραθέσεις στη βάση της ονοματολογίας των Ιδρυμάτων. Να εστιάσει στο κύριο, και να αντισταθεί στις κατευθύνσεις της ΕΕ για γενικευμένη κατηγοριοποίηση και υποβάθμιση, για σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με τους εκμεταλλευτικούς στόχους του κεφαλαίου. Να θέσει ως άμεσους στόχους διεκδίκησης:

  • Καμιά αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα. Ενα πτυχίο ανά επιστημονικό αντικείμενο, με πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Οχι στα διετή προγράμματα κατάρτισης, που θα παρέχουν τζάμπα εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις και στους εφοπλιστές, μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας!
  • Να μην προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις Τμημάτων με ετερόκλητα αντικείμενα και αδιευκρίνιστα πεδία επαγγελματικής εφαρμογής.
  • Γενναία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να καλύπτονται πλήρως οι εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες όλων των Ιδρυμάτων.
  • Αμεσες προκηρύξεις νέων θέσεων ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ που απαιτούνται για την ποιοτική διδασκαλία και έρευνα.
  • Να εξασφαλιστούν τα εργασιακά και ακαδημαϊκά δικαιώματα του συνόλου του προσωπικού σε όλα τα υπό συγχώνευση Ιδρύματα.
  • Πλήρη ανάπτυξη και γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης της φοιτητικής μέριμνας (δωρεάν σίτιση, στέγαση, συγγράμματα, κ.λπ.), ώστε να έχουν τη δυνατότητα απρόσκοπτης ολοκλήρωσης των σπουδών τους όλοι οι φοιτητές.
  • Κατάργηση των διδάκτρων σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Ούτε σκέψη για δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές!
  • Νέο, ενιαίο πανεπιστημιακό μισθολόγιο με άξονες α) την κατάργηση του επιδοματικού χαρακτήρα με την ταυτόχρονη ενσωμάτωση όλων των επιδομάτων στο βασικό μισθό, β) τις αναγκαίες αυξήσεις για την αξιοπρεπή διαβίωση και την επιστημονική μας ενημέρωση, γ) την πλήρη και αποκλειστική απασχόληση των μελών ΔΕΠ, δ) την καθιέρωση της σύνταξης στο 80% του μισθού.

Αγωνιζόμαστε και διεκδικούμε Ανώτατη Εκπαίδευση προς όφελος των κοινωνικών αναγκών και όχι του κεφαλαίου»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Συμμετοχή του Ε.Ε.Ε.ΕΚ ΑΧΑΪΑΣ στη Διημερίδα διάχυσης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ KA1
Συμμετοχή του Ε.Ε.Ε.ΕΚ Αχαΐας στη Διημερίδα διάχυσης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ KA1
Το Ε.Ε.Ε.ΕΚ Αχαΐας συμμετείχε στη Διημερίδα διάχυσης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ KA1
Συμμετοχή του Ε.Ε.Ε.ΕΚ Αχαΐας στη Διημερίδα διάχυσης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ KA1